FZ-läsarna går mot strömmen, flest väljer Kassandra i Assassin's Creed Odyssey

Robot
FZ-läsarna går mot strömmen, flest väljer Kassandra i Assassin's Creed Odyssey

Tre av fem föredrar henne framför Alexios.

#assassins-creed-odyssey, #ubisoft


Medlem

Vi är väl så pass proggressiva i Svedala att man som kille/man kan spela som en kvinnlig karaktär utan att bli osäker i vår könsidentitet.

Medlem

Killar som spelar tjejer i spel ,,, finns kanske en annan ""baktanke där""

Medlem

Det bästa var ju att kunna göra det valet, hoppas fler spel tar efter...

Medlem

Jag brukar alltid spela kvinnokaraktär om det är möjligt. Varför vet jag inte riktigt, men kanske är det så enkel att hellre stirrar på kvinnoformade pixlar än manliga? Dessutom kan jag tycka att kvinnliga röstskådespelare ofta är bättre än sina manliga motsvarigheter (tänk Mass Effect!). Och sedan ska jag inte sticka under stol med att jag finner det behagligt att klå skiten ur bad guys med en kvinnokaraktär.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Killar som spelar tjejer i spel ,,, finns kanske en annan ""baktanke där""

Eller killar som spelar macho-män...

Medlem

Spelar också generellt sätt kvinnlig karaktär om möjligt, började göra det när jag var i slutet av tonåren och sen har det blivit en vana, händer dock ibland att jag spelar manlig karaktär ifall man kan ha ett väldigt imponerande skägg

Ambassadör
Xbox

Det finns hopp!


signatur

Jump in.

Medlem

Hur brar odyssey? Har inte litar AC sen brotherhood och då var jag riktigt mätt på spelserien. Är detta mer av samma, combat, upggrades mm?

Har hört gott om spelet, men är inte sugen på ett typiskt AC spel...

Medlem
Skrivet av meganollan:

Hur brar odyssey? Har inte litar AC sen brotherhood och då var jag riktigt mätt på spelserien. Är detta mer av samma, combat, upggrades mm?

Har hört gott om spelet, men är inte sugen på ett typiskt AC spel...

Köp på en plattform som erbjuder att man testar några timmar ex steam.
Jag gillade 2an brotherhood och Relevations. Spelen efter ogillade jag men köpte origins och efter att ha kört runt 10 timmar är jag riktigt nöjd med det. Odyssé ska vara typ samma mekanik som origins som jag förstått det.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Killar som spelar tjejer i spel ,,, finns kanske en annan ""baktanke där""

Jag spelar oftast kvinnlig karaktär om det är möjligt, personligen tittar jag hellre på en kvinnlig bakdel i 60+ timmar än en manlig bakdel...

Sen tyckte jag Alexios kändes lite "off" av någon anledning.

Medlem

För egen del beror valet av kön i ett spel i första hand på vilken av röstskådisarna jag gillar mest. Blir likadant med ljudböcker, kan lyssna på en kass bok som läses av en uppläsare jag gillar, men en bok jag älskar uppläst av en uppläsare jag ogillar går fetbort.

Finns det flera karaktärer med egen backstory och egna quests spelar det också stor roll.

Finns inget av de två faktorerna blir det nog 60/40 till kvinnliga karaktärers fördel. En kvinna som är asgrym och sparkar arsle tilltalar mig.

Medlem
Skrivet av Jaasii:

Vi är väl så pass proggressiva i Svedala att man som kille/man kan spela som en kvinnlig karaktär utan att bli osäker i vår könsidentitet.

Jag har aldrig sett det som att spelkaraktären är ett uttryck av mig själv. Jag är varken lönnmördare eller lever i antikens Grekland, så varför skulle könet ha något med mig att göra? Oftast väljer jag en kvinnlig karaktär för att det känns som en frisk fläkt efter att ha spelat manliga karaktärer sen tidigt 90-tal.

Medlem
Skrivet av Jaasii:

Vi är väl så pass proggressiva i Svedala att man som kille/man kan spela som en kvinnlig karaktär utan att bli osäker i vår könsidentitet.

Eller så tänker inte alla som feminister utan bara väljer det man vill spela, utan att betänka könsroller, genus, etc, etc. Spel måste inte vara politik, även om DICE tycker det ska vara så.


signatur

I drank what?

Testpilot

Gällande detta spel så läste jag redan innan att röstskådisen för Kassandra skulle vara den bättre.
Samma sak med Femshep i Mass Effect. Normalt lirar jag som Manlig karaktär.

Valde också ryska röster i Metro Last light för de engelska var såpass mycket sämre.

Medlem

Larvigt och tafatt om man som spelare upplever att det är ett problem att spela som motsatt kön. Jag valde Kassandra för att jag tyckte det var tufft att vara en lönnmördarbrud i det antika Grekland. Nothing more to it.

Medlem

@Mortaigne: Haha, hopp för vad exakt? Vill man spela som tjej, fine. Vill man spela som kille, fine. Det spelar på fullaste allvar ingen roll. Själv är jag kille och brukar spela som manliga karaktärer. Är jag mindre progressiv då?

Brukar framförallt köra kvinnliga karaktärer av olika anledningar. En av anledningarna är att jag har 26 års erfarenhet av att vara kille, det är något av en frisk fläkt att köra som ett annat kön.

Sen så är ju tuffa kvinnor riktigt coola.

Medlem

Har i regel alltid valt att spela som en manlig karaktär eftersom jag själv är det.

Men i det här fallet så stod jag inte ut med Alexios röst jämfört med Kassandras. För övrigt så är det ju inget rent speltekniskt som skiljer dem sinsemellan... vilket är konstigt egentligen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av jekib:

@Mortaigne: Haha, hopp för vad exakt? Vill man spela som tjej, fine. Vill man spela som kille, fine. Det spelar på fullaste allvar ingen roll. Själv är jag kille och brukar spela som manliga karaktärer. Är jag mindre progressiv då?

Haha, det har inget med någon progressivitet att göra. Kassandra är kanon och hennes VA är grym, av allt jag sett så är hon ett mycket bättre val än Alexios.
Att FZ's läsare med majoritet valt att spela Kassandra ger hopp om att folk här har bra smak helt enkelt.


signatur

Jump in.

Medlem

Tufft och progressivt ^^....
Själv vill jag spela en muskelknutte, för det är något jag inte är själv :>


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Svennar har väl alltid varit åt det feminina hållet... Det faller väl naturligt att spela som den karaktär man känner sig mest som...

Medlem

Jag kör också Kassandra och jag tycker att hon gör ett bra jobb. Valet föll sig så mest för att det passade den spelstil jag tänkt mig bäst, då jag kör mest som hunter med en topping från assassination.

Jag har aldrig fattat grejen med att man "måste" spela med manliga karaktärer bara för att man själv är man. Jag har en arbetskollega som spelat Wow i snart tusen år, och han har endast (!) male humans-karkatärer, för att han själv är det. Jisses!

Medlem

En sorgens dag för svenska spelare.

Medlem

Kollar hellre på ev kvinnligkropp än en mans
Jag är straight. Jag gillar fina rumpor och timglas kroppar. Jag väljer alltid tjej i spel om jag kan 👍

Medlem

Själv spelar jag alltid män. Spelade WoW i flera år, och bara manliga karaktärer. Får jag valet så väljer jag alltid man. Det har absolut inget med att jag inte gillar kvinnor (älskar kvinnor, ni äger!) men att jag känner jag gillar att identifera mig lite mer med karaktären om jag kan. Om det inte finns ett val, såsom Tomb Raider eller Alien: Isolation (två riktigt bra spel!) så har jag absolut inga problem att spela kvinnlig karaktär (de är minst lika coola och kapabla som männen).

Men som sagt, finns valet så blir det man för mig! Tror detta är vanligare än vad man tror (i Odessey är det till och med fakta), trots folk som gärna väljer karaktär pga kvinnobakar. Om det är så ni väljer karaktärer så är det helt OK, ni skadar ingen, men tror att folk i allmänhet tänker lite längre/mindre ytligt. Därav majoriteten av manliga avatarer i nästan alla spel där man kan välja (i Mass Effect var ungefär 80% manliga Shepard, t.ex).

Medlem

Jag identifierar mig inte direkt med spelarkaraktärer, jag trodde jag gjorde det men så kan det knappast vara då jag tycker det känns "bögigt" om jag valt en man.

Medlem

Här på FZ är vi ju lite bättre än resten av världen också, så är nog därför!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag lirar alltid med kvinnliga karaktärer om möjlighet finns. Föredrar att spela med nätta små modeller. I de spel man kan välja en mindre manlig händer det att jag väljer en sådan. Ett bra exempel är Gears of War där Marcus, Dom och gubbarna täcker upp halva skärmen med sina överdimensionerade muskler. Bedrövligt! Då är de kvinnliga bättre, eller någon Carmine.

Medlem
Skrivet av Jaasii:

Vi är väl så pass proggressiva i Svedala att man som kille/man kan spela som en kvinnlig karaktär utan att bli osäker i vår könsidentitet.

Det kan ju också vara så att befolkningen i Svedala bort den manliga karaktärerna för att de är osäkra på sin läggning.

12
Skriv svar