Manligt och kvinnligt?

Medlem
Manligt och kvinnligt?

Jag hade just en diskussion med en av mina vänner som tycker att homosexualitet är "onaturligt" och att ett barn behöver både en maskulin och en feminin förebild.

Då började jag tänka. Först och främst är detta kvarlevor från Sigmund Freuds psykologi som baserar sig mycket på "manligt" och "kvinnligt". Han sa att alla kvinnor hade "penisavund" osv...

70 år senare vet vi bättre. Men vad vet vi?

Behöver ett barn verkligen något som vi människor har definierat som manligt och kvinnligt? Behöver barnet båda dessa "ingredienser" i uppväxten?

Många kvinnor är "maskulina" och många män är "feminina". När man säger "vad gayigt!" menar man en man som gör något feminint. Men majoriteten av homosexuella män är inte feminina.

Är det skadligt om ett barn växer upp med en feminin mamma och en feminin pappa?

Men vad är manligt och vad är kvinnligt då? Betyder "manligt" att man kan lyfta sin fru och hennes syster i bänkpress? Betyder "kvinnligt" att man är mjuk och känslosam?

Jag påstår att idealen om manligt och kvinnligt inte hör hemma i den moderna civilisationen.

Vad tycker ni?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag hade just en diskussion med en av mina vänner som tycker att homosexualitet är "onaturligt" och att ett barn behöver både en maskulin och en feminin förebild.

Tja, bor de inte mitt ute i skogen utan kontakt med andra personer öht så tror jag nog att ungen kommer få en lagom dos av manligt och kvinnligt ändå.

Och vad är det som just säger att man MÅSTE ha influenser från båda hållen? Är ju en ren jävla förolämpning mot alla ensamstående föräldrar som blivit kvar själva med en unge.

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Jag hade just en diskussion med en av mina vänner som tycker att homosexualitet är "onaturligt" och att ett barn behöver både en maskulin och en feminin förebild.

Då började jag tänka. Först och främst är detta kvarlevor från Sigmund Freuds psykologi som baserar sig mycket på "manligt" och "kvinnligt". Han sa att alla kvinnor hade "penisavund" osv...

70 år senare vet vi bättre. Men vad vet vi?

Behöver ett barn verkligen något som vi människor har definierat som manligt och kvinnligt? Behöver barnet båda dessa "ingredienser" i uppväxten?

Många kvinnor är "maskulina" och många män är "feminina". När man säger "vad gayigt!" menar man en man som gör något feminint. Men majoriteten av homosexuella män är inte feminina.

Är det skadligt om ett barn växer upp med en feminin mamma och en feminin pappa?

Men vad är manligt och vad är kvinnligt då? Betyder "manligt" att man kan lyfta sin fru och hennes syster i bänkpress? Betyder "kvinnligt" att man är mjuk och känslosam?

Jag påstår att idealen om manligt och kvinnligt inte hör hemma i den moderna civilisationen.

Vad tycker ni?

Manlighet och kvinnlighet är sociala konstruktioner.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

"Tja, bor de inte mitt ute i skogen utan kontakt med andra personer öht så tror jag nog att ungen kommer få en lagom dos av manligt och kvinnligt ändå."

Ja, precis. Det glömde jag att nämna. Men det är ju ganska självklart.

"Och vad är det som just säger att man MÅSTE ha influenser från båda hållen? Är ju en ren jävla förolämpning mot alla ensamstående föräldrar som blivit kvar själva med en unge."

Word.

Medlem

Det är visserligen inte politiskt korrekt i dessa dagar men jag är övertygad om att det finns manliga och kvinnliga beteende och att dessa ligger djupt rotade i våra gener. Det är inget som uppstått bara för att någon en dag hittade på det. Vi styrs trots allt fortfarande till stor del av primitiva impulser som hängt med sedan urminnes tider. Problemet ligger i att vi håller på och sätter värden på dessa skillnader istället för att bara acceptera dem för vad de är.

När det gäller barn måste man komma ihåg att de inte bara influeras av sina föräldrar utan också av alla andra människor runt omkring. Jag tror det är viktigt att barnet får komma i kontakt med många olika personligheter, både maskulina och feminina. Däremot bör man absolut inte försöka ändra eller släta ut barnets eget beetende. Det vore att göra det en otjänst.

Medlem

En manlig och en kvinnlig förebild (eller flera) är en fördel om man som vuxen ska ha sociala umgängen med båda könen. Därför ser jag positivt till kvotering när det gäller dagislärare.

Men visst tror jag en kvinnlig man kan agera förebild.

Vi får inte glömma att människan är ett djur.

