Pirat-MMO:t Atlas skakiga start kommenteras av skaparna

Medlem

Fyfan vilket jävla fult skitspel! Sämst av alla fiaskon förra året alltså..

Medlem

Atlas är ju ARK i princip, fast med skepp.
Det var ju tänkt som en expansion till ARK från början.

eld
Medlem
Skrivet av Priapsi:

@eld: Ja, det var ju lite skillnad. Fortfarande inget för mig, men det såg ju iaf inte helt trasigt ut.

Nej man får absolut vara ointresserad av spelet, det är okej. Men de flesta går ju så långt att säga att det är en scam, även om hundratusentals just nu spelar det och inte kan sluta.

Personer tog de tre första dagarna av atlas och bestämde sig för att det var det som var spelet, större delen tog sig inte ens vidare med en flotte, resten gav upp i ren frustration av problemen (många som fortfarande existerar idag).

Till slut användes Forsens stream som ett exempel för spelet, där 100 småbarn springer runt med muterade gubbar och skriker i voicechat medans servern inte orkar med längre, allt i fullt byggda miljöer och grafik som buggar ur.

Det är lätt att tro att trailern var fake efter allt detta, och precis som steam reviews så försvinner inte såna tankar även om spelet blir bättre.

Det är dag och natt jämfört med release, nu kan man faktiskt spela spelet.

Allt i trailern existerar i spelet, men sen är det upp till spelarna att bygga städer och ha sjöstrider istället för att springa runt och skrika "OMEGALUL"

Medlem
Skrivet av eld:

Nej man får absolut vara ointresserad av spelet, det är okej. Men de flesta går ju så långt att säga att det är en scam, även om hundratusentals just nu spelar det och inte kan sluta.

Personer tog de tre första dagarna av atlas och bestämde sig för att det var det som var spelet, större delen tog sig inte ens vidare med en flotte, resten gav upp i ren frustration av problemen (många som fortfarande existerar idag).

Till slut användes Forsens stream som ett exempel för spelet, där 100 småbarn springer runt med muterade gubbar och skriker i voicechat medans servern inte orkar med längre, allt i fullt byggda miljöer och grafik som buggar ur.

Det är lätt att tro att trailern var fake efter allt detta, och precis som steam reviews så försvinner inte såna tankar även om spelet blir bättre.

Det är dag och natt jämfört med release, nu kan man faktiskt spela spelet.

Allt i trailern existerar i spelet, men sen är det upp till spelarna att bygga städer och ha sjöstrider istället för att springa runt och skrika "OMEGALUL"

Ja, självklart är det så. Ett sandbox MMO är vad spelarna gör det till i mångt och mycket. Intrycket jag fick av den första videon var dock att de tekniska problemen var såpass allvarliga att det mer liknade en alpha än EA, men det kanske är mer betoning på Early än Access i det här fallet? Sen var det en ruskig skillnad jämfört med den videon du delade, även om det bara återgav "Sea of Thieves"-delen av spelet, och det var just den biten som inte tilltalade mig. Det har ju dock mer med smak av spel att göra än status på EA.

Jag försöker hålla ett öppet sinne och uppfattningen har ändå gått från "totalsågning" till "vänta och se" i.o.m. din video. Oavsett så hoppas jag att ni som gillar spelet har kul!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

eld
Medlem
Skrivet av Priapsi:

Ja, självklart är det så. Ett sandbox MMO är vad spelarna gör det till i mångt och mycket. Intrycket jag fick av den första videon var dock att de tekniska problemen var såpass allvarliga att det mer liknade en alpha än EA, men det kanske är mer betoning på Early än Access i det här fallet? Sen var det en ruskig skillnad jämfört med den videon du delade, även om det bara återgav "Sea of Thieves"-delen av spelet, och det var just den biten som inte tilltalade mig. Det har ju dock mer med smak av spel att göra än status på EA.

Jag försöker hålla ett öppet sinne och uppfattningen har ändå gått från "totalsågning" till "vänta och se" i.o.m. din video. Oavsett så hoppas jag att ni som gillar spelet har kul!

Skillnaden är nog hur content-complete atlas är jämfört med många andra tidiga titlar, och här finns det otroligt mycket av det. Hade det varit stabilt så hade det kunnat släppas som färdigt spel.

Men ja, jag skulle föreslå de flesta att vänta tills spelet är helt stabilt. De tekniska problemen kan göra spelet en väldigt dålig upplevelse, speciellt under pvp. Men vill man segla med några vänner likt sea of thieves under PVE förhållanden så kan man få en upplevelse långt utöver den man fick i sea of thieves.

Är man inte redo att uppleva ett mmo i sina tidigaste värsta tekniska dagar så ska man vänta och se.

Medlem

Jag trodde dock att man kunde få lite respons av devsen iallafall när man ändå lagt många timmar samt betalat för spelet.
Jag menar skickat 3 mail, tyst som i graven.
Däremot när jag på atlasforumet jämförde devsen med hemska sjukdomar tog det max 2 minuter sedan var det kontot bannat.
När man flamar då går det snabbt.
När man uttrycker sig orättvist behandlad, då händer det ingenting.
Förlorat allt jag ägt 2 ggr vilket var många timmars farmande. Spelade solo så det gick åt mycket tid till att farma.


signatur

Skitfiske

Medlem

Finns inget de kan säga eller göra. Att ta betalt för det skräpet dom släppte visar allt man behöver veta, hoppas verkligen alla som köpt detta använder Steams återköp. Dom förtjänar inte en krona.

Medlem

Folk talar förresten om spelet som om det vore full release. Det är släppt som Early Access, tycker man åtminstone ska ha det i bakhuvudet.

Citat från Steam:
Early Access-spel
Få omedelbar tillgång och börja spela; bli inblandad i detta spel medan det utvecklas.
Notera: Detta Early Access-spel är inte färdigt och skulle kunna ändras ytterligare. Om du inte känner för att spela spelet i sin nuvarande form bör du vänta för att se om spelet fortsätter utvecklas mer. Läs mer

Medlem

Jag tänkte testa det, Men något blev riktigt fel, så fick betala för 2 atlas spel och fick 1 nyckel, Fick se vilken SKIT jag köpte och refunda efter 2-3 timmars försök att komma in i spelet.. : ) Men å andra sidan har jag redan Ark så jag valde det enkla valet, Pengarna tillbaka, Ganska givet i detta fall. Inte ångrat mig en sekund att jag refunda.

Det är lite sjukt hur detta stuk på spel fortsätter att pumpas, "early access" är idag utnyttjat & förstört, För mig och säkert många andra, Kommer aldrig lägga vantarna på något som inte är klart och kanske inte heller hade några planer på att få spelet ifrån EA då den dagen pengarna rullar in.

Inte så jätte jobbigt att fixa patcher när man har fått feta löner

Medlem

Varför recenserar man ens Early access-spel? Klart dom är ofärdiga, och man väljer ju själv om man vill ta del av spelet i ett tidigt skede och då vet man väl hur dom kan vara. Det viktiga är väl hur de är när dom släpps?

Lite som att recensera en bil som står halvbyggd på produktionsbandet.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Varför recenserar man ens Early access-spel? Klart dom är ofärdiga, och man väljer ju själv om man vill ta del av spelet i ett tidigt skede och då vet man väl hur dom kan vara. Det viktiga är väl hur de är när dom släpps?

Lite som att recensera en bil som står halvbyggd på produktionsbandet.

Exakt. Man kan köpa den. Men den går inte att starta.. 😁


signatur

Skitfiske

eld
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Varför recenserar man ens Early access-spel? Klart dom är ofärdiga, och man väljer ju själv om man vill ta del av spelet i ett tidigt skede och då vet man väl hur dom kan vara. Det viktiga är väl hur de är när dom släpps?

Lite som att recensera en bil som står halvbyggd på produktionsbandet.

Har aldrig sett så mycket ilska över att ett early access spel är vad det säger att det är.

Många patchar nu efter nyår när allt är igång igen; Mindre grinding, en riktig båt man kan köpa från början istället för en flotte, fixar för claim systemet, mer stabilitet osv.

https://www.playatlas.com/index.php?/forums/topic/2628-pc-pat...

Medlem
Skrivet av shelter:

Folk talar förresten om spelet som om det vore full release. Det är släppt som Early Access, tycker man åtminstone ska ha det i bakhuvudet.

Enligt Steams egna guidelines för Early Access ska det kunden får vara värt pengarna i nuvarande form. Utvecklarna ska alltså inte sälja något ofärdigt skräp och lova att det fixas i framtiden, är det det utvecklarna vill så rekommenderas dom använda Kickstarter istället.

Bra exempel på Early Access är Darkest Dungeon eller Subnautica. Spel som från början kunde spelas och helt klart var värt pengarna. Lite optimisering och mer innehåll i varje patch, men samtidigt helt spelbara och mycket underhållning redan från början. Grunden ska vara där helt enkelt och det ska vara skoj att spela.

Altas i jämförelse startade inte för många vid release och även om man kom in så var det långt ifrån något man kunde ha kul med. Verkligen definitionen av ofärdigt skräp som säljs med framtids löften... precis det Steam säger i sina regler utvecklarna inte ska göra.

eld
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Enligt Steams egna guidelines för Early Access ska det kunden får vara värt pengarna i nuvarande form. Utvecklarna ska alltså inte sälja något ofärdigt skräp och lova att det fixas i framtiden, är det det utvecklarna vill så rekommenderas dom använda Kickstarter istället.

Bra exempel på Early Access är Darkest Dungeon eller Subnautica. Spel som från början kunde spelas och helt klart var värt pengarna. Lite optimisering och mer innehåll i varje patch, men samtidigt helt spelbara och mycket underhållning redan från början. Grunden ska vara där helt enkelt och det ska vara skoj att spela.

Altas i jämförelse startade inte för många vid release och även om man kom in så var det långt ifrån något man kunde ha kul med. Verkligen definitionen av ofärdigt skräp som säljs med framtids löften... precis det Steam säger i sina regler utvecklarna inte ska göra.

Subnautica var mindre färdigt när det släpptes i early access än vad Atlas är nu, saknade majoriteten av innehåll. Det var i princip ett projekt baserat på löften. Man kunde inte ens spara sitt spel i början.

Det var först ett halvår senare som man ens kunde bygga sin bas i det spelet.

Subnautica som är ett av mina favoritspel och ett av de snyggare spelen som finns såg ut såhär:

Det är hundratusentals personer som just nu spelar Atlas och tycker det var värt pengarna, borde inte det räcka för att det ska följa steams guidelines?

12
Skriv svar