Slutflossat i Fortnite? Upphovspojken stämmer också Epic

Robot
Slutflossat i Fortnite? Upphovspojken stämmer också Epic

Nej, det var inte Fortnite som uppfann det synkroniserade höftjuckandet i sidled.

#flossa, #fortnite


Medlem

Det vore ju faktiskt sjukt om Fortnite blir skyldiga nån pengar över ett dansnummer, men man vet ju aldrig, allt verkar vara möjligt i USA

Medlem

Och det är troligen inte pojken som kom på den heller.
http://www.kiis1065.com.au/entertainment/the-feed/the-backbac...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

hoppade till mitten av klippet och såg två sekunder innan jag var tvungen att stänga av. Svårt att avgöra helt vem som har rätt här men hoppas att Epic klarar sig. Killen och de andra ser säkert en chans att tjäna en hacka. Vet ej om Donald Faison stämt dom lr inte men i det fallet hade jag nog velat att han hade vunnit så antar jag bara är partiskt hos den av de två jag gillar mest. Ska hursomhelst bli intressant att se vad lagen har att säga här.

Redaktör
Skrivet av LARRYLUKE:

Det vore ju faktiskt sjukt om Fortnite blir skyldiga nån pengar över ett dansnummer, men man vet ju aldrig, allt verkar vara möjligt i USA

Grejen är att de tjänar pengar på att använda andras danser, inte användningen i sig. Om de bara hade lånat/stulit danserna och använt dem som en kul grej i spelet hade det nog inte blivit lika livat. Tänker att man fotar välkänd grafitti eller filmar en populär gatuteater, och sen utan att fråga använder det för att tjäna pengar. Om det nu är en fungerande liknelse, men nog kan man förstå att skaparen blir irriterad. Blir hursomhelst intressant att se vad lagen säger.


signatur
Medlem

Om nu Epic ska ge nån pengar så är det då verkligen "backpack kid" som ska ha pengarna? Även om det var han som gjorde den populär så var det inte han som uppfann den.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

hoppade till mitten av klippet och såg två sekunder innan jag var tvungen att stänga av. Svårt att avgöra helt vem som har rätt här men hoppas att Epic klarar sig. Killen och de andra ser säkert en chans att tjäna en hacka. Vet ej om Donald Faison stämt dom lr inte men i det fallet hade jag nog velat att han hade vunnit så antar jag bara är partiskt hos den av de två jag gillar mest. Ska hursomhelst bli intressant att se vad lagen har att säga här.

Donald Faison verkade ju ta det hela väldigt lättsamt, har för mig att Bill Lawrence dessutom svarade honom (i samma panel) med att Epic hade kontaktat honom eller studion om tillåtelse att använda dansen. Får se om situationen ändras när det väl kommer ett avgörande i någon av alla dessa stämningar.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Och det är troligen inte pojken som kom på den heller.
http://www.kiis1065.com.au/entertainment/the-feed/the-backbac...

Ja det är definitivt inte han som började med dansen så jag vet inte hur han ska kunna stämma någon för något han själv inte skapat.
https://knowyourmeme.com/memes/the-floss


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Det finns nog några fall som kommer gå igenom, om man jämför med Svensk lag, kanske. Det ska bli intressant att följa detta.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Det vore ju faktiskt sjukt om Fortnite blir skyldiga nån pengar över ett dansnummer, men man vet ju aldrig, allt verkar vara möjligt i USA

Har slutat bli förvånad... sådana här idiotiska saker är ju vardagsmat numer.

eld
Medlem

"Jag gjorde det populärt" blir ju ett intressant prejudikat för allt i livet, spel, filmer, musik och tredjepersoner som gjorde dessa populära.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att de tjänar pengar på att använda andras danser, inte användningen i sig. Om de bara hade lånat/stulit danserna och använt dem som en kul grej i spelet hade det nog inte blivit lika livat. Tänker att man fotar välkänd grafitti eller filmar en populär gatuteater, och sen utan att fråga använder det för att tjäna pengar. Om det nu är en fungerande liknelse, men nog kan man förstå att skaparen blir irriterad. Blir hursomhelst intressant att se vad lagen säger.

Vad är det som säger att de som stämt Epic är de egentliga uppfinnarna av danserna? Har de tagit patent på sina danser? Eller har upphovsrätten till dem som exv musik eller film? Jag skulle inte tro det.

