Tävling – Vinn en Playstation Classic!

Medlem

Kompisen och jag skulle spela Silent Hill 1, han höll inne powerknappen, när vi kom till "rullstolen" i början släppte han, vi sprang ner skrikandes till morsan och käka pannkakor.

Medlem

Resident Evil 1. Det skapade en tradition ihop med en av mina bästa vänner: vår årliga "Fright night". Vi spelar skräckspel hela natten än idag, över 20 år senare.

Kontot avslutas

Det finns spel som jag än idag aldrig hade spelat eller köpt om det inte var för alla demo skivor som kom till Playstation där ibland Crash Bandicoot.


signatur

ゼルダの城

Medlem

En mor gav det till sin son på hans födelsedag 1997. Han har inte slutat spela än. Nu vill han skänka nöjet av sin barndom till hans dotter.

Medlem

Mitt första spel på Playstation var Cool boarders. Det blev ett evigt nötande mot high scoores, och hur nötta ens fingertoppar än var så ville man ändå köra en gång till, för det fanns liten lite extra bit att lägga till på combon.

Medlem

Fick min PS1 tillsammans med Final Fantasy 7 i julklapp, ingenting har någonsin haft en sån effekt på mig sedan dess. Har det att tacka för min karriär inom spel.

Medlem

Kommer ihåg när jag för första gången spelade playstation hos en kompis. Vi spelade Tony hawk. Det va starten på mitt konsolspelande som fortfarande inte slutat.

Medlem

Fick en PS av farsan 1995, 9 år gammal. Därefter blev det år med Colin McRae, Driver och Spyro. Den gamla trotjänarn står kvar i Sverige efter flytt till England!


signatur
Medlem

Alla skrattanfall man fick från "WWF in your house" som barn är nog mitt bästa minne, samt att konsollen fick stå på högkant annars funka de inte.

Medlem

Fick konsolen och Tekken 2 I födelsedags present. Det blev starten för vad som kom att bli en av de bästa perioderna i mitt liv som gamer.

Detta var konsolen som fick mig att uppskatta jrpg tack vare FF7 och Suikoden 2.

Det var konsolen som fick mig att se om en trailer, MGS1, gång på gång då det fick mig att känna att jag insåg livets mening.

Det var också konsolen som samlade alla vänner, vissa som blev till ovänner, tack vare Tekken 3.

Kommer ihåg hur jag lade konsolen i konstiga vinklar för att lasern skulle funka, efter flera års nötande. Snett upp och ner mot en skokartong bland annat, men slutligen helt upp och ner med två spelfodral som "ben".

Bubblare som jag än idag minns med glädje: Crash bandicoot, Crash team racing, Alundra, Chrono cross, Legend of Dragoon och Apocalypse med Bruce Willis (har jag för mig?) i huvudrollen.

Sony, från mitt hjärta, tack.

Edit: tar gärna emot en Classic för att kunna åka tillbaka till den underbara tid jag hade då.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Resident Evil 1-3 var det som gällde i källaren hos kompisen vars kontrollerande pappa trodde datorspel var rent gift för sinnet. Om han bara visste vad vi körde på konsolen...

Medlem

Syphon Filter bidrog till många glädjande timmar framför TVn när jag var liten, minns särskilt röjandet med M79 i tunnelbanan som om det vore igår.

Medlem

Aeris, en pärla i slowmotiån, en tår i ögonvriån.
Hämnades på Weapons med ett satans dån.
Tände en cigg, gick därifrån.

Medlem

Jag och en kompis hyrde PS1 och ResEvil1 i 24h åt gången utan minneskort, så vi fick börja om från början varje gång. Tills vi klarade huset samt trädgårdsbyggnaden och var tvungna att lämna tillbaka konsolen, då köpte vi ett minneskort.

Medlem

PS 1 tillsammans med Tekken 3 och Tony Hawk´s pro skater startade en liten pojkes kärlek till spel som än idag är lika stark som då.

Medlem

Den första stationära konsolen jag någonsin ägt. Har väl främst påverkat mig på så vis att det satte en standard som jag än idag kan referera till i viss mån.

Medlem

Första gången jag kom i kontakt med Playstation var i skolan. Skolan brukade under veckan ordna aktiviteter på kvällen. Där fanns biljard- & pingisbord, några satt i soffan och kollade på nysläppta Armageddon. En kille satt en bit bort och spelade FF7 utanför biblioteket. Spenderade kvällen med att stå där tillsammans med andra och se på medan han spelade och slog skorpion bossen. Efteråt önskade jag mig Playstation till födelsedagspresent och köpte mig FF7. Flesta spelen hade jag köpt i en affär i Chile, 50 kr / 3 spel och det var kopierade spel som endast fungerade till en viss typ av TV för att det skulle bli färg, annars blev det svartvitt.

