Den stora Metroid-tråden

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Åh, men då skulle ju en Metroid Prime-trilogi vara som klippt och skuren för dig som Metroid-nyfiken ändå. Jag håller alla tummar och tår jag har för att det ryktet visar sig stämma Fantastisk trilogi det där, bland mina topp fem någonsin.

Edit: Metroid Prime är bland mina topp fem-spel någonsin alltså, bland mina topp fem-trilogier är Prime-trilogin ohotad etta


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nu har Liam Robertson, som är en etablerad Nintendo-kännare med god insikt i företagets förehavanden, också bekräftat att Metroid Prime Trilogy är på väg. Jag ska inte tagga till för mycket, besvikelsen kan bli övermäktigt stor, men jag har goda förhoppningar om att det visas upp i natt! <3

Källa: Liam Robertson på Twitter


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

@Loevet: Haha, jag gillar entusiasmen!


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Du lär nog tjuta en hel del inatt. Se upp så att du inte väcker familjen där hemma bara!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Loevet, kräver personlig live-discordning så jag inte missar något sen 😉

Nej, men lite live-reportage i text form är alltid trevligt 😉


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: jag är mol alena här i lägenheten så jag kan gorma bäst jag vill (inom rimliga gränser så klart, tekniskt sett kan jag väl bli vräkt om det spårar ur fullständigt)


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

@Zimpan: jag är mol alena här i lägenheten så jag kan gorma bäst jag vill (inom rimliga gränser så klart, tekniskt sett kan jag väl bli vräkt om det spårar ur fullständigt)

Står väl i kvällstidningarna sedan.. Kvinna i "orange" rymddräkt går berserk.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_1418:

Står väl i kvällstidningarna sedan.. Kvinna i "orange" rymddräkt går berserk.

Haha, ser det framför mig:

@Loevet står utanför sin lägenhet på gården, fasthållen av två poliskonstaplar, skrikandes "Metroid! Metroid!". Blåljusen bryter mörkret och lyser upp de omkringliggande husen. Grannar har kommit ut och står i små grupper och viskar om att "han den där har alltid varit lite konstig, håller på med dataspel tror jag. Inte klokt, här som är så lugnt!".

En polis som ser ut att ha befälet står en bit bort och tar upp sin komradio; "...den misstänkte gärningsmannen är uppenbart förvirrad och står och skriker om meteorer, kan du skicka psykvagnen på detta, kom?".

En stund senare förs @Loevet bort, in i en vit skåpbuss. Innan dörrarna stängs så spricker hans ansikte upp i ett stort leende och hans glasartade blick befinner sig någon annanstans.


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Haha rulla på gatan it is then!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Haha, jag köper bara det där scenariot med en viktig nyckelparameter på plats: jag får med mig en Switch med ett exemplar av Metroid Prime Trilogy eller Prime 4, annars går jag bärsärk på vita männen i rockar


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nu jädrar, snart händer det! Alla ombord hype-tåget, det avgår strax! Eller tja, det avgick nog för flera timmar sedan om jag ska vara ärlig


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jaha nehej, det blev inte mycket till Metroid-presentation under The Game Awards 2018. Ingenting faktiskt, utöver att Ridley syntes på Reggies Smash Bros-tröja. Nåväl, vi får hålla tummarna för att det blir en speciell Nintendo Direct om det nästa år, eller under E3 om inget händer innan dess.

Tack till @zimpan och @Mortaigne för trevligt nattsudd om allt annat som inte var Metroid! God natt!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

@Loevet: Ja, det var synd på Metroid. Men fantastiskt trevligt nattsuddande på Discord!


signatur

Jump in.

Inaktiv

@Loevet: Attans! Hade väntat mig åtminstone någon liten detalj där. :-/

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@anon_1418: Ja det hade sannerligen jag också! Jag satt mest och debatterade med mig själv om de "bara" skulle visa upp Metroid Prime Trilogy eller om det skulle bli en dubbel-whammy med både det och Prime 4. Istället blev det nada, noll och intet Särskilt efter Nintendo hade hypat upp att de hade stora saker på g, och så var det en ny karaktär till Smash Bros. Inget ont om Smash Bros, men det var ett spel vi redan kände till och en ny karaktär är inget att slå på stora trumman för, särskilt inte när det är det enda man är där för att prata om Besviken är bara förnamnet, men som sagt hoppas jag på en Nintendo Direct med fokus på Metroid i början på nästa år.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Var en mysig natt med kaffe, spel och gott sällskap!

Inaktiv

@Loevet: Det får vi verkligen hoppas!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Hmm, Nintendo har alltså förnyat patent för bland annat Metroid: Other M. Det behöver inte betyda något, det kan ofta göras bara för att hålla ett visst varumärke vid liv, men nu när det ryktas om en Prime-trilogi till Switch är det inte helt osannolikt att de tänker föra över alla Metroid-spelen från Wii till Switch.

Jag är lite splittrad över det här. För den som inte spelat tidigare delar skulle det innebära att de kan uppleva vad som hänt i serien och på så sätt kunna komma in i serien. Men från perspektivet av ett Metroid-fan vill jag inget annat än att Nintendo tar Other M och alla referenser till detsamma och kastar det i Marianergraven.