Äh patetiskt att de försöker tjäna pengar på andras framgång.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Redaktör
Skrivet av CliQue-SinneD:

Vad är det som säger att de som stämt Epic är de egentliga uppfinnarna av danserna? Har de tagit patent på sina danser? Eller har upphovsrätten till dem som exv musik eller film? Jag skulle inte tro det.

Äh patetiskt att de försöker tjäna pengar på andras framgång.

Har inte en aning. Men det lär ju domstolen avgöra, om det går så långt. (Patent kan de inte ta, däremot kan de få upphovsrätt.)

Edit: fast tjäna pengar på andras framgång är ju exakt vad Epic gör i detta fall.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att de tjänar pengar på att använda andras danser, inte användningen i sig. Om de bara hade lånat/stulit danserna och använt dem som en kul grej i spelet hade det nog inte blivit lika livat. Tänker att man fotar välkänd grafitti eller filmar en populär gatuteater, och sen utan att fråga använder det för att tjäna pengar. Om det nu är en fungerande liknelse, men nog kan man förstå att skaparen blir irriterad. Blir hursomhelst intressant att se vad lagen säger.

Fast nu är det ju inte dessa människor som uppfunnit danserna, bara spridit dem, helt sjukt om det ger pengar i slutändan, vad jag vet kan man inte ha patent på sammansatta rörelser i rytm(?)

Går det att kräva läkemedelsindustrin på pengar ifall man spridit sjukdomar också?

Edit: såg att du nyss svarat på nåt liknande medan jag skrev mitt inlägg, säger inte emot att Epic tjänar pengar på lånade saker men i just det här fallet med danser så tycker iaf jag det känns extremt löjligt... Får väl som sagt se vad de kommer fram till i rätten. Luktar bara uppmärksamhetssökande och pengasug från folk som fungerar på samma sätt som Epic själva.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att de tjänar pengar på att använda andras danser, inte användningen i sig. Om de bara hade lånat/stulit danserna och använt dem som en kul grej i spelet hade det nog inte blivit lika livat. Tänker att man fotar välkänd grafitti eller filmar en populär gatuteater, och sen utan att fråga använder det för att tjäna pengar. Om det nu är en fungerande liknelse, men nog kan man förstå att skaparen blir irriterad. Blir hursomhelst intressant att se vad lagen säger.

Frågan inom upphovsrätt är om skapelsen ifråga uppnår så kallad verkshöjd. Grafitti och teater gör för det mesta det och saker som en klottrad "tag" gör det inte. Inom dans så lär ett koreograferat verk - typ en balett - nå verkshöjd medan en enstaka rörelse ur denna balett inte gör det.

Jag har svårt att se att några kroppsrörelser som tar ett par sekunder att utföra skulle göra detta. Om Epic skulle förlora här så öppnar det upp för alla möjliga mer eller mindre löjliga stämningar.

Det skulle ju knappt gå att skildra dans i ett kommersiellt verk överhuvudtaget då det nästan alltid kommer kunna finnas någon som kan hävda att de tog de stegen eller gjorde den rörelsen först

Jag vet inte vem som var först med Moonwalk men ska denna person då kunna kräva pengar från alla musikvideor, filmer, spel med mera där detta avbildats?

Om jag hittar på en ny grimas som sedan blir populär och sprider sig, ska jag då kunna stämma alla som använder den på ett sätt där de har kunnat tjäna pengar på den?

Redaktör
Skrivet av Margy:

Frågan inom upphovsrätt är om skapelsen ifråga uppnår så kallad verkanshöjd. Grafitti och teater gör för det mesta det och saker som en klottrad "tag" gör det inte. Inom dans så lär ett koreograferat verk - typ en balett - nå verkanshöjd medan en enstaka rörelse ur denna balett inte gör det.

Jag har svårt att se att några kroppsrörelser som tar ett par sekunder att utföra skulle göra detta. Om Epic skulle förlora här så öppnar det upp för alla möjliga mer eller mindre löjliga stämningar.

Det skulle ju knappt gå att skildra dans i ett kommersiellt verk överhuvudtaget då det nästan alltid kommer kunna finnas någon som kan hävda att de tog de stegen eller gjorde den rörelsen först

Jag vet inte vem som var först med Moondance men ska denna person då kunna kräva pengar från alla musikvideor, filmer, spel med mera där detta avbildats?

Om jag hittar på en ny grimas som sedan blir populär och sprider sig, ska jag då kunna stämma alla som använder den på ett sätt där de har kunnat tjäna pengar på den?