Medlem

Det ungar behöver är förebilder, och könet spelar ingen roll helt enkelt.
En bra förebild förespråkar helt enkelt goda kvalitéer, sen om sagda person är Feminina Fredrik eller Maskulina Mats är sak samma, förhoppningsvis lär sig barnet att se bortom den mask vi bär och ser alla personer för den unika individ dom är, och bryr sig enbart om vad personen har för personlighet och åsikter.

Visst, jag tror det är bra att en person har både en far och mor som alltid kan finnas för ungen, och kunna hjälpa ungen när h*n har problem med något som är relaterat till det manliga könet eller det kvinnliga könet, fast det faktum att man ändå skaffar sig andra vuxna som bekanta och vänner tar bort det där med att kunna fråga mamma och pappa, vilket kommer till det enda faktum som är viktigt ;

Att ha en förälder som älskar en är det viktigaste, det här med vad som är manligt och kvinnligt ändras alltid, så att någon är feminin eller manlig är sak samma, man är bara dum om man måste hela tiden kategorisera folk baserade på ytliga aspekt så som hurvida någon beter sig feminint eller manligt.

Folk som är rädda för feminina saker brukar ju ändå vara oerhört homofobiska och helt enkelt rädda för det som är annorlunda.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Kan säga att Penis är manligt


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Greger:

Det ungar behöver är förebilder, och könet spelar ingen roll helt enkelt.
En bra förebild förespråkar helt enkelt goda kvalitéer, sen om sagda person är Feminina Fredrik eller Maskulina Mats är sak samma, förhoppningsvis lär sig barnet att se bortom den mask vi bär och ser alla personer för den unika individ dom är, och bryr sig enbart om vad personen har för personlighet och åsikter.

Visst, jag tror det är bra att en person har både en far och mor som alltid kan finnas för ungen, och kunna hjälpa ungen när h*n har problem med något som är relaterat till det manliga könet eller det kvinnliga könet, fast det faktum att man ändå skaffar sig andra vuxna som bekanta och vänner tar bort det där med att kunna fråga mamma och pappa, vilket kommer till det enda faktum som är viktigt ;

Att ha en förälder som älskar en är det viktigaste, det här med vad som är manligt och kvinnligt ändras alltid, så att någon är feminin eller manlig är sak samma, man är bara dum om man måste hela tiden kategorisera folk baserade på ytliga aspekt så som hurvida någon beter sig feminint eller manligt.

Folk som är rädda för feminina saker brukar ju ändå vara oerhört homofobiska och helt enkelt rädda för det som är annorlunda.

Väldigt bra inlägg! Annorlunda att du skriver något som jag faktiskt inte retar mig på. xD

Medlem

äh vafan, det är populärt att vara metrosexuel nuförtiden, kör lite av båda då och då

Medlem

Jag tycker att en pojke bör ha en manlig förebild, för en pojke är ju en pojke och en fader har redan erfarat allt som den pojken har att se fram emot i livet.

Jag tycker att en skillnad mellan maskulinitet och femininitet fortfarande är viktigt i dagens samhälle. Män kommer alltid att vara män, kvinnor kommer alltid att vara kvinnor. Det spelar ingen roll hur mycket vi strävar efter jämställdhet, det kommer fortfarande finnas skillnader som sitter djupare än dagens idiologiska anda.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av MikaelH:

Jag hade just en diskussion med en av mina vänner som tycker att homosexualitet är "onaturligt" och att ett barn behöver både en maskulin och en feminin förebild.

Då började jag tänka. Först och främst är detta kvarlevor från Sigmund Freuds psykologi som baserar sig mycket på "manligt" och "kvinnligt". Han sa att alla kvinnor hade "penisavund" osv...

70 år senare vet vi bättre. Men vad vet vi?

Behöver ett barn verkligen något som vi människor har definierat som manligt och kvinnligt? Behöver barnet båda dessa "ingredienser" i uppväxten?

Många kvinnor är "maskulina" och många män är "feminina". När man säger "vad gayigt!" menar man en man som gör något feminint. Men majoriteten av homosexuella män är inte feminina.

Är det skadligt om ett barn växer upp med en feminin mamma och en feminin pappa?

Men vad är manligt och vad är kvinnligt då? Betyder "manligt" att man kan lyfta sin fru och hennes syster i bänkpress? Betyder "kvinnligt" att man är mjuk och känslosam?

Jag påstår att idealen om manligt och kvinnligt inte hör hemma i den moderna civilisationen.

Vad tycker ni?

Manlighet och kvinnlighet är sociala konstruktioner.

