Den stora JRPG-tråden

Medlem

@uberpwnage2.0: Jag följde troget Sega genom deras konsolhistoria och detta var vad jag spelade i jrpgväg:

Master System:
Phantasy Star (suveränt spel som nu också finns på Nintendo Switch)
Miracle Warriors,
Ys: The Vanished Omens,
Golden Axe Warrior (detta är kanske mera en Zeldaklon än ett "riktigt" jrpg)
och Dragon Crystal.

Mega Drive:
Phantasy Star 2-4
och Shining Force 1&2 (samt Shining Force CD till Mega CD) är Tungviktarna och enligt mig bland det bästa som gjorts i genren, Landstalker,
Rings of Power,
The Story of Thor (även denna lutar mera åt Zeldahållet)
Shining in the Darkness, Sword of Vermilion och "nyligen släpptes ju
Pier Solar som är riktigt bra.
Sedan släpptes det ju ett gäng bra västerländska rollspel till Megan

Saturn: När det gäller Saturn så behöll tyvärr Japan det mesta i rollspelsväg, men det finns pärlor som
Shining The Holy Ark,
Shining Force 3,
Dark Savior,
Shining Wisdom (zeldaklon),
The Story of Thor 2

Dreamcast: samma situation som för Saturn tyvärr, men
Grandia 2,
Skies of Arcadia och
Record of Lodoss War var bra.

Kan ha missat något, fick leta i spelhyllorna för att friska upp minnet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag utgick från @SID 6.7's gedigna lista på RPGn från Segas konsoler och satte ihop en mer strukturerad lista som jag tänkte kunde läggas in i öppningstråden och allt eftersom uppdateras.

Upodaterade den lite med några Nintendo-spel också. Men då jag inte har tillgång till dator just nu så är att redigera BB-koden på telefon lite för tidskrävande och omständligt, så hjälp gärna till!

@Loevet, vill du ha listas BB-kod finns den i spoiler-taggen längst ner i denna post.

Japanska rollspel att kika på - per konsol

Sega

Master System

  • Phantasy Star

  • Miracle Warriors

  • Ys: The Vanished Omens

  • Golden Axe Warrior (Zeldaklon)

  • Dragon Crystal

Mega Drive/Genesis

  • Crusaders of Centy / Soleil (Zeldaklon)

  • Phantasy Star 2

  • Phantasy Star 3

  • Phantasy Star 4

  • Shining Force 1&2

  • Shining Force CD (Mega CD)

  • Landstalker

  • Rings of Power

  • The Story of Thor (Zeldaklon)

  • Shining in the Darkness

  • Sword of Vermilion

  • Pier Solar ("Nysläppt")

Saturn

  • Shining The Holy Ark

  • Shining Force 3

  • Dark Savior

  • Shining Wisdom (Zeldaklon)

  • The Story of Thor 2

  • Panzer Dragoon Saga

Dreamcast

  • Grandia 2

  • Skies of Arcadia

  • Record of Lodoss War

Nintendo

Nintendo Entertainment System

  • Dragon Warrior

  • Final Fantasy

Super Nintendo

  • Chrono Trigger

  • Final Fantasy IV

  • Final Fantasy V (Fanöversättning)

  • Final Fantasy VI

  • Lufia

  • Lufia II: Rise of the Sinistrals

  • Secret of Mana

[h1]Japanska rollspel att kika på - per konsol[/h1]
[h2]Sega[/h2]

[h3] Master System[/h3]
[ul]
[li]Phantasy Star[/li]
[li]Miracle Warriors[/li]
[li]Ys: The Vanished Omens[/li]
[li]Golden Axe Warrior (Zeldaklon)[/li]
[li]Dragon Crystal[/li]
[/ul]

[h3]Mega Drive/Genesis[/h3]
[ul]
[li]Crusaders of Centy / Soleil (Zeldaklon)[/li]
[li]Phantasy Star 2[/li]
[li]Phantasy Star 3[/li]
[li]Phantasy Star 4[/li]
[li]Shining Force 1&2[/li]
[li]Shining Force CD (Mega CD)[/li]
[li]Landstalker[/li]
[li]Rings of Power[/li]
[li]The Story of Thor (Zeldaklon)[/li]
[li]Shining in the Darkness[/li]
[li]Sword of Vermilion[/li]
[li]Pier Solar ("Nysläppt")[/li]
[/ul]