En expert på amerikansk upphovsrätt sa i ett tidigare fall relaterat till detta ungefär att det var tvunget att vara en hel dans, inte enskilda steg eller kortare rörelsemönster. Gissningsvis något som i Sverige hade bedömts som att det når verkshöjd. Man kan väl bara önska domstolen lycka till med att bedöma det i de här fallen.

Men oavsett hur det går det här intressant. Det känns lite som att Epic har den här fritt tillgänglig-approachen som väldigt många av oss har, att man ganska bekymmerslöst använder saker som finns på nätet. Konflikten uppstår när de använder det för att tjäna pengar. Moraliskt är det ett rätt tveksamt beteende för ett företag. Men som sagt, det blir intressant att se om det får några konsekvenser eller frias.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En expert på amerikansk upphovsrätt sa i ett tidigare fall relaterat till detta ungefär att det var tvunget att vara en hel dans, inte enskilda steg eller kortare rörelsemönster. Gissningsvis något som i Sverige hade bedömts som att det når verkshöjd. Man kan väl bara önska domstolen lycka till med att bedöma det i de här fallen.

Men oavsett hur det går det här intressant. Det känns lite som att Epic har den här fritt tillgänglig-approachen som väldigt många av oss har, att man ganska bekymmerslöst använder saker som finns på nätet. Konflikten uppstår när de använder det för att tjäna pengar. Moraliskt är det ett rätt tveksamt beteende för ett företag. Men som sagt, det blir intressant att se om det får några konsekvenser eller frias.

Skillnaden i dessa fall just mot Fortnite är om de har tagit betalt för dansen i spelet, självklart om det bara är ett par steg som går vidare till en annan dans så är det inget konstigt, men så är inte fallet. Hade danserna varit emotes som alltid finns i spelet så hade ingen kunnat göra något (eller inte göra något utan en jävla massa problem). Kolla bara Wow, de har "stulit" danser till alla sina raser, aldrig blivit stämda eftersom att du inte kan köpa individuella danser. Vet inte hur fortnite har det men om du kan köpa danserna då ligger de pyrt till. Det är som att göra en cover på en låt, det är helt OK att göra en cover på en låt på en konsert, det är en helt annan sak att släppa det på ditt album och försöka tjäna pengar utan upphovsmannens tillåtelse.

Redaktör
Skrivet av Esri:

Skillnaden i dessa fall just mot Fortnite är om de har tagit betalt för dansen i spelet, självklart om det bara är ett par steg som går vidare till en annan dans så är det inget konstigt, men så är inte fallet. Hade danserna varit emotes som alltid finns i spelet så hade ingen kunnat göra något (eller inte göra något utan en jävla massa problem). Kolla bara Wow, de har "stulit" danser till alla sina raser, aldrig blivit stämda eftersom att du inte kan köpa individuella danser. Vet inte hur fortnite har det men om du kan köpa danserna då ligger de pyrt till. Det är som att göra en cover på en låt, det är helt OK att göra en cover på en låt på en konsert, det är en helt annan sak att släppa det på ditt album och försöka tjäna pengar utan upphovsmannens tillåtelse.

Om de har upphovsrätt på sina danser ja, annars lär väl Epic klara sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om de har upphovsrätt på sina danser ja, annars lär väl Epic klara sig.

Den som uppfann dansen kan göra detta ja, självklart att ingen annan kan göra det. Och att bevisa något liknande kräver väldigt tydliga bevis. När det gäller musik, en sak du kan göra är att skriva ner låten, göra en inspelning, posta det till dig själv och öppna det inte så domstolen får kontrollera datumet som det är poststämplat, som exempel. Danser går att göra liknande med men det har självklart ingen av dessa personer gjort och den som nu stämmer för den här dansen kommer inte komma någonstans då det finns massor med videor på folk som gjorde det innan honom´.

Avstängd

Anta att det var ett känt musikstycke som använts och som såldes i Fortnite, typ Nyah Nyah-katten, utan tillåtelse. Då är det nog enklare att förstå kalabaliken. I ren principsak så håller jag med om att det är fel att tjäna pengar på någon annans verk. Frågan är i vilken utsträckning det kan kalla sig för ett "verk". Når det verkshöjd eller inte i detta fall?

Är det inte vanliga personer som agerar "jury" i amerikanska domstolar. Jag har för mig det och att tanken är att "den genomsnittliga personens åsikt" skall avgöra om någon är skyldig eller inte. Får väl se hur många som facepalmar i juryn när de får se dansen i rätten för att avgöra. Å andra sidan kanske de kommer in på principsaken istället för huruvida det anses nå verkshöjd eller inte.

Medlem

Det är ju solklart att det är Sweclockers Jonas som äger dansen.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det är ju solklart att det är Sweclockers Jonas som äger dansen.

http://jesperjarl.se/8f57b8c4faeb.gif

HAHAHAHA , mer solklart än så här går det inte att få!!!
Ska stämma killen + Kate perry och Epic , sen ska jag sluta jobba och dela pengarna med Jonas

KoP
Medlem

Fornite är ju en stor företeelse och i likhet med andra företeelse som når samma dimensioner av popularitet så brukar råttorna krypa ut ur sina hål och vill ha en del av osten. Patetiskt. 😂

Medlem
Skrivet av Esri:

Danser går att göra liknande med men det har självklart ingen av dessa personer gjort och den som nu stämmer för den här dansen kommer inte komma någonstans då det finns massor med videor på folk som gjorde det innan honom´.

Finns det?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Finns det?

Är ju tom länkat här i tråden, doh

Medlem
Skrivet av robbis:

Man ser ju på backpack kid att han är tappad.

Hur du kan få fortsätta vara medlem med såpass nervärderande kommentar är konstigt.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Är ju tom länkat här i tråden, doh

Finns några få videos men inte massor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

eld
Medlem
Skrivet av AplAy:

Anta att det var ett känt musikstycke som använts och som såldes i Fortnite, typ Nyah Nyah-katten, utan tillåtelse. Då är det nog enklare att förstå kalabaliken. I ren principsak så håller jag med om att det är fel att tjäna pengar på någon annans verk. Frågan är i vilken utsträckning det kan kalla sig för ett "verk". Når det verkshöjd eller inte i detta fall?

Är det inte vanliga personer som agerar "jury" i amerikanska domstolar. Jag har för mig det och att tanken är att "den genomsnittliga personens åsikt" skall avgöra om någon är skyldig eller inte. Får väl se hur många som facepalmar i juryn när de får se dansen i rätten för att avgöra. Å andra sidan kanske de kommer in på principsaken istället för huruvida det anses nå verkshöjd eller inte.

Nej men problemet i så små typer av verk är att det till och med orginalskaparna inte kom på det först, som att vara först av att ha trendsatt ett ord.

Flosspojken har dock full upphovsrätt till sitt utförande av dansen, det är något epic aldrig kan sno utan tillåtelse. Movet i sig kan de använda, enligt lag.

Medlem
Skrivet av Margy:

Frågan inom upphovsrätt är om skapelsen ifråga uppnår så kallad verkshöjd. Grafitti och teater gör för det mesta det och saker som en klottrad "tag" gör det inte. Inom dans så lär ett koreograferat verk - typ en balett - nå verkshöjd medan en enstaka rörelse ur denna balett inte gör det.

Jag har svårt att se att några kroppsrörelser som tar ett par sekunder att utföra skulle göra detta. Om Epic skulle förlora här så öppnar det upp för alla möjliga mer eller mindre löjliga stämningar.

Det skulle ju knappt gå att skildra dans i ett kommersiellt verk överhuvudtaget då det nästan alltid kommer kunna finnas någon som kan hävda att de tog de stegen eller gjorde den rörelsen först

Jag vet inte vem som var först med Moonwalk men ska denna person då kunna kräva pengar från alla musikvideor, filmer, spel med mera där detta avbildats?

Om jag hittar på en ny grimas som sedan blir populär och sprider sig, ska jag då kunna stämma alla som använder den på ett sätt där de har kunnat tjäna pengar på den?

Hur funkar det då som i t.ex. Carltons dans, eller snubben från Scrubs där dansen verkligen är så kort? Räknas det som en hel dans?

@AplAy: Tror snarare att det kommer att avgöras med en hel del pengar under bordet. Brukar vara billigare att betala den tvistande parten än att låta det avgöras i rätten.

Alfonso Ribeiro har sannolikt en betydligt större chans än Russell Horning, mycket på grund av att koreografin efter 27 år är så starkt förknippad med skådespelaren. Där är det nog enklare att i rätten få det till verkshöjd och juryn lär ju sannolikt förknippa det med honom och inte med en allmän dans. Tvivlar på att rätten skulle finna att Horning etablerat sin dans på samma sätt – såvida juryn inte tycker att det är rätt skoj att klämma åt extremt framgångsrika företag till förmån för lillkillen..


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar