Helgdiskussion – hur är första intrycket av Epic Games Store?

Robot
Helgdiskussion – hur är första intrycket av Epic Games Store?

Vi har haft en vecka med tjänsten, och nu är första gratisspelet ute. (Tack, @Fiddi.)

#epic-games, #epic-games-store, #helgdiskussion


Geeks Gaming

Den funkar. Är de jag vill ha ut av den. Har använt den mycket längre då jag håller på en del i unreal. Och den gör sitt jobb.

Funkar perfa! Härligt med en motståndare till Steam!

Medlem

Jag kan nog tänka mig att kolla in Epic Store när de fått in lite mer spel. Så länge de tar in tredjepart spel och genomför nån sorts quality control för spelen så har de nog en stor fördel där! Jämfört med steams plattform då...

Medlem
Skrivet av Wattem:

Jag kan nog tänka mig att kolla in Epic Store när de fått in lite mer spel. Så länge de tar in tredjepart spel och genomför nån sorts quality control för spelen så har de nog en stor fördel där! Jämfört med steams plattform då...

Kan bara hålla med, problemet med steam är att det finns så jäkla mycket skit att det är svårt att hitta det som är bra.

Medlem

Helt okej, behövs lite funktioner som sök, listvy, betalning med svenska kronor etc.

Jag hoppas de håller det enkelt och stilrent, behövs inte massa skit som forum, achievements, streamingtjänst, musikspelare eller massa onödiga "community features"..
Ett program där man kan köpa och spela spel är allt som behövs, alla de andra funktionerna finns på andra ställen och görs ofta bättre där.

Verkar också vara DRM-fritt, typ, inget medföljande DRM i Epic Store, utan utvecklarna får hitta sånt på eget håll.

Medlem

Jag ser fortfarande ingen vinst i det här för mig som konsument annat än att jag får ytterligare en klient att sprida mina spel på. De verkar dessutom ha tveksam retur policy och integritetsskydd. Att Tencent är inblandad gör mig inte lugnare..

Medlem

Gratis spel är ju kul, även om jag äger spelen innan. Ingen launcher jag kommer installera.

Medlem

Jag kommer bojkotta Epic tills de slutar med att betala utvecklare för att få exklusivitet på vissa spel.
Detta är dåligt för alla gamers och det är inte positiv konkurrens.

Medlem

Det är en väldig stil ren design tillskillnad mot den plottriga Steam klienten.
Dock lär de väl ändras med tiden, ju mer spel de får in...

Medlem
Skrivet av Loxus:

Kan bara hålla med, problemet med steam är att det finns så jäkla mycket skit att det är svårt att hitta det som är bra.

Det är det man har FZ till

Medlem

Det är väl bra att de får konkurrens. Steam behöver det. Steamklienten känns stenålder men det är där jag har mina spel och kommer fortsätta ha. Vill personligen inte ha en klient till och bryr mig inte om gratisspel.

Medlem

Är lite kluven i vad man ska tycka. Det är såklart bra med konkurens då det både ger billigare priser och bättre tjänster. Men samtidigt så är det skönt att ha alla spel samlat på ett ställe.

Men vist man får väl acceptera att det blir fler digitala butiker. Discord har också en utmanande lösning som kan bli något stort.

Jag gillar det, tycker det är skönt att det finns en liten klick spel just nu, men att man sedan kommer introducera mer och mer. Steam har varit, och är för stora för sitt eget bästa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Jag kommer bojkotta Epic tills de slutar med att betala utvecklare för att få exklusivitet på vissa spel.
Detta är dåligt för alla gamers och det är inte positiv konkurrens.

Utveckla gärna för jag missar nog hur de påverkar oss? De är inte som Netflix vs. allt annat där man måste betala avgifter för t.ex. Disney om man nu vill fortsätta följa Marvelgrejer.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Jag kommer bojkotta Epic tills de slutar med att betala utvecklare för att få exklusivitet på vissa spel.
Detta är dåligt för alla gamers och det är inte positiv konkurrens.

Som när Steam använder sin nära monopolposition och tvingar utvecklare att inte sälja billigare på andra plattformar om dom vill släppa på steam? Är det bra för någon utom Valve?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Releasehästryttare
Skrivet av FejkFejksson:

Som när Steam använder sin nära monopolposition och tvingar utvecklare att inte sälja billigare på andra plattformar om dom vill släppa på steam? Är det bra för någon utom Valve?

Har du nått bevis på det? Det är ju oftare billigare att köpa spel på 3e part sidor eller fysiska kopior.

Medlem

Jag läste Journey och vart såld direkt. Lite lustigt det här med spelportaler...för mig så kunde jag inte bry mig mindre över en extra ikon på skrivbordet då jag inte måste mellan dem. Fler tjänster är jättebra, konkurrera på bara

Medlem
Skrivet av Devan:

Har du nått bevis på det? Det är ju oftare billigare att köpa spel på 3e part sidor eller fysiska kopior.

