Börjar developers överge PC?

Medlem
Börjar developers överge PC?

Om man kikar på releases 2019 ser det extremt dåligt ut för PC.

Mycket portningar till switch, Och dessa (ursäkta) jävla mobil spel.

Håller personligen ögonen på:

Crowfall ( Mycket nytänk här väl värt att spana in om man gillar mmorpgs / pvp )
Camelot Unchained ( mmorpg realm wars )
Skull & Bones ( Vem gillar inte en rom stinkande pirat? )
Wasteland 3 ( Från gamla skolan så man körde ju wasteland på C64 )

Sett till Xboxone X väldigt mycket kraft i den, PS 5 förmodligen på gång. Flera portningar till mobil vilket är snart lika kraftfull som en dator.

Ser väldigt mycket företag som ska slå sig in på asiatiska marknaden ( blizzard och deras diablo host host ) Kan det vara så speltillverkare ser ett annat flöde av pengar i mobil spel?

Börjar vi se slutet någonstans för PC eller vad tror ni?

Medlem

Absolut inte.
Mobilspelsmarknaden vill dom slå sig in på i asien för att det finns mycket pengar att tjäna (just nu).
Många i indien och kina framförallt har inte möjlighet till pc eller konsol ich spelar på mobil.
Varenda människa med lite större perspektiv på såel vet att det är otroligt lägre standard på mobilspel.
Därför alla blev sura iom diablo floppen.
Och diablo är endå bara ett reskin på en tidigare diablo kopia från kina.
Så nej drt handlar bara.om att casha in.

Konsol kommer vara mainstream och pc det lite mer exclusiva alla har sina marknader


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej, jag tror inte på nåt slut för PC som spelplattform. PC har hamnat lite i bakgrunden hos många AAA-utvecklare eftersom de oftast tjänar mer på konsolutvecklingen, men det finns fortfarande starka krafter på PC-marknadnen. Multiformatspel släpps fortfarande till PC och Microsoft kör sin cross platform strategi för sina Xbox-titlar. Den PC-exklusiva marknaden finns också kvar, men har förändrats en del.

Domedagsprofeter har förutsett undergången för både konsoler och speldatorer förr. Alla spelplattformar kommer troligtvis förändras en hel del, men ingen kommer försvinna den närmsta tiden.

Citat:

Flera portningar till mobil vilket är snart lika kraftfull som en dator.

Hehe, nej, bara nej. Mobiltelefoner kommer inte vara lika kraftfulla som speldatorer. Inte idag, inte imorgon och inte om 10 år.

Medlem

https://www.pcgamer.com/new-games-2019/

Ser väl helt ok ut i mina ögon, bryr mig inte om spel är multiplats eller inte eftersom PC versionerna är i 99% av fallen bättre även om det är dåliga portningar som t ex Dark Souls. Tycker det har blivit lite tvärt om istället att fler och fler börjar komma till PC marknaden igen. Speciellt japanska utvecklare som förstått att det finns mycket pengar och hämta som med Yakuza serien och Dragon Quest samt att Microsoft har börjat släppa nästan alla deras spel både på Xbox och PC.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Börjar vi se slutet någonstans för PC eller vad tror ni?

1a april 2019 kommer vara dagen då sista spelet till PC är släppt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Geeks Gaming

Det är nog lätt att stirra sig blind på AAA-titlar på pc sidan och då kan det kanske se lite tunt ut.
Glöm dock inte bort ”indie”-titlarna eller iaf titlarna från de mindre studiorna.
Se själv på FZ:s lista, där är en stor del av topp 20 indie eller titlar från mindre studios.
Självklart ser jag fram emot tex Metro: exodus mfl men glöm inte bort att det ofta är de mindre titlarna som överraskar mest (iaf för mig)

Medlem

@Bennii: Dagens smartphones är lika kraftiga som laptops för bara något år sedan. Redan nu tex genom jobbet har PC'n ersatts med telefoner. möten, kalendrar, appar för allt om rapporter osv. Mail går genom telefon osv. var lite så jag tänkte.

