Nintendo Entertainment System spel som jag önskar mig

Inaktiv
Nintendo Entertainment System spel som jag önskar mig

När jag var 7 år så fick jag mitt första tv-spel. Det var en NES med Super Mario Bros 3.
Det är över 26 år sedan nu och konsolen med alla spel är sålda för länge sedan, men i mars 2017 fick jag en ny NES, en Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System med 30 stycken spel. Flera av dessa spelen hade jag som barn men många spel fanns så klart inte med.

Idag har jag starka planer på att få tillbaka en ny samling med spel och NES Classic Mini har hjälpt mig en bit på vägen. Nu återstår bara några fler spel och någonting att spela dessa spelen på.

Konsolen:

En viktig sak är ju en konsol att spela spelen på.
Mitt krav här är att jag ska kunna spela alla mina spel på vår dataskärm som har hdmi för både bild och ljud.

I detta fallet är jag intresserad av en “Retro-Bit Super Retro Trio + HD PAL”.
Denna konsolen spelar både NES, SNES och Mega Drive kassetter och skulle passa ganska perfekt när man ska börja köpa gamla spel igen.

Spelen:

Det finns många spel som jag saknar från när jag var liten, Chip ‘n Dale Rescue Rangers är ett av dessa spelen som jag hade väldigt roligt med eller när jag spelade golf i NES Open. Men något av mina favoriter var nog ändå Maniac Mansion. Jag levde mig in i det spelet och det blev nästan som en lek många gånger när jag spelade det. Här är ändå ett stort urval av spel som jag hade som barn som jag gärna skulle köpa igen:

* Adventures in the Magic Kingdom
* Chip 'n Dale Rescue Rangers
* Deja Vu
* Duck Tales
* Maniac Mansion
* Metal Gear
* NES Open Tournament Golf
* Shadowgate
* Solstice
* Spy vs Spy
* Teenage Mutant Hero Turtles som det hette här i Europa men det skulle lika gärna gå bra med de amerikanska versionerna för mig och då hade det det lite mer klassiska namnet Teenage Mutant Ninja Turtles.

När jag köpte Virtual Console spel på min Wii så upptäckte jag spel som Adventures of Lolo och Solomon's Key för första gången.
När jag sen var på ett tv-spels museum i Stockholm med folkhögskolan så fick jag testa Devil World på en Famicom för första gången och jag tyckte det var riktigt roligt.
Bomberman fick min flickvän mig att gilla för några år sedan så det skulle jag också vilja ha.
Sen finns det fler spel som jag har spanat in under åren som jag gärna skulle vilja ha fysiskt. Här är en lista på några stycken:

* Adventures of Lolo
* Adventures of Lolo 2
* Adventures of Lolo 3
* Bionic Commando
* Bomberman
* Chip 'n Dale Rescue Rangers 2
* Darkwing Duck
* Devil World
* Duck Tales 2
* Solomon's Key
* Solomon's Key 2 (men i USA hette detta spelet Fire 'n Ice)
* TaleSpin

När jag var liten så lånade jag Mega Man 2 några gånger av en granne. Det var ett väldigt bra spel men jag klarade bara av det med fusk. När jag hade spelat det så önskade jag mig de övriga Mega Man spelen med men det blev inte av förrän med Virtual Console som jag köpte så jag hade alla Mega Man spel till NES.
Nu funderar jag lite på att köpa mig Mega Man Legacy Collection till Nintendo Switch eftersom den innehåller alla de sex första spelen. Jag tar även med de Mega Man spelen som jag saknar men som jag ändå har digitalt:

* Mega Man
* Mega Man 3
* Mega Man 4
* Mega Man 5
* Mega Man 6

Tyvärr finns det många spel som aldrig kom hit till Europa. Några spel var exempelvis Dragon Quest spelen. Men de kom istället till USA men fick då namnet Dragon Warrior och dessa spelen skulle jag gärna vilja ha.
Sen finns det ett spel som heter Uninvited som påminner om spel som Deja Vu och Shadowgate som jag gillade som barn. Detta skulle jag också vilja ha. Här är listan på de amerikanska spelen:

* Dragon Warrior
* Dragon Warrior II
* Dragon Warrior III
* Dragon Warrior IV
* Uninvited

Det finns sen ett japanskt spel som heter Circus Charlie som min sambo spelade på en Super Nintendo med inbyggda spel när hon var liten, jag har själv testat spelet och tycker det är ganska roligt, eller Mother som kallades för Earthbound Beginnings på Virtual Console. Jag har spelat det några gånger på min Wii U och jag önskar att det skulle gå att få tag på med engelsk översättning även på kassett.
Sen finns det några andra japanska NES spel som jag gärna skulle vilja ha engelska översättningar av till NES. Det är spel som Final Fantasy 2 och 3 och sen ett spel som jag kom i kontakt med på Wii när det kom som Boom Street här i Europa.
Originalet på NES hette Itadaki Street och en engelsk översättning av detta spelet skulle betyda väldigt mycket för mig. Här är en lista över alla dessa spelen med:

