Spelar du om spel?

Flakmonkey
Spelar du om spel?

Skulle vilja veta vad ni andra tycker och tänker kring det här med att spela om spel som man klarat. Jag personligen spelar nämligen inte om något spel överhuvudtaget numera och de jag gjort det med överhuvudtaget kan jag förmodligen räkna med fingrarna på mina händer och om jag då även tar bort spel som som är något längre (rollspel, actionäventyr, etc) så är det förmodligen inte mer än ett par stycken, och då har jag ändå gejmat i 30+ år. Det är därför jag alltid blir lite förvånad när "replayability" anses vara viktigt eller att det jublas när ett spel får ett newgame+-läge.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte det är något fel i det, om något så är jag lite avundsjuk på det men jag har bara enormt svårt att motivera mig att spela igenom något som jag redan upplevt när det finns så mycket annat att spela. Då hjälper det inte om spelet blir lite svårare eller ens om det finns olika slut. När jag tex tog mig igenom Heavy Rain så vill jag inte spela igenom det igen eftersom en till genomspelning inte skulle varit min egen. Jag skulle "fejkat" valen jag gör bara för att få fram ett nytt slut och det skulle förta hela upplevelsen.

Om jag rannsakar mig själv så är jag inte särskilt förvånad över att jag är på det här sättet. Det gäller det mesta jag gör här i livet. Har jag gjort något en gång så är det tämligen ointressant att göra samma sak igen. I arbetslivet där jag arbetar med utveckling så gör det att jag gärna sätter upp något nytt men att förvalta något eller göra något jag gjort åt en kund hos en annan är bland det tråkigaste jag vet. Det finns givetvis undantag men jag ser inte om serier eller filmer och jag läser heller inte om böcker. Så när jag pratar med någon som sett om filmen X 20 gånger och gör det kanske ett par gånger per år så förstår jag verkligen inte hur man kan tycka att det är roligare, intressantare, bättre (eller vad det nu kan tänkas vara) än en ny upplevelse.

Är också extremt bred i det jag gillar varesig det är musik, film eller spel. Jag flyttade ifrån förorten där jag är uppväxt eftersom det var så väldigt likriktat och jag ville ha olika människor med olika bakgrund, åsikter, stil etc runtomkring mig. Det var verkligen inget litet ställe men allt och alla kändes väldigt lika och något som jag redan upplevt och därigenom ointressant och tråkigt.

Det kanske har med trygghet att göra? Precis som att det finns människor som vill åka till samma ställe på semester år ut och år in, ha samma arbetsuppgift eller ta samma pizza trots att det finns 73 andra att välja på som säkert är lika goda de.

Jag vet verkligen inte men jag vill verkligen vad ni andra tycker om detta fenoment, eller är jag kanske ensam om att verkligen inte ha någon vilja att spela om ett spel, oavsett hur bra det är?

Medlem

Jag spelar om spel ibland, men vill inte påstå att det hör till vanligheterna. Oftast ska det vara något som ger en annan upplevelse, till exempel ett olinjärt RPG där man kan spela på ett helt annat sätt än första gången.

Det kommer så pass mycket nya spel så jag känner oftast inte behovet att spela om något efter en längre tid, men det händer att jag även plockar fram titlar som jag inte rört på tio år och kör igenom dem igen. Men då är det oftast spel som jag har mycket nostalgiska känslor för.

I omröstningen hamnar jag nog någonstans på val 2 och 3, en kombo av båda.

Releasehästryttare

Det beror helt på vilken typ av spel det är, Xcom är ju gjort för att spelas om flera gånger.
I World of warcraft hade jag maxat antalet karaktärer man kunde ha (50) då jag gillade starten på spelet mer än slut grindandet.
Diablo 2 spelades om från början många gånger.
Resident evil 1 spelades det om flertalet gånger på ps1,gamecube och pc bara för att det är så grymt välgjort.

Sen i spel som tex what reamins of edit finch, så gjorde man ju allt i en genomspelning så det finns ingen anledning till att spela om spelet igen även om det va ett fantastisk spel.

