Att få med sig sina barndomsspel till nutiden.

Kontot avslutas
Att få med sig sina barndomsspel till nutiden.

Jag växte upp under 90-talet och jag fick ju med mig lite grann av 80-talet eftersom den första tv-spel enheten som jag hade var en Nintendo Entertainment System.

Under resterande del av 90-talet fick jag uppleva både SNES, Nintendo 64, Playstation och Gameboy. Men det var bara ett Playstation förutom min NES som jag hade.
Nintendo 64 skaffade jag mig först år 2000 när jag bytte bort mitt Playstation. SNES skaffade jag mig nog någon gång runt år 2004.

Jag är en sådan person som vill ha en hel del olika spel, har alltid haft önskemål om ett flertal spel, men många av dessa har jag aldrig riktigt fått råd att skaffa.
Många gånger eftersom det kommer en del nya spel som jag också vill ha och som jag istället har valt före andra spel.

När Virtual Console kom till Wii så blev det istället att jag tog chansen att köpa på mig många spel som jag tidigare hade önskat mig och även en hel del andra spel som jag inte kände till men som jag tyckte verkade intressanta.
Digitaliseringen blev en vardag för mig och jag ansåg mer och mer att helst alla spel skulle vara digitalt istället för på kassett eller skivor.

Detta ändrade sig när jag insåg att digitala spel äger man bara så länge som man har de kvar, skulle spelen tas bort och inte gå att ladda ner mer så är spelet borta för alltid om det på något sätt skulle hända att det försvinner från enheten som man har det installerat på.

Idag vill jag helst ha alla spel fysiskt igen och under många år så har det varit intressant när det har kommit konsoler där man kan spela både NES och SNES kassetter och koppla ihop de konsolerna med sin skärm via hdmi.

Det som har varit tråkigt har varit att många spel har blivit väldigt dyra och ingen har än så länge släppt en Nintendo 64 med Hdmi. Det enda sättet att spela sina Nintendo 64 spel via hdmi har varit om man löder fast en hdmi utgång på sin Nintendo 64 eller om man istället köper Nintendo 64 spel via Virtual Console.

Båda dessa lösningar har sina nackdelar. Att få hdmi på sin Nintendo 64 är dyrt och om man inte vet hur man ska löda dit den så får man försöka få tag på någon annan som kan göra det.
Virtual Console är bra på många sätt men det finns bara ett fåtal spel och det som jag saknar mest är att vissa spel vill jag hellre spela med en original handkontroll.

Jag har skrivit liknande saker förut och jag brukar nästan alltid få tips om att bygga mig en Raspberry Pi eller att softmodda min NES Classic Mini eller SNES Classic Mini.
Att softmodda mina mini konsoler är helt uteslutet och om jag bortser från att det är olagligt med nerladdning så är Raspberry Pi enligt mig bara en tillfällig lösning.

Det jag istället gillar väldigt mycket är Nintendo Classic Mini konsolerna.
Jag köpte mig både NES Classic Mini och SNES Classic Mini. Även dessa konsoler har sina nackdelar som att man bara har tillgång till ett antal spel men man får i alla fall återuppleva hur det var att spela på sina gamla konsoler.
Tyvärr så verkar det som att Nintendo just nu inte är så intresserade av att fortsätta släppa fler mini konsoler utan att de istället vill satsa på Nintendo Switch Online och de äldre spelen som man får tillgång till på molnet.
Jag gillar idén men jag hoppas ändå på att om tillräckligt många fans fortsätter ligga på Nintendo att de även tillslut kan släppa en Nintendo 64 Classic Mini. Denna mini konsolen skulle vara som en trofé för mig, det kom en hel del bra spel till Nintendo 64 som jag gärna skulle vilja få chansen att spela igen.

Annars får man hoppas att någon tredjepartsutvecklare kan släppa en ny Nintendo 64 med Hdmi som kan spela kassetter. Helst regionsfri.
Eller varför inte en bärbar Nintendo 64?
Skulle något sådant släppas så skulle jag vilja ha det. Även att flera spel har blivit väldigt dyra som exempelvis Paper Mario så skulle jag försöka köpa på mig så många spel som möjligt.


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Det börjar finnas en del lösningar som inte kostar skjortan som gör äldre konsoler mer kompatibla med moderna skärmar. Det som är speciellt med dessa är att de är specialgjorda för att hantera de äldre konsolernas lite knepiga upplösning.