* Circus Charlie
* Final Fantasy II
* Final Fantasy III
* Fire Emblem Gaiden
* Itadaki Street
* Mother / Earthbound Beginnings / Earthbound Zero
* Super Mario Bros 2: The Lost Levels

Skulle det finnas någon möjlighet att få tag på alla dessa spelen så skulle jag vara väldigt nöjd och känna mig färdig till största delen med min NES samling.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kul med det återfinna intresset! Samlande har aldrig riktigt blivit min grej men jag beundrar dedikation bakom det!

Några av spelen du nämner är riktigt dyra. Bara Chip n Dale 2-kassetten går på runt 1500 kr för SCN PAL-versionen. Duck Tales 2 ännu mer än det.

Om jag inte kommer ihåg fel släpptes aldrig Mega Man 6 i Europa till NES, utan det var bara i USA och Japan.

Då spelen ändå kostar en del så kanske det finns budget till att inte "snåla" in på konsolen?

En hobby handlar såklart om att lägga sig på den ambitionsnivån man vill, men har du några tips på hur du kan få den bästa bildkvaliteten och upplevelsen (inputlaggmässigt) om du ska spela på en plattskärm.

Jag sticker inte under stolen med att jag föredrar originalhårdvara. Jag skulle rekommendera ett RGB-moddat NES Jr, den amerikanska toploadermodellen om det ändå ska spelas på originalkassett. Detta tillsammans med en bra uppskalare (OSSC, RetroTINK 2X, Framemeister) är troligtvis det bästa sättet det går att spela de äldre spelen på en modern skärm, men inte det enklaste.

En enklare lösning är dock FPGA-konsolen AVS från RetroUSB. Den tar originalkassetter för både NES och Famicom, NTSC eller PAL. https://www.retrousb.com/product_info.php?cPath=36&products_i...

AVSen är väldigt exakt och ska prestera precis som ett NES enligt många trovärdiga källor. Detta till skillnad från olika mjukvaruemuleringslösningar i NES-klonkonsoler. Allt handlar om vad som prioriteras!


#retro


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv
Skrivet av Grukk:

Kul med det återfinna intresset! Samlande har aldrig riktigt blivit min grej men jag beundrar dedikation bakom det!

Några av spelen du nämner är riktigt dyra. Bara Chip n Dale 2-kassetten går på runt 1500 kr för SCN PAL-versionen. Duck Tales 2 ännu mer än det.

Om jag inte kommer ihåg fel släpptes aldrig Mega Man 6 i Europa till NES, utan det var bara i USA och Japan.

Då spelen ändå kostar en del så kanske det finns budget till att inte "snåla" in på konsolen?

En hobby handlar såklart om att lägga sig på den ambitionsnivån man vill, men har du några tips på hur du kan få den bästa bildkvaliteten och upplevelsen (inputlaggmässigt) om du ska spela på en plattskärm.

Jag sticker inte under stolen med att jag föredrar originalhårdvara. Jag skulle rekommendera ett RGB-moddat NES Jr, den amerikanska toploadermodellen om det ändå ska spelas på originalkassett. Detta tillsammans med en bra uppskalare (OSSC, RetroTINK 2X, Framemeister) är troligtvis det bästa sättet det går att spela de äldre spelen på en modern skärm, men inte det enklaste.

En enklare lösning är dock FPGA-konsolen AVS från RetroUSB. Den tar originalkassetter för både NES och Famicom, NTSC eller PAL. https://www.retrousb.com/product_info.php?cPath=36&products_i...

AVSen är väldigt exakt och ska prestera precis som ett NES enligt många trovärdiga källor. Detta till skillnad från olika mjukvaruemuleringslösningar i NES-klonkonsoler. Allt handlar om vad som prioriteras!


#retro

Det kanske ska tilläggas att min ekonomi inte är den bästa.
Nu när jag är arbetslös så får jag verkligen vara noga med vad jag köper, känner inte att jag har råd att köpa ett spel för flera tusen.
Men då finns det som tur vad vissa samlingsskivor eller kassetter att köpa som för mig duger lika bra eftersom det inte är ett måste att ha spelen original.

Mega Man är ju en spelserie som är väldigt dyr att få tag på original.
Som tur vad så har de flesta Mega Man spelen återsläppts ett antal gånger.
Där skulle jag troligtvis köpa Mega Man Legacy Collection till Nintendo Switch istället och få med Mega Man 6.

