Fortnite stäms på grund av Carlton-dansen från Fresh Prince

Robot
Fortnite stäms på grund av Carlton-dansen från Fresh Prince
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Ibland känns det som att dessa stämningar bara ger spelen ifråga ett uppsving då det skapas en diskussion runt det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Ibland känns det som att dessa stämningar bara ger spelen ifråga ett uppsving då det skapas en diskussion runt det.

Vad är det man säger, "det finns ingen dålig reklam", eller nåt sådant :P. Med tanke på att Epic tjänar så otroligt mycket så ser jag ingen skada i att folk försöker stämma dom över såna här saker, hehe. Rätt eller fel får rätten avgöra.

Medlem

Jag förstår inte hur Epic tänker när de inte löser rättighets-grejer innan de plagierar saker, finns ju mängder med danser som alla kommer från någonting i verkliga livet. De hade bara kunnat erbjuda de typ nån % av intäckten från dansen när de säljs...

Medlem
Skrivet av GizZm086:

Jag förstår inte hur Epic tänker när de inte löser rättighets-grejer innan de plagierar saker, finns ju mängder med danser som alla kommer från någonting i verkliga livet. De hade bara kunnat erbjuda de typ nån % av intäckten från dansen när de säljs...

Fast samtidigt är det väl fruktansvärt idiotiskt å tro att man kan ”äga” rörelser i en dans? Only in America...

Medlem
Skrivet av Divion:

Fast samtidigt är det väl fruktansvärt idiotiskt å tro att man kan ”äga” rörelser som sedan blir en dans? Only in America...

Inte mer idiotiskt än att man kan äga en ordföljd eller ett gäng toner som sätts ihop. Hade kanske varit smartare av dem att inte ta betalt för danserna, då tror jag inte en stämning hade varit på tal.

Hmm, det är väl lite svårt att ta patent på något som existerar i populärkulturen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hmm, det är väl lite svårt att ta patent på något som existerar i populärkulturen?

Copyright och patent är inte samma sak.

Och det är rätt tydligt att det är exakt hans dans, och inte någon annan.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hmm, det är väl lite svårt att ta patent på något som existerar i populärkulturen?

Det är ju precis just detta som är copyright.

Någon annan tjänar pengar på ett kreativt verk skapat och populariserat av någon. Skyddet mot detta heter copyright, eller upphovsrättsskydd på svenska.

Medlem
Skrivet av Divion:

Fast samtidigt är det väl fruktansvärt idiotiskt å tro att man kan ”äga” rörelser i en dans? Only in America...

Ehm. Han har kommit på en dans som epic nu plagierat och tjänar fett med pengar på. Självklart ska han ha en del av kakan.

Medlem

Mm, det var ju ganska likt dårå...

Gnällkuk

utan att exakt veta så tror jag inte det hade varit några större problem om man inte sålde dessa moves. jag känner mig rätt säker på att Bungie ligger jävligt risigt till med alla deras emotes.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av joonsson:

Inte mer idiotiskt än att man kan äga en ordföljd eller ett gäng toner som sätts ihop. Hade kanske varit smartare av dem att inte ta betalt för danserna, då tror jag inte en stämning hade varit på tal.

Hade nog sett helt annorlunda ut om de inte tagit betalt för det. Otroligt osmidigt av Epic, eller tänkte de ens till innan!?

Medlem
Skrivet av FUtech:

Hade nog sett helt annorlunda ut om de inte tagit betalt för det. Otroligt osmidigt av Epic, eller tänkte de ens till innan!?

Precis. Gratis danser har funnits i massor av spel tidigare utan problem så tror det är precis där bekymret finns.

Medlem

Det finns alltså en "Carlton-dans" i Fortnite nu? Jag må avsky "Battle Royal", men sign me up omedelbart.

Inaktiv
Skrivet av joonsson:

Precis. Gratis danser har funnits i massor av spel tidigare utan problem så tror det är precis där bekymret finns.

Jajamen, ta t.ex. World of Warcraft som har kopierat många danser.
Enda anledningen till att stämningar nu sker mot Fortnite är för att Epic tjänar så mycket pengar på det.
Detta attraherar giriga människor som denna "Carlton".

Har för mig att jag såg någon amerikansk jurist kommentera förra stämningen och sa att det inte är möjligt att copyright-skydda en sekvens ur en dans utan endast ett framträdande i sin helhet.

Man kan ju tänka sig att Epic gjorde en kalkyl och kom fram till att intäkterna från dessa danser fram tills en dom faller emot dem är större än vad de kommer att betala i skadestånd. Men samtidigt kunde de ju skrivit ett avtal med honom om revenues och haft dansen i spelet längre.

Redaktör

Precis som förra gången handlar stämningen om att Epic tjänar pengar på att sälja dansen, inte på att de använder dansen i spelet. Nyhet förtydligad.


signatur

Helt sjukt i min mening ,tönten äger väl knappast rättigheterna till dansen, ska folk även stämma andra levande på grund av en specifik gångstil snart oxå..!

KoP
Medlem

Gillar inte Fortnite för 5 öre men ogillar desto mer när gamarna kommer krypande. Det är fan äckligt. Usch!

Dessutom lånade ju Alfonso själv dansstegen ifrån videon till Dancing in the dark med Bruce Springsteen. 🤔

KoP
Medlem
Skrivet av Lowlife talibans:

Helt sjukt i min mening ,tönten äger väl knappast rättigheterna till dansen, ska folk även stämma andra levande på grund av en specifik gångstil snart oxå..!

Javisst. Kolla bara på sketchen Ministry of Silly walks av Monty Python. 😂

Inaktiv
Skrivet av anon_319742:

Jajamen, ta t.ex. World of Warcraft som har kopierat många danser.
Enda anledningen till att stämningar nu sker mot Fortnite är för att Epic tjänar så mycket pengar på det.
Detta attraherar giriga människor som denna "Carlton".

Har för mig att jag såg någon amerikansk jurist kommentera förra stämningen och sa att det inte är möjligt att copyright-skydda en sekvens ur en dans utan endast ett framträdande i sin helhet.

Då borde det gå att copyrightskydda dansen för detta är dansen i sin helhet.

Medlem

Vet inte vad som är mest galet. Att man kan ha någon slags äganderätt till danssteg/koreografi eller att någon vill betala pengar för att en karaktär i ett spel ska kunna utföra detta.

Båda är väl lika sjukt kanske...

Medlem

Man bör komma ihåg att en anledning till att dansen säljer en del är just tack vare "Carlton".

Den finns och är populär tack vare honom, man bör åtminstone ha frågat eller fört en dialog med skaparen av dansen innan man börjar profitera själv på det.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Grafikfejs
Paradox Interactive

Förstår inte varför vissa är så upprörda och tycker det är girigt av "Carlton" att stämma Epic för detta? Om de hade sålt en låt av en artist utan att fråga först, eller artwork från någon konstnär så skulle man väl förstå? Danskoreografi är väl inte så stor skillnad från annat konstnärligt arbete?


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Tycker folk blandar ihop det lite i kommentarerna. Det handlar inte om att få äganderätt till en dans, utan om att Epic tar betalt för dansen precis som om det vore deras - vilket det inte är. Tycker det är fullt rimligt att Epic stäms för att försöka kapitalisera på populärkultur de inte har någonting med att göra egentligen.

Det handlar inte om att Carlton tänker ta patent eller stämma folk som dansar hans dans. Det handlar om att han är förknippad med dansen som är ikonisk, och som är anledningen till att Epic ens tjänar pengar på den.

Hade det varit gratis, som i WoW eller många andra spel, så är det något helt annat. Tycker det är helt rätt att Epic blir stämda - inte för att Carlton ska få pengar utan för att det markerar att det inte är okej att göra på detta sättet.

Ni får mer än gärna rätta mig om jag har fel.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Tycker folk blandar ihop det lite i kommentarerna. Det handlar inte om att få äganderätt till en dans, utan om att Epic tar betalt för dansen precis som om det vore deras - vilket det inte är. Tycker det är fullt rimligt att Epic stäms för att försöka kapitalisera på populärkultur de inte har någonting med att göra egentligen.

Det handlar inte om att Carlton tänker ta patent eller stämma folk som dansar hans dans. Det handlar om att han är förknippad med dansen som är ikonisk, och som är anledningen till att Epic ens tjänar pengar på den.

Hade det varit gratis, som i WoW eller många andra spel, så är det något helt annat. Tycker det är helt rätt att Epic blir stämda - inte för att Carlton ska få pengar utan för att det markerar att det inte är okej att göra på detta sättet.

Ni får mer än gärna rätta mig om jag har fel.

Epic tar väl inte betalt för dansen i sig. Bara DLC:t som gör att spelkaraktären kan dansa.

Tolkningsfråga...

Avstängd
Skrivet av ClockWise:

Tycker folk blandar ihop det lite i kommentarerna. Det handlar inte om att få äganderätt till en dans, utan om att Epic tar betalt för dansen precis som om det vore deras - vilket det inte är. Tycker det är fullt rimligt att Epic stäms för att försöka kapitalisera på populärkultur de inte har någonting med att göra egentligen.

Det handlar inte om att Carlton tänker ta patent eller stämma folk som dansar hans dans. Det handlar om att han är förknippad med dansen som är ikonisk, och som är anledningen till att Epic ens tjänar pengar på den.

Hade det varit gratis, som i WoW eller många andra spel, så är det något helt annat. Tycker det är helt rätt att Epic blir stämda - inte för att Carlton ska få pengar utan för att det markerar att det inte är okej att göra på detta sättet.

Ni får mer än gärna rätta mig om jag har fel.

Nu är det ju inte ens en dans, utan en animation.

Avstängd
Skrivet av MaxC:

Förstår inte varför vissa är så upprörda och tycker det är girigt av "Carlton" att stämma Epic för detta? Om de hade sålt en låt av en artist utan att fråga först, eller artwork från någon konstnär så skulle man väl förstå? Danskoreografi är väl inte så stor skillnad från annat konstnärligt arbete?

Svansjön = koreografi.
Ett danssteg som i det här fallet = lite kroppssprattel som är orimligt att anse ha någon som helst form av verkshöjd.

Enorm skillnad på en låt eller ett konstverk och detta.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

utan att exakt veta så tror jag inte det hade varit några större problem om man inte sålde dessa moves. jag känner mig rätt säker på att Bungie ligger jävligt risigt till med alla deras emotes.

Problemet är väl mycket att du köper egentligen ingen av emotsen/danserna direkt, du betalar ju för ingamevaluta och sedan använder du den för att köpa den emote du vill ha.
Vet inte hur det är i Fortnite men i Destiny 2 kan du ju samla ihop Silver Dust (som du använder för att köpa emotes, shaders osv) helt utan att spendera extra pengar genom bara att dismantla/krossa shaders/skepp/speeders du inte vill ha, och även göra Bounties för att få Silver Dust som reward, så där går det ju argumentera för att dom inte tjänar pengar direkt på just emotes.
Just Silver i Destiny 2 använder du för att köpa helt random paket av emotes/skepp/speeders/shaders/vapen skins osv.
Alfonso Ribeiro (Carlton) har ju försökt registrera den där dansen tidigare som hans IP, vet inte om det gick dock (en jag känner sade att det då dömdes som ej möjligt, hittar dock ingen källa på just det).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

12
Skriv svar