Den enklaste och billigaste samt som passar bäst för N64 är RetroTINK 2X. Den är billigast men kostar ändå runt 1000 kr att få hem.
https://www.videogameperfection.com/products/retrotink-2x/

Den skalar upp 288p/240p-signaler och linjedubblerar de till 576p/480p vilket moderna TV-apparater och datorskärmar klarar bättre. Det är HDMI ut som gäller.

Som input finns komposit, s-video samt komponent in vilket passar för N64 som stödjer komposit och S-video ut utan modifikationer.

På detta sätt går det att använda sin originalkonsol och spel.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Vi kommer troligt prata mer om såna här saker i videoserien Retrocember som @Loevet, @Jakob och jag kommer fortsätta med under 2019.

Vi pratade om det en del i del 2.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas
Retro Fighters N64 “Brawler64 Gamepad”.
Skrivet av Grukk:

Det börjar finnas en del lösningar som inte kostar skjortan som gör äldre konsoler mer kompatibla med moderna skärmar. Det som är speciellt med dessa är att de är specialgjorda för att hantera de äldre konsolernas lite knepiga upplösning.

Den enklaste och billigaste samt som passar bäst för N64 är RetroTINK 2X. Den är billigast men kostar ändå runt 1000 kr att få hem.
https://www.videogameperfection.com/products/retrotink-2x/

Den skalar upp 288p/240p-signaler och linjedubblerar de till 576p/480p vilket moderna TV-apparater och datorskärmar klarar bättre. Det är HDMI ut som gäller.

Som input finns komposit, s-video samt komponent in vilket passar för N64 som stödjer komposit och S-video ut utan modifikationer.

På detta sätt går det att använda sin originalkonsol och spel.

Tack för tipset!
Ska kolla upp det, skulle vara kul att kunna börja köpa spel till sin Nintendo 64 igen.
Sen finns det ju konverterare som gör så att man kan spela amerikanska spel på sin konsol.
Ibland är det väl billigare med vissa amerikanska versioner och sen finns det ju spel som aldrig släpptes i Europa.

Sen vill jag ju ha alla tre Mario Party spelen till Nintendo 64 med men min sambo gillar inte handkontrollen till Nintendo 64 och jag gillar att spela Mario Party med henne.
Så där skulle det ju vara perfekt om det skulle komma en Nintendo 64 Classic Mini, för då skulle jag kunna ha en vanlig handkontroll medan hon använder en Wii Classic Controller Pro.
Men eftersom det just nu ser ut som att vi får vänta ett bra tag på en Nintendo 64 Classic Mini om det ens kommer någon alls på grund av att de vill satsa på äldre spel på Nintendo Switch Online så kanske man även skulle försöka att få tag på en sådan där Retro Fighters N64 “Brawler64 Gamepad”.

Någon som vet hur lätt eller svårt det är att få tag på en sådan handkontroll?


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av ZeldasCastle:

Men eftersom det just nu ser ut som att vi får vänta ett bra tag på en Nintendo 64 Classic Mini om det ens kommer någon alls på grund av att de vill satsa på äldre spel på Nintendo Switch Online så kanske man även skulle försöka att få tag på en sådan där Retro Fighters N64 “Brawler64 Gamepad”.

Någon som vet hur lätt eller svårt det är att få tag på en sådan handkontroll?

Jag vet inte mycket om brawler64-kontrollerna, men det finns adaptrar som gör det möjligt att använda Gamecube kontroller till N64. Raphnet gör bra adaptrar.
https://www.raphnet-tech.com/products/gc_to_n64_adapter_v3_wi...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas
Tack för tipset!
Skrivet av Grukk:

Jag vet inte mycket om brawler64-kontrollerna, men det finns adaptrar som gör det möjligt att använda Gamecube kontroller till N64. Raphnet gör bra adaptrar.
https://www.raphnet-tech.com/products/gc_to_n64_adapter_v3_wi...

Ja det låter väldigt bra det med. Har ju varit intresserad ett tag av Brawler64, eftersom jag gillar ju när det finns c-knappar på kontrollen och den skulle kanske även passa mig då. Men Gamecube handkontroller är ju riktigt bra det med så att få använda de till sin Nintendo 64 skulle också betyda mycket.
Jag tror nästan att jag börjar bli ännu mer intresserad av den adaptern nu.

