Microsoft, rasister?

Medlem
Microsoft, rasister?

För er som har missat denna story.

Hemskt imo.

Medlem

Det verkar misstänkt. Men tror nog inte dom kommer göra om något sådant igen.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Det där är ju sjukt!

Edit: Inte nog med rasistiska redigeringar, de använder en Mac dator också!

F to the A to the I to the L


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Fullt förståeligt, hur vanligt är det med mörka personer i usa vs polen?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Hm, skumt... Inkvotering?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Det är ju minst lika rasistiskt att ha en mörkhyad kille och en kille med gul hy "bara för att det ska vara jämnt fördelat".


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ja, de flesta östeuropeer gillar inte svarta, än sen då? Big deal.
Microsoft vill få ut något positivt av sin reklam, inte skapa ett stort antal människor som ogillar dem och börjar leta alternativ.

Medlem

Det döljer sig fler rasistiska och diskriminerande detaljer i den där bilden. Ta t.ex. det faktum att två av personerna har varsin dator medan de asiatiske mannen bara fått en vattenflaska. Antyds det här att gulhyade människor inte klarar av att hantera datorer? Eller försöker man påvisa deras överlägsenhet genom att göra de andra så dumma att de måste ha datorer som hjälmedel. Den svarte/vite mannen har dessutom blivit tvingad att använda en Mac på ett möte hos Microsoft! Vad säger inte det? Man kan också undra varför det är två män men bara en kvinna. Och varför har man satt henne i förgrunden? Är det för att blottlägga henne som ett sexistiskt föremål? Rena rama porrchocken! Här visar Microsoft sannerligen sitt rätta ansikte. Inte nog med att de attackerar hudfärg och kön, de verkar också ställa sig positiva till droger. Jag menar med de leendena måste personerna på bilden vara höga på något. Förfärligt! Jag rasar!

OBS! Ovanstående inlägg ska inte tas på allvar.

MFC
Medlem

Ser inte vad problemet är. Ja, bilden/bilderna är manipulerade. Men så funkar reklam. Tror folk att tandläkaren i tandkrämsreklamen verkligen ÄR en tandläkare?

Detta är rutin bland PR-byråer fast i detta fallet blir man avslöjad.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Polen har väl helt enkelt inte lika många svarta invånare som USA.
Annars är jag på samma spår som Greger. Rasismen upphör inte förrens man slutar tänka på den.

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Fullt förståeligt, hur vanligt är det med mörka personer i usa vs polen?

Skrivet av TobbeW:

Polen har väl helt enkelt inte lika många svarta invånare som USA.

Jaha, så ni menar att eftersom det inte finns lika många mörka människor i Polen som i USA, så är det helt okej att göra såhär?

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Det döljer sig fler rasistiska och diskriminerande detaljer i den där bilden. Ta t.ex. det faktum att två av personerna har varsin dator medan de asiatiske mannen bara fått en vattenflaska. Antyds

jag läste så här långt och så kom tanken "hmm du är nog sarkastisk" och blickade längst ner i inlägget.. och visst var det så


signatur

thank you, come again

Medlem

Hur orkar man ens bry sig?

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

Ja, de flesta östeuropeer gillar inte svarta, än sen då? Big deal.
Microsoft vill få ut något positivt av sin reklam, inte skapa ett stort antal människor som ogillar dem och börjar leta alternativ.

Fast gör dom såhär så blir det så


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

haha roligt

det roligaste är ju att man verkligen ser att någon photoshopat dit huvet

rasistiskt eller ej? helt ärligt bryr jag mig inte, en rolig story dock

det hade varit ännu roligare om dem ändrat tjejen till en man istället

Medlem

Tråkigt nog väljer Microsoft förmodligen att klippa bort den svarta mannen p.g.a polackernas syn på färgade.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Reaction:

Hur orkar man ens bry sig?

Hur man orkar bry sig om rasism? Själv tycker jag att rasism är vidrigt, likaså folk som blundar för det.

Medlem

Den där s.k. retuschering är en av de sämsta jag sett, förutom att de har helt fel vinkel på huvudet och kroppen, stämmer inte proportionerna och ljuset; dessutom kommer den här "nyheten" från Aftonbölden och bör tas med en nypa cyanid...

Medlem
Skrivet av Mimer:
Skrivet av Reaction:

Hur orkar man ens bry sig?

Hur man orkar bry sig om rasism? Själv tycker jag att rasism är vidrigt, likaså folk som blundar för det.

Detta är rasism på löjlig nivå. Precis som Nogger glassen.
Anser detta mer anpassning än rasism. Visst är det löjlig reklam men anser sedan också att dessa tråder börjar bli riktigt löjliga. Kanske dags att starta en tråd där folk faktiskt disktuterar fram någonting istället för att posta en fail bild och sen tror att allting ska bli bra.

Innan folk drar på sig andras problem så borde dom lösa sina egna, Och inte börja gnälla så fort någon gör en liten tabbe.

Medlem
Skrivet av Mimer:
Skrivet av Shrudder:

Fullt förståeligt, hur vanligt är det med mörka personer i usa vs polen?

Skrivet av TobbeW:

Polen har väl helt enkelt inte lika många svarta invånare som USA.

Jaha, så ni menar att eftersom det inte finns lika många mörka människor i Polen som i USA, så är det helt okej att göra såhär?

Personligen är jag tveksam till om detta är ok. Men jag förstår varför de har gjort som de har gjort.
I ett land där mörkhyade människor är en stor minoritet så blir de inte tilltalade av reklam som verkar vara så opersonlig och amerikaniserad.

Precis som att många svenskar föredrar att titta på "hål i väggen" istället för de japanska motsvarigheterna. Är inte det också rasism? Vad är det för fel på japanerna?

Närhet är trygghet.

Medlem

Dom där jädrans muslimerna är än värre!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

http://microlove.ytmnd.com/

Medlem

Äsch, helt ofarligt lol. Man ska anpassa sig efter den gruppen man siktar på att locka, dvs polacker. Inge konstigt med det, hade du reagerat likadant om det var 3 afrikaner inredigerade om man tex marknadsförde i nigeria?

Medlem

Att kalla dom rasister vet jag väl inte, dom har ju en mörkhyad med i sin USA reklam. Samt en som ser ut att vara från korea eller dylikt med på båda.

Man får väl ta vissa smällar när man ska göra sina kunder nöjda.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

tycker det är skitsamma, det görs ju alltid så. bilden är ju inte från microsoft heller, något klassiskt stock photo ffs.

det jag tycker är skamligt är hur dåligt de photoshoppat haha.

ljuset kommer från vänster på snubben. till vänster om huvudet så är listen helt skev och hans händer är fortfarande svarta haha.

Avstängd
Skrivet av Fairfax:

Det döljer sig fler rasistiska och diskriminerande detaljer i den där bilden. Ta t.ex. det faktum att två av personerna har varsin dator medan de asiatiske mannen bara fått en vattenflaska. Antyds det här att gulhyade människor inte klarar av att hantera datorer? Eller försöker man påvisa deras överlägsenhet genom att göra de andra så dumma att de måste ha datorer som hjälmedel. Den svarte/vite mannen har dessutom blivit tvingad att använda en Mac på ett möte hos Microsoft! Vad säger inte det? Man kan också undra varför det är två män men bara en kvinna. Och varför har man satt henne i förgrunden? Är det för att blottlägga henne som ett sexistiskt föremål? Rena rama porrchocken! Här visar Microsoft sannerligen sitt rätta ansikte. Inte nog med att de attackerar hudfärg och kön, de verkar också ställa sig positiva till droger. Jag menar med de leendena måste personerna på bilden vara höga på något. Förfärligt! Jag rasar!

OBS! Ovanstående inlägg ska inte tas på allvar.

Jag håller med dig. Det är när man börjar tänka så här som saker går riktigt snett. Det är som ett hjärnspöke.

Medlem

Ser inte heller problemet, vissa personer passar inte i reklamen på vissa ställen. Så konstigt är det väl inte? Där antalet inte representerar en stor del av befolkningen har det ju inget i reklamen att göra. Detta skiljer sig ju självklart från land till land.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Skrivet av SeniiL:

Ser inte heller problemet, vissa personer passar inte i reklamen på vissa ställen. Så konstigt är det väl inte? Där antalet inte representerar en stor del av befolkningen har det ju inget i reklamen att göra. Detta skiljer sig ju självklart från land till land.

Varför just den mörkhyade killen då? Jag tror inte på den där teorin... Det är renodlad rasism, som bara råkade läcka ut som mer odiskutabel än vanligt när de valde att ersätta deras "mandatory black man" med Chandler Bing. Landet det är marknadsfört åt är kanske en bidragande faktor men knappast någon ursäkt. Det har allt med reklamen att göra.

Medlem

Hade ni skrikit om rasism om det var en vit man det handlade om?
Troligen inte.

Som andra redan har sagt så handlar det enbart om reklam. De vill tilltala sina kunder klart de anpassar sig då. Är väl knappast någonting konstigt med det.

Medlem

Värt också att notera att det är först då man vill se det rasistiskt som det faktiskt blir rasistiskt, det är samma sak med nogger black t.ex ;

Om du vill se nigger black så är det precis det du ser.

Skrivet av Grön:

Varför just den mörkhyade killen då? Jag tror inte på den där teorin... Det är renodlad rasism, som bara råkade läcka ut som mer odiskutabel än vanligt när de valde att ersätta deras "mandatory black man" med Chandler Bing. Landet det är marknadsfört åt är kanske en bidragande faktor men knappast någon ursäkt. Det har allt med reklamen att göra.

Hade det varit mindre rasistiskt om man hade ersatt den vita kvinnan med en mörkhyad kvinna?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

12
Skriv svar