Angående filmer så ser jag heldre om en bra film flera gånger än kollar på en dålig/medioker en gång.
Ta tex Infinity war, sett den tre gånger redan och blir säkert en gång till precis innan avengers 4 kommer ut.
Nu va det några år sen jag såg den sist, men har sett The matrix runt 15 gånger, va helt bortblåst när man staplade ut från bion efter man sett den första gången när man va 15.

Flakmonkey
Skrivet av Devan:

Det beror helt på vilken typ av spel det är, Xcom är ju gjort för att spelas om flera gånger.

Kanske är man skiljer sig lite från mängden då. Även om spelet är gjort för det så är jag totalt ointresserad. Rollspel kan du ju ofta spela igenom på olika sätt med olika karaktärer och ta olika beslut vilket inte bara ändrar hur det spelas (warrior kontra mage tex) utan även handlingen, men ändå så tar jag hellre något som är helt nytt.

Releasehästryttare

@Nosnos: Om du kommer spela remaken på resident evil 2, där storyn är lite olika om du kör killen eller tjejen, kommer du bara köra igenom det en gång?

Sen angående Xcom så är du absolut inte den enda som spelar igenom det en gång och sen är nöjd med det, men vi som spelar det flertalet gånger gillar gameplayet där våra karaktärer får ny gear, växer i kraft och samtidigt möter större hot ju närmare slutet man kommer.

Flakmonkey
Skrivet av Devan:

@Nosnos: Om du kommer spela remaken på resident evil 2, där storyn är lite olika om du kör killen eller tjejen, kommer du bara köra igenom det en gång?

Sen angående Xcom så är du absolut inte den enda som spelar igenom det en gång och sen är nöjd med det, men vi som spelar det flertalet gånger gillar gameplayet där våra karaktärer får ny gear, växer i kraft och samtidigt möter större hot ju närmare slutet man kommer.

Kan inte säga något definitivt gällande RE2 och det beror nog på hur stor skillnad det är, men i andra spel där det skiljer sig beroende på val av karaktär eller val man gör i spelet så har jag inte gjort det.

Och angående Xcom så är de spelen några av mina absoluta favoriter ända sedan Enemy Unknown och Terror from the Deep, men även om genomspelningarna såklart skiljer på sig så är det ändå samma sak som ska göras, sen att jag gör det på lite olika sätt tycks kvitta för mig.

Lite lustigt i det hela är ju också att jag tex kan starta hur många nya runder i Civilization som helst eller nya karriärer i Football Manager (om jag haft tiden att spela dem förstås) och Tetris ska man ju inte ens tala om. Men de går ju å andra sidan inte att klara på det sättet så det är kanske en viss skillnad. Så fort det är en story inblandad så är det en gång och sen inget mer

Medlem

RPG:s där det finns flera olika vägar och sätt att spela på brukar jag köra om rätt ofta. Spelar t ex om Pillars of Eternity just nu. Händer att jag spelar igenom spel som numera räknas som "retro" till och från.

Men skulle mig aldrig fall mig in att spela om t ex ett God of War eller Yakuza, ain't nobody got time for that.

Ambassadör
Xbox

Det är väldigt sällan jag spelar om spel, men om det är ett riktigt bra spel och det var längesedan jag spelade det och det finns valmöjligheter för att göra en andra genomspelning annorlunda än den första så händer det.

I början av året så spelade jag igenom Mass Effect-trilogin igen, dels var det längesedan och dels så hade jag skaffat alla DLC som ju var nytt material för mig. Spelade även som kvinnlig Shepard så det blev sammantaget en tillräckligt ny upplevelse för att motivera en ny genomspelning.

Men det är undantag helt klart. Jag har alldeles för många spel som jag inte har spelat alls i min backlog för att behöva spela om en massa spel jag redan spelat.

