Recension – Super Smash Bros. Ultimate

Robot
Recension – Super Smash Bros. Ultimate
Inaktiv

Härligt att det kommer fler och fler titlar som är värt att införskaffa sig en konsol. (ja ja, jag vet.. har ännu inte fått tummen ur, men jag hade hoppats på att Metriod skulle släpps vid detta laget)

Medlem

Jag förstår inte riktigt hur denna titel kan få en femma, givet vilka spel som annars får slita sig till att få en fyra här hos FZ.

Det är få saker som är helt nytt, det är "Nintento recycle program" som med många andra Switch-titlar, kontrollerna är förändrade till det sämre (där man exempelvis är mer eller mindre körd om man ramlar över kanten numer, givet att man inte har en av karaktärerna med någon speciell flyg-attack, vilket inte var fallet i äldre spel där man kunde hänga kvar längre och lättare), handledningen för nya spelare (hur andar fungerar sinsemellan, vapen med nya NPC-karaktärer som går bärsarkargång, förklaringar till spelmomenten eller banorna som rör sig eller där marken försvinner plötsligt) är obefintlig och man finner sig snabbt irriterad över inkonsekvens och rng.

Jag köpte detta för att det varit min sambos favoritlir och t.om. hon som en inbiten Smash Bros-fan var besviken, även om vi båda verkligen ville gilla detta spel.

Medlem

@Landelusen:

Det är Nintendo. Därför får det en femma


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag förstår inte riktigt hur denna titel kan få en femma, givet vilka spel som annars får slita sig till att få en fyra här hos FZ.

Det är få saker som är helt nytt, det är "Nintento recycle program" som med många andra Switch-titlar, kontrollerna är förändrade till det sämre (där man exempelvis är mer eller mindre körd om man ramlar över kanten numer, givet att man inte har en av karaktärerna med någon speciell flyg-attack, vilket inte var fallet i äldre spel där man kunde hänga kvar längre och lättare), handledningen för nya spelare (hur andar fungerar sinsemellan, vapen med nya NPC-karaktärer som går bärsarkargång, förklaringar till spelmomenten eller banorna som rör sig eller där marken försvinner plötsligt) är obefintlig och man finner sig snabbt irriterad över inkonsekvens och rng.

Jag köpte detta för att det varit min sambos favoritlir och t.om. hon som en inbiten Smash Bros-fan var besviken, även om vi båda verkligen ville gilla detta spel.

Spelet släpptes för 3 dagar sen, kanske skulle få lite mer kött på benen när ni spelar mot andra personer innan ni fördömer spelet helt? Uppenbarligen håller ju inte stora delar av internet med er, kanske har ni fel?

Medlem
Lucas Jones
Skrivet av marsson90:

@Landelusen:

Det är Nintendo. Därför får det en femma

En snabb sökning på sajten hade kanske varit att rekommendera innan du skriver sånt här.

Medlem
Lucas Jones
Skrivet av Landelusen:

Jag förstår inte riktigt hur denna titel kan få en femma, givet vilka spel som annars får slita sig till att få en fyra här hos FZ.

Det är få saker som är helt nytt, det är "Nintento recycle program" som med många andra Switch-titlar, kontrollerna är förändrade till det sämre (där man exempelvis är mer eller mindre körd om man ramlar över kanten numer, givet att man inte har en av karaktärerna med någon speciell flyg-attack, vilket inte var fallet i äldre spel där man kunde hänga kvar längre och lättare), handledningen för nya spelare (hur andar fungerar sinsemellan, vapen med nya NPC-karaktärer som går bärsarkargång, förklaringar till spelmomenten eller banorna som rör sig eller där marken försvinner plötsligt) är obefintlig och man finner sig snabbt irriterad över inkonsekvens och rng.

Jag köpte detta för att det varit min sambos favoritlir och t.om. hon som en inbiten Smash Bros-fan var besviken, även om vi båda verkligen ville gilla detta spel.

Jag tyckte personligen mer om kontrollerna i Ultimate än i, säg, Melee eller Smash 4. Det har gjort det roligare att spela vissa karaktärer, typ Bowser. Det här med bristen på handledning förstår jag inte heller, tycker snarare man överöses med tips och hjälpskärmar.

