Speltidningen Level lägger ner

Medlem

Prenumererade på Nintendo Magasinet->Super Power->Super Play->Pc Gamer.
Tobias har hängt med sålänge jag kunde läsa och spela Nintendo Nostalgi är bara förnamnet. Lika varmt som man minns Nintendo Klubben dit man kunde ringa om man hade frågor om ett spel. Hur coolt var inte det?

Skribent
Skrivet av Lolflakes:

Finns inte gratistidningen Gamereactor kvar heller? Längesen man såg den

Nej, den blaskan lades lyckligtvis ned för flera år sedan.

Känns alltid lite små-dystert med såna här nyheter. Iofs. så har jag nog aldrig öppnat ett nummer av "Level" men det känns ändå ledsamt med tanke på så många av mina gamla trojänare som försvunnit med åren.

En gång i tiden köpte jag nära på varje nummer av: "Svenska Hemdator Hacking", "Datormagazin", "High Score", "PC Gamer", "PC Format", "PC Zone" etc. etc. I vissa fall så köpte jag både svensk och engelsk/amerikansk version av tidningen i fråga. Nu köper jag....ingenting längre och det finns inte heller mycket kvar att köpa.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fienden (av Alfred Holmgren, Johan Martinsson, med flera) har ju haft ambitionen att verkligen gräva ner sig i (udda) spelämnen.

Det har du rätt i, den glömde jag. Men den verkar å andra sidan också ha somnat in nu... Nu när varken LEVEL eller Fienden finns så borde det finnas utrymme för något nytt. Sen kanske det är svårt att få det att bära sig över tid alldeles oavsett vad man gör, men hellre något som lever i några år än ingenting alls.

Medlem

Sverige har inte haft en bra speltidning i pappersform sedan Sega Force lade ned.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hade helt missat att det var folk bakom Super PLAY som skrev för Level, känner ju definitivt igen Tobias Bjarneby, samarbetet mellan SP och FZ back in the day är trots den största anledningen jag slutligen fastnade för FZ som min go-to spelsajt som jag tidigare helt hade avfärdat som endast FPS sajt, hade (har?) dock ett äldre konto från när man lirade Quake 3 och CS 1.6 då och då.

Medlem

Kom det någonsin ett tredje nummer av Fienden? Det var en schyst blaska.

Medlem

När jag hör "vuxen" och "speltidning" i samma mening tänker jag bara på det öde High Score gick till mötes 😭

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Sverige har inte haft en bra speltidning i pappersform sedan Sega Force lade ned.

Haha, den prenumererade man ju på i något år
Oklart om den var så bra egentligen dock

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Haha, den prenumererade man ju på i något år
Oklart om den var så bra egentligen dock

Jag var en trogen prenumerant från början till slut och har alla nummer i bokhyllan. Klart bästa spelblaskan som tryckts.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Se där ! betalade prenumerationen för ett år för nån månad sen och har inte fått ett enda nummer sen dess. Så det blir ett jävligt dyrt nummer om jag får endast en tidning till.

mjo jag är nog lite bitter allt :/


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

PC Gamer och Game Reactor var de tidningar som jag gillade och läste.
Och Game Reactor var ju gratis.


signatur

autograph

Medlem

Sålde mina 34kg!! SuperPlay och LEVEL tidningar för 3år sedan. Hade kompletta årgångar av SuperPlay från 1997 till de startade LEVEL... Minns SP hade 2-3 full sidor med endast FF7 information varje månad fram till spelets släpptes. Har för mig FF7 fick 97 eller 98 poäng av 100. Och jag håller med FF7, ÄR enligt mig, världens bästa spel.

Medlem

Jag har alla 6 tidningar av gamla speltidningen MISSIL kvar. Är de värda någonting?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Trist de lägger ner men samtidigt kanske inte så förvånande.

Saknar själv lite den tiden med Super Play, PC Gamer, Amiga Format och alla såna gamla goda blaskor men som många andra här har nämnt så känns det inte som om en lägger stålarna på speltidningar nuförtiden. Blir mest nostalgisk vid tidningshyllorna nuförtiden när allt finns överrepresenterat på nätet redan.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag har alla 6 tidningar av gamla speltidningen MISSIL kvar. Är de värda någonting?

Ingen anning. Sålde mina tidningar billigt. 350kr för allt. Men sålde dem till en Butik i gbg, så då vet jag att de kommer vidare till någon annan som kan uppskatta dem lika mycket som jag gjort. Förhoppningsvis.