[h3]Saturn[/h3]
[ul]
[li]Shining The Holy Ark[/li]
[li]Shining Force 3[/li]
[li]Dark Savior[/li]
[li]Shining Wisdom (Zeldaklon)[/li]
[li]The Story of Thor 2[/li]
[li]Panzer Dragoon Saga[/li]
[/ul]

[h3] Dreamcast[/h3]
[ul]
[li]Grandia 2[/li]
[li]Skies of Arcadia[/li]
[li]Record of Lodoss War[/li]
[/ul]

[h2]Nintendo[/h2]

[h3]Nintendo Entertainment System[/h3]
[ul]
[li]Dragon Warrior[/li]
[li]Final Fantasy[/li]
[/ul]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]

[h3]Super Nintendo[/h3]
[ul]
[li]Chrono Trigger[/li]
[li]Final Fantasy IV[/li]
[li]Final Fantasy V (Fanöversättning)[/li]
[li]Final Fantasy VI[/li]
[li]Lufia[/li]
[li]Lufia II: Rise of the Sinistrals[/li]
[li]Secret of Mana[/li]
[/ul]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]
[li][/li]

Listans BB-kod

signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk åh, snyggt! Jag lägger in mina och andra tips jag hittar och lägger till listan i trådbeskrivningen!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot

@SID 6.7:

Och vad bra lista, tack! Grandia och Phantasy Star är det enda jag känner igen där så det ska bli kul att gå igenom. Något du rekommenderar jag spelar först?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Efter finfint initiativ av @grukk och många riktigt bra tips här i tråden har jag lagt till en lista över bra jrpg:s att rekommendera till en mängd olika plattformar. Om det är något ni känner saknas, hojta till så uppdateras listan! Vi kan också fundera på om listans format kan behöva justeras något. Betygsättning av spelen i listorna, eller lista dem efter hur bra de anses vara? Ska vi inkludera spel som inte är renodlade jrpg:s, till exempel Paper Mario-spelen eller strategispel som Fire Emblem-spelen?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Snyggt @Loevet!

Jag tycker det ser bra ut. Men är det tänkt att bara Xbox-sektionen ska ha Phantasy Star Online 1+2? Det finns till Gamecube också.

Det är en del Japan-exklusiva titlar i listan. Om det finns lättåtkomliga fanöversättningar till dessa så skriv gärna det, som för FFV till SNES.

Angående Paper Mariospelen. De är mer eller mindre efterföljare till Super Mario RPG.
De luktar inte jättemycket "J" och till viss del inte heller RPG. Så de behöver inte vara med enligt mig, men skulle inte heller bli sur om de dök upp på listan.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: ja när jag satt och plitade på listan igår natt tänkte jag att jag skulle inkludera något för Xbox-spelarna också, och Phantasy Star Online 1 & 2 är riktigt bra titlar. Men visst skulle de kunna inkluderas även i Gamecube-listan.

Absolut, jag lägger till information om vilka som har västerländska översättningar. Du som har bra koll på det kanske skulle kunna göra något inlägg om bra översättningar av JRPG-titlar och hur man får tag på dem?

Med just Super Mario RPG resonerade jag som så att det är det enda i serien som känns som ett jrpg, det andas ändå väldigt mycket Squaresoft trots att det är Nintendo-karaktärer i fokus, men övriga spel i Paper Mario-serien känns lite som sin egen grej, inte rena JRPG:s.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@uberpwnage2.0: Om du redan testat Phantasy Star spelen så pröva Shining Force serien.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

@uberpwnage2.0: Om du redan testat Phantasy Star spelen så pröva Shining Force serien.