Att det är domedag nä det kommer aldrig ske men låt oss bara såsa i EA och Vivendi får för sig mobilspel it is.

Kanske dåligt exempel men kika på Pubg asian mobil VS resten av världen är djävulska summor dom drar in per dag bara i asien.
Kikar man på fortnite 126$ på EN månad i bara revenue.

Utveckling mm är billigare på mobil, inte samma krav som på PC stunning gfx osv osv inte alla men flertalet mobil spel drar in mer deg är flera trippla A titlar gjort.

Visst som någon nämde datorer är kanske inte lika utbrett i Indien, kina mm men pengarna finns där och med dagens mobiler finns absolut hårdvaran.

Medlem

Pratet om att PC är döende har pågått nästan sålänge jag kan minnas. Framgångarna med Playstation och Xbox samt en anmärkningsvärd nivå av piratkopierande till PC gav nog bränsle till diskussionen.
Och numer mobilspel för de snabba enkla pengarna.

Även om PC-marknaden fått lida en del sedan dess så är den långt ifrån död. Och jag tror inte detta kommer förändras i någon nära framtid, hårdvaruföretagen är i högsta grad intresserad av att hålla PCn levande!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Releasehästryttare

@Atorak lung och fin nu!

Har ungefär 120 titlar på min Stream wishlist som skall komma 2019!

Här är de titlar som jag håller koll på under bara januari!

Och givetvis är de 120 bara titlar som redan utannonserats, så tror att 2019 kommer bli betydligt bättre pc spel år än va 2018 var!

Medlem
Skrivet av Atorak:

@Bennii: Dagens smartphones är lika kraftiga som laptops för bara något år sedan.

Om du tänker efter så är ju det ganska logiskt, och min poäng är att samma påstående kommer vara sant om 10 år. När du tar ett prestandapaket med CPU+GPU och krymper ner det, och stoppar in det i en telefon med fokus på extremt låga energikrav och värmeutveckling så kommer du vara tvungen att kompromissa på något sätt med prestandan.

Om tio år kommer desktop PC fortfarande vara snabbast, eftersom kraven på energisparande, batteritid och kylning är lägst och därmed hämmas inte prestandan. Därefter laptops som ändå har möjlighet att använda större batterier och bättre kylare än telefoner. Sist telefoner, där batteriets storlek, storleken på enheten och kylning begränsar prestandan. Så även om telefonerna tagit väldigt stora kliv framåt de senaste åren kommer de fortsätta att ligga några generationer bakom i prestandaracet.

Om du kunde kringgå den regeln på något enkelt sätt skulle alla datorer och spelkonsoler idag vara stora som DVD-fodral med passiva kylare och dra 10W vid vägguttaget, men ändå prestera som en monster-PC.

Och sen är jag väl medveten om att prestandajämförelser mellan datorer och telefoner kan vara något luriga eftersom både hårdvaruarkitektur och mjukvara skiljer sig avsevärt.

Medlem

Vill minnas att detta har sagts massvis med gånger men aldrig visat sig stämma. Så nej, pc är inte döende.

Medlem

PC har väl mått bättre än någonsin senaste åren? Värre var det för 10 år sedan då många på allvar trodde att PC var död som format och många multi-storspel öht inte ens var påtänkta till PC.

Det måste vara knepigt att utveckla krävande mobilspel. Till PC (och till viss del till konsol) vet man att det finns en publik som betalat för den bästa grafiken och letar efter spel att testa sin hårdvara med. Majoriteten som köper de bästa mobilerna spelar nog inte ens på dem. Det är ju väldigt diversifierad marknad där alla förväntar sig kunna köra alla appar som finns i appbutikerna.

Medlem

Mobilspel kan gå och dö nånstans.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alltså nej, ja förstår inte hur mobilmarknaden skulle kunna ersätta det som en PC bjuder på, möjligen för väldigt triviala spel.

Det finns massvis att tjäna på mobilmarknaden men från en gamers perspektiv har jag svårt att se att man vill förflytta invecklade pc-spel till fördummade och nerbantade mobilspel.