Vilket betyder att ja, en person behöver "lära" sig sitt kön för att passa in i vår samhällstruktur.

Har haft tillräckligt genus snack i mina dagar för att ens orka ge mig in i diskussionen, så avstår att bemöta resten av frågeställningen.

Medlem

Det är ju idiotiskt att tro att de enda förebilderna man får som en social varelse skulle vara ens biologiska föräldrar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Konceptet "manlighet" är i mångt och mycket en social konstruktion.
Det är i huvudsak män som har "manliga" yrken som lastbilschaffis, hamnarbetare, skogshuggare osv. Samma gäller för kvinnor.

Dock tycker jag inte att man ska hetsa folk att avyttra sina könsroller.

Ta ett exempel: Jennie och Per är lyckligt gifta. Jennie trivs bra med att fixa mat, lämna ungarna på dagis och påta i trädgården.
Per är inte lika bekväm med det. Han föedrar att laga den trasiga ledningen i krypgrunden och byta däck på familjens bil.

Om människor är bekväma i sina roller, varför ska man då prompt ifrågasätta dessa och försöka hetsa fram en förändring?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Nestor: Kan inte säga att jag håller med. Jag är emot porr av den anledningen att jag tycker att kvinnor utnyttjas på ett slaviskt sätt inom den industrin. Även om det finns kvinnor som säger sig vara nöjda med det. Om du förstår vad jag försöker säga.
Kvinnor och "det kvinnliga" sköter betydligt mycket mer obetalt arbetstid gentemot männens. Detta finns det otaliga undersökningar på och jag anser inte att det är för att kvinnan är nöjd med att hon gör fyra gånger mer i hemmet än mannen, utan att det bygger på oförtjänta könsroller.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

: Kan inte säga att jag håller med. Jag är emot porr av den anledningen att jag tycker att kvinnor utnyttjas på ett slaviskt sätt inom den industrin. Även om det finns kvinnor som säger sig vara nöjda med det. Om du förstår vad jag försöker säga.

Jag är med på resonemanget. Gäller det även manliga porrskådisar och manliga prostituerade?

Skrivet av bjosarn:

Kvinnor och "det kvinnliga" sköter betydligt mycket mer obetalt arbetstid gentemot männens. Detta finns det otaliga undersökningar på och jag anser inte att det är för att kvinnan är nöjd med att hon gör fyra gånger mer i hemmet än mannen, utan att det bygger på oförtjänta könsroller.

Jag vette fan om jag köper det resonemanget som allmänt. Polarens farsa driver lantbruk på fritiden. Han jobbar fan så mycket mer på "obetald arbetstid" än vad hans fru gör.

Givetvis gäller resonemanget omvänt.
Finns gott om kvinnor som jobbar betydligt längre dagar på kontoret än vad många män gör.
Visst kan man se det som ett led i ett förlegat könsrollstänkande om man vill.

Dock vill jag påstå att det är skillnad på Gammla könsroller och Nya könsroller.
Nya könsroller behöver inte nödvändigtvis betyda att det omvända förhållandet i rollerna ska gälla, utan snarare en nytolkning. Te.x kvinnor som sysslar med det typiskt manliga och omvänt.

Jag är övertygad om att det går bäst för människor när de har den könsroll som de tycker passar dem bäst.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag är med på resonemanget. Gäller det även manliga porrskådisar och manliga prostituerade?

Absolut. Men kan inte säga att jag tycker män exponeras och förnedras lika mycket som kvinnor inom den (mainstream)industrin.

Citat:

Jag vette fan om jag köper det resonemanget som allmänt. Polarens farsa driver lantbruk på fritiden. Han jobbar fan så mycket mer på "obetald arbetstid" än vad hans fru gör.

Ja, jag pratar om den generella situationen för svenska män och kvinnor och ofta när de lever i en parrelation. Generellt i Sverige utför kvinnor två gånger mer hushållsarbete än männen (Det sociala landskapet, s. 150). Det har gått upp sedan 70-talet, men inte i samma utsträckning som kvinnornas förvärvsarbete. Det skiljer sig mellan olika samhällsklasser, tåls att påpeka.

Citat:

Dock vill jag påstå att det är skillnad på Gammla könsroller och Nya könsroller.
Nya könsroller behöver inte nödvändigtvis betyda att det omvända förhållandet i rollerna ska gälla, utan snarare en nytolkning. Te.x kvinnor som sysslar med det typiskt manliga och omvänt.

Jag förstod inte riktigt vad du menade. Manligt och kvinnligt värderas fortfarande olika och sammankopplas fortfarande till olika jobb.

