Xboxchefen säger att Microsoft "kan göra mer för pc-spelare"

Robot
Xboxchefen säger att Microsoft "kan göra mer för pc-spelare"

Har inte alltid haft rätt fokus, erkänner Phil Spencer.

#microsoft, #microsoft-store


Medlem

Precis som du skriver, prio 1 är att fixa till Microsoft Store. Kanske göra en dedikerad klient för spel som är lite mer strömlinjeformad?

Medlem

Tycker också de kan göra mer för oss PC-spelare.

Medlem

Har inte vi hört det här förut?


signatur

Idono. That's me!

Ambassadör
Xbox

Det ryktas om något som kallas Game Core för PC/Xbox. Tror att upprustningen av PC-delen kommer att hänga med av bara farten i MS totala gaming-satsning framöver. Det är många olika projekt igång nu och jag tror att de allihop är delar av samma sak.

Nu när gaming fått en riktig plats i Microsofts verksamhet och med Spencer vid rodret så lär vi se resultat på många fronter i en allt högre takt framöver.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Idono:

Har inte vi hört det här förut?

Jepp, man måste göra mer än snacka kan man tycka.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Har dom gjort något bra för PC spelare de senaste 15 åren?
bortsett från operativsystem that is, det gills inte


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Känner dom att Linux flåsar i nacken. Bra!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Min absoluta önskan vore att MicroSoft lanserade alla sina titlar till Steam då den klienten är kung men så blir det knappast. Då får de kamma till deras Win Store så att det blir en slags Xbox PC launcher med bra funktioner o statistik likt Steam. Vill verkligen inte starta spelen i Win Store som det är nu där allt är en enda röra. Vill ha ett snyggt smidigt spelbibliotek med statisik o bra funktioner.
Det finns ju en Xbox app att ladda ner för PC men den funkar inte så bra, imo.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Min absoluta önskan vore att MicroSoft lanserade alla sina titlar till Steam då den klienten är kung men så blir det knappast. Då får de kamma till deras Win Store så att det blir en slags Xbox PC launcher med bra funktioner o statistik likt Steam. Vill verkligen inte starta spelen i Win Store som det är nu där allt är en enda röra. Vill ha ett snyggt smidigt spelbibliotek med statisik o bra funktioner.
Det finns ju en Xbox app att ladda ner för PC men den funkar inte så bra, imo.

Ingen seriös PC spelare vill använda sig utav Windows Store för att den är en extremt nedlåst affär/platform.
T.ex. allt är krypterat, inga modifieringar tillåtna, precis som på en konsoll, för det är precis det man vill ha när man spelar på PC


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det börjar bli tröttsamt med dessa uttalanden från Microsoft. Fixa problemen istället.

Medlem

Det hela är ju så tjockt ironiskt att det inte ens hade gått att paddla igenom men en kanot ens.

Linux har uppskattat 0-2% ( ca 0.7% enl steams egna statistik av gamers) av desktop marknaden och _många_ aktörer inklusive fler och fler spelskapare jobbar för att få spel på linux.

Rörelsen växer dag för dag och det börjar gå en våg av hopp om att Linux "snart" kan bli ett lika vettigt alternativ som windows för gaming. Allt detta på grund av eldsjälar och även företag som väljer att satsa.

Microsoft å andra sidan har 90+%, de har haft det, och mer de senaste 20åren och har ALDRIG gjort något mer än att låst ner sina kunder till sitt OS för att fortsätta äga denna kundbas.

Så nu, 2018 så går man åter ut igen å säger "vi typ eh borde" och sen glöms det igen till 2019.

Alltså, världens potential och absolut inget mer en torrjuck med deras kundbas på uppskattat *en miljard* användare. Grattis MS.

Medlem

Mycket snack och lite verkstad som vanligt från Ms...

Avstängd
Skrivet av Idono:

Har inte vi hört det här förut?

Mycket snack, lite verkstad = A och O i amerikansk affärskultur.

Medlem

Windows 10 är typ det bästa operativet för just gaming. Så go for it. SteamOS (Linux) 10-15 frames efter.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Mycket snack, lite verkstad = A och O i amerikansk affärskultur.

well... hans citat börjar faktiskt med:
"As I've said before,"

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Min absoluta önskan vore att MicroSoft lanserade alla sina titlar till Steam då den klienten är kung men så blir det knappast. Då får de kamma till deras Win Store så att det blir en slags Xbox PC launcher med bra funktioner o statistik likt Steam. Vill verkligen inte starta spelen i Win Store som det är nu där allt är en enda röra. Vill ha ett snyggt smidigt spelbibliotek med statisik o bra funktioner.
Det finns ju en Xbox app att ladda ner för PC men den funkar inte så bra, imo.

Förstår verkligen inte denna steam fanboismen som excisterar.
Jag håller med ombatt windows store är uselt men vissa har inställningen att finns inte ett spel till steam så köps det inte.
Min erfarenhet är att GoG är böst där slipper man helt om dom inte ändrat.
Men jag startar å andra sidan aldrig mina spel innefrån nån launcher utan har alla spel sorterade i en mapp.
Sen vilken launcher som startar vid start bryr jag mig inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Allexz:

Linux har uppskattat 0-2% ( ca 0.7% enl steams egna statistik av gamers) av desktop marknaden och _många_ aktörer inklusive fler och fler spelskapare jobbar för att få spel på linux.

Rörelsen växer dag för dag och det börjar gå en våg av hopp om att Linux "snart" kan bli ett lika vettigt alternativ som windows för gaming. Allt detta på grund av eldsjälar och även företag som väljer att satsa.

0.7% är ju dock löjligt lite. Tyvärr. Jag älskar Linux och har kört det i flera år själv, men för spel är det ungefär lika populärt som Internet Explorer 5. Det enda man kan hoppas på är väl att det blir just som det blev för IE. En ny, modern, vettig aktör dyker upp och fullkomligt krossar Microsoft som inte gjort ett vettigt drag på 15 år.

Medlem

Det är tråkigt att det är den förhållandevis usla försäljning av den nuvarande Xbox-generationen som ligger bakom detta. Personligen anser jag det vara otroligt inkompetent av Microsoft att de inte försökt knyta samman Xbox och Windows tidigare, bättre utgångsläge får man leta efter.

Hela idén om att aktivt driva upp konkurrens mellan konsol och PC är löjligt, det känns tämligen rimligt att marknaderna kommer sammanfogas i framtiden där det inte längre handlar om Konsol eller PC. Allt på samma plats är den enda rimliga lösningen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår verkligen inte denna steam fanboismen som excisterar.
Jag håller med ombatt windows store är uselt men vissa har inställningen att finns inte ett spel till steam så köps det inte.
Min erfarenhet är att GoG är böst där slipper man helt om dom inte ändrat.
Men jag startar å andra sidan aldrig mina spel innefrån nån launcher utan har alla spel sorterade i en mapp.
Sen vilken launcher som startar vid start bryr jag mig inte

Är inget fanboy eller fanman, men föredrar helt enkelt Steam som blev den första plattformen jag satte min fot i 2016 efter jag kom från piratande. Den har grymma funktioner som passar mig väl och jag tycker det är kul o skönt att ha alla spel samlade i biblioteket. Det är viktigt att få ha spelen samlade i min launcher. Sedan har jag svårt för Valve som skiter i att göra de mest efterlängtade spelen (HL3, Portal 3, L4D3) och att de lät det gå så långt med sin 30% avgift att andra företag drog o tillverkade sina egna launchers.
Men jag gillar fortfarande Steam som sköts bra som plattform med sina många funktioner.

Skrivet av Godofcheese:

Ingen seriös PC spelare vill använda sig utav Windows Store för att den är en extremt nedlåst affär/platform.
T.ex. allt är krypterat, inga modifieringar tillåtna, precis som på en konsoll, för det är precis det man vill ha när man spelar på PC

Ja verkligen, gillar inte att man inte kan kopiera spelens "exe" filer o klistra in i Steam o starta där.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Ambassadör
Xbox

Det verkar vara många som inte känner till omstruktureringen på Microsoft de senaste åren. Under tidigare ledarskap så har såväl Xbox som gaming på PC varit styvmoderligt behandlat och det talades till och med om att sälja av den delen.

Efter att Satya Nadella tog över så har Microsoft lämnat mycket av det gamla. tröga bakom sig och gaming har fått en helt annan position. Xbox och gaming har fått en egen division och plats vid styrelsebordet, från att tidigare ha varit undanskuffade under Windows-divisionen. Phil Spencer har befordrats och fått en helt annan budget att röra sig med, PC-gaming ingår nu också under hans ansvarsområde.

Därför är det betydligt mer tyngd bakom orden "den här gången". Gaming har aldrig haft en så central position hos Microsoft som nu, eller liknande budget, något som kommer att visa sig än mer under de kommande åren.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det verkar vara många som inte känner till omstruktureringen på Microsoft de senaste åren. Under tidigare ledarskap så har såväl Xbox som gaming på PC varit styvmoderligt behandlat och det talades till och med om att sälja av den delen.

Efter att Satya Nadella tog över så har Microsoft lämnat mycket av det gamla. tröga bakom sig och gaming har fått en helt annan position. Xbox och gaming har fått en egen division och plats vid styrelsebordet, från att tidigare ha varit undanskuffade under Windows-divisionen. Phil Spencer har befordrats och fått en helt annan budget att röra sig med, PC-gaming ingår nu också under hans ansvarsområde.

Därför är det betydligt mer tyngd bakom orden "den här gången". Gaming har aldrig haft en så central position hos Microsoft som nu, eller liknande budget, något som kommer att visa sig än mer under de kommande åren.

Precis. Han som höll inne på pengarna åt Phil Spencer, Mike Meyerson, har fått sparken. Eller han blev instruerad att sluta själv. Och Spencer fick plats runt de stora bordet och då oändligt med pengar att röra sig med.

Medlem

ojdå, dax att vakna upp kanske

Avstängd

Så länge de låser folk till W10 och kassa (((Windows Store))) så kan ju M$ gtfo. Skippade AOE 1 remaster pga denna bs.

Medlem

När Microsoft börjar förstå att dom borde använda xbox och pc som ett så kommer dom ha ett övertag på marknaden. Dom har något som playstation och Nintendo saknar. Tyvärr så tänker dom för kortsiktigt.

Medlem

Känns ju knappt som dom ens bryr sig om gaming på XBONE med tanke på tiden mellan stora exclusives för den.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Så länge de låser folk till W10 och kassa (((Windows Store))) så kan ju M$ gtfo. Skippade AOE 1 remaster pga denna bs.

Så fort någon skriver M$ så antar jag att det är en 14 årig $ony (obs ironi) fanboy som skriver.

Jag uppfattar inte att de låser in folk så mycket. De enda spel som de låser till sin affär är deras egenproducerade.
Så det är ju inte värre än andra tillverkare.
Sen gillar jag ju inte Windows Store, men det är så många andra som suger också (UBI och EA, jag tittar åt ert håll).

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Känner dom att Linux flåsar i nacken. Bra!

Inte alls, Linux är väl mer impopulärt än någonsin tidigare (för datorer). Vi vet ju hur det gick för SteamOS bl.a

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Inte alls, Linux är väl mer impopulärt än någonsin tidigare (för datorer). Vi vet ju hur det gick för SteamOS bl.a

Jag håller inte med dig. Kanske liiiite med SteamOS... Men bara pytte...

SteamOS 2018


signatur

Text does not represent Mozart's life.

1
Skriv svar