Overwatch-pro var "socialt experiment"

Robot
Overwatch-pro var "socialt experiment"
Medlem

Vad "smurfkonto" är förstår jag av kontext, även om uttrycket är märkligt. Men vad betyder "doxxas"?

Edit: Jag hade tydligen inte alls rätt angående "smurfkonto", tack för förklaringarna ni som vet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag fattar ingenting.

Too old for this shit.. Smurfar å doxxar...

De var bättre förr!

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Jag fattar ingenting.

Too old for this shit.. Smurfar å doxxar...

De var bättre förr!

Samma här, har läst artikeln 2 gåner. Inte säker på att jag förstår ändå vad som skett.

Medlem

@Moraxus: Jag skulle precis fråga samma sak...wtf handlar detta om?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tror det rör sig om en s.k DDoS-attack, syftet med en sådan är att ta ner nätet för spelaren.
Smurf kallas personer som spelar i en rank som är mycket lägre än den som de egentligen tillhör, lite som en hussler i biljard.

Medlem

en smurf inom Overwatch är ett konto i låg level som spelar på hög nivo med hög SR (ELO). Tänk er konton som är rankade som grandmaster (bronze > silver > gold > platinum > diamond > master > grandmaster > top500) som spelar på sitt smurf-konto i t.ex. gold/plat. Inte så himla kul om man genuint är på den nivån. Det som var klurigt i Ellies fall är att kontot kom från ingenstans, helt plötsligt top4 i NA där top500 annars är ett gäng som oftast har koll på varandra då de matchas mot varandra typ hela tiden. Personen i fråga ville inte prata i teamchat och när personen svarade på något så var det fördröjt, som om att någon gav över micken till en person som satt bredvid.

Tycker det hela bara är jäkligt tragiskt. Vem vet hur detta kommer att påverka tjejer som vill försöka gå pro framöver och all sexism som ändå florerar in-game i Overwatch har ju fått vatten på sin kvarn nu.

De finns de som menar att contenders-laget Second Wind hade full koll på vad som hände och vad som gjordes, t.ex. den "framstående" streamern Jayne (ass. coach till dallas fuel) som på sin stream menade att så var fallet. Se https://clips.twitch.tv/CrepuscularFamousStrawberrySwiftRage?...

edit:

Skrivet av PcGamer:

Tror det rör sig om en s.k DDoS-attack, syftet med en sådan är att ta ner nätet för spelaren.

Haunt (person på reddit som blivit hardware-bannad från OW och hänger i r/overwatchtmz hotade med att doxxa för att ta fram namn, adress, ålder etc på spelaren "ellie" då denne var helt övertygad om att hon inte var den hon sade sig vara.

edit2: Se denna reddit-tråd för en större summering av vad som pågått https://old.reddit.com/r/Competitiveoverwatch/comments/acpc3y...


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Jag fattar ingenting.

Too old for this shit.. Smurfar å doxxar...

De var bättre förr!

Kortfattat:
Nytt lag presenterar spelare, varav en kvinnlig.
Community ifrågasätter om den kvinnliga spelaren existerar (menar att det är en etablerad Overwatch-spelare under annat nick).
Den kvinnliga spelaren drar sig tillbaka och säger att hon inte längre vill spela.
PK-eliten skriker om sexism i spelcommunityn för att folk ens ifrågasatte situationen.
Visar sig att communityn hade rätt.

Skribent

Det är verkligen rörigt. Men jag har försökt förtydliga lite texten nu. I varje fall förefaller det som att en manlig spelare låtsats vara en kvinna genom att skapa ett nytt konto med namnet "Ellie", och då ha blivit erbjuden ett kontrakt med ett professionellt lag, Second Wind. Men eftersom kontot var helt nytt och ingen kände till aliaset "Ellie" sedan tidigare eller vem som låg bakom det blev några misstänksamma, och hotade att hacka och läcka "hennes" personliga uppgifter. Då fick "Ellie" (inom citationstecken) lämna laget, och nu har det framkommit att det aldrig fanns någon Ellie - bara en tjej som övertalats att sitta framför en webcam och låtsas spela.

Vill minnas att det var lite samma grej när Geguri, en numer känd sydkoreansk tjej, visade sig vara en av världens bästa Overwatch-spelare. Hon var tvungen att filma sig själv när hon spelade för att "bevisa" att det verkligen var hon, och att hon verkligen var så bra. Så detta lilla "experiment" lär ju inte ha hjälpt kvinnor inom esportsbranschen, direkt...

Skrivet av PcGamer:

Smurf kallas personer som spelar i en rank som är mycket lägre än den som de egentligen tillhör, lite som en hussler i biljard.

Hahahah, bra jämförelse! Får mig att tänka på Uncle Phil och Lucille i Fresh Prince

Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Doxing

"Doxing syftar på "att samla och publicera en mapp med personlig information om någon".[10] Det går ut på att öppet avslöja fakta om en person som tidigare varit privat eller svår att få tag på.

Begreppet "att doxa" kommer från slangtermen "släppa dokument", som, enligt Wired-journalisten Mat Honan, var "en gammal hämndteknik som kom från 1990-talets hackerkultur". Hackers som arbetade utanför lagens råmärken under den perioden bröt mot sina opponenters anonymitet."

Edit: Tack för rättelsen, vart intresserad av urspunget för ordet med=)

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Det är verkligen rörigt. Men jag har försökt förtydliga lite texten nu. I varje fall förefaller det som att en manlig spelare låtsats vara en kvinna genom att skapa ett nytt konto med namnet "Ellie", och då ha blivit erbjuden ett kontrakt med ett professionellt lag, Second Wind. Men eftersom kontot var helt nytt och ingen kände till aliaset "Ellie" sedan tidigare eller vem som låg bakom det blev några misstänksamma, och hotade att hacka och läcka "hennes" personliga uppgifter. Då fick "Ellie" (inom citationstecken) lämna laget, och nu har det framkommit att det aldrig fanns någon Ellie - bara en tjej som övertalats att sitta framför en webcam och låtsas spela.

Vill minnas att det var lite samma grej när Geguri, en numer känd sydkoreansk tjej, visade sig vara en av världens bästa Overwatch-spelare. Hon var tvungen att filma sig själv när hon spelade för att "bevisa" att det verkligen var hon, och att hon verkligen var så bra. Så detta lilla "experiment" lär ju inte ha hjälpt kvinnor inom esportsbranschen, direkt...

Nja riktigt så var det ju inte. Ellie var förvisso ett smurf-konto men hade fortfarande spelat i typ 3-4 säsonger så det handlar ju om ett konto som bytt namn.

Punisher (som är den spelaren som ligger bakom allt) valde själv att lägga ned experimentet och lämna SW och det var aldrig tal om att SW/blizzard plockade bort spelaren från laget.

Det var inte samma grej med Geguri alls. Hon anklagades för aimbotting innan de ens visste att hon var tjej. Tyvärr har PC Gamer, Kotaku etc. inte gjort tillräckligt mycket research i frågan och säger att det var pga att hon var tjej som hon anklagades. De menade att hon fuskade för att hennes sikte var så otroligt hackigt och skakigt, men det handlade ju om att hon körde på en sjukt hög sens på musen, vilket sedan också framkom när hon streamade live med webcam.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Låter som en ursäkt för lite hederlig trollning.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Han kanske tveka över sitt korrekta kön? Föddes med snorre men ville ha snippa och i OW kunde han leva ut sin dröm.

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Jag fattar ingenting.

Too old for this shit.. Smurfar å doxxar...

De var bättre förr!

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Jag fattar ingenting.

Too old for this shit.. Smurfar å doxxar...

De var bättre förr!

Uttrycket smurfning har ju funnits i World of Warcraft sedan dess begynnelse och det släpptes ju 2004.

Medlem

@kaealy
Det användes friskt redan när jag lirade CS runt millennieskiftet. Kollade även upp det lite och termen ska redan ha myntats så tidigt som 1996 i samband med Warcraft 2.

Som du säger, verkligen inget nytt uttryck men jag kan förstå att det låter underligt om man aldrig råkat på det innan.

1
Skriv svar