Ett minne jag har som jag aldrig glömmer var när jag skulle få tandställning, Tandläkaren behövde första dra ut tänder på mig för att göra plats. Mina föräldrar ville vara snälla och ge mig ett spel för varje gång jag skulle behöva dra ut en tand. Slutade med att jag fick 8 spel från dem.. de var säkert inte medvetna om hur mycket piraya deras son var. Har fortfarande idag dåligt samvete över de spel man fick som present och som kostade 500 kr men var så dåliga att man spelade dem bara en gång.

Tror min PS fortfarande idag skulle ha fungerat om inte åskan hade slagit ut den. Brukar emellanåt spela igenom gamla PS1 spel (d.v.s. ej kopierade) på min PS2 som fortfarande fungerar. Om inte min PS1 hade dött så hade jag säkert idag suttit o spelat igenom gamla kopierade spel emellanåt. Suck, vad jag saknar min gamla crackade PS1 och ljudet man hör när man startar upp den. Känslan av "äntligen" när man väl fick igång en skiva man suttit med i flera minuter för att få igång p.g.a. att den var så repig.

Medlem

Tekken3 turnering i skolan. Avgörande matchen, vem som skulle få en chockladboll från cafeterian.
Lång combo med Yoshimitsu, vilket imponerade på alla, och man fick även en cola som vinst!

Medlem

Mitt första minne från Playstation var när min pappa kom hem med konsollen och första Crash Bandicoot, detta var första spelet jag spelade sedan Super Mario bros 3 släpptes.
Det var riktigt imponerande att se den nya häftiga 3D-grafiken!

Medlem

Minns när man smög hem till en polare på kvällen , slurpade i sig Vira blåtira drycken och spöade polarna i tekken. det var tider det .


signatur

Skin som den bruna prutten du engång var.

Medlem

Hmm..
Vi fick en playstation 1996, dock hade farsan inte råd att ge oss spel så det fick bli demoskivor från diverse speltidningar under ett års tid. Men julen 97 fick vi FF7 samt Resident Evil, men han visste inte att man var tvungen att ha minneskort. Så kommade 6 månaderna spelade vi dessa två spel utan att kunna spara.

Vi var nära att klara Resident Evil, vi lämnade alltid konsolen på för att inte förlora allt vi spelat. Vi var i slutet och under tiden vi var på skolan så drog farsan ut kontakterna när han städade. Det var ju skapligt segt.

FF7 kom vi till skiva 3 innan vi gav upp.

När vi väl fick ett minneskort så var man skapligt urless dom två spelen (iaf början) att vi inte spelade något mer, förrän några år senare.

Medlem

PS1 var den sista konsolen jag hade det var en julklapp till mig & min bror, nötte så otroligt på den mestadels demos från Playstation tidningar, saknar den tiden!

Medlem

Playstation öppnade mina gamerögon. Med Playstation kom spel som verkligen fick mig att känna! Playstation är också konsollen jag alltid återvänder till. FF7, Silent Hill, SOTN, Oddworld, Alundra, ...

Medlem

WIPEOUT! Har fortfarande lite epelepsi.

Medlem

Min första konsol köpta jag via ON OFF i Uddevalla (3 mil från där jag bodde då). Ett Playstation 1. Det enda jag hade i sikte då var EA sports NHL. Minns inte vilken utgåva det var, men hade otroligt många roliga timmar med det spelet. Efter en tid fick jag höra talas om Final Fantatsy VII, som jag givetvis spelade igenom och älskade. Men det spel som jag minns med mest ömhet är FInal Fantasy Tactics. Spelade igenom det flera gånger och var för alltid fast i "spelträsket". Inte ångrat en endaste sekund dom pengarna jag lade ned på konsol plus spel från den tiden. Man saknar den tiden innan PC :n och Quake tog över med tiden.

Medlem

Playsration One och spelet Resident Evil kopplat med ljudet via stereon. Kommer ännu ihåg rädslan när golvet skakade till när hundarna hoppade in genom fönstret.

Medlem
Mitt tävlingsbidrag

Sedan tävlingen publicerades har jag suttit och reflekterat, då denna konsol och dess spel har en sådan stor del av mitt liv. Minnen, känslor... ja, den symboliserar så mycket för mig och mitt liv.

Här kommer mitt bidrag:

"Som 90-talist jag växte upp i den första Playstation-eran, Tekken, Gta med mera är några av de spel jag lira. Chips, Jolt och LAN-fest, ödet som jag minns bäst."

Må bästa man/kvinna vinna!

Medlem

Jag hyrde en Playstation och två spel - Toshinden och Wipeout - när den var nysläppt.

Efter test av Wipeout blev det inget Toshinden den helgen och Wipeout är fortfarande en favoritserie.

Medlem

Glömmer aldrig när jag lirade ett av de första Tomb Raider på min farbrors PS1. Kommer ihåg att spelet var väldigt mörkt, visste inte hur man ställde in brightness

Medlem

Jag minns att jag satt uppe på nätterna och körde "Test course" i Gran Turismo med en lutad stol och ett suddgummi på gasknappen för att farma pengar.

Skriv svar