Speltidningen Level lägger ner

Robot
Speltidningen Level lägger ner

Snart bara en speltidning för vuxna kvar i landet.

#level, #pc-gamer, #super-play


Fragtjuv

Naturligtvis tråkigt men många tidningar - både magasin och dagstidningar - har ju problem ekonomiskt. Antar att nättidningarnas framfart är en av orsakerna och som tur är verkar vi få ha kvar dem.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Ah Super Play, det var tider det!

Tråkigt för Level, man får önska dom lycka till med vad dom nu kommer göra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Det som gör Reset helt ogreppbart för mig är hur de aldrig försökt nå ut på internet och nutiden. Level.se borde funnits sedan länge och lockat med de välkända namnen och starka position inom branschen. De har sig själva att skylla att de tappat sin position.

Kanske kan man tänka Loading, men det var ju bara ett domännamn de ägde på pappret, mer än så var det inte ... det var en hobbysida av svensk standard annars.

Reset satte aldrig sin fot där egentligen. Missad potential!

Medlem

Nej så tråkigt level blev min tv spelas bibel efter super play

KoP
Medlem

Trist. Enda speltidningen förutom Retro Gamer som jag brukar köpa.

Nättidningar ger jag inte mycket för. Finns inget som går upp mot att ligga och bläddra i en papperstidning innan sovdags.

Redaktör

Kom att tänka på en grej när jag skrev nyheten: jag läste att Super Play började skriva om datorspel också (utöver konsolspel) 2001, och tänkte "På tiden!" Men med PC Gamer har jag aldrig tänkt att de borde börja skriva om konsolspel. Namnet gör det ju lite krångligt, men det är ändå konstigt att man tänker så olika om olika sätt att spela.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Kom att tänka på en grej när jag skrev nyheten: jag läste att Super Play började skriva om datorspel också (utöver konsolspel) 2001, och tänkte "På tiden!" Men med PC Gamer har jag aldrig tänkt att de borde börja skriva om konsolspel. Namnet gör det ju lite krångligt, men det är ändå konstigt att man tänker så olika om olika sätt att spela.

Namnet gör nog det mesta av det jobbet. Liksom man inte tänker att Playstation Magasinet borde ha recenserat fler Nintendo 64 spel.

Medlem

Skulle inte säga att jag minns Level som en kvalitetsprodukt men det är ju så klart tråkigt att tidningarna försvinner. Hoppas PCG har hittat sin kärnpublik att gå runt på, har i alla fall kvar prenumerationen hela vägen.

Medlem

Inte ett dugg konstigt. Dom la ner loading.se så fort gdpr lagen kom.

Nu fokuserar dom sig bara på spel utveckling. Trist

Avstängd
Skrivet av KoP:

Finns inget som går upp mot att ligga och bläddra i en papperstidning innan sovdags.

Jo, det gör det verkligen. Det finns en anledning till att tidningar lägger ner.

Medlem

Tråkigt, men påvisar vikten av att ge bort en prenumeration på PC gamer i julklapp till mormor än viktigare.

Inaktiv

Jag kan fortfarande uppskatta pappersformatet, på samma sätt som det ibland är skönt att kolla på vanlig tv, och bara bli serverad något utan att behöva tänka på vad man vill ha.

Tidningsformatet var förstås sedan också ett mer direkt utbyte av köp och sälj som underlättade för att göra bra innehåll. Ta sidor som till exempel Fz (och alla andra egentligen) så är det nästan bara recensioner på löpande band framför mer ambitiösa grejer. Och när ekonomi inte finns blir det lätt att medierna bara består av recensionsexemplar och diverse event ens PR-kompisar i lilla spel-Sverige mailar till en. Det skulle man, om man bryr sig så pass, kunna se som ett större problem med den här utvecklingen där "spelmedia" blir förvisad till en tacksam hobby.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kom att tänka på en grej när jag skrev nyheten: jag läste att Super Play började skriva om datorspel också (utöver konsolspel) 2001, och tänkte "På tiden!" Men med PC Gamer har jag aldrig tänkt att de borde börja skriva om konsolspel. Namnet gör det ju lite krångligt, men det är ändå konstigt att man tänker så olika om olika sätt att spela.

Nej, det tycker jag inte alls är konstigt. PCG är en nischad produkt. Om jag spelar på PC så vill jag inte betala för en tidning som ger 80% av utrymmet till konsolexklusiviteter. Under guldåldern fanns det ju blaskor exklusiva för såväl Xbox som PC, Nintendo och Playstation. En tidning som Super Play valde att inkludera hela spelmarknaden, och att då välja bort PC, det hade varit konstigt.

Medlem
Skrivet av KoP:

Trist. Enda speltidningen förutom Retro Gamer som jag brukar köpa.

Nättidningar ger jag inte mycket för. Finns inget som går upp mot att ligga och bläddra i en papperstidning innan sovdags.

Detta vågar du skriva på FZ? En nättidning. 🙂

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Nej, det tycker jag inte alls är konstigt. PCG är en nischad produkt. Om jag spelar på PC så vill jag inte betala för en tidning som ger 80% av utrymmet till konsolexklusiviteter. Under guldåldern fanns det ju blaskor exklusiva för såväl Xbox som PC, Nintendo och Playstation. En tidning som Super Play valde att inkludera hela spelmarknaden, och att då välja bort PC, det hade varit konstigt.

Mjo, kanske det. Men fortfarande, jag har aldrig önskat att PCG skulle bredda sig medan bredden känts självklar för alla andra plattformar jag läst genom åren (SP, Level, gamla Datormaggan m.fl.) Kanske bara är min hjärna som låst sig i det läget.


signatur
Medlem

Allt pekar på att Youtube/Twitch och liknande är det som blir kvar, tills det att även dom ersätts av nånting annat. Sånt är livet.