Källa: Twitter


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

@Loevet: Amen va ***. Vill inte heller har något mer från Other M.

Medlem

Vad tror ni om Metroid Prime 4 då? Ett fpa (first person adventure) som del 1-3 eller tror ni Nintendo skakar om serien lite i stil med BotW och Oddyssey?

Jag har en förhoppning om ett semi-open world i 3D där vi får se Samus i all sin prakt. Gärna en värld i stil med Hyrule i BotW men mörkare och mer hotfulla miljöer. Till en början är du relativt begränsad, men mot slutet med en fullt uppgraderad rustning kan du utforska hela ”planeten”.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@anon_1418: Förhoppningsvis har de bara förnyat patentet för att säkra upp det om de på något sätt tänkt bland in något innehåll där i kommande Metroid-titlar. Jag skulle väl kunna sträcka mig till att acceptera en rak portning till Switch eShop så länge som de inte lägger resurser på det som hade kunnat gå till ett annat Metroid, eller vilket IP som helst som inte suger stenhårt. Om de inte släpper en Prime-trilogi till Switch men släpper Other M går jag bärsärkargång


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Vamp: Jag tror faktiskt att det blir ett fpa i stil med Metroid Prime-trilogin, med tanke på att det får ett huvudnummer i samma serie, och att de misslyckades så hårt med Other M. De kan säkert tänka i nya banor med några olika aspekter av spelet, men jag tror nog att den huvudsakliga spelupplevelsen kommer följa den i Prime 1-3.

En halvöppen värld skulle kunna bli bra, men det kan också bli väldigt fel med tanke på att Metroids DNA är att Samus är isolerad i ogästvänliga miljöer där hon sakta men säkert låser upp nya gångar och vägar på planeten eller rymdstationen hon befinner sig på. En halvöppen värld som ändå lyckas behålla den där känslan av isolering är nog svårt att få till, och att spelupplevelsen inte ska tappa fokus jämfört med den väldigt tight utformade strukturen i Prime 1-3 (framför allt Prime 1 är helt fenomenalt bra i det avseendet) är nog också svårt.

Men samtidigt, när jag först gick mina stapplande steg i Phendrana Drifts i Prime 1 kändes det som att en stor öppen isvärld öppnade upp sig för mig, trots att det rent storleksmässigt egentligen var ganska begränsat. Så med smart design alá Prime-trilogin kan de utforma en tight halvöppen värld också. Jag är bara rädd att Prime-trilogin var något av ett isolerat mirakel, att Retro Studios med Nintendos hjälp fick till något som Bandai Namco Singapore inte kan upprepa. Lite "blixten slår inte ner på samma ställe två gånger"-rädsla, men jag har väldigt gärna fel!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

På tal om nyss nämnda Phendrana Drifts ... musiken! Den är ju så förhelvetejävlaranamma-bra i Prime-trilogin, hoppas innerligt att Kenji Yamamoto står för det musikaliska även i Prime 4. Bra musik är en nyckelkomponent i ett riktigt bra Metroid.

Super Metroid, Fusion och Prime-trilogin hade inte varit de kioskvältare de är om de inte haft de fenomenala musikspåren. Även Metroid: Samus Returns tillförde ju mycket av den suveräna musiken från serien, Metroid II hade inte mycket till musik i sin originalversion och det är nog en av flera anledningar till att jag inte är lika förtjust i det som seriens bästa.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

@Loevet: Allt vi kan göra är att hoppas nu.. ^_^ *håller tummar och tår*
Det är nog ingen risk att Nintendo släpper Other M på "smartphones", om de inte gillar kiosvält på hela internet.

Medlem

Sjukt besviken att det inte visades något om Metroid. Blir sjukt sugen på att spela om prime 1. Kan man spela med handkontroll på wii-versionen?


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Balkp: Nej dessvärre inte. Jag spelade Metroid Prime 1 i Trilogi-utgåvan på min Wii U för kanske ett halvår sedan, och det fungerar faktiskt relativt bra, men rörelsekontrollen ställer absolut till det ibland. Jag skulle verkligen välkomna en Switch-version av trilogin utan rörelsekontrollerna, är också ohemult sugen på att köra igenom den igen (backlogen skriker åt mig just nu).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag är relativt sugen på att köra igenom Metroid Prime till Gamecube. Men problemet är att jag har inte spelet 😛 bara en franskkanadensisk version av Echoes (som går utan problem att spela på engelska). Blir att leta efter en amerikansk version av 1an framöver (har bara ett amerikanskt Wii).


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: ja men du ser, du är ju ytterligare en anledning till att Nintendo ska få tummen ur och släppa Prime-trilogin till Switch nu! Den är verkligen fantastiskt bra, trots en svagare del i Echoes är den bland det bästa jag upplevt de senaste 15 åren. Jag håller tummarna!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

Ramade in en bild på Metroid från 8bits tiden och hängde upp. Ett sånt där reklamblad man fick till många spel. Stod och tittade på den och det slog mig hur mycket bättre Samus rustning såg ut före de två stora groteska bollarna på axlarna.

Medlem

Vill inte spela mera mobil-indie-spel. Vill ha mer Metroid och Zelda.

123
Skriv svar