Tack för tipset!


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@ZeldasCastle: Kul att jag kan hjälpa!

Jag tror starkt på att använda originalhårdvara, men i vissa fall kan såklart alternativa metoder vara smidigare.

Testa dig fram och se vad som passar dig bäst. Jag vet av erfarenhet att det kan bli rätt dyrt när man börjat köpa på sig uppskalare och adaptrar med mera. Det är ett djupt kaninhål.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas
Vill inte betala tull

Vad lust jag fick att försöka få tag på en japansk Nintendo 64 och skära upp den så att det går att spela både japanska och amerikanska spel på den.

Jag får se hur det blir, nästa spel vi ska köpa blir ju till Nintendo Switch (Super Smash Bros Ultimate) sen får man se vad man kan hitta på.
Men jag är fruktansvärt sugen på att få spela Mario Party 3 snart.

Förresten, när det kommer till att köpa amerikanska spel.
Finns det något bra ställe att beställa från så att man slipper tull?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Grukk:

Det börjar finnas en del lösningar som inte kostar skjortan som gör äldre konsoler mer kompatibla med moderna skärmar. Det som är speciellt med dessa är att de är specialgjorda för att hantera de äldre konsolernas lite knepiga upplösning.

Den enklaste och billigaste samt som passar bäst för N64 är RetroTINK 2X. Den är billigast men kostar ändå runt 1000 kr att få hem.
https://www.videogameperfection.com/products/retrotink-2x/

Den skalar upp 288p/240p-signaler och linjedubblerar de till 576p/480p vilket moderna TV-apparater och datorskärmar klarar bättre. Det är HDMI ut som gäller.

Som input finns komposit, s-video samt komponent in vilket passar för N64 som stödjer komposit och S-video ut utan modifikationer.

På detta sätt går det att använda sin originalkonsol och spel.

PAL N64 klarar inte av S-video med vilken kabel som helst dock, måste vara en specialgjord S-video kabel för PAL. Är så sjukt att Nintendo inte gav oss komponent också.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Fr0gg0.:

PAL N64 klarar inte av S-video med vilken kabel som helst dock, måste vara en specialgjord S-video kabel för PAL. Är så sjukt att Nintendo inte gav oss komponent också.

PAL-konsoler överlag får för ljus bild med NTSC-anpassade kablar. Jag tänker mer vad för signaler som konsolerna skickar ut. Men det är bra att poängtera att det inte bara är att köpa vilken billig kabel som helst. Gäller att kolla upp det.

Med komponent, menar du YPbPr, det som vanligtvis kallas komponentvideo i dagligt tal? Eller tänker du på signalen RGB som även det är en typ av komponentvideo, men inte i folkmun? Ingen Nintendokonsol innan Gamecube och framförallt Wii hade stöd för komponent.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

Jag får erkänna att jag har gått den "tråkiga" vägen och spelar allt retro på Ouya. Det är helt enkelt för otillfredsställande med det värdelösa utbudet, de värdelösa villkoren och höga priserna som finns digitalt på retrospel officiellt idag. Ouya är allt jag behöver för det här nu, den spelar egentligen allt fram till och med Dreamcast stationärt och PSP & DS bärbart, med HDMI, och varav allt funkar med save states och får plats på ett och samma minneskort.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av anon_326400:

Jag får erkänna att jag har gått den "tråkiga" vägen och spelar allt retro på Ouya. Det är helt enkelt för otillfredsställande med det värdelösa utbudet, de värdelösa villkoren och höga priserna som finns digitalt på retrospel officiellt idag. Ouya är allt jag behöver för det här nu, den spelar egentligen allt fram till och med Dreamcast stationärt och PSP & DS bärbart, med HDMI, och varav allt funkar med save states och får plats på ett och samma minneskort.

OJ Ouya-hårdvaran är ju nästan retro bara den! 😛 Kul att den kommer till användning!

För mig är det främst att jag tycker om originalhårdvara, samt att speedrunning har färgat mig när det kommer till autenticitet m m. Det ska vara äkta och exakt. Inte HDMI som varit målet där utan exaktheten, då fick det vara krångligt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas
Skrivet av Grukk:

OJ Ouya-hårdvaran är ju nästan retro bara den! 😛 Kul att den kommer till användning!