Citat:

Jag är övertygad om att det går bäst för människor när de har den könsroll som de tycker passar dem bäst.

Så länge "könsroll" inte betyder att någon är överordnad den andre. Vilket det är i dagens samhälle.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

När rädsla hos en människa manifesterar sig som en åsikt och hävdar att något är "onaturligt", då vet man att man har att göra med en trångsynt människa som lever efter stela kriterier; dvs. det finns vissa företeelser som denna trångsynta människa ser som naturliga respektive onaturliga.

För det första kan denna individ glömma att han eller hon är någon allvetande kraft på jorden, ett vanligt självbedrägeri är att styras av diktomin att "det jag säger måste vara sant eftersom jag tror det". För det andra är de sexuella preferenserna hos människan genetiska kompositioner som är "naturliga" för den individ de existerar i. Att tycka si eller så förändrar inte det faktiska.

Om du och din kille funderar på att skaffa barn någon gång i framtiden tycker jag det verkar sunt. Som de flesta skriver här är manligt och kvinnligt sociala konstruktioner som inte har något med naturen att göra. Naturen "överlever" och gör det på bästa sätt. Ett barn med två "vårdnadshavare" har större chans att överleva än enbart en; att det skulle råda någon som helst tveksamhet om barnets föräldrar var av ett kön är befängt.

Det feminina finns ibland mer hos mannen än hos kvinnan. Jag har stött på flera kvinnor som anser sig vara mer manliga, dvs. de ser sig som självständiga, men enligt tallriksmodellen ska de vara beroende av någon; det är vi alla i grund och botten, det är inget negativt alls...

Arbete som styr könsrollerna tror jag existerar och det är inte av godo, men önskan att vilja uppfostra ett barn är det.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Är det skadligt om ett barn växer upp med en feminin mamma och en feminin pappa?

vad är det värsta som kan hända?

Medlem
Skrivet av DreadX:
Skrivet av Mikaelh:

Är det skadligt om ett barn växer upp med en feminin mamma och en feminin pappa?

vad är det värsta som kan hända?

Barnet (ifall det är en kille) kan växa upp och inte bli en som dricker öl varje dag, slår sin fru, hatar invandrare och tafsar på sina kvinnliga medarbetare


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Bra skrivet Greger De som har störst fördomar, enligt min erfarenhet, när det gäller manlighet är kvinnor. "En man ska..." - hör man ofta, och så fyller de i en lång lista av attribut de knappt själva tror på.

Medlem

Ett barn behöver två föräldrar, en mor & en far.
Så enkelt är det.

Män ska vara män, likt kvinnor ska vara kvinnor.

Medlem

Nog för att jag mår illa vid tanken av "bögeri" och annat jag skulle kunna häva ur mig för otrevlighetens skull, men tänk på det logiskt. Se att man och kvinna är av oss givna substantiv för människor med tillräckliga skillnader i reproducerande funktioner för att, av oss, facksättas. Men egentligen finns där ingen vägg i mellan (tyvärr ibland).

Barn har specifika saker de behöver under sin uppväxt, saker som står lägst i den berömda trappan är av ren överlevnad, andra för psykisk balans, så som trygghet exempelvis. Dessa faktorer spelar ingen roll varifrån de kommer, bara de finns där. Nu skulle man kunna argumentera för att omgivningen lätt kan rubba denna trygghet om hemmets faktum är känt, men det handlar om brist på acceptans och en attitydförändring som ännu är i process, och kommer sannolikt dröja ett tag till innan onormalt blir normalt. Kanske vi slipper jippon som Pride dessutom.

Med de faktorerna i min logik är det fan mycket viktigare att den eller de uppfostrande har vett i pallet.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Kamp:

Ett barn behöver två föräldrar, en mor & en far.
Så enkelt är det.

Män ska vara män, likt kvinnor ska vara kvinnor.

då borde ju alla växa upp med två pappor respektive två morsor?
två pappor == två gånger så manligt

Medlem

Just föräldrarnas kön tror jag är försumbart i sammanhanget, däremot tror jag att alla barn behöver vänjas vid både manliga och kvinnliga vuxna och förebilder. Tänk er att en liten flicka direkt vid födseln placeras på nått avlägset nunnekloster där män inte existerar och inte omnämns över huvud taget. Vid trettio års ålder kommer hon ut som en kvinna till en värld där hon konfronteras av män. Oavsett hur förstående de män hon träffar är (eller hur kvinnliga de är för den delen) tror jag inte att hon skulle kunna anpassa sig till samhället.

Att ett barn skulle ta skada av att ha homosexuella föräldrar känns däremot som ren och skär tjurskit.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Ett barn behöver två föräldrar, en mor & en far.
Så enkelt är det.