Jag vill liksom inte köra doom på mobil och det tror jag ingen annan vill heller, i så fall en viss version men knappast som ersättare av en oslagbar upplevelse på PC.

Lite som blizzard och deras annonsering av nya diablo på mobil, i princip ingen på koventet och deras inbitna fans vill ha det och absolut inte som en ersättare till det stora spelet.

Medlem

Spelar ofta på PCn kopplad till tvn. Men kan ibland vara krångligt att få allt att fungera, kontrollen som tappar mottagning, program som stör i bakgrunden och förminskar spelet, anti virus problem m.m. så ibland önskar jag att jag istället spelat på konsol.

Ang. mobilt spelande, nej tack, jag älskar att ha en kväll planerad framför tvn och spela mig ett bra spel på stor skärm.

Medlem

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tror snarare vi kommer se en migration av vissa av de större spelföretagen, en förnyelse av PC-spelgenren. Men det beror ju alldeles på vilken toleransnivå vi som konsumenter har, kommer man undan med de hafsbyggen som varannat sk. AAA-spel är gång på gång så kommer det ta desto längre.

Medlem

Hoppas verkligen inte.
Mobil spel är ju direkt verdelöst.

Avstängd

PC är över, sälj era datorer och köp PS4 eller PS5 som kommer snart. Ni kan ju ha kvar datorerna till att surfa med. Detta insåg jag redan 2014 så har kvar min gamla speldator men surfar bara på den. Spelar på konsolen då det finns så mycket bättre spel, kan ju bara nämna Red dead 2, Horizon zero dawn, God of war, Spider-Man. Den dagen ni får dom på pc kommer aldrig hända.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Hoppas jag verkligen inte, mobilspel är ett ondska. Sen får vi väl se vart detta leder -> https://www.engadget.com/2018/12/24/japan-smartphones-student... när både Japan och Kina börjar sätta käppar i hjulen för dem. Inte för att jag är för sådant egentligen, men i detta fallet kunde jag inte låta bli att skrocka lite... ^^

Skrivet av Engadet:

Japan isn't the only nation talking tough. Earlier this year, China (the world's biggest gaming market) threatened to take real action to protect children's eyesight, including regulating the number of online games and new releases, and limiting gaming time. The announcement cited World Health Organization data suggesting the country has the highest rate of childhood near-sightedness in the world.

Medlem

@breahl: Varför ska man bara ha en konsol när man kan ha konsol och PC? Låter som att du är lite tjurig för att du sitter med en gammal sopstation till PC.

Medlem

Det är inte första gången det har varit ett svagt spelår och lär inte heller bli det sista. Kollar man på FZs topp 20 så ser det inte jättekul ut om man inte är PS4-ägare. Förhoppningsvis blir nästa bättre.

Geeks Gaming
Skrivet av breahl:

PC är över, sälj era datorer och köp PS4 eller PS5 som kommer snart. Ni kan ju ha kvar datorerna till att surfa med. Detta insåg jag redan 2014 så har kvar min gamla speldator men surfar bara på den. Spelar på konsolen då det finns så mycket bättre spel, kan ju bara nämna Red dead 2, Horizon zero dawn, God of war, Spider-Man. Den dagen ni får dom på pc kommer aldrig hända.

Skrivet av Sillgam:

@breahl: Varför ska man bara ha en konsol när man kan ha konsol och PC? Låter som att du är lite tjurig för att du sitter med en gammal sopstation till PC.

Men snälla, det är snart 2019. Gaming är gaming oavsett vilken platform man föredrar och nej, den ena är varken bättre eller sämre än den andra. Allt handlar om preferenser, vilka spel man avser spela.
Det ena utesluter inte heller det andra. Jag sitter själv på en ganska kraftig pc, xbox, Playstation och Switch. Alla har sina klara fördelar och jag spelar på alla, dock olika spel.

Så snälla, lägg ner det barnsliga platformskriget och visa istället att Gamer är något bra att vara.