Det ska jag helt klart göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

När jag satte ihop listan över bra spel till de olika plattformarna kom jag att tänka på The Last Story till Wii, ett fenomenalt bra JRPG till Wii som förbisetts av de flesta, inklusive mig. När Final Fantasy-fadern Hironobu Sakaguchi började producera spel med egna utvecklaren Mistwalker Productions inleddes det med några svala produktioner som inte imponerade på mig. Blue Dragon och Lost Odyssey var helt ok men långt ifrån de mästerlika produktioner som Sakaguchi fått fram under FF-dagarna, så när deras Wii-titel The Last Story presenterades avfärdade jag det som ytterligare en ointressant produktion från en föredetting. Först flera år senare övertygade en väninna mig om att det faktiskt är ett riktigt bra JRPG, och när jag slantade upp stora pengar för att köpa spelets samlarutgåva insåg jag hur dumt det var att avfärda spelet utan att ens ta en närmare titt.

The Last Story har en underbar berättelse och en samling karaktärer som är både intressanta och känns som en naturlig uppsättning gamla vänner, vilket var en trevlig avstickare från den för genren typiska "jag är gruppens comic relief-karaktär, jag är gruppens svårmodiga protagonist, jag är den elaka antagonisten" osv. Det hela backas dessutom av ett smått fantastiskt soundtrack, där låten Toberu Mono är särskilt suverän (ni kan höra karaktären Calista nynna på den i slutet av trailern ovan). Musiken levererades av ständige virtuosen Nobuo Uematsu som än en gång visade var skåpet ska stå. Spelmekaniken är också förvånansvärt kul med aktiva strider som bryts av med strategiska val. Presentationen var också riktigt lyckad, men den förefaller så klart något rudimentärt sett till miljöernas komplexitet och texturer om man spelar det idag.

Om ni funderar på att ta tag i ett äldre JRPG ni har missat, och om ni har tillgång till en Wii eller Wii U, rekommenderar jag helhjärtat The Last Story. Jag är sugen på att spela om det igen, men skulle helst se att det kom en version till Switch så jag slipper koppla upp Wii U:n igen. Spelet sålde nog inte tillräckligt bra för att det ska flyttas över från Wii till Switch, vilket är väldigt synd då få får möjligheten att uppleva denna förträffliga pärla.

Spelet listat hos Prisjakt


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet:

Hahaha! Dumt jag veet, ångrar så mycket! Jag behövde grejer till datorn och tänkte ''Om jag säljer mitt ps4, så kommer delarna till datorn kännas billigare''
Spelet är kopplat till mitt ps4konto, men antar att sparfiler inte finns i molnet så kommer behöva köra om. Kanske kan låna av någon!

Så det finns inget jrpg till dator som är värt att skaffa? (som släppts senaste året eller två)
Nu är persona5 mitt standarsmått, så gärna i den klassen ^^'


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

@Loevet:

Hahaha! Dumt jag veet, ångrar så mycket! Jag behövde grejer till datorn och tänkte ''Om jag säljer mitt ps4, så kommer delarna till datorn kännas billigare''
Spelet är kopplat till mitt ps4konto, men antar att sparfiler inte finns i molnet så kommer behöva köra om. Kanske kan låna av någon!

Så det finns inget jrpg till dator som är värt att skaffa? (som släppts senaste året eller två)
Nu är persona5 mitt standarsmått, så gärna i den klassen ^^'

Det finns inte direkt något på PC som är i samma klass och genre som Persona 5.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Sitter på ett tåg och kände mig lite nostalgisk så letade upp denna som fått underhålla mig!

Håll till godo!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@dTexN: jo om du hade automatisk uppladdning av sparfiler aktiverat när du spelade Persona 5 ska sparfilerna finnas i molnlagringen, håller tummarna för att så är fallet (om du skaffar PS4 igen eller lånar av kompis dvs). Helt makalöst bra spel! Som @marsson90 skriver är det verkligen ett unikum när det kommer till JRPGs, P5 och Persona-serien som helhet är ett under av originalitet och lyckad speldesign som dessvärre endast kan fås på Playstation-plattformarna.

Men, med det sagt finns det riktigt bra JRPGs att få tag på på PC-sidan. Tyvärr har PC-portningar av JRPGs länge varit ett sorgebarn, så det finns en hel del riktigt bra spel som fungerar tveksamt på PC-sidan, exempelvis Ys VIII. Följande spel har dock riktigt bra PC-versioner och rekommenderas helhjärtat!

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age finns till PC och fungerar mycket bra där. Flyter bra, klockrent stöd för handkontroll och är överlag ett fantastiskt bra spel att förlora sig i.