När det kommer till Chip n Dale Rescue Rangers 2 och Duck Tales 2 så släppte ju Capcom The Disney Afternoon Collection 2017 till Windows, Playstation 4 och Xbox One som innehåller båda Chip n Dale Rescue Rangers och båda Duck Tales sen är ju Darkwing Duck och TaleSpin med på den med.
Det som är synd är att det spelet inte finns till Nintendo Switch annars hade jag köpt det.

Förresten så var det en riktigt stilig NES du länkade till.
Den skulle man ha.

Medlem

Är ganska säker på att båda konsollerna ni har nämnt emulerar hårdvaran från de här klassiska konsollerna och ger inte då den "äkta" varan. Då tycker jag man lika gärna kan emulera på sin pc, eller tex på en raspberry pi. Men är man intresserad av de riktiga grejjerna så kan jag ge lite råd och tips.

Riktig hårdvara konstar inte många hundralappar, och personligen rekommenderar jag japanska diton. Dom är billiga, och spelar i NTSC. En sak som är värd att nämna är att vi PAL-are har i mång fall spelat en långsammare version av originalen, som kan uppfattas som konstigt när man provar på dom idag.

Sedan att få dom att fungera fint på våra moderna TV-apparater utan hemska input-lags och annat är en helt annan femma. Det är här det börjar kosta pengar.

En lösning är att försöka hitta en gammal "tjock-tv". Dom skänks nästan bort på blocket. Tyvärr väger dom ett ton när man väl kommer upp i högre tum. Detta för den mest genuiuna känslan. Här finns det en hel uppsjö olika modeller och märken. Vilken som är bäst behöver nästan en helt egen guide. De bästa som är bra, relativt tillgängliga och inte superdyra är Sonys Trinitron.

Det finns även såkallade upscalers, som gör att du kan spela på en modern TV utan hemska input-lags. Som jag förstår det så har i stort sätt alla moderna TV usla inbygda omvandlare genom exempelvis scart-kontakten (om dom överhuvudtaget har detta).
De populära upscalers som finns är Open Source Scan Converter eller Framemeister, där jag rekommenderar den första.

För att använda upscalers måste den konsollen skicka en RGB signal. En vanlig NES gör icke detta så då måste man få tag på en moddad sådan. Dessa kan kosta en del.

En SNES skickar RGB-signal om man använder sig av rätt kabel.

En sida jag rekommenderar för retrokablar är RetroGamingCables.

Finns det några frågor så svarar jag gärna om jag sitter på infon.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Pooslice:

Är ganska säker på att båda konsollerna ni har nämnt emulerar hårdvaran från de här klassiska konsollerna och ger inte då den "äkta" varan. Då tycker jag man lika gärna kan emulera på sin pc, eller tex på en raspberry pi. Men är man intresserad av de riktiga grejjerna så kan jag ge lite råd och tips.

AVSen som jag länkade är inte som andra klonkonsoler, dvs de är emulerar inte hårdvaran i mjukvara utan den har chip som är programmerade att efterlikna originalhårdvaran till perfektion, precis som Analogues konsol Analouge NT mini.
https://www.analogue.co/nt-mini/

Det innebär att den inte lider av samma brister som mjukvarubaserade klonkonsoler som Retrobit-konsolen i öppningsposten eller kända exempel som Retron 5 som emuleringsglitchar och inputlag.

FPGA-baserade konsoler som AVS, Analogue NT mini och Analogue Super NT kommer troligtvis vara framtiden för retrospelande när 80- och 90-talets konsolers chip går sönder framöver. Ser fram emot fler sådana alternativ när FPGA-kretsar går ner i pris ännu mer.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv
Tack!
Skrivet av Grukk:

AVSen som jag länkade är inte som andra klonkonsoler, dvs de är emulerar inte hårdvaran i mjukvara utan den har chip som är programmerade att efterlikna originalhårdvaran till perfektion, precis som Analogues konsol Analouge NT mini.
https://www.analogue.co/nt-mini/

Det innebär att den inte lider av samma brister som mjukvarubaserade klonkonsoler som Retrobit-konsolen i öppningsposten eller kända exempel som Retron 5 som emuleringsglitchar och inputlag.

FPGA-baserade konsoler som AVS, Analogue NT mini och Analogue Super NT kommer troligtvis vara framtiden för retrospelande när 80- och 90-talets konsolers chip går sönder framöver. Ser fram emot fler sådana alternativ när FPGA-kretsar går ner i pris ännu mer.

Tack! Det här ska jag ha i åtanke när jag väljer vilken typ av konsol jag i så fall ska ha.

Inaktiv

Förra veckan fick jag en till NES Classic Controller till min NES Classic Mini så nu känns den mer komplett när den har två handkontroller.

1
Skriv svar