Inaktiv

Dags att rensa bokhyllan snart då, och lägga ut nummer av level och superplay till försäljning, kanske inbringar en behövlig slant...
Till saken hör att jag köpte båda tidningarna så ofta dom kom ut, för länge sedan.

21 nummer av super play hittade jag bara av att kolla bokhyllan, sen hittade jag några nummer av super power?

Inaktiv

Om det inte hade utvecklats till en tidning med PK propaganda istället för vettiga recensioner så hade jag fortfarande premurerat och brytt mig. I det skick den läggs ner nu så kommer jag sakna den lika mycket som magsjuka.

Medlem

Tråkigt att en till tiding har lagts ner.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Fan vad tråkigt. Har dock inte läst speltidningar på väldigt länge. Började på 90-talet som liten grabb med tidningen Super Power som sedan gick över som Super Play. Det var tider det när ett nytt hett nummer av Super Power släpptes i affären. Då gick man dit o tjuvläste de men oftast köpte med de hem om innehållet var tillräckligt bra för just den månaden. Runt E3 tider var alltid tidningen matad med grym info.

::::RiP:::: Level ::::RiP:::: papperstidningar


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Moderator | Testpilot

Slutade tyvärr köpa speltidningar när SUPER Play la ned, men då kom jag hit istället!

EDIT: Kollade just upp. SUPER Play gick i graven i Augusti 2009 och samma månad gjorde jag mitt konto här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att de skulle lägga ned låg verkligen i luften, både sett till den generella utvecklingen på tidningsmarknaden, den allt mer sporadiska utgivningstakten samt innehållet i sig som blivit mer utglesat och oinspirerat (alla dessa års- och E3-listor över 20 sidor kändes väldigt mycket som utfyllnad).

Men jag sörjer det ändå. DJupt. Har köpt och läst varenda nummer av RESET/LEVEL sedan de startade i mitten av 00-talet och när tidningen har varit som bäst – ja då har den varit fantastisk. Det har framförallt varit de längre texterna som satt avtryck hos mig.

Det finns absolut ingen roll att fylla för ett svenskt tryckt spelmagasin med aktualitetsmaterial (recensioner, nyheter, E3-rapportering etc). Där har exempelvis sajter som FZ tagit över och det kommer inte vända tillbaka.

Jag tänker dock att det ändå skulle vara möjligt att göra en mer utpräglad kulturtidskrift om spel. Med de längre texterna. Lite som FLM t ex. Det skulle verkligen inte bli en kassako, men med rätt strategi (skulle t ex behövas en rejäl pool med skribenter och redaktörer) så tänker jag att det skulle kunna funka. Åtminstone vill jag att det skulle kunna funka. Att bli det som LEVEL ändå nosade på. Men fullt ut.

Medlem
Redaktör
Skrivet av bluebird:

Att de skulle lägga ned låg verkligen i luften, både sett till den generella utvecklingen på tidningsmarknaden, den allt mer sporadiska utgivningstakten samt innehållet i sig som blivit mer utglesat och oinspirerat (alla dessa års- och E3-listor över 20 sidor kändes väldigt mycket som utfyllnad).

Men jag sörjer det ändå. DJupt. Har köpt och läst varenda nummer av RESET/LEVEL sedan de startade i mitten av 00-talet och när tidningen har varit som bäst – ja då har den varit fantastisk. Det har framförallt varit de längre texterna som satt avtryck hos mig.

Det finns absolut ingen roll att fylla för ett svenskt tryckt spelmagasin med aktualitetsmaterial (recensioner, nyheter, E3-rapportering etc). Där har exempelvis sajter som FZ tagit över och det kommer inte vända tillbaka.

Jag tänker dock att det ändå skulle vara möjligt att göra en mer utpräglad kulturtidskrift om spel. Med de längre texterna. Lite som FLM t ex. Det skulle verkligen inte bli en kassako, men med rätt strategi (skulle t ex behövas en rejäl pool med skribenter och redaktörer) så tänker jag att det skulle kunna funka. Åtminstone vill jag att det skulle kunna funka. Att bli det som LEVEL ändå nosade på. Men fullt ut.

Fienden (av Alfred Holmgren, Johan Martinsson, med flera) har ju haft ambitionen att verkligen gräva ner sig i (udda) spelämnen.


signatur
Medlem

Fan vad tråkigt både super play och level borta nu fan vad tråkigt. Ärligt talat även om man kan kolla upp allt på nätet idag så skulle jag ändå vilja ha spel tidning man kan ligga och bläddra i.

Skribent

Väldigt tråkigt. Jag har prenumererat sedan starten när de forfarande hette Player1 (som sen slogs ihop med Reset för att bli Level). Började dock ana att allt inte var som det skulle när de sköt upp det senaste numret av Level flera gånger och det desförinnan kom typ innan sommaren.

Kommer sakna de mer ljuplodande artiklarna som inte riktigt finns på nätet idag, i alla fall inte på svenska. Det var de riktigt duktiga på.

Redaktör
Skrivet av André Granroth:

Jag har prenumererat sedan starten när de forfarande hette Player1 (som sen slogs ihop med Reset för att bli Level).

André - den överlägset äldsta unga personen på Geeks-redaktionerna.


signatur
Medlem

Finns inte gratistidningen Gamereactor kvar heller? Längesen man såg den

Medlem

Trist att se. Prenumererade själv på Club Nintendo och Super Play längre tillbaka så jag har ett flertal stora kartonger fyllda med tidningar. Rätt kul att kika tillbaka på


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

123
Skriv svar