Medlem

Dwt är två olika typer av upplevelser, dom konkurrerar inte.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men snälla, det är snart 2019. Gaming är gaming oavsett vilken platform man föredrar och nej, den ena är varken bättre eller sämre än den andra. Allt handlar om preferenser, vilka spel man avser spela.
Det ena utesluter inte heller det andra. Jag sitter själv på en ganska kraftig pc, xbox, Playstation och Switch. Alla har sina klara fördelar och jag spelar på alla, dock olika spel.

Så snälla, lägg ner det barnsliga platformskriget och visa istället att Gamer är något bra att vara.

Kommer dock aldrig kalla någon som spelar bejewelled på mobilen gamer oavsett om det sker 18 timmar om dagen. Konsol, självklart. Det är inte bra att vara gamer på mobil det förstör för oss som vill spela välproducerade spel.

Inaktiv

Jag tror inte PC spelen kommer försvinna inom någon överskådlig framtid. Däremot så kanske vi måste justera vår uppfattning om vad en PC är inom kort. ARM förutspås nämligen börja ersätta x86 arkitekturen inom bara några år och i och med det så kommer stora förändringar ske i hur en speldator ser ut. Detta skulle i sin tur innebära att spelutvecklare börjar koda för ARM istället för x86 och vips så blir en mängd olika enheter mer eller mindre kompatibla.

En intressant video med kvalificerade spekulationer gällandes just detta:

Medlem

Det handlar inte bara om prestanda eller asiater. Steget från PC till Konsol dummade ned spelen en hel del. Inte bara för att det skulle bli mer streamlined för en mass marknad men också för att kontroll möjligheterna på en konsol är så mycket mer begränsade än på en fullt utrustad PC med mus och tangentbord. Sedan kommer steget från konsol till mobilt. Där snackar vi verkligen om att dumma ned för en massmarknad och här tar vi ännu ett kliv ned när det gäller kontrollmöjligheter.

Så PC kommer fortsätta vara alternativ #1 för riktig gaming så länge formfaktorn get spelaren den bästa skärmupplevelsen samt de bästa kontrollmöjligheterna som inte kräver att man kompromissar med komplexitet eller kvalitet på spel.

Sedan skall man ju se till målgrupp också och dennes mognadsnivå. Det är intet för intet som spelföretag fokuserar en hel del på spel anpassade för barn just nu då de är enkla och billiga att göra och kan sälja stort med väldigt liten komplexitet. Exempel på barnsliga spel som säljer som smör är Roblox och Fortnite.

Medlem

Har funderat mycket på olika saker inom spel branchen men när det kommer till mobil så tror jag att det är separat marknad gentemot både utvecklare och gamers. Tänker mig att det finns många utvecklare som enbart vill utveckla spel för pc/konsol då det är en helt annan nivå på vad man kan utveckla för gameplay m.m.

Det som jag ser som det dom stora frågorna är hur får man ner kostnaderna på spel till pc och konsol i framtiden? Förbättrade spel motorer för utvecklarna, AI som hjälper till med utvecklingen eller något annat.

Tror att det kommer att se ut som det gör nu ett bra tag fram över. Kommer att stanna på PC skeppet tills det går under. Då står jag där med äran och glädjen över att ha fått uppleva denna fantastiska plattform. Sen hoppas jag på en snabb död utav mobil hajarna som simmar i vattnet...


signatur

Infestissumam

Medlem

Sålänge konsumenter finns dör det ej lämnar Ea och blizzard tex tar andra över. Så nej kommer inte hända och 2018 vart Ett utvecklings flesta bra pc spel kommer 2019 och 2020. 2021 kmr vara ett tyst år med. Händer ca vart 3e år i pc industrin.

Medlem

@FuzioN: Tänker samma sak. Kanske det är en bra utveckling för pc som format om man ser på möjligheterna. Dom flesta som gjorde många av studiorna som Blizzard det dom är idag är tyvärr inte kvar utan gått vidare till andra studior eller gör något annat.


signatur

Infestissumam

12
Skriv svar