Lovande cyberpunk-äventyret The Last Night i pengatrubbel

Robot
Lovande cyberpunk-äventyret The Last Night i pengatrubbel

UPPDATERAD Få livstecken sedan supervackra premiärtrailern 2017, och det nya året börjar i moll.

#the-last-night


Fragtjuv

Tråkigt att läsa. Spelet såg ju fantastiskt ut så jag hoppas att det löser sig.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Avstängd

2018, rise & fall:
- We doubled the team.
- We got ourselves a proper lovely studio in the core of London.
- Game budget finally got a *massive* raise.
- We found & developed the code architecture this game needed.
- We developed even more gorgeous hybrid 3D pixel art techniques.

ok.. så studio mitt i London alltså, wow, nice! låter billigt och bra! (...hur mycket som sedan gick åt till kola och horor kan vi bara spekulera kring? )..

""We ran into some problems""

Medlem

Det känns som att någon större investerare dragit sig ur eftersom man pratar om affärs- och rättsliga problem.

Efter allt som Phil Spencer sagt om att man ska satsa hårt på inkluderande spel och att försöka komma bort från den ofta hårda stämningen som finns bland vissa spelare så misstänker jag att det är MS som dragit sig ur. Soret har väl haft för vana att ofta kläcka ur sig saker som inte rimmar så bra med detta?

Sedan är det knappast smart att som liten indie-studio skaffa kontor i centrala London som har bland de högsta hyrorna i Europa.

Man kan misstänka att detta är ett sådant spel där man först satsat hårt på att få till en snygg trailer och sedan när den gör succé så inser man att man måste skapa ett spel som motsvarar det man visat också.

Medlem

Oh nej! Ett av spelen jag såg mest fram emot...

Nåt som går att lösa med hjälp av crowd-funding? I'm in...

Skribent

Tänkte också på det. Det stormade rätt bra kring hans Gamergate-kommentarer. Det lär inte fått investerare att jubla.

Skrivet av Margy:

Soret har väl haft för vana att ofta kläcka ur sig saker som inte rimmar så bra med detta?


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Avstängd
Skrivet av B-itta:

Oh nej! Ett av spelen jag såg mest fram emot...

Nåt som går att lösa med hjälp av crowd-funding? I'm in...

Varför? Du fattar väl att pengarna inte kommer gå till spelet? Skaffar man en studio mitt i London är det ju inte spelet i första hand man tänker på - att man måste vara väldigt sparsam som liten utvecklare så att pengarna kan gå till utvecklingen istället för saker kring det.

Detta har alltid sett ut som vaporware f.ö. En snygg demo kräver inte speciellt mycket, något som alla med lite tid kan göra.

Frilansare
Skrivet av Mike Stranéus:

Tänkte också på det. Det stormade rätt bra kring hans Gamergate-kommentarer. Det lär inte fått investerare att jubla.

Samtidigt var väl det ett bra tag sen nu? Han skriver ju att större delen av 2018 var uppåt, med stora pengainjektioner etc.
Men att någon dragit sig ur är väl troligt.

Medlem

Utvecklare som själva skapar spel över flera år till vilket pris som helst är spel som skapas med kärlek. De brukar bli bra!

Sånt här gillar jag inte. Hur mycket finansiering vill dom ha? Studio mitt i london? För ett spel med retro grafik?

Nä,hoppas dom misslyckas.

Frilansare
Skrivet av Rackaren:

Utvecklare som själva skapar spel över flera år till vilket pris som helst är spel som skapas med kärlek. De brukar bli bra!

Sånt här gillar jag inte. Hur mycket finansiering vill dom ha? Studio mitt i london? För ett spel med retro grafik?

Nä,hoppas dom misslyckas.

Synd att avfärda som ett "spel med retrografik". Kolla gärna in den här artikeln för lite insikt i vad som ligger bakom den unika looken.
https://medium.com/retronator-magazine/the-future-of-pixel-ar...

Återstår att se vad som ligger bakom de ekonomiska problemen.

Frilansare

Jag har bett svenska utgivaren Raw Fury om en kommentar, får se vad de säger.

KoP
Medlem

Tråkigt. Hoppas dom får ordning på ekonomin. Det här var ju ett av spelen man såg fram emot mest.

Skribent

Absolut. Men det ligger ett dunkelt skimmer av beröringsskräck kring ämnet fortfarande. Men kan ju finnas 100 anledningar till ekonomiskt bortfall eller investeraravhopp.

Skrivet av Joakim Bennet:

Samtidigt var väl det ett bra tag sen nu? Han skriver ju att större delen av 2018 var uppåt, med stora pengainjektioner etc.
Men att någon dragit sig ur är väl troligt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Varför? Du fattar väl att pengarna inte kommer gå till spelet? Skaffar man en studio mitt i London är det ju inte spelet i första hand man tänker på - att man måste vara väldigt sparsam som liten utvecklare så att pengarna kan gå till utvecklingen istället för saker kring det.

Detta har alltid sett ut som vaporware f.ö. En snygg demo kräver inte speciellt mycket, något som alla med lite tid kan göra.

Äsch nu är du pessimist. Man öppnar inte en studio i London bara för att det är en kul ide, det är en stor investering för hela företaget! Skulle kanske hållt bättre koll på sin budget, men de tog en risk och jag lägger gärna ut en slant för att se en release av spelet, även om del av pengarna skulle gå på hyran...

Inaktiv

Det är ju bra att ha ambitioner och så men att som debuterande indiestudio lägga pengar på att bli granne med jättar som Square Enix, Bethesda och EA i centrala London är ju inte jättesmart.

Medlem

@anon_326400:

Studio i London låter nog mer glamoröst än det faktiskt är. Här är deras rums-studio:

https://goo.gl/maps/xN1p9cJ1Dwu
https://goo.gl/maps/mTMJLVtwtLq

Medlem

Tråkigt att se, det var en av de mer intressanta trailersen 2017.

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

@Rorschach:

Studio i London låter nog mer glamoröst än det faktiskt är. Här är deras rums-studio:

https://goo.gl/maps/xN1p9cJ1Dwu
https://goo.gl/maps/mTMJLVtwtLq

Jag har besökt många av dessa studios, glamoröst var nog det sista jag tänkte på. Däremot en utgift som känns väldigt obefogad i det här sammanhanget.

Avstängd

London är det dyraste stället i EU man kan välja att bo i, så ja, detta är människor som helt enkelt fattar dåliga beslut så fort de får in lite pengar. Får jag gissa så tror jag det är människor i mitten kanske övre 20-års åldern

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Äsch nu är du pessimist. Man öppnar inte en studio i London bara för att det är en kul ide, det är en stor investering för hela företaget! Skulle kanske hållt bättre koll på sin budget, men de tog en risk och jag lägger gärna ut en slant för att se en release av spelet, även om del av pengarna skulle gå på hyran...

Ibland är det svårare att få alla att flytta ut till landet eller ens hitta anställda där ute, det är ju likadant i sverige, större delen av studios är i stockholm även om stockholm är dyrt att bo i.

Medlem

Ser ju oerhört snyggt ut. Måste ge beröm till utvecklarna som lyckades få till det där.

Frilansare

Utgivaren Raw Fury har svarat, se uppdateringen längst upp i nyheten.

Medlem
Medlem

Allt på grund av en kränkt journalist!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Tyvärr så gjorde han misstaget att be om ursäkt till asen. Det är typ som att mata trollen. Det spelar ingen roll hur mycket man ber om ursäkt. Det kommer aldrig vara nog för dessa personer, och de får bara blodad tand.
Tyvärr är det så i #currentyear. Av nån anledning är en stor del av speljournalisterna, speciellt i staterna, mer intresserade av att driva sin politiska agenda (oftast extrem progressiv vänster) än att skriva om spel. Och de har sån kraft i branchen att företag backar direkt när sånt här uppstår. Han borde köra en kickstarter och släppa det på egen hand. Spelet ser helt galet mysigt ut. Hoppas de lyckas dra in pengar så de överlever.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Tyvärr så gjorde han misstaget att be om ursäkt till asen. Det är typ som att mata trollen. Det spelar ingen roll hur mycket man ber om ursäkt. Det kommer aldrig vara nog för dessa personer, och de får bara blodad tand.
Tyvärr är det så i #currentyear. Av nån anledning är en stor del av speljournalisterna, speciellt i staterna, mer intresserade av att driva sin politiska agenda (oftast extrem progressiv vänster) än att skriva om spel. Och de har sån kraft i branchen att företag backar direkt när sånt här uppstår. Han borde köra en kickstarter och släppa det på egen hand. Spelet ser helt galet mysigt ut. Hoppas de lyckas dra in pengar så de överlever.

Håller med fullständigt! +1

Medlem

Är det inte bara så att dom fick in massa pengar via löfte för att göra ett större och bättre spel och sedan planerade upp för detta med fler anställningar, behövde nytt/bättre kontor, bättre tech, mer admin och så, helt naturligt alltså, sedan tappade dom visst det där löftet och då blev det problem? Det kan mycket väl ha med dålig planering att göra, men troligen mera pga att spelet kanske inte höll måttet än att man flyttade?

Skrivet av anon_326400:

Det är ju bra att ha ambitioner och så men att som debuterande indiestudio lägga pengar på att bli granne med jättar som Square Enix, Bethesda och EA i centrala London är ju inte jättesmart.

Detta skulle kunna vara smart sagt, men nu var det ju det dummaste, det är som att säga att alla dom där indiestudios i sthlm, typ på söder, gamla stan, m.m. inte kan sitta där för att Dice, Paradox och Avalance sitter där eller? Du menade kanske något helt annat dock.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Frilansare

Raw Fury säger till FZ att de fortfarande är publishers för spelet. Re: det som sades i videon att man dragit sig ur.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Raw Fury säger till FZ att de fortfarande är publishers för spelet. Re: det som sades i videon att man dragit sig ur.

Japp såg det och det är ju bra. Allt annat är ju hjärndött från en viss synvinkel... Jävla pack som jävlas bara rent ut sagt.

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Japp såg det och det är ju bra. Allt annat är ju hjärndött från en viss synvinkel... Jävla pack som jävlas bara rent ut sagt.

Varför tror du det i videon du postade är sant? Jag hörde inga bevis utan bara en för mig okänd person/kanal på nätet som påstår en massa saker. Ursäkta mig, men jag är rätt skeptisk mot allt som sägs nätet.

Tim Soret hade problemen med sina Twitter uttalanden i mitten av 2017. Jag tycker personligen hans uttalanden på Twitter var småsaker. Förstår inte varför någon skulle bry sig om det. Men oavsett så borde problemen efter gnället online ha kommit redan 2017. Folk på nätet glömmer rätt snabbt, det kommer nya saker att irritera sig på och då glöms gamla grejer bort.

Det är också känslan jag får eftersom han verkar ha varit mer positivt under 2018. Han skrev att 2018 var ett framgångsrikt år, de dubblerade teamet med mera. Sen i slutet av året skriver han också att " We encountered massive business, legal & funding issues we can't talk about." Detta måste alltså ha hänt sent 2018.

Jag gissar att deras problem har kommit på grund av andra orsaker än det som hände i mitten av 2017. Antagligen för mycket personalkostnader/lokalhyra som gjort att deras budget gått sönder. Spelet har kanske dragit ut på tiden, är bara halvklart och de har slut på pengar?

12
Skriv svar