3e part, dvs origin eller Gog? Eller menar du köpa steamkoder på gråa marknaden?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Releasehästryttare
Skrivet av FejkFejksson:

3e part, dvs origin eller Gog? Eller menar du köpa steamkoder på gråa marknaden?

Sidor som tex fanatical och gamebillet säljer bara nya koder som de fått från utvecklarna och de är nästan alltid billigare än steam.

Medlem
Skrivet av Devan:

Sidor som tex fanatical och gamebillet säljer bara nya koder som de fått från utvecklarna och de är nästan alltid billigare än steam.

Ah så steamkoder på rea


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag tänkte dela med mig av en liten anekdot.

Mitt Epickonto är det enda (så vitt jag kan minnas) jag någonsin haft som blivit övertaget, sedan 1996. Jag spelade en del Fortnite strax efter att BR-läget kom och jag kan väl erkänna att jag inte brydde mig nämnvärt om säkerheten (ingen two-factor auth exempelvis.)

En positiv utveckling är att det numera faktiskt går att byta mailadressen som är kopplad till kontot. Något som de gjort möjligt de två senaste veckorna.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Jag kommer bojkotta Epic tills de slutar med att betala utvecklare för att få exklusivitet på vissa spel.
Detta är dåligt för alla gamers och det är inte positiv konkurrens.

Ljuger du och ni som gillat denna kommentar för er själv? Om man ska vara sån kan man knappt spela något då det finns gott om exklusiva titlar till vissa Launchers, Konsoler och PC så som God of War, Horizon, Last of Us, Super Mario mm. Vore jobbigt att vara principfast och inte kunna spela något allts. xD

Geeks Gaming
Skrivet av Ender:

Jag läste Journey och vart såld direkt. Lite lustigt det här med spelportaler...för mig så kunde jag inte bry mig mindre över en extra ikon på skrivbordet då jag inte måste mellan dem. Fler tjänster är jättebra, konkurrera på bara

Exakt. Tro inte många yngre som upplevt 90/tidigt 2000-tal när man va tvungen att ha en ikon för varje spel ^^
Gillar man inte att klicka massa så är det ju bara att ha allt på autostart.

Dock den klienten jag vägrar ha i bakgrunden är ubisofts. Och skulle jag inte haft så mycket spel på Steam hade jag nog heller inte haft den i bakgrunden då den tar ändå lite på datorn.

Medlem
Skrivet av employed:

Ljuger du och ni som gillat denna kommentar för er själv? Om man ska vara sån kan man knappt spela något då det finns gott om exklusiva titlar till vissa Launchers, Konsoler och PC så som God of War, Horizon, Last of Us, Super Mario mm. Vore jobbigt att vara principfast och inte kunna spela något allts. xD

Inte några alls?
Är du dum på riktigt?
Jag har ett xbox men endast för gamepass för mina barn, så slipper jag köpa en massa och deras tjat inte leder nånstans.
Men pc finns ju tusentals spel att spela.
Men vilka andra på PC betalar för att spelen endast skall säljas hos i just deras affär? Epic betalar tex Satisfactory för att vara exklusivt för dem i 12månader från släpp.
De gör så med flera spel just nu.
jag har tålamod och hoppas att spelen släpps i andra affärer efter året har gått.
Tänker inte uppmuntra sådant beteende!

Medlem

Tack för tipset förresten, ska bli kul att kika på Subnautica

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Inte några alls?
Är du dum på riktigt?
Jag har ett xbox men endast för gamepass för mina barn, så slipper jag köpa en massa och deras tjat inte leder nånstans.
Men pc finns ju tusentals spel att spela.
Men vilka andra på PC betalar för att spelen endast skall säljas hos i just deras affär? Epic betalar tex Satisfactory för att vara exklusivt för dem i 12månader från släpp.
De gör så med flera spel just nu.
jag har tålamod och hoppas att spelen släpps i andra affärer efter året har gått.
Tänker inte uppmuntra sådant beteende!

Bra skrivet mannen. Tänker inte heller stödja detta crap. Riktigt rutten utveckling alltså.

Skrivet av Ender:

Jag läste Journey och vart såld direkt. Lite lustigt det här med spelportaler...för mig så kunde jag inte bry mig mindre över en extra ikon på skrivbordet då jag inte måste mellan dem. Fler tjänster är jättebra, konkurrera på bara

Jag har faktiskt inte något emot flera konton bara det görs som likt UbiSoft att även släppa spelen via Steam (tom hos EA Origin) så att jag får ha ett samlat bibliotek o starta det direkt från Steam. Jag älskar statistiken, speltimmar listan, communityt m.m. Kanske är någon ADD grej men detta är mycket viktigt för egen del. Avskyr när spel blir exklusiva till PC launchers.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

1
Skriv svar