För mig är det främst att jag tycker om originalhårdvara, samt att speedrunning har färgat mig när det kommer till autenticitet m m. Det ska vara äkta och exakt. Inte HDMI som varit målet där utan exaktheten, då fick det vara krångligt.

När jag läste Ouya så tänkte jag först på iQue.
Jag har aldrig hört talas om Ouya förut men den känns inte så retro enligt mig. Det blir väl innehållet som blir mer retro i så fall.

Jag föredrar också original hårdvara men det spelar ingen roll för mig om det kommer nya konsoler som ändå påminner till största delen av original hårdvaran.
Men helst ska det inte vara tredjeparts tillverkat eftersom känslan och kvalitén ofta kan bli sämre då.

Så den stora drömmen är fortfarande en Nintendo 64 med Hdmi men annars får man väl försöka få tag på en hdmi konverterare. Dessutom så kan jag ha konsolen närmare när jag använder hdmi eftersom min kabel är 5 meter. Det har varit väldigt perfekt när jag spelat bland annat NES Classic Mini och SNES Classic Mini då jag lätt har kommit åt reset knappen när jag vill komma tillbaka till huvudmenyn.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Men eftersom det just nu ser ut som att vi får vänta ett bra tag på en Nintendo 64 Classic Mini om det ens kommer någon alls på grund av att de vill satsa på äldre spel på Nintendo Switch Online så kanske man även skulle försöka att få tag på en sådan där Retro Fighters N64 “Brawler64 Gamepad”.

Någon som vet hur lätt eller svårt det är att få tag på en sådan handkontroll?

Jag köpte en sån när de kickstartade den och den är riktigt bra, så bra att jag börjat spela en del N64 igen. Det verkar väl som att det bara är att beställa från sidan?
https://retrofighters.com/

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av ZeldasCastle:

När jag läste Ouya så tänkte jag först på iQue.
Jag har aldrig hört talas om Ouya förut men den känns inte så retro enligt mig. Det blir väl innehållet som blir mer retro i så fall.

Tänkte mest att det känns som en bortglömd plattform som hittats åter. Det ger lite retrovibbar i mina ögon 😉


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas
Skrivet av Grukk:

Tänkte mest att det känns som en bortglömd plattform som hittats åter. Det ger lite retrovibbar i mina ögon 😉

Jaha, är det så du tänker
Jag märkte att den var bortglömd när jag läste om den på Wikipedia att den tillverkades bara mellan 2013 till 2015 och att de gick i konkurs eller vad det var efter det.
För mig så brukar det vara konsoler som är typ 20 år eller äldre som jag brukar räkna som retro men o andra sidan så fick jag faktiskt lite retro känslor av Nintendo 64 redan 2007 när jag började handla Virtual Console spel på Wii.

Jag spelade lite Paper Mario på min Wii U igår och i förrgår.
Har 16 Nintendo 64 spel digitalt där men man saknar ju ändå ett flertal spel. Sen undviker jag vissa spel eftersom jag vill hellre ha en handkontroll med c knappar. Brukar störa mig när jag exempelvis ska trycka vänster c och det istället blir upp c. The Legend of Zelda spelen är några spel som det brukar bli så ibland på.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Aloysius:

Jag köpte en sån när de kickstartade den och den är riktigt bra, så bra att jag börjat spela en del N64 igen. Det verkar väl som att det bara är att beställa från sidan?
https://retrofighters.com/

Okej.
Jag ska fundera lite över om det ska bli en sådan eller en sladd som konverterar Gamecube handkontroller till Nintendo 64.

Just nu funderar jag mest över de billigaste alternativen att köpa spel till sin Nintendo 64.
Jag brukar kolla mest på Mario Party 3, Banjo-Kazooie och Banjo-Tooie.
Banjo-Tooie och Mario Party 3 är ju svindyra om man ska få tag på europeiska versioner.
Japanska versioner är ju de allra billigaste men jag kan ju inte japanska så det skulle bli för krångligt för mig men då är frågan när det kommer till amerikanska versioner.
Jag vill helst inte betala mer än typ 500 eller 600 per spel.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag har 2 stycken gamecube till n64 adaptrar och en brawler kontroll. Även fast gamecube kontrollerna är bland dom bästa som nånsin gjorts så föredrar jag brawler kontrollen till N64.

N64 köpte jag ett franskt RGB moddat på ebay.

1
Skriv svar