  • Det i år släppta Ni No Kuni II är också väldigt bra och fungerar bra på PC.

  • Nier Automata är ett annat spel som har gemensamt med Persona 5 att det är väldigt unikt i både berättandet och kombinationen av olika spelstilar. Det actionorienterade stridssystemet signerat Platinum Games är också en unikt suverän egenskap med spelet. PC-versionen är inte felfri, och den lämnar en del att önska i inställningsmöjligheter, men det fungerar tillräckligt bra för att inte vara ett större irritationsmoment och detta är också ett makalöst bra spel.

  • Final Fantasy X/X-2 är också väldigt bra delar i serien och fungerar bra på PC. Går att konfigurera en del trots att spelen är så gamla. Har du inte upplevt dessa rekommenderar jag dem starkt.

  • Tales of Berseria är inte ett fantastiskt bra Tales of-spel, men det är det bästa inlägget i serien på ett tag, och PC-versionen är faktiskt bra. Det är ett bra spel, men jag skulle rekommendera andra spel nämnda ovan före detta.

Sedan finns det andra bra PC-portningar som jag tycker bäst upplevs på deras ursprungliga plattformar, exempelvis Ys: The Oath in Felghana och The Legend of Heroes: Trails in the Sky, men om detta verkar lockande har de bra PC-portningar. Tack för frågan, insåg att vi behöver uppdatera rekommenderade spellistan i trådens första inlägg med rekommenderade PC-portningar


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Gott nytt alla, ser fram emot att tjöta allt relaterat till JRPG:s även nästa år!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

https://i.pinimg.com/564x/0b/f4/8a/0bf48a39048317677329dacf76...

Gott nytt alla, ser fram emot att tjöta allt relaterat till JRPG:s även nästa år!

Fint! Hur spelas det? Hemma igen?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loevet:

https://i.pinimg.com/564x/0b/f4/8a/0bf48a39048317677329dacf76...

Gott nytt alla, ser fram emot att tjöta allt relaterat till JRPG:s även nästa år!

Gott nytt år till dig också!

Ska försöka dra igenom Romancing Saga 2 i början av nästa år. Väldigt intresserad av det spelet och det ska finnas till Switch om jag inte missminner mig


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Loevet: Jag håller helt med om The last Story. Sjukt underskattat, oerhört bra. Musiken är lysande. Om du tittar lite närmare på den avatar jag kört med i några år även här på FZ så är det en screenshot från The last Storys Stargazers tower där den scen du syftar på just i början av spelet där man hör Taberu mono nynnas första gången utspelar sig. Funkar även till Wii-U om man inte har en Wii då den är bakåtkompatibel.

Saker som saknas på listan rent spontant.

Tactics Ogre: Mycket bättre än Final fantasy Tactics i min mening. Ett av de bättre tactics RPG spel som man kan hitta historiskt. Gillade även de vanliga Ogre Battle spelen. Spelas bäst på PS Vita just nu. Finns dock till många platformar.

Ogre battle 64: Ett i serien Ogre battle spel som är ett strategi RPG där armeer av karaktärer rör sig i realtid över en karta och har sedan klassiska RPG strider. Kan även köras via diverse emulatorer.

Etrian odyssey serien. 3DS. Dungeon crawling RPG som använder sig av 3DS dubbla sjärmar och penna så man kan rita egna kartor på nedre skärmen när man utforskar. Sjukt bra. Finns Fem styken spel i serien där ett sjätte släpps nu i februari som heter Nexus (då det är sista på 3DS ur serien). Sedan finns det Fem spinoffs. Två stycken i samma värld som Heter Etrian odyssey Untold 1 samt 2 som fokuserar mer på storytelling. Sedan ett Etrian odyssey mystery dungeon spel samt två stycken spel i Persona världen som heter Persona Q 1 och 2 (där Q spelar på det japanska namnet Etrian).

Sedan två Tactics RPGn som satsar mer på djupare storytelling då de har visual novel stuk när storyn berättas. Men de har ändå världskarta, character development, equipment systems, komplexa strider etc som andra tactics RPGn. Allt är fully voiced, men då det är så ofantligt mycket voice acting så är voice på japanska som default och text på engelska. Skulle inte gå att släppa dessa spel i väst annars, skulle bli för dyrt.