Män ska vara män, likt kvinnor ska vara kvinnor.

Det var ju underligt då. Själv är jag uppväxt endast med min mor och syster. Är jag en sämre kille då? Bör jag ta ditt inlägg som en förolämpning?

Din inställning bygger på en förlegad syn på kärnfamiljen, något som varit åt helvete länge. Jag har klarat mig bra hittills utan farsa, och jag har svårt att tro att jag lider någon brist i manlighet det till trots. Som exempel så var vi faderlösa båda två, vi som fick bäst betyg i lumpen, något som jag har svårt att tro att du har tillräckligt mycket manlighet för att genomföra.

Ta och tänk igenom vad det är du skriver innan du slänger ur dig sådan löjlig, och redan motbevisad, smörja. Du sprider din skit över hela forumet och det har sedan länge gått över gränsen för vettigt.

Medlem
Skrivet av Fredas:
Skrivet av Kamp:

Ett barn behöver två föräldrar, en mor & en far.
Så enkelt är det.

Män ska vara män, likt kvinnor ska vara kvinnor.

Det var ju underligt då. Själv är jag uppväxt endast med min mor och syster. Är jag en sämre kille då? Bör jag ta ditt inlägg som en förolämpning?

Din inställning bygger på en förlegad syn på kärnfamiljen, något som varit åt helvete länge. Jag har klarat mig bra hittills utan farsa, och jag har svårt att tro att jag lider någon brist i manlighet det till trots. Som exempel så var vi faderlösa båda två, vi som fick bäst betyg i lumpen, något som jag har svårt att tro att du har tillräckligt mycket manlighet för att genomföra.

På vilket sätt får du 10/9/9 i betyg i lumpen till något manligt, händer väl att kvinnor/tjejer får det med till och från? Du har lite skev bild själv om jag ska vara helt ärlig. Fick själv 10/9/8 tror jag det var, och jag är nog inte vad man skulle kalla mucho mucho manlig.

Men håller med av andra skäl att hans teorier om hur en kärnfamiljer förfaller direkt när det funnits ensam stående föräldrar i alla tider.

Medlem

Hur du får mitt inlägg till en förolämpning förstår jag inte.
Förstår inte heller varför du gick i en sådan defensiv.

Du får gärna förklara vad som är fel med att kvinnor är kvinnor och att män är män? Eftersom det tydligen är åt helvete. Nånting lider du uppenbarligen av när man läser ditt inlägg, vad det är låter jag däremot vara osagt.. Min manlighet kan vi diskutera i PM om du nu så gärna vill det. Dock kan jag säga dig att jag genomförde lumpen med goda betyg.

Smörjan här den står du för, så mycket är ju uppenbart.
Vettigt? Ja att vilja folk väl och att män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor är inte så vettigt.

Tur att vi då har personer som dig som uppenbart vet vad vettigt är...

Medlem
Skrivet av Kamp:

För jag gör så mycket fel när du inte gillar mina åsikter.

Din dubbelmoral stinker Pliskin. Du säger till mig att sluta med personangrepp när du vet mycket väl att jag helt enkelt härmade fyllot, det nämner du dock absolut ingeting om. Man ska sopa rent framför sin egen dörr innan man säger något.

Nu vet jag inte hur fyllot tar detta, men jag har svårt att tro att han skulle ta åt sig av mitt lilla härmande. Han tar nog åt sig lika mycket som jag gör av hans små påhopp, dvs ingeting.

Men självklart, obekväma åsikter vill man helst tysta.
Eller vad säger du Pliskin?

Och vad ger dig tillåtelse att besvara personangrepp med mer personangrepp?
Du hänger redan löst som det är.

Medlem

Som några redan sagt, man behöver inte en mamma och en pappa för att bli en hel människa - Det finns säkert massor av familjer som skulle må bättre av att splittras. Jag tror inte man får sitt "manliga" via pappan och sitt "kvinnliga" via modern. Far from it.

Tyvärr tror jag att det kan innebära problem för vissa att ha öppet homosexuella föräldrar - en del barn skulle nog vända det till sin fördel och bli populärast i skolan, andra skulle bli slagpåse och glåpordshink.

Angående Kamp-diskussionen så har han lite samma bekymmer som någon från exempelvis SD, det spelar liksom ingen roll vad han säger, han blir utdömd på förhand och bortkastad, idiotförklarad och utskrattad. Jag håller sällan med Kamp men det är en ful dubbelmoral att inte ge honom samma möjligheter att förklara utan en massa tjafs.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar