Massiv uppdatering till Quake Champions

Inaktiv
Massiv uppdatering till Quake Champions

Kort och gott så är följande nytt:

  • NEW MODE: CAPTURE THE FLAG (CTF)

  • NEW MAP: CITADEL

  • FREE REWARD SYSTEM AND BATTLE PASS

  • NEW VANITY WEAPON: GRAVEDIGGER

  • CHAMPION PROGRESSION SYSTEM

  • PERFORMANCE OPTIMIZATION

  • QUALITY OF LIFE UPDATES:

December Patch Update 20.12.18
Kolla in nyheterna och changelogs i länken ovanför.

Det har också släpps en hotfix, samt lite fler hotfixes när devs har åtgärdat detta framöver.
Läs mer om hotfixes här.

Så till oss som spelar Quake Champions under dagliga basis och har inputs och funderingar kring detta.

Man har valt att skrota ranked 2vs2, vilket är en gåta för mig då många spelare spelar 2vs2, dessutom har man valt att ta bort slipgate och sacrifice, något som inte heller framgår om varför. Man har också valt att försämra texturerna i modeller lite underligt, det blir hela lite blurigt och skall enligt vad som sägs förbättra en del prestanda för de med low-end datorer, vilket jag kan förstå att man gör eftersom scenen är relativt liten och man vill ha så många som möjligt. Förhoppningsvis så kommer det i slutändan bli bra och man lyssnar på de som scenens åsikter om de viktigaste bitarna.

Som vissa av Er har sett så är det MYCKET negativa kommentarer på bethesdas forum och även på steam.
Bethesdas quake champions forumdel

Det finns lite presentationsvideos och dylikt för gårdagens uppdatering i denna Videotråd för Quake Champions

Skribent

Angående all negativitet runt spelet så blir jag inte riktigt klok på kritiken runt kosmetiska föremål/lootlådor/battle pass. Först skriker folk sig hesa för att lootlådor är djävulen. När lootlådorna tonas ner och delvis ersätts av battle pass så skriker folk att de saknar lootlådorna?

Har sett personer som i ena andetaget hävdar att kosmetiska unlocks är till för Fornite-barn som inte bryr sig om "äkta gameplay". Samma personer klagar i nästa andetag på att de inte får alla kosmetiska prylar gratis fastän de köpt champions-paketet (så då var alltså kosmetiska grejer viktiga trots allt?).

Jag får känslan att det är en väldigt splittrad community som drar åt helt olika håll, där många tror att de är 90-talshardcore men i själva verket inte riktigt vet vad de vill ha längre. Det största exemplet på detta är kritiken mot battle pass. Hade communityn varit så hardcore och gameplay-fokuserad som den utger sig för att vara hade det inte ens blivit en diskussion – battle pass är ju helt kosmetiskt och inte obligatoriskt. Om du är så hardcore och old school, varför har du så extremt starka åsikter om något som inte alls påverkar gameplay?

För övrigt har jag väldigt roligt med CTF än så länge! Kul som komplement till min vanliga blandning av TDM, DM och instagib. Nu ska jag bara våga köra lite mer rankat..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Inaktiv

@Mattias Frost: Håller med dig till fullo. Köpte Battle Pass omgående, delvis för att jag vill vara med att stötta för vidare utveckling och för att jag tycker konceptet är intressant, tillhör också den gamla skolan av Quake så förstår faktiskt inte vad så många klagar över.

Det som är bekymmersamt för min del är varför de plockade bort 2v2 ranked. Spelade det ofta och tycker det väldigt tråkigt. Dessutom så fick man ingen information om varför det plockades bort heller.

CTF är skitkul, men eftersom så många är orankade ännu så blir balansen väldigt ojämn och lagen som möts blir väldigt sällan jämna, men det löser sig efter framöver tror jag.

Du får gärna lägga till mig i QC, heter numera QMUG.

1
Skriv svar