Atlus släpper kryptisk trailer för Persona 5R

Robot
Atlus släpper kryptisk trailer för Persona 5R
Medlem

Unpopular opinion: Jag har bara spelat Persona 5 någon timme och jag vet inte vad folk tycker är så himla bra med serien :)......


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Unpopular opinion: Jag har bara spelat Persona 5 någon timme och jag vet inte vad folk tycker är så himla bra med serien :)......

Alla spel är inte för alla spelare. Synd att du inte gillade det!

Medlem

Har varit på väg att köpa en PS4 flera gånger p.g.a. Person 5 stor anhängare till franchiset kollat animen samt folk som spelat. Man får mest ut av spelet som vanligt och finns hur många timmar man kan plöja ned i det!


signatur

^Katten, idle extreme.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Går att diskutera detta vidare i den stora JRPG-tråden också om man vill (där vi skrivit om just detta). Personligen hoppas jag mer på Switch-version än en remaster-version, men det eftersom jag redan spenderat över 100 timmar i originalet. Att en ny publik skulle kunna sätta tänderna i en uppdaterad version av detta mästerverk är så klart inte fel

#3855726


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Unpopular opinion: Jag har bara spelat Persona 5 någon timme och jag vet inte vad folk tycker är så himla bra med serien :)......

Känns inte som att du ville ge det en riktig chans om du ger upp redan i tutorialbiten. Spelet öppnar inte upp sig förrän några timmar in och det är då det börjar glänsa. Spelade själv igenom det två gånger och älskade det, även fast vissa partier var lite repetetiva.

Medlem

Kan nån kortfattat förklara för mig vad fan detta är för typ av spel :D? Fick det på köpet vid inköpet av ett annat spel igår, och osäker på om det ens är värt tiden att tanka.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

Går att diskutera detta vidare i den stora JRPG-tråden också om man vill (där vi skrivit om just detta). Personligen hoppas jag mer på Switch-version än en remaster-version, men det eftersom jag redan spenderat över 100 timmar i originalet. Att en ny publik skulle kunna sätta tänderna i en uppdaterad version av detta mästerverk är så klart inte fel

#3855726

Tänk om det kommer till PC? Hade varit en duktig skräll i så fall. Atlus är inte så pigga på PC men Sega som är publisher (tror jag?) är dock betydligt mer PC vänliga. Annars blir det väl likt P4 Golden till Vita.

Skulle vilja testa serien men speltiden avskräcker lite för tillfället, när jag har fullt upp med andra spel dvs.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Går att diskutera detta vidare i den stora JRPG-tråden också om man vill (där vi skrivit om just detta). Personligen hoppas jag mer på Switch-version än en remaster-version, men det eftersom jag redan spenderat över 100 timmar i originalet. Att en ny publik skulle kunna sätta tänderna i en uppdaterad version av detta mästerverk är så klart inte fel

#3855726

Ja Persona 5 är fenomenalt. Jag lade ned över 200 timmar i det själv Men då är allt inte effektiv tid utan PS4an har stått på när jag gjort annat så svårt att veta effektiv tid. Jag kommer definitivt köra igenom det igen om det släpps en nyversion, precis som med P4Golden.

Skrivet av zumo:

Kan nån kortfattat förklara för mig vad fan detta är för typ av spel :D? Fick det på köpet vid inköpet av ett annat spel igår, och osäker på om det ens är värt tiden att tanka.

Det är ett JRPG av ett mer ovanligt slag. Persona spelen är i en "slice of life" tappning där du ikläder dig rollen som oftast en nyinflyttad transfer student i en skola på någon ort. Där spelar du sedan dag efter dag under ett helt år där dagen är indelad i morgon, förmiddag, lunch, eftermiddag, kväll och natt. Oftast är orten drabbad av någon mystisk händelse av övernaturligt slag som huvudpersonen blir inblandad i att försöka reda ut tillsammans med andra karaktärer från orten och oftast i hemlighet. Berättandet i spelen är oftast outstanding.

Gameplay utspelar sig som sagt dag för dag. Du börjar en dag på morgonen, går till skolan om du har det eller till jobbet om du väljer att göra det. Du snackar med andra karaktärer och gör val om vilka personer du vill fördjupa bekantskapen med och på så sätt skaffa "social links" med dem som kan levlas upp. Dessa links är kopplade till en Tarot kortlek som återkommer i varje del i serien där varje kort är kopplat till en aspekt av demoner som man kan frammana i strid sedan på något sätt (varierar berende på Persona spel). Man måste under dagtidens slice of life gameplay lägga tiden man har ingame inte bara på social links utan även på saker som ger bättre stats i studier, social kompetens, mod osv för att inte bli utkastad från skolan och faktiskt ha en chans att folk vill ha med dig att göra. Nattetid så spelar man oftast någon form av Dungeon crawling med strider osv för att utforska den övernaturliga sidan av mysteriet man försöker lösa. Det innehåller då det vanliga som finns i dungeon crawling, dvs equipment, levels, abilities (kopplat till demonerna jag nämde ovan) osv.

I Persona 5 så är temat för huvudpersonerna rebeller i någon form. Personer som gör uppror mot sina olika levnadsförhållanden, mot auktoriteter eller upplevd orättvisa på olika sätt. Det utspelar sig i tokyo. Den övernaturliga delen är en paralell verson av staden som är full i monster och huvudpersonerna är klädda som någon form av "Phantom thief" där masken är knuten till framkallandet av demoner precis som pistolerna i trean. Vilket förklarar de konstiga kläderna i delar av gameplay klippet nedan, de är då alltså tagna från dungeon crawling tiden på kvällen/natten.

Persona 4 utspelade sig på en liten ort på landsbygden med alla de problem som en sådan ort och dess befolkning kan ha. Det var mer en Crime story där en seriemördare härjar. Det övernaturliga utspelade sig i en paralell version av verkligheten som nås genom att gå igenom skärmen på TVapparater.

Persona 3 utspelade sig på en ö i japan där ett större företag inte bara ägde ön utan även drev skolan i staden där. Det övernaturliga där utspelade sig under den gömda timme som finns efter tolvslaget på natten (the midnight hour) där alla andra människor fryses i tiden, omvandlas till kistor och monster kommer fram ur tornet tartarus som bara syns under timmen. Demoner framkallades här genom att huvudpersonerna sköt sig själva i huvudet med en speciell sorts pistoler

Lite dåligt förklarat. Men kika på videon nedan så kan du kanske känna igen lite av det jag nämnde ovan när det gäller persona 5.

Gämfört med Fyran och trean:

Det har även släppts en Anime av storyn i Persona 5 (minus all story som kommer via social links etc):

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: Ja Atlust är inte så sugna på att göra PC-versioner av sina spel, och japanska portningar av konsol-JRPG:n är något av en sorglig historia (med undantag för FFXII The Zodiac Age, FFXV och Ni No Kuni 2), så jag skulle vara avvaktande även om en PC-version utannonserades Men att en sådan version skulle släppas och var bra hade självfallet varit underbart! En ny publik får möjlighet att spela det, och jag får en ursäkt för att blåsa igenom det igen, nu kanske i 4K om porten blir bra. En kan drömma


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Mutumba: Ja Atlust är inte så sugna på att göra PC-versioner av sina spel, och japanska portningar av konsol-JRPG:n är något av en sorglig historia (med undantag för FFXII The Zodiac Age, FFXV och Ni No Kuni 2), så jag skulle vara avvaktande även om en PC-version utannonserades Men att en sådan version skulle släppas och var bra hade självfallet varit underbart! En ny publik får möjlighet att spela det, och jag får en ursäkt för att blåsa igenom det igen, nu kanske i 4K om porten blir bra. En kan drömma

Det finns många fler undantag. Det lustigaste är The last remnant som inte riktigt var lyckat på Xbox360. Så de släppte en ny version ett år senare där de fixat mycket av det som inte var bra med 360 versionen, men den släpptes endast på PC. Förra månaden släpptes The last remnant remastered till PS4 baserad på PC versionen fast med unreal 5 motorn. Mycket bra JRPG i min mening med unik spelmekanik, men inte ett massivt epos som tex Persona eller final fantasy kan vara. Någon månad före släppet tog SquareEnix ned PC versionen från Steam. Mest troligt för att ge PS4 versionen exklusivitet innan de släpper remastern på steam.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: Jag testade aldrig PC-versionen av The Last Remnant eftersom jag aldrig var särskilt överdrivet förtjust i originalet till Xbox 360. Det är ett helt ok JRPG i min mening, med enskilda element som till och med är bra, men det var en spelupplevelse jag glömde bort nästan direkt efteråt. Men jag ska ge det en ny chans med remastered-versionen, jag kan ha dömt det extra hårt vid jämförelse med bättre spel som släpptes däromkring.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Aletheides: Tack snälla för bra beskrivning. Ska kollas!

Medlem

@Loevet: Ja upplevelsen till 360 var katastrofal. Konsolen var inte kraftfull nog att driva spelet fullt ut så laddtiderna var ospelbara via skiva och installerat på den Hårddisk som inte var standard utrustning så var det inte mycket snabbare. Det fanns även stora brister i hur de designat vissa delar av spelet. Tex att Unions inte kunde skapas med valfria karaktärer av dem du rekryterar under spelet utan man var tvungen att slänga in meniga footsoldiers på många platser i alla unions. Folk klagade även på att striderna kunde vara långsamma vid tillfällen samt att vissa områden ansågs vara så stora att folk irriterade sig på att karaktären var långsam. Detta ändrades helt till PC. Så Unions kan nu skapas fritt, Det finns turbo mode i strider samt att man kan springa fortare genom att hålla in L1. Det har även skett en total förändring i stats och mekanik för alla items, alla karaktärer samt alla fiender. Det klagades även på att man inte kunde stänga av skills för karaktärer som man inte ville att de använde, vilket man nu kan i in game menyn. I 360 versionen var man tvungen att försöka hitta och grinda rare monsters för att crafta typ allt av den bättre utrustningen redan från början. Rare spawns har mycket med RNG och göra samt andra faktorer man kanske inte känner till som tid på dagen, väder osv. I PC versionen så kan man få tag på rares genom att slakta tillfångatagna monster så man behöver inte längre campa rare spawns på samma sätt.

Här finns en lista över de flesta förbättringar de gjorde till PC versionen. Notera att denna lista inte innehåller förbättringarna som gjorts till Remaster versionen på PS4 som utgår från PC versionen, även om de är få nya saker de gjort vid sidan av det grafiska.

http://lastremnant.wikia.com/wiki/Differences_between_Xbox_36...

Wikin är bra ifall man undrar vad som pågår under huven på det ganska komplexa stridssystemet. Tex mer detaljer om formationer, Classes, karaktärer, guild tasks, rare spawns osv. Det finns även en lista över missable quests som man kan vilja göra innan man går till "The Aqueducts" i storyn (var det samma som att byta till skiva 2 på 360 versionen). Dom försöker hålla det spoiler fritt med spoiler tags etc men man bör ändå navigera quest listorna varsamt.

Spelet är inte perfekt, men PC versionen gör det till ett unikt JRPG där det som står ut är det unika stridssystemet samt hur karaktärer hanteras (AI drivna där du endast equipar din egen karaktär, andra karaktärer samlar på sig delar av monster, typ som monster hunter, och uppgraderar sina vapen eller saker med dessa själva. Har du equipment eller sådant som de vill ha så frågar de dig om de får låna den saken. Då behåller de den och equipar den tills de hittar något bättre varefter du får tillbaka det som de lånat. Classes som karaktärer får beror inte bara på stats utan även på vilka vapen de använder ofta, vilken wield style (two handed, dual wield etc) samt vilka skill grupper som är dominanta i relation till varandra, tex Mystic skills, item skills, combat skills osv. Dessa skills tränas och fås genom användning. Således får karaktärer den klass som motsvarar det som de oftast gör i strid då det ökar de stats som går mot dessa aktiviteter samt tränar de skills som går mot dessa aktiviteter. Vad klasser faktiskt ger visas dåligt i spelet så wikin är bra att ha där. Det finns 7 eller 8 tiers av klasser där varje tier innehåller många olika klasser varav varje klass har ungefär liga många ranks internt. Allt detta sker automagiskt baserat på hur du spelar.) Du kommer fortfarande märka brister men i min bok, när man kört igenom storyn så kommer man tycka att bristerna var få och överkomliga mot för det positiva man fått.

Medlem

Nu när Yakuza har börjat dyka upp till PC vore det lite av en våt dröm att även få P5 till PC <3

Det vore dock mer troligt att det dyker upp till Switch först


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@MorbidFetus: det är så klart en möjlighet, men ett Persona-spel känns inte som en lämplig upplevelse för VR. Då känns det mer troligt att det är en remaster/nyutgåva, eller som en Youtubare spådde en ny fightingspel-spinoff likt Persona 4 Arena.

P5R skulle kunna stå för Persona 5 Rumble. Personligen hoppas jag verkligen inte det, P4A har säkert sina fans men fightingspel intresserar mig inte, och av just denna anledning bryr jag mig inte nämnvärt om att Joker kommer till Smash Bros.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Mycket möjligt att det är en Fighting spinoff. De har ju kört samma release cykel för varje persona spel. Med dance, Arena samt then expanderade utgåvan (FES, Golden). Om det är fighting spelet så kanske vi får info om den expanderade utgåvan, om en sådan kommer, samma datum. Producenten på P-Studios har själv sagt i en intervju att de kör den cykeln eftersom det tar lång tid att utveckla ett Persona spel så de kör ut dessa mindre titlar under tiden som återanvänder assets från tidigare spelet så det kräver inte mycket uvecklingstid eller folk men drar ändå i pengar.

Medlem

Oj att spela perona i 1-3 timmar är inget. Man kan inte uppskatta spelet så snabbt. Men kanske avgöra om hela den grenen av spel inte riktigt passar en. Gillar perona 5 men har inte kört ens halva sen dag ett. Felet för mig är att andra spel tar tiden. Och persona spelen kräver lite mer av en. Får ta tag i det nu igen blev peppad.

1
Skriv svar