Men mycket av det du klagar på är ju smaksaker, så om ni inte gillar det är det ju legitimt. Glöm bara inte att recensioner är subjektiva och representerar skribentens åsikter, inte sajtens. Du kan alltså inte jämföra betyget i den här recensionen med, säg, Fallout 76-betyget.

Medlem

OMG! Senaste Smash jag spelade var originalet till N64 som barn. Minnen!

Måste skaffa ett Switch Snart, så många spel jag vill spela!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@fleante:

Det är väl i sådana här sammanhang kidsen skriver /whoosh?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Ett bra och sjukt roligt spel!

Men jag håller med många andra här... Allt som finns till nintendo ger ni femmor. Ni har varkligen HELT andra kriterier för nintendo än andra plattformer. INTE en chans att ni hade gett andra spel höga betyg när det är samma sak om och om igen.

Det är remakes på remakes, exakt samma spel som för 20 år sedan fast lite upphottad grafik. Ändå får det femmor? Alla mario, smash, zelda-spel osv är typ likadana. Hade något annat företag gjort samma sak så får de skäll!

Medlem

Hur kan ett spel som (främst) spelas i multiplayer få maxbetyg om det är massvis med lagg i multiplayer?

Medlem
Skrivet av fleante:

Glöm bara inte att recensioner är subjektiva och representerar skribentens åsikter, inte sajtens. Du kan alltså inte jämföra betyget i den här recensionen med, säg, Fallout 76-betyget.

Det handlar inte om att glömma. Vissa kommer aldrig att förstå det där. Bara att titta i kommentarsfält på spelsajter, Youtube och Metacritic. Finns hur många ”hur kan mitt favoritspel få det betyget?” eller ”hur kan spelet som inte passar mig alls få det betyget?” som helst.

Avstängd

Alla Super Smash Bros-spel sedan Melee är lagstiftade att spelas med en GameCube-kontroller, inget annat!

Skrivet av Sillgam:

Hur kan ett spel som (främst) spelas i multiplayer få maxbetyg om det är massvis med lagg i multiplayer?

Menar du lagg om man spelar lokalt (på samma TV) eller på nätet?

Medlem

@dummle112: Allt får inte femmor, mario party bland annat

Redaktör
Skrivet av dummle112:

Ett bra och sjukt roligt spel!

Men jag håller med många andra här... Allt som finns till nintendo ger ni femmor. Ni har varkligen HELT andra kriterier för nintendo än andra plattformer. INTE en chans att ni hade gett andra spel höga betyg när det är samma sak om och om igen.

Det är remakes på remakes, exakt samma spel som för 20 år sedan fast lite upphottad grafik. Ändå får det femmor? Alla mario, smash, zelda-spel osv är typ likadana. Hade något annat företag gjort samma sak så får de skäll!

Pokémon Let's Go, Super Mario Party och Mario Tennis Aces fick betyget 3 av 5, och en flock av releasespelen till Switch nådde inga högre betyg. Till saken hör att vi inte recenserar allt, utan väljer sådana titlar som vi tror flest är intresserade av. I fallet Nintendo är det ofta företaget egna spel, som ofta kännetecknas av två saker – hög kvalitet och upprepning av gamla koncept. Många spelskribenter, både hos oss och andra, gillar uppenbarligen det, medan andra (t.ex. jag) har svårt att blunda för upprepningen. Jag gav t.ex. Mario Kart 8 till Wii U betyget 3, vilket jämfört med andra var lågt. Så i slutändan hänger det en hel del på vem som recenserar, som Lukas var inne på ovan.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av kaealy:

Spelet släpptes för 3 dagar sen, kanske skulle få lite mer kött på benen när ni spelar mot andra personer innan ni fördömer spelet helt? Uppenbarligen håller ju inte stora delar av internet med er, kanske har ni fel?

Hur kan en helt subjektiv åsikt vara "fel"? Lite som att säga att jag har fel som inte gillar Fortnite eftersom det är superpopulärt och har fått en rad utmärkelser. Precis som deras intryck av spelet inte är bättre än kanske 3/5 så är recensentens 5/5 ändå respektives egna åsikter. Givetvis kan man komma med kritik eller feedback, men ibland undrar man om folk glömmer bort att det är en enskild recensents åsikter som beskrivs i artikeln med medföljande betyg. Självklart stämmer det inte överns med alla.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Rätt rolig röst i trailern. Skrattade till lite när han beskrev allt som värsta grejen och kom till 2:26 "The usual rules return uncluding, TIME!".

Medlem
Skrivet av fleante:

Jag tyckte personligen mer om kontrollerna i Ultimate än i, säg, Melee eller Smash 4. Det har gjort det roligare att spela vissa karaktärer, typ Bowser. Det här med bristen på handledning förstår jag inte heller, tycker snarare man överöses med tips och hjälpskärmar.

Men mycket av det du klagar på är ju smaksaker, så om ni inte gillar det är det ju legitimt. Glöm bara inte att recensioner är subjektiva och representerar skribentens åsikter, inte sajtens. Du kan alltså inte jämföra betyget i den här recensionen med, säg, Fallout 76-betyget.

Kul att du gillade förändringen Gav inte Bowser en chans faktiskt. Jag brukade lira Smash Bros med mina kusiner och skrika av skratt när man försöker spöa på varandra och lättheten i att plocka upp det och lära känna olika karaktärer. Var dock inte alls det jag kände efter att ha spelat detta en hel kväll och lite till (typ 5-6 timmar). Håller med dig förstås: Det är subjektivt. Jag skriver ju, precis som recensenten (du i det här fallet), bara vad jag tycker. Jag är verkligen inget facit över Smash Bros, tänkte bara det var bra att ge en annan sida av en väldigt övervägande positiv recension.

Tror min största besvikelse är att ett felsteg med gubben gör att du faller över kanten och då är du i princip rökt, tillsammans med en massa rng överallt med märkbart obalanserade, sporadiska grejer som händer i de olika banorna som du inte får någon information/tooltip om. Det är förmodligen litet i sammanhanget, men för mig var dessa två speciellt direkt spelförstörande. Ville lämna tillbaka spelet, men kan inte detta genom Nintendos Onlineshop.

Medlem

Tolkar 5:an som en 4:a!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Spelet släpptes för 3 dagar sen, kanske skulle få lite mer kött på benen när ni spelar mot andra personer innan ni fördömer spelet helt? Uppenbarligen håller ju inte stora delar av internet med er, kanske har ni fel?

Jag förstår inte riktigt hur ditt inlägg är ett svar eller ens relaterat till vad jag tyckte om spelet, men jag pratade om spelmekaniken oavsett off- eller online. Jag har inte jättestort intresse av vad "internet" tycker överlag, mest för att jag gillar att bilda min egna åsikt även om jag gärna har fel (vilket händer rätt ofta) och ändrar den givet att nya fakta kommer in i bilden.

Vem vet - jag kanske är för dålig på Smash Bros och därför inte gillar det som alla andra gör för att jag är sopig? Jag kanske är en sur gammal trettio-plus-gubbe som har svårare att få ullen dragen för ögonen än de som inte upplevt lika många spel eller som har mer av barnasinnet kvar?

Oavsett - min åsikt är min egen och jag gillade tyvärr inte spelet på grund av de åsikter jag skrivit om ovan. Hoppas alla andra gör det, för de 500kr får man inte se igen

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hur kan ett spel som (främst) spelas i multiplayer få maxbetyg om det är massvis med lagg i multiplayer?

För att detta spelet ska spelas "multiplayer" i soffan med dina vänner/syskon bredvid dig och inte över nätet.

Var länge sedan jag hade en samling hemma som spelade, men nu hände det med detta spelet

Det är inte samma sak att spela över nätet som att ha en grupp i samma rum.

Inaktiv

När ska vi förstå att recensioner är subjektiva och endast recensentens åsikt? Vi måste sluta ifrågasätta betyg som om de har någon egentlig vikt utan är mer för att berätta om skriventens upplevelse av spelet. Vill man nyansera slutbetyget så bör man läsa igenom allt för att få mer kött på benen och tycker man då själv att laggiga onlinematcher drar ner betyget till en 4:a så är det bara att ändra det i huvudet.