Med film är det lite annorlunda, det handlar ju inte om samma tidsinvestering så där kan jag dra igång någon gammal favorit om jag är sugen. Till exempel julfilmer som Die Hard så här i juletider.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

Händer inte ofta att jag spelar om ett spel faktiskt. Det skulle vara väldigt speciella titlar som jag tyckte om mycket som ung t ex Chrono Trigger, Pokemon Blå, Röd och Gul och Final Fantasy V.

Det enda relativt nya jag spelat om flertalet gånger är KOTOR och Batman Arkham-serien. Annars spelar jag inte om spel om det inte gått cirkus 5-10 år sedan sist


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Det händer då och då, och just nu spelar jag om Bioshock Infinite inför en större krönika.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Inte särskilt ofta men Half-Lifespelen har jag kört igenom ett par gånger annars är det rätt sällan. Inget fel förstås att spela något flera gånger men det kommer så mycket spel hela tiden jag vill spela så försöker fokusera på de nya upplevelserna även om många MP-spel som PUBG lätt kommer ivägen

Medlem

Jag spelar endast om spel om dom verkligen är bra, vilket händer oerhört sällan. Skyrim och Witcher 3 kommer att spelas om tex, om kanske 5 år?

Medlem

Hör väl inte till vanligheterna, vissa spel såklart. Half life 1 och 2 har jag säkert klarat 20 talet gånger, likaså max payne 1,2,3.

Hitman spelen har jag nog spelat om allihopa också.
Splinter cell chaos theory har jag nog kört 3-4 gånger också.
Senaste jag spelar om är red dead 2, Personligen behöver spelet inte ha olika slut eller så för att jag ska spela om det, även om det är ett stort plus, tex max payne spelen får jag inte nog av storyn och alla anekdoter, och skarp gameplay.
Splinter cell och hitman har ju den fina egenskapen att kunna kännas fräscht tack vare olika infallsvinklar.

Red dead kör jag helt anorlunda den andra playthrough, försöker hålla arthur på hög honor nivå med rätt val etc, rätt svårt ibland dock. Även upplevt många random encounters och encounters jag inte gjorde i första genomspelningen, även fast jag inte var så himla snabb med alla missions så hade jag missat extremt mycket.

Medlem

Beror på spel. Roguelike är ju ofta gjorda för att spelas om och om och om igen (Expempelvis: The binding of Isaac). Sen finns det ju också spel som är tänkta att spelas om (Exempelvis: Tetris). Däremot skulle jag ha svårt att spela om ett story tungt spel och kanske inte direkt p.g.a. att det skulle vara tråkigt utan mer för att det finns så extremt många andra spel att spela och då väljer jag hellre något där jag får en ny story.

Medlem

Endast med mina favoritspel, så som Alan Wake, Dead Space 1-2, Oxenfree och Spec-Ops: The Line. Anser att de spelen är lika bra varje gång, trots noll skillnad i handling. Annars? Nej, vanligtvis inte, är jag klar med ett spel och jag tyckte det var "okej"... då lägger jag det på den digitala hyllan.

Medlem

Spelar i princip aldrig om spel. Har kör något enstaka spel på både Xbox 360 och Xbox One för enkla achievements och kört om Xcom 2 en gång (fast då med en massa moddar så var mer som att köra med dlc istället för att spela om). Har även kört en del Halo spel två gånger för att klara Legendary. Annars kör jag inte om spel, har blivit ännu färre än de redan väldigt få gångerna på senare år.
Tycker annars att det finns så otroligt många spännande och nya spel att köra så jag prioriterar hellre det än att köra om.

Fragtjuv

Har tappat intresse av att spela igenom spel flera gånger på senare år. Zelda a Link to the past var ett spel som jag brukade spela igen ungefär vartannat år men nu var det längesedan jag gjorde det. Jag känner heller inget sig av att ta mig an det igen.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag var precis med och Alpah -testade Division 2 och blev sugen så jag startade en ny Gubbe på The Division...

Medlem

Det hände ofta förr, men på sistonde försöker jag hitta så mycket tid som möjligt och då blir det oftast spel jag spelar för första gången. Senast jag spelade om var de tre första Mass Effect och Dead Space 1 och 2 för ca fyra år sen.