Medlem

Även om jag instämmer i att det är otroligt tråkigt att Level lägger ned så må jag säga att jag inte är speciellt förvånad. Det är så det ser ut, tyvärr, för jag är en sådan själ som gärna bläddrar i en fysisk tidning eller en bra bok innan man slocknar för kvällen.

Medlem
Skrivet av Locktail:

Ingen anning. Sålde mina tidningar billigt. 350kr för allt. Men sålde dem till en Butik i gbg, så då vet jag att de kommer vidare till någon annan som kan uppskatta dem lika mycket som jag gjort. Förhoppningsvis.

Okej. Se där ja.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

KoP
Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Jo, det gör det verkligen. Det finns en anledning till att tidningar lägger ner.

Smaksak.

Medlem

Har köpt Level många gånger bara för att de har skön design och layout. Det är nog det jag kommer sakna mest. Nättidningar lever inte riktigt upp i samma klass även om de har andra kvalitéer.
Synd att de lägger ner!

Medlem

PLAYER1-tidningarna var så jäkla coola. Synd att den inte varade så många år innan LEVEL dök upp.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Inte statistiskt sett. Den tveklöst största majoriteten föredrar andra format.

Inaktiv
Skrivet av NiceAsBice:

Inte statistiskt sett. Den tveklöst största majoriteten föredrar andra format.

Fel, contrary to popular belief är pappersformatet fortfarande större. Runt en tiondel läser dagstidningar på nätet idag.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Fel, contrary to popular belief är pappersformatet fortfarande större. Runt en tiondel läser dagstidningar på nätet idag.

Jag säger inte att du har fel, men jag tycker det låter lite. Källa på det?

Medlem

Läste några få nummer Level men fastnade aldrig riktigt, jag tyckte alltid att de tog sig själva på för stort allvar (som jag minns det). Blev ärligt talat förvånad att den fortfarande fanns kvar så pass länge. Synd för er som gillade den att den är borta, de får väl starta en hemsida som alla andra

Avstängd
Skrivet av anon_326400:

Fel, contrary to popular belief är pappersformatet fortfarande större. Runt en tiondel läser dagstidningar på nätet idag.

Dagstidningar har inget med spelmedia att göra. Och du får gärna presentera aktuell statistik som stödjer ditt specifika påstående.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag var en trogen prenumerant från början till slut och har alla nummer i bokhyllan. Klart bästa spelblaskan som tryckts.

Hmmm, borde ha några ex sparade på vind. Kanske dags att ta fram julen. Kommer ihåg ”små grå lådor”.
Kanske dags att kolla om Megan fortfarande fungerar också.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_326400:

Jag kan fortfarande uppskatta pappersformatet, på samma sätt som det ibland är skönt att kolla på vanlig tv, och bara bli serverad något utan att behöva tänka på vad man vill ha.

Tidningsformatet var förstås sedan också ett mer direkt utbyte av köp och sälj som underlättade för att göra bra innehåll. Ta sidor som till exempel Fz (och alla andra egentligen) så är det nästan bara recensioner på löpande band framför mer ambitiösa grejer. Och när ekonomi inte finns blir det lätt att medierna bara består av recensionsexemplar och diverse event ens PR-kompisar i lilla spel-Sverige mailar till en. Det skulle man, om man bryr sig så pass, kunna se som ett större problem med den här utvecklingen där "spelmedia" blir förvisad till en tacksam hobby.

Jag har funderat en del på det där, för kontentan i det du säger är att du saknar långa artiklar på spelsajter. Vi har i omgångar haft sånt material och skulle gärna ha det oftare, och såklart betala för det på samma sätt som tidningar gör, men det är sällan de blir särskilt populära. Därför undrar jag hur mycket tidningsformatet hjälper sånt på traven. Jag tänker att de flesta lösnumren av speltidningar säljs genom omslaget, som sällan skyltar störst med det där grävande långa knäcket utan snarare månadens heta titel. Den där feta artikeln fick du dock med automatiskt, och kanske därför uppskattade den mer.

Skrivet av androsynth:

När jag hör "vuxen" och "speltidning" i samma mening tänker jag bara på det öde High Score gick till mötes 😭

Haha!


signatur
Inaktiv

"För kontentan i det du säger är att du saknar långa artiklar på spelsajter"

Ja, men framförallt mer än vad som i slutändan mest är personliga anekdoter (recensioner, bloggar, krönikor). Journalistik som t ex reportage, intervjuer osv blir allt mer sällsynta. Och när man ser av det är det supertydligt att det är PR-uppstyrt både i innehåll och bara det att vartenda sida publicerar samma grej samtidigt. Det finns så få egna initiativ vilket också strömlinjeformar spelmedia på ett sätt att allt likaväl kunde vara content advertising.

"Men det är sällan de blir särskilt populära"

Har du några exempel på vad t ex FZ gjort? Läser mer än gärna.

"Därför undrar jag hur mycket tidningsformatet hjälper sånt på traven"

Tror mer det finns ett uttalat löfte/förväntan om att få fullmatad läsning när man köper ett magasin.

Tittar in lite. Blir inte så ofta nuförtiden pga ont om tid.

Det finns förstås massor att säga om det här (men ont om tid, som sagt). Först och främst skittrist att Level lägger ner.

Angående långläsning, ambition m.m. Jag är övertygad om att fler tycker det är mycket trevligare att läsa snyggt formgivna, längre artiklar i en tidning än på en sajt. Det är skönare i soffan/fåtöljen än vid datorn, och surfar man med mobil eller platta är en tidning i 3D ändå rent fysiskt enklare och angenämare att läsa ur. Det är ingen värdering av sajter eller propagerande av tidningar, bara ett konstaterande. Det är också enklare att formge en tidning snyggt än en hemsida. Det är dock sekundärt. Trenden är det primära. Det som styr.

Självklart läser långt färre tidningar idag. Det vore konstigt annars med tanke på att vi har en hel värld inom räckhåll på mobil. Att det fört med sig en tuff utmaning är lika självklart. Färre köper, läser, mindre pengar in. Färre annonserar, ännu mindre pengar in. Osv. Detta skapar en trend som göder sig själv och blir en nedåtgående spiral. Läsare går till andra, framför allt fler, plattformar. Där det för 20 år sedan förenklat fanns "tidningar, radio och tv" finns inte idag bara "internet" utan också massor av plattformar PÅ internet. Det skapar att mycket mer fragmenterat klimat där _alla_ upplever att pengarna försvinner, detta då annonsörer och PR idag inte har speltidningar och spelsajter att ta hänsyn till, utan event, e-sport, hobbysajter, Youtube, Twitch, influencers, skolor med utbildningar, inkubatorer, föreningar, tävlingar, sponsrade samarbeten osv. Det är lätt att tro att läsarna gått från tidningar till spelsajter, men få inser att de också har en utmanande situation. Hur många kommersiella, oberoende spelsajter som enkom ägnar sig åt speljournalistik finns det i Sverige idag? 2. Två. FZ och Gamereactor.

Trenderna de senaste 20 åren (många tror att fallet för tidningar inleddes omkring 2005 eller 2010, när det i själva verket inleddes vid millennieskiftet. Fallet har inte ens eskalerat, kurvan har sett precis likadan ut hela vägen.) har inte bara gjort det mycket svårare för tidningar att överleva, det har gjort det precis lika svårt för all oberoende speljournalistik att överleva. Oaktat hur läsandet sett och ser ut, är det ett större problem.

Kalle, elva år som gillar att titta på Svenne på Twitch, inser förstås inte det, men om man vill läsa en objektivt hållen recension i Sverige idag av ett professionellt företag, har man max en handfull källor att gå till. FZ, PC Gamer, Game Reactor, Aftonbladet Spela, P3 Spel, några strörecensioner i dagspress och sen inget mer. Resten är på hobbynivå. Tittar man på svensk spelindustri, som omsätter över 15 miljarder om året, mer än den svenska exporten av spannmålsindustri och elektricitet, som vuxit med 35 % årligen i tio år och som utgörs av snart 5 000 anställda, är diskrepansen (gotta love that word - alltså skillnaden, avståndet däremellan) mellan spelbranschen och media som täcker den, närmast bisarr. Varför? Är det ett aktivt val att man inte vill ha speljournalistik? Nope. Det är för att vi genomgått, och alltjämt genomgår den största medieomvälvningen i mediehistorien. Det tryckta ordet har varit störst i hundratals år. En övergång till något annat, i detta fall det digitala, passerar inte obemärkt. Media har under 20 år inte hittat ett modernt och effektivt sätt att ta betalt på, och det har inneburit och kommer att innebära döden för hälften av alla tidningar. Det säger jag ändå relativt osentimentalt. Trender har alltid kommit och gått. Att sitta på sin mjölkvagn där både du och din häst har skygglappar på medan konkurrenterna susar förbi med bilar har aldrig varit särskilt konstruktivt. Saknar du din gamla telefon med snurrskiva för nummer? De gamla kupongerna du stämplade på bussen? Ens kontanter? Saker förändras.

Att speljournalistik är på utdöende och tvingas hitta andra, bättre vägar att informera och underhålla är förstås ett jätteproblem, men det skiter trenden i - i alla fall just nu. Det är dock också en positiv utmaning. Just eftersom trenden skiter i vad du gör om du inte fyller ett behov för tillräckligt många, tvingas de få som är kvar göra bättre grejer. Det gynnar förstås läsaren, följaren, tittaren, kunden. Dig. I förlängningen kan det också komma att gynna den journalistik den först dödade. En motreaktion skapas. Survival of the fittest. I mångt och mycket har den redan påbörjat med kanaler på YT och TW med allt högre produktionsvärden; serier, redaktioner, dokumentärer, längre inslag osv. YT och TW blir alltmer likt gamla tv-kanaler med tablåer, fasta inslag och dylikt. Parallellt med detta får man en situation Rorschach har nämnt, med mängder av små plattformar som inte tjänar en spänn (dvs drivs på hobbybasis) och som massproducerar förtittar och recensioner, inte sällan överdrivet positiva sådana då de ofta skrivs av unga, relativt gröna skribenter. Utöver det har man alla influencers som producerar sponsrat innehåll. Självklart är det svincoolt att se Svenne spela Just Cause 4 i London eller köra racerbil till ett Forza-event. Och om de senaste femton raderna eller så har låtit negativa eller bittra vill jag understryka att jag absolut _inte_ har något emot influencers. Jag följer mängder och är bekant och vän med flera. De fyller sin funktion, många hobbysajter har grymma skribenter osv. Poängen i kontexten "speljournalistk" är att de gör _sin_ grej, de kan _sin_ sak och vi på mediesidan vår. Influencers producerar inte oberoende speljournalistik. Men i ett medielandskap som är grumligt och inte vet vart det ska ta vägen, kan man inte vara båda, då? Jo, men gränsen är hårfin. Å andra sidan var inte min poäng inte att redogöra för hela det mediala landskapet i Sverige 2018. Fasen vet vad det var, jag tänkte mest snacka lite om Level, speltidningar och sånt. Såatteh ...

Apropå Fienden och att mer kulturorienterade speltidningar: nej, de kan inte överleva i Sverige. Punkt. Marknaden på svenska är alldeles, alldeles för liten och marknaden alldeles för tuff just nu. Det är det som gör att vi inte ser smalare satsningar överlag. Därför inga spelmedier lyckats kapitalisera på e-sport. Gör fler och större event. Snyggare tv-produktioner. Producerar mer och bättre långläsning. När det inte finns tillräckligt många som vill betala för oxfilé och hummer får man erbjuda kött och potatis. Bittert? Nej. Trist? Ja. Pragmatiskt sant? Japp. Alla anpassar sig, samtidigt som man givetvis försöker utvecklas och göra bra grejer. FZ hamnade på en perfekt plattform att ta sats från mot nya höjder på Geeks. Det är deras bästa chans sedan någonsin, och det märks i fler kul grejer och mer innovation. I fallet PC Gamer hanterades vi styvmoderligt i många år. Ingen handlingsplan fanns hos ledningen, ingen lösning på printproblematiken i branschen och när vi till sist tog över fanns det väldigt lite kvar att jobba med. På tre år har vi gjort långt mycket mer med långt mindre resurser än vi gjorde på åratal på Egmont.

Senaste numret av den sista speltidningen för vuxna i Sverige finns förresten i butik sedan tre dagar, slår det mig. Det känns lite högtidligt men också lite ledsamt. Det här inlägget är dock inte ämnat att hissa oss, och med tanke på att jag förmodligen redan kvävt ett par läsare med text och torterat FZ:s servrar genom den blotta mängden text som behöver läsas in, slutar jag här. (Jag skickar det i stort sett oredigerat pga den där tidsbristen jag påstår mig har, för att sedan skriva ett trekvart långt inlägg.)


signatur
123
Skriv svar