All media och konst är personlig och vad det får i betyg är beroende på hur det resonerar i den som tar del av det. Jag kan nog tycka att de flesta borde lärt sig vid det här laget hur olika vi kan tycka om saker och ändå ha rätt.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

När ska vi förstå att recensioner är subjektiva och endast recensentens åsikt? Vi måste sluta ifrågasätta betyg som om de har någon egentlig vikt utan är mer för att berätta om skriventens upplevelse av spelet. Vill man nyansera slutbetyget så bör man läsa igenom allt för att få mer kött på benen och tycker man då själv att laggiga onlinematcher drar ner betyget till en 4:a så är det bara att ändra det i huvudet.

All media och konst är personlig och vad det får i betyg är beroende på hur det resonerar i den som tar del av det. Jag kan nog tycka att de flesta borde lärt sig vid det här laget hur olika vi kan tycka om saker och ändå ha rätt.

lite OT, men subjektivt måste man ju - på samma grunder - kunna ifrågasätta, utmana och diskutera ett satt betyg/någon annans åsikt? Att säga att recensenten har fel är inte avsikten, men att prata om alternativa tolkningssätt måste väl uppmuntras i ett diskussionsforum.... eller? Känns som du säger emot dig själv lite i att dels prata om att "sluta ifrågasätta betyg" samtidigt som du pratar om att "betyg är beroende på hur det resonera[s]".

Medlem

Gud vad vi läsare alltid gnäller. Vi är som små barn.

Avstängd
Skrivet av Maysay:

Gud vad vi läsare alltid gnäller. Vi är som små barn.

Haha, håller med! Dags att byta ut sojamjölken mot renodlad kvarg! :'D

Medlem

Tänkte på en sak angående online och peer-to-peer. Rätta mig om jag har fel men det är väl normen i alla fightingspel. I detta fallet är det väl snarare Nintendos nätkod som ligger efter.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

För att detta spelet ska spelas "multiplayer" i soffan med dina vänner/syskon bredvid dig och inte över nätet.

Var länge sedan jag hade en samling hemma som spelade, men nu hände det med detta spelet

Det är inte samma sak att spela över nätet som att ha en grupp i samma rum.

Men en majoritet av spelarna idag spelar över nätet, så enkelt är det ju faktiskt.

Medlem

Lagg online låter som ett ganska stort minus med tanke på att det är det huvudsakliga spelläget. Inget för mig, har aldrig gillat Nintendos femtioelva Mario-spel, men roligt att Switchen har en stadig ström av förstapartstitlar.

Medlem
Lucas Jones
Skrivet av Sillgam:

Hur kan ett spel som (främst) spelas i multiplayer få maxbetyg om det är massvis med lagg i multiplayer?

Det är inte ”massvis” med lagg när man spelar online. Oftast flyter det på fint, problemet är att det blir nån stunds lagg i varje match vilket är tillräckligt mycket för att bli irriterande om man spelar mycket.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Kul att du gillade förändringen Gav inte Bowser en chans faktiskt. Jag brukade lira Smash Bros med mina kusiner och skrika av skratt när man försöker spöa på varandra och lättheten i att plocka upp det och lära känna olika karaktärer. Var dock inte alls det jag kände efter att ha spelat detta en hel kväll och lite till (typ 5-6 timmar). Håller med dig förstås: Det är subjektivt. Jag skriver ju, precis som recensenten (du i det här fallet), bara vad jag tycker. Jag är verkligen inget facit över Smash Bros, tänkte bara det var bra att ge en annan sida av en väldigt övervägande positiv recension.

Tror min största besvikelse är att ett felsteg med gubben gör att du faller över kanten och då är du i princip rökt, tillsammans med en massa rng överallt med märkbart obalanserade, sporadiska grejer som händer i de olika banorna som du inte får någon information/tooltip om. Det är förmodligen litet i sammanhanget, men för mig var dessa två speciellt direkt spelförstörande. Ville lämna tillbaka spelet, men kan inte detta genom Nintendos Onlineshop.

Man kan stänga av items och faror på banorna.
Du verkar vilja spela mer "tävlings inriktat" då väljer du battlefield banor

Det där med ramla.över kanten håller jag med, vissa karaktärer har det väldigt lätt att ta sig tillbaka andra är körda nästan direkt.
Men man får väll anpassa sig, jag gillar spelet.
Senaste smash jag ägt var till N64 en kort stund ::


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar