Den stora JRPG-tråden

Backloggens befriare

@Loevet ingen fara, jag är så bra på att hetsa själv så! Inom en tidsperiod på 2 månader förra året köpte jag en Xbox One X (hade en S, och en original redan...) samt införskaffade en PS3, en PS4 samt uppgraderade PS4 till PS4 Pro i och med Att jag köpte en 4K HDR-tv till min X.
Lutar åt en Switch mot sommaren kanske, när jag tänkte börja jobba igen... Innan dess får jag hålla mig...


signatur

Ad hoc addendum

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Granblue är ett spel jag har haft ögonen på ett bra tag. Gillar gameplayen från bossfighten och att det innehåller hack n slash liknande system.

Quake-konnässsör

JRPG så faller jag alltid tillbaka till PSX och PS2 tiden känns det som, inte för att det görs dåliga spel idag. Men man är bortskämd av voiceactor hela tiden

Vagrant Story
Shadow Heart 1 & 2
Suikoden
Vandal Heart
Disgea
Rouge Galaxy
Dark Cloud

Vet inte om det kom ut fler JRPG förr, eller om det bara känns så, dock så har man händerna fulla med både Xenoblade Chronicle 2, Ni No Kuni 2, Dragon Quest 11 och en gammal goding The Legend of Heroes serien.

Men den roligaste upplevelsen i år har nog varit Xenoblade, lite för att man kan spela det lite var som helst. Man är inte bunden till TV eller till datorn. Har suttit och kört det väldigt mycket när man har varit på väg någonstans. Switchen är en riktigt bra plattform för JRPG då de inte normalt brukar vara grafiskt krävande, det är berättelsen och dramat man brukar vara ute efter.

Ett nytt Suikoden spel hade varit riktigt intressant och se 1995, 1998, 2002, 2004 och 2006 kom Suikoden 1 - 5 ut, och det är dags att vi får ett nytt spel i den serien. Vem tycker inte om att försöka leta rätt på alla "108 Stars of Destiny" karaktärerna och se sin bas byggas ut. Suikoden 3 har alltid haft en plats hos mig då det var ett av de första spelen som jag och en kompis spelade igenom helt tillsammans, byte handkontrollen fram och tillbaka för att kunna leta rätt på alla karaktärerna och då utan hjälp av några guider, dock så gick den kompisen bort i för ett par år sedan.

JRPG kommer alltid lika varmt om själen

Medlem

Måste slå ett slag för breath of fire 2 till SNES.
Bra musik och story.
Mycket hemligheter att leta upp.
Man får en egen by att bygga upp!
Kanske lite grundligt.

Testpilot
Skrivet av keffkebab:

FFII hade ju en kul idé, som blev till bajs när man fick lägga vad som kändes som en evighet på att slå sig själv så man fick nog med HP på slutet och sedan levla alla sina magier m.m. Fanns liksom inget bra och effektivt ställe att levla på (som jag kunde hitta) utan fick leta lagom svåra fiender så de inte flydde direkt och attackera, hela, attackera hela på sig själv om och om igen... Blir fortfarande lite förbannad när jag tänker på det spelet.

Ja, på pappret låter det bra men i praktiken blev det inte så bra nej. Intressant för, typ Skyrim har ett liknande system som fungerar mycket bättre i det spelet. Jag har bara spelat PSP versionen så kanske var systemet lindrigare i den versionen men ändå rätt irriterande.

Gulligt med bävrarna dock

Ambassadör
Xbox

@Loevet: Grym post med rekommendationer där! Jag lägger till Nier Automata på Xbox och Ys VIII på Switchen till min inköpslista till att börja med! Först ska jag dock ta tag i din favorit; FF XIII ! Köpte hela trilogin billigt på rea för ett litet tag sedan, nu när det är X-enhanced till Xbox One X.

2019 kommer det en drös med Final Fantasy-spel till Xbox One, vilka bör jag satsa på där? (FF VII, IX, X, X-2, XII-Zodiac).


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Haha, ja men det ska bara bli intressant att se hur du reagerar på XIII-trilogin med tanke på att du inte har en livslång besatthet i serien i bagaget. Du kanske, och jag får ryckningar i en blodådra på pannan när jag skriver detta, GILLAR spelen

Åh, där lyfter du en vettig rekommendation i sig, hela Final Fantasy-samlingen som kommer till Xbox One, PS4 och Switch är en solklar rekommendation och ger massvis med speltimmar. Jag kommer personligen köpa min femtielfte version av FFVII, min tredje kopia av FFIX och FFX och min sjunde kopia av FFXII när samlingen släpps Bara tanken på att kunna köra ett par timmar FFXII när jag sitter på bussen eller ett flyg gör mig alldeles stollig av glädje, trots att jag lär vara uppe i runt 370-380 spelade timmar i det spelet nu.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

@Loevet: Hehe ja jag har ingen erfarenhet alls av FF så det blir intressant. Kan se framför mig hur du får svettningar när jag börjar prisa XIII. Ska skicka mycket screenshots till dig!

Så FF-spelen som släpps nästa år kommer allihop i en samling? Sweet! Jag trodde det var individuella släpp.


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: jag får trycka i mig en hel bruk lugnande medel innan jag tittar på bilderna då

Nejdå, var kanske otydlig där, de gör en samling av FF-titlar tillgängliga för de olika plattformarna men det är separata titlar det handlar om. Man kommer alltså kunna köpa FFVII, FFIX, FFX och FFXII samt de övriga titlarna (World of Final Fantasy, FFXV Pocket Edition, Chocobo Mystery Dungeon, mfl) i de digitala butikerna som separata spel. Jag äger redan spelen till plattformarna de redan släppts på, så det blir Switch för hela slanten för min del


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

@Loevet: Aha, då är jag med! Blir mycket Final Fantasy nästa år helt enkelt. Bra timing för mig som precis hittat till JRPG-genren.


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@almblad: Kan bara nicka instämmande till allt du skriver <3 Vandal Hearts 1 & 2 är kriminellt underskattade spel, kom ett flertal sådana till PS2 som flög under radarn för många tyvärr. Rogue Galaxy är galet fint, minns hur jag satt med ett stort leende på läpparna och tänkte att jag spelade en slags Luke Skywalker-berättelse när Jaster efter dagdrömmande till slut får borda ett skepp och ge sig ut i rymden för spännande äventyr. Hade definitivt inte klagat om Level-5 bestämt sig för att göra ett nytt spel i den stilen!

Ett nytt bra Tales of-spel skulle kunna vara möjligt om nu Tales of Vesperie Definitive Edition säljer bra, men ett nytt Suikoden känns tyvärr avlägset. Det är poppis bland jrpg-gamlingar men det har inte hänt något där på länge, och händer det något är jag rädd att det blir som med Star Ocean, dvs. att det får ett toksämst mobilspel


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Arzei:

JRPG har varit en del av mitt liv sedan man körde Tales of Phantasia och Star Ocean på SNES och jag har sedan tagit mig igenom samtliga inslag i båda serierna, såklart tillsammans med en hel del FF och annat.

Jag känner dock att mitt intresse för genren har svalnat sista åren, mest för att jag (som jag nämnde i en annan tråd om DQXI) inte har så mycket tålamod kvar för stereotyper, tropes och hypersexualisering då jag tycker att dessa saker bara gör spelen förutsägbara och inte tillför särskilt mycket. Det hör väl till åldern, smaken ändras och jag har mindre tolerans för bullshit i min alltmer begränsade gamingtid.

Just Tales ligger mig särskilt varmt om hjärtat och de håller sig ju till sitt formula. Sedan Graces har jag stört mig mycket på equipmenthanteringen då jag tycker att det bara känns tungrott och tråkigt att behålla massa gammal gear för att man måste grinda fram en passiv buff. Symphonia är en favorit då det är enkelt och straight-forward gameplaymässigt men har en djup story och god karaktärsutveckling om man tar sig tiden till det.

Star Ocean började kännas stelt med The Last Hope och med Integrity and Faithlessness tappade de tamejfan bollen helt och hållet. Det verkar som att tri-Ace inte får göra så mycket spännande sedan dess heller, vilket är tråkigt. Jag gillade faktiskt deras försök med Infinite Undiscovery och Resonance of Fate under X360-tiden då de provade mycket nytt eller försökte slipa koncept som fanns under SNES/PS1-eran. Jag brukar ofta kalla Infinite Undiscovery ett modernt Seiken Densetsu 3, även om det inte riktigt nå samma nivå.

Till nuet: Edge of Eternity. Spelet ser ut att vara en mix av Star Ocean och Dragon Quest och jag är ganska intresserad även om det är i early access. Någon som provat som kan uttala sig?

Shit, tales är så sjukt bra. Älskade de till snes. Pratas alldeles för lite om det spelet .

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides tipsade i FFVII Remake-nyheten om några bra titlar som är på väg nästa år. Etrian Odyssey Nexus ser ut att bli ännu ett lovande spel i serien, och de finfina Trails of Cold Steel 1 & 2 som jag tipsade om tidigare ska ju komma i ett paket till PS4 nästa år. Hur mycket jag än vill vurma över PS Vita som spelplattform är det mindre sannolikt att folk faktiskt kommer uppleva spelen där, och då är ju PS4-versionerna ett mer användbart tips!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av meganollan:

Shit, tales är så sjukt bra. Älskade de till snes. Pratas alldeles för lite om det spelet .

Jag håller med, men det är nog inte så konstigt när DeJap-patchen var det enda sättet att spela Tales of Phantasia på engelska innan GBA-versionen (som var kass). Ungefär som Star Ocean 1 och Seiken Densetsu 3. Alla tre är fantastiska spel och just Tales of Phantasia och Star Ocean imponerade ju även med sin grafik och voiceovers då de var de enda SNES-spelen som kom på 48-megabitskassetter.

Hela 16-bitseran var magisk, IMO. Tales har gått ner sig rejält sista åren och Zestiria var ett riktigt stolpskott. Enda Tales-spelet i hela serien som jag valde att inte spela klart då jag helt enkelt tappade intresset.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

@Arzei: Jag har testat det och jag tycker det är väldigt intressant. Roliga taktiska strider och intressant progression system. Storyn är inte helt dum den heller men det är svårt att uttala sig om den då bara en liten del är släppt än.

Ambassadör
Xbox

Lost Odyssey...Är det något att ha? Hittade det i min backlog.


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Det beror helt på vem du frågar. Många hyllar det som ett av de få bra jrpg-spelen till Xbox 360. Jag spelade cirka 22 timmar in i det innan jag insåg att jag hade dötråkigt och slutade spela. Men fler får gärna väga in här, för jag verkar inte dela majoritetens åsikt i frågan.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

@Loevet: Hm, ja jag har ju som sagt ingen koll på JRPG's. Det roliga är att jag inte kommer ihåg att jag köpt det... Men det är bakåtkompatibelt på Xbox One i alla fall.

Vore intressant om någon här hade spelat det.


signatur

Jump in.

Medlem

@virror: Låter ju lovande om inte annat. Jag tror jag håller mig fram till våren eller så, det finns så mycket annat i releaselistan kommande månaderna som kommer ta all tid.

En annan personlig favorit som jag undrar om någon här har goda minnen av: Golden Sun! Jag måste ha kört igenom ettan säkert fem-sex gånger och The Lost Age åtminstone två. Dark Dawn försöker jag mest låtsas som att det inte finns, där tappade de bollen rejält. Men de första två spelen tycker i alla fall jag är bland det bästa jag varit med om i handheld RPG-väg, även om de bitvis har något styltig dialog och förutsägbar story. Combat, djinnsystemet och världen i sig tycker jag är top notch.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Ja, om man inte är intresserad av early access och att hjälpa till så är det nog bättre att vänta lite.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag är så himla pepp! Falcom har presenterat nästa del i Ys-sagan, Ys IX: Monstrum Nox. Spelet utvecklas till Playstation 4 (farväl PS Vita, gamle vän) och ska släppas under 2019. Tydligen ska spelet utspela sig i Esterior, där Ys 1 & 2 utspelar sig. Namnet Monstrum ska komma från att det finns individer i spelvärlden med speciella förmågor, och dessa individer ska kallas "Monstrum". Inte mycket att gå på, men jag är galet pepp hur som helst!

https://rpgamer.com/2018/12/nihon-falcom-announces-ys-ix-mons...


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Dagens JRPG-tips!

Det är just nu 40% rea på Octopath Traveler på Nintendo E-shop!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Trailers för Tales of Vesperia DE och Tales of Crestoria

Det har släppts trailers för två Tales of-spel, Vesperia Definitive Edition och Crestoria. Tales of Vesperia är en riktigt bra del i serien, inte på nivå med seriens bästa men ändå väldigt bra, så jag ser fram emot att kunna njuta av äventyret igen på moderna konsoler, och att en ny publik kan bekanta dig med spelet.

Tales of Crestoria är det första spelet i serien för mobiler. Det utvecklas för IOS och Android och ska lanseras globalt under 2019. Bandai Namco menar att det är en riktig del i Tales of-serien, men i och med att det handlar om ett mobilspel är jag väldigt skeptisk till dess att det bevisar motsatsen. Även om det blir bra, och fritt från mikrotransaktioner, skulle jag ändå vilja ha det till de "riktiga" spelkonsolerna. Mvh, gnällig gubbe.

Tales of Vesperia DE:

Tales of Crestoria:


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

ToV DE ser jag verkligen fram emot. Det var det sista riktigt, riktigt klockrena Tales-spelet enligt mig, även om de redan där började stöka till det lite med att man skulle behålla gammal gear för att grinda skills.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

@Grukk: Miracle Warriors är ju så jäkla bra! Andra pärlor från 8-bitars eran är ju Phantasy Star och Ys: The Vanished Omens.

Just Phantasy Star och även Shining Force serien var mina favoriter på Segas 8-16 bits maskiner.

Förutom några få undantag (t.ex. Shining the holy ark och Shining Force 3 till Saturn) så dog genren för mig när den gick över till 3D grafik och röstskådespel med tillhörande tonårsångest.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Arzei:

ToV DE ser jag verkligen fram emot. Det var det sista riktigt, riktigt klockrena Tales-spelet enligt mig, även om de redan där började stöka till det lite med att man skulle behålla gammal gear för att grinda skills.

Samma här. När det kom dömde jag det för hårt, jämförde det orättvist med Symphonia, och uppskattade det inte för hur bra det faktiskt var. Ser fram emot att köra igenom det igen och faktiskt njuta av det senaste riktigt bra Tales-spelet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av SID 6.7:

@Grukk: Miracle Warriors är ju så jäkla bra! Andra pärlor från 8-bitars eran är ju Phantasy Star och Ys: The Vanished Omens.

Just Phantasy Star och även Shining Force serien var mina favoriter på Segas 8-16 bits maskiner.

Förutom några få undantag (t.ex. Shining the holy ark och Shining Force 3 till Saturn) så dog genren för mig när den gick över till 3D grafik och röstskådespel med tillhörande tonårsångest.

Kul att fler uppskattar denna okända pärla!

Det är dessutom väldigt häftigt att det går att "välja" PSG-ljudchippet eller FM-ljud, om man har rätt hårdvara.

Jag föredrar nog PSG-ljudet (det är det jag hört mest) men båda har sin charm, helt klart.

Jag försökte glitcha Ys: The Vanished Omens under livestreamen jag och @Loevet hade förra söndagen i vår Retrocember-serie. Jag försökte ta mig från första staden till End Credits, jag misslyckades dock trots många försök...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot

Vad har vi för bra JRPGs på SEGAs konsoler? Phantasy Star är något jag har koll på men det måste väl finnas fler? Hoppas innerligt de har något att bjuda på med tanke på vad Nintendo haft på SNES.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad har vi för bra JRPGs på SEGAs konsoler? Phantasy Star är något jag har koll på men det måste väl finnas fler? Hoppas innerligt de har något att bjuda på med tanke på vad Nintendo haft på SNES.

Om du kollar på @SID 6.7's inlägg så nämner han både Phantasy Star och Shining Force 😀 De var Segas starkaste JRPG-serier. Även Miracle Warriors till Master System är ett bra tidigt JRPG på en Sega-konsol även om det ursprungligen gick att spela på diverse japanska hemdatorer.

När det kommer till Shining Force är jag helt fel att berätta om serien. @SID 6.7 kan säkert hjälpa dig mer.

Det finns även Crusaders of Cebtry (Soleil i Europa), men det är mer äventyr och action är turordningbaserat. Tänk dig Zelda på en Sega-konsol.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad har vi för bra JRPGs på SEGAs konsoler? Phantasy Star är något jag har koll på men det måste väl finnas fler? Hoppas innerligt de har något att bjuda på med tanke på vad Nintendo haft på SNES.

Jag har tyvärr inte spelat så många av JRPG-spelen på SEGAs konsoler eftersom jag var Nintendo-kille, men några jag spelat i efterhand som var väldigt bra var Panzer Dragoon Saga till Saturn, Skies of Arcadia till Dreamcast och Shining the Holy Ark till Saturn. Spelade tyvärr inte på Mega Drive, annars ska det finnas flera bra där också.

Både Skies of Arcadia och Panzer Dragoon Saga är smått fantastiska upplevelser jag rekommenderar till alla! Skies of Arcadia Legends är Gamecube-versionen som också är fantastisk om man föredrar att spela på GC.

Panzer Dragoon Saga:

Skies of Arcadia:

Shining the Holy Ark:


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skriv svar