Tears to tiara 2: Decendants of the overlord: Tactics RPG (PS3 för närvarande tror jag) i en fiktiv version av Europa under romartiden. Huvudpersonen Hamilcar är sonen till Hispainas förre härskare som dödats när Imperiet intog Hispannia (typ spanien). Han hölls vid liv eftersom det är vida känt, även i Hispania, att han föddes retarderad och hålls därmed som en trofe att spotta och piska på för att pissa lite extra på det förslavade folket när övriga familjemedlemmar avrättades. Hans föräldrar var även överstepräst i templet till de gamla gudarna där huvudpersonen får bo i en hundkoja vid sidan av medans folket får montera ned sin gamla religion sten för sten då den skall ersättas med den gudomlige kejsaren. Saker och ting sätts på sin spets när en ung kvinna sitter fast i ett träd utanför Hamilcars koja en morgon och påstår att hon är deras Gudinna, något han inte tror på, han har egna problem och egna planer.

Oerhört bra.

Opening:

Gameplay: En strid i början av spelet. Ett exempel på den i min mening mycket bra musiken kan även höras här.

Trailer som visar olika game mecanics:

Utavarerumono: The mask of Deception
Utavarerumono: The mask of Truth.

Spelet är så stort att de var tvungna att splitta det i två. Så Mask of truth är en direkt fortsättning där storyn slutar i Mask of deception. De finns till PS4 och säljs oftast digitalt i ett paket idag.
Mycket bra Tactics RPG. Precis som i Tears to Tiara 2 så berättas storyn med visual novel stuk, allt voiced på japanska men text på engelska, vilket möjliggör mycket bredare och djupare storylines. Oerhört episk.
Här vaknar huvudpersonen av att han vandrar omkring naken i en storm utan några minnen alls, inte ens sitt eget namn. Han blir räddad av en ung kvinna med svans som utforskat några ruiner i närheten. Man kan inte säga så mycket mer om storyn utan att spoila den även om man vill

Opening:

Gameplay trailer:

Sedan en ren visual novel för folk som är ute efter något annorlunda.

428: Shibuya Scramble: Till PS4. Det är inspelat helt med riktiga skådespelare och precis som ett avsnitt av TV serien 24 så utspelar sig storyn under en dag. Man följer flera olika karaktärer och skall göra olika val åt dem i olika situationer där de flesta av dem slutar i att någon dör, på oftast spektakulära och underhållande sätt. Så man spelar en timme åt gången under dagen där man hoppar mellan karaktärerna för att försöka få dem att överleva till nästa timme. Saker som en karaktär gör kan påverka storyn för den andra så man får pussla lite Ett av få spel genom historien som fått Full poäng i japanska Gamatsu.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Grukk:

Fint! Hur spelas det? Hemma igen?

Nein! Är fortfarande i Saleboda (byhålan jag växte upp i). Jag passade på att koppla upp SNES minin för att bli nostalgisk medan farsan fixade lunch 😀


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gott nytt år till dig också!

Ska försöka dra igenom Romancing Saga 2 i början av nästa år. Väldigt intresserad av det spelet och det ska finnas till Switch om jag inte missminner mig

Det kan nog stämma! Jag vet att jag köpte det till PS Vita, det borde ju rent rimligtvis också komma till en konsol som fortfarande säljer, och säljer bra dessutom 😀


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

Nein! Är fortfarande i Saleboda (byhålan jag växte upp i). Jag passade på att koppla upp SNES minin för att bli nostalgisk medan farsan fixade lunch 😀

Se där! Låter smidigt! Så FF6 blev årets sista spel?

Gott nytt år på er alla!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

En annan spelserie som är underskattad är Xenosaga. Utspelar sig över tre stycken spel och släpptes till PS2. Klassiskt JPRG. Skapades av samma folk på Monolith som före det släppte Xenogears samt efter det släppt Xenoblade titlarna. Artstylen ändrades ganska radikalt för karaktärerna mellan spel ett och spel 2. Främst på Shion Uzuki.

Xenosaga 1 intro

Jämför med karaktärenra i Xenosaga 2:

Trailer där man kan se Shions nya look:

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Grukk:

Se där! Låter smidigt! Så FF6 blev årets sista spel?

Gott nytt år på er alla!

FF VI och Super Metroid blev årets sista, skulle bara starta upp dem för att ta bilder men slutade med att jag blev sittande någon timme igår och ytterligare en timme idag 😀


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot

Topp fem JRPG som jag spelade under 2018, alltså inte släppta under året utan spelade av mig.

1. Nier Automata
2. Mother 3
3. Final Fantasy XV
4. Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past
5. Ys I & II Chronicles

Får se hur många det blir under 2019, har Tales of Bersaria, FF X-2 HD och FF Tactics War of the Lions att välja mellan till att börja med.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: haha, profilbilderna är så små att jag inte kunnat urskilja vad din avatar faktiskt visar, men nu när du påpekar det ser jag att det är så. High five! Ja TLS är verkligen grymt bra, skulle bli genuint lycklig om fler kunde få möjligheten att uppleva det på Switch, på tok för okänt för hur bra det är!

Hmm, jag funderade över det där. Jag tog med FF Tactics eftersom det genomsyras av JRPG-känsla om man bortser från de rena strategielementen, medan spel som Tactics Ogre och Fire Emblem har rollspelselement men inte den där JRPG-känslan. Håller du med? Annars hade jag alla gånger tagit med Tactics Ogre, grymt bra spel!

Bra att du påminde mig om Etrian Odyssey- och Utavarerumono-spelen. Den senare har jag spelat båda och njutit mycket, ska lägga till dem i listan också. Etrian Odyssey har jag bara spelat två spel i, så där kan jag bara gå i god för dessa. Vilka skulle du vilja bryta ut och lägga till i listan över bästa JRPG:s på Nintendos plattformar?

Tears to Tiara 2 har jag helt lyckats missa, synd att det inte verkar portats till någon annan plattform än PS3. Har fortfarande min PS3 Slimslim kvar men den är nedpackad, tror inte jag kommer packa upp den igen i närtid med tanke på hur många konsoler som befolkar min tv-bänk för tillfället. Skulle du säga att det är bra nog för att komma med på listan för PS3?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: du har riktigt fina spel att se fram emot under 2019 ser jag! Tyckte du verkligen om Dragon Quest VII så mycket? Jag älskar DQVIII men sjuan tyckte jag blev alldeles för långdraget mot slutet av spelet, lite samma problematik som jag hade med DQIX. Skönt äventyrande i spelvärlden i DQVII, absolut, men helheten var en något segdragen upplevelse för mig.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

@Mutumba: du har riktigt fina spel att se fram emot under 2019 ser jag! Tyckte du verkligen om Dragon Quest VII så mycket? Jag älskar DQVIII men sjuan tyckte jag blev alldeles för långdraget mot slutet av spelet, lite samma problematik som jag hade med DQIX. Skönt äventyrande i spelvärlden i DQVII, absolut, men helheten var en något segdragen upplevelse för mig.

Nu ska det sägas att jag i princip spelade fem JRPG under året så det blev en enkel topp fem av dessa :). Jag håller med om att sjuan är väldigt utdraget, det tog mig lite över ett år (!) att spela klart det, om det inte hade varit portabelt så hade jag nog aldrig blivit klar med det. Åttan är även min favorit och det första jag spelade i serien, tyvärr kändes det som att både sjuan, sexan och nian blev för långa, övriga spel i serien håller tempot på ett bättre sätt. Har inte spelat elvan ännu men hade hoppats på att tempot hade skruvats upp lite där.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Atlus har kastat ur sig en teaser till video på vad som kallas P5R, eller Persona 5R. Videon säger inget om vad projektet är, och all information som delges där är att det handlar om ett Playstation-spel och att vi ska få veta mer i mars. Det har spekulerats i att detta handlar om en remaster-version av Persona 5, som utvecklades till Playstation 3 men som släpptes till Playstation 4 med högre upplösning och bilduppdatering. Trots putsad presentation byggde PS4-versionen ändå på samma grund som skapades för den klenare PS3-plattformen, så en rejält uppdaterad version som verkligen utnyttjar hårdvaran i PS4 (och PS4 Pro framför allt) skulle kunna vara en sannolik möjlighet.

Andra spekulationer anger att det handlar om en ny utgåva i stil med Persona 3 FES och Persona 4 Golden, som inte bara uppdaterade presentationen utan även tillförde signifikanta förändringar i innehåll och även spelmekanik. Då Atlus släppt sådana nyutgåvor tidigare vore det inte helt otänkbart att Persona 5R är just detta. En sådan nyversion skulle också kunna utgöra grunden för en omtalad Switch-version, vilket också får mer trovärdighet av att Atlus registrerade webbadressen P5S.jp samtidigt som de registrerade P5R.jp i slutet av 2018. En Switch-version har dock inte bekräftats på något sätt så där får vi fortsätta hålla tummarna.

Med tanke på vilket fantastiskt bra spel Persona 5 är ser jag verkligen fram emot att lägga ner ytterligare hundratals timmar i det, och att en ny publik som ännu inte spelat det ska kunna ta del av detta mästerverk.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Ja berättandet i Fire Emblem är som du beskriver det. Däremot så liknar berättandet i Tactics Ogre, final Fantasy Tactics nästan till pricken kan jag tycka. Det gäller även Suikoden Tactics. När det gäller vad som skall finnas på olika listor så är det så individuellt så där har jag ingen åsikt. Alla dessa spel finns på min personliga lista i alla fall

När det gäller Tears to Tiara 2 så är det samma utvecklare bakom det som utvecklade Utavarerumono. Så gillade du Utavarerumono så kommer du gillar Tears to Tiara 2. Det finns ett par skillnader dock. Tears to Tiara 2 har en faktisk världskarta som du fritt kan välja destinationer på, i mån av att du låser upp dem i storyn. Utavarerumono har inte det utan den kartan är mer on rails. Tears to Tiara 2 har mer traditionell spelmekanik i Tactics striderna än Utavarerumono även om vissa element känns igen då det är samma team bakom. Equipment systemet är mer traditionellt i Tears to tiara 2. Story segmenten i spelet fungerar på samma sätt som Utavarerumono med Visual Novel stuket, men det är betydlig fler delar som även åskådliggörs via sekvenser i spelmotorn.

Har vi tur så kanske det kommer en digital release till PS4, vem vet. Jag var tillräkligt hypad över det att jag importerade ett amerikanskt ex då det släpptes tidigare i USA än i europa. Sedan köpte jag även den europeiska utgåvan.

Om det hör hemma på några Listor är som sagt högst individuellt

Själv undrar jag vad de kommer jobba på efter Etrian Odyssey serien nu när utvecklaren byter platform till Switch. De har inte sagt mer om det än att de jobbar på ett nytt IP till Switch i samma anda som Etrian. Men det blir ju liksom inte samma sak när man inte har en andra skärm att rita karta på

Mitt nästa import projekt är PS4 versionerna av Trails of cold steel 1 och 2. Verkar inte som någon butik i Sverige tänker ta in Europeiska fysiska utgåvan. Så kanske får beställa från tyskland Måste ju ha det på PS4 när del Tre släpps där. (även om de redan lovat att man kan dela saves mellan platformarna via PSN online save storage)

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

De finfina JRPG-nyheterna står som spön i backen just nu! På det officiella Twitter-kontot för Bravely Default-serien har en bild publicerats med information om att något nytt är på gång. Det står inget om det är en ny del i serien eller om det handlar om ett helt nytt IP, men hade det varit ett nytt IP hade det nog inte publicerats i den kanalen. Så ett Bravely Third kanske? Låt oss hoppas! Ettan var fantastiskt bra, tvåan var mer av samma, inte på något sätt dåligt men direkt efter ettan kändes det inte tillräckligt nytt för att engagera riktigt rejält.

Men trean (om det är nu är vad som är på g) lär väl utvecklas till Switch snarare än 3DS, och då kommer vi nog få se en del fräscha tankar och koncept utöver uppdaterad presentation. Ska också bli intressant att se om de kör vidare på estetiken från de tidigare spelen eller om de blir inspirerade av framgångarna med Octopath Traveler och kör på en liknande inriktning. Har vi några Bravely-fantaster här inne förresten?

Källa: Twitter (via MyNintendoNews)


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skriv svar