Medlem

Ja, och den huvudsakliga anledningen till det är om spelet kan bjuda på olika spelstilar som känns annorlunda, och att man inte ges möjligheten att prova på allting under en och samma genomspelning. Tyvärr har det blivit mer och mer så bland de större spelen att man ska kunna skräddarsy som man vill när som helst under spelet. Det tycker jag bara sänker omspelningsvärdet och för ingenting positivt alls med sig. Om spelet är bra har jag absolut ingenting emot att spela om det med alla sorters spelstilar, tvärtom så blir jag bara sugen på det och ser fram emot det.

Dessa skillnader kan vara såsom i rollspel där man väljer en viss karaktär med vissa egenskaper som inte går att rucka på. Eller actionrollspel såsom Dark Souls där man måste hänge sig ganska ordentligt till ett visst vapen för att få ut det mesta av spelet.

Det ska också vara ett relativt ickelinjärt spel för att det ska finnas omspelbarhet för mig. T.ex. så har jag spelat om Neverwinter Nights kanske 20 gånger men tvåan aldrig spelat om, just för att det är linjärt (fastän det finns ännu fler val att göra vad gäller karaktärer). En av de främsta morötterna för omspelning är nämligen att kunna staka ut en bana för hur man ska ta sig an saker och ting. När man har kännedom om spelet så kan det skapa en rolighet som ersätter roligheten i överraskningarna från första genomspelningen - nämligen det roliga i att testa strategier och builds som kräver vissa förkunskaper. Där är Dark Souls 1 ett bra exempel. Efter att ha tragglat sig igenom den första svåra gången så vet man att okej, om jag vid spelets start springer raka vägen ner till Blighttown, ner till katakomberna eller vad som helst, så kan jag plocka upp det och det vapnet, och ha det redan från början.

Eller att skapa ett välbalanserat gäng i Baldur's Gate 2 och fundera på förhand vem som ska få vilken loot. En väldigt rolig plan, som är helt omöjlig förrän man spelat igenom det några gånger (om man inte vill läsa sig till allting).

Medlem

Precis som med en filmklassiker så skyr jag mig inte för att börja om och se / spela igenom och uppleva äventyret igen.

Man säger ju att man bara har ett liv, men som gamer har jag många liv, ser många världar, skapar och formar min egen väg gång på gång.

Med online lägen har jag även skapat och träffat vänner världen över som idag är nära vänner man kan skoja umgås med.

<3

Medlem

Det är ytterligheterna jag spelar om. Ena ändan Skyrim, Witcher, GTA Offline kan tänka mig Red Dead om något år.

Sedan andra ändan. Spel som går ut på att starta om hela tiden som Tetris och andra småspel.
NES Classic, där kan man snacka om att spela om.

Kontot avslutas

Jag är en person som kan spela om vissa spel. Det är ett flertal Zelda spel som jag gärna sätter mig ner och spelar igenom de igen och även flera Mario spel.
Just nu håller jag på att spela igenom Skyrim på Nintendo Switch trots att jag spelat igenom det för flera år sedan.

Men jag är nog sådan, om det var ett tag sedan jag gjorde en sak så vill jag gärna få uppleva det igen om jag tyckte det var roligt.
De flesta spelen är dock inte så, men de har heller inte tilltalat mig lika mycket.

Sen är jag väl mycket att jag gärna vill få spela sådant som jag gillade att spela som barn, därför blir det nog ganska ofta att jag spelar spel som Super Mario Bros 3, The Legend of Zelda: A Link to the Past, Ocarina of Time och Majora's Mask.
Sen spelar jag även spel som jag fastnade för när jag blev äldre som The Legend of Zelda: Twilight Princess, Skyrim, Oblivion, med mera.
Twilight Princess förtrollade mig verkligen med sin story, jag trodde inte på den tiden att något nyare spel skulle kunna få mig att känna så igen, jag brukar jämföra det med känslan när jag spelade A Link to the Past för första gången.

Dragon Quest Builders var också väldigt kul att spela men jag känner inte något sug efter att återvända till det spelet just nu, jag tror nästan att jag spelade det lite för mycket. Känner inget sug alls efter att spela om det.
Men vem vet, det kanske kommer.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Känns som att det är det enda jag gör. Spelade igenom Mass Effect 2 som kvinnlig renegade och fortsatte sen med 3an, riktigt kul genomspelning, gjorde typ tvärt annorlunda som jag gjort tidigare. Så när jag var klar började jag spela igenom 3an igen fast en riktig paragonspelning, så som det ska spelas


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Demons Soul's och Dark Souls spelen har jag kört igen bara för att man blir sugen på dom. Samma med Witcher 3. Helst när de hade släppt två expansioner också. WoW är också ett spel man får det där suget för att spela igen. Men annars så händer det inte speciellt ofta. Men det finns definitivt fler spel jag tänkt spela om, men om det händer är en annan femma

Medlem

Japp. Det måste jag erkänna att det gör jag. Till exempel håller på med Red Dead Redemtion på XO. Bara för att jag kan. Klarade av igen Modern Warfare 2 och 3. Tog alla Intel jag hade missat. Bara för att jag kan göra det igen. Ska spela om Brutal Legend igen. Bara för, gissa vad, jag kan det.

Medlem

Mass Effect, Baldurs Gate I & II, Skyrim, Fallout ( samtliga ), jodå, jag spelar om spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Min ADHD tillåter mig inte ens att spela igenom ett enda spel. Var lättare som barn och ungdom men nu är det typ spela 7 olika spel på en dag och hälften är gamla spel mellan 3 till 10 år gamla medans andra hälften är relativt nya.

Sen har jag en tendens att ta new-game 45 ggr innan jag är "nöjd" på något föreställt höger men då har jag redan tröttnat och vill spela annat.

Sen har jag en annan tendens att modda de flesta spel mer än att spela genom dem. Har blivit så dålig vana att jag börjar fiffla med configs eller Reshade i flera timmar för att spela spelet 5 minuter och starta ett annat, igen.

Slutar ibland upp med att jag läser spoilers för att få "closure".

Nu när jag läst genom vad jag skrivit säger jag bara - fml lol.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag spelar om spel, läser om böcker och ser om filmer. Det kan t.o.m. handla om saker jag upplevt som dåligt tidigare men som jag har lust att testa igen för att se om jag ser annorlunda på nu. Det handlar inte om spel/film/böcker som är nästintill objektivt skräp, men en bok som jag tyckte var kass när jag var 20 kan jag mycket väl uppleva som fantastisk nu, och vice versa. Jag har dock som grundregel att det ska ha gått såpass mycket tid att jag inte kan hela storyn, även om de stora dragen sitter kvar. Läste om hela WoT i år och spelade om både BG2 och Planescape:Torment för att ta några exempel.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Den stora majoriteten av spel är inget jag skulle spela om. Sedan finns undantagen:

1. Spel som är helt & hållet gjorda för omspelning, såsom Tetris, Patiens och liknande.
2. Riktigt stora favoriter som inte spelats på många år (ex. Half-Life, Baldur's Gate) och kanske också kan moddas på intressanta sätt.
3. Enstaka spel med mycket högt omspelningsvärde såsom Civilization och liknande.

Angående film & tv-serier, så väljer jag mycket ofta att se på en omtyckt serie jag har tittat igenom mer än en gång tidigare.

Då alternativet är att välja något helt nytt där man ofta måste pröva ett par avsnitt från 5-6 olika serier innan man finner något nytt värt att fortsätta se på. Det kräver naturligtvis då att man har mycket tid till godo att "slösa bort", samt också ett mycket starkare engagemang och fokus på den "Nya Serien" då man ska lära känna och bilda sig en uppfattning om massvis av nya karaktärer och inte missa något av handlingen.

Alltså, inget idealiskt val om man helst vill "slötitta" och kanske prata med folk eller surfa på datorn samtidigt.

123
Skriv svar