Drömmer om att börja samla på äldre spel igen.

Kontot avslutas
Drömmer om att börja samla på äldre spel igen.

Jag drömmer mig bort, tänker tillbaka på alla spel som man hade en gång i tiden, spel som man av en eller annan anledning känt att man vill göra sig av med.

Många av dessa spelen vill jag ha igen, vissa andra bryr jag mig inte om.
Jag försöker hålla en lagom samling med spel, det är verkligen inte så många idag. Det mesta har man nu mer digitalt.

Men jag vill ändå försöka att köpa på mig fler spel igen. Inte digitalt, men antingen på original kassett/skiva eller som en samling med fler spel på en nyare konsol. Då också på skiva eller kassett, eller varför inte som ett av spelen på en mini konsol.

Jag har börjat att skriva om olika spel som jag vill ha som jag nu ska börja att lägga upp här på FZ.
Jag kommer även ta med om det är någon konsol som jag behöver för att spela dessa spel eller om det finns något annat tillbehör som jag skulle vilja ha.
Det händer även att jag ibland tar upp olika japanska spel som jag gärna skulle vilja se en engelsk översättning av.

En gång per dag kommer jag lägga upp en ny lista och som ett Nintendo fan som jag är så kommer jag att börja med de stationära konsolerna från Nintendo:

* Nintendo Entertainment System
* Super Nintendo Entertainment System
* Nintendo 64
* Nintendo Gamecube
* Nintendo Wii
* Nintendo Wii U

Efter detta planerar jag att fortsätta med de bärbara konsolerna innan jag börjar titta på vad Sega, Sony och Microsoft har att erbjuda.


signatur

ゼルダの城

Releasehästryttare

Det är betydligt bättre att låta spelen leva som bra minnen i huvudet än att starta upp dem igen och bli besviken på att de flesta spel inte åldrats bra.

Medlem

Bra spel är och förblir bra spel oavsett ålder.
Har en gedigen samling med retromaskiner som det spelas på regelbundet och älskar det!
8-bits magi med NES eller Master System, 16-bitars pixelperfektion på Neo Geo, charmigt blockiga tidiga 32-bitars Saturn och Playstationspel. Retro rules!

Just nu är det ZX Spectrum som går varm hemma på tjockisen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Kontot avslutas
Skrivet av Devan:

https://media.giphy.com/media/1M9fmo1WAFVK0/giphy.gif

Det är betydligt bättre att låta spelen leva som bra minnen i huvudet än att starta upp dem igen och bli besviken på att de flesta spel inte åldrats bra.

Jag har märkt när jag läst på olika forum att det finns många som känner så som du beskriver.
Lyckligtvis så brukar jag själv inte känna så så ofta.
Jo, ibland på NES spel men det beror oftast på att det inte går att spara på de flesta av dessa spelen.

Men när NES Classic Mini släpptes så fick många av dessa spelen ett nytt liv i och med att man kunde spara via Suspend Points.
Det blev mycket roligare att spela på den än på original NES.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Har lagt upp listan över NES spel:

https://m.fz.se/forum/trad/433292-nintendo-entertainment-syst...

SNES spel:

https://m.fz.se/forum/trad/433305-super-nintendo-entertainmen...

och N64 spel:

https://m.fz.se/forum/trad/433316-nintendo-64-spel-som-jag-on...

som jag önskar mig.

Kommande dagar ska jag även lägga upp Gamecube, Wii och Wii U spel.
Sen håller jag just nu på att försöka komma på vilka fler listor jag ska göra efter det.


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Jag håller mig till emulatorer. Emulatorerna är idag så pass bra att de to.m kan ställas in så de har mindre latency än originalen, något jag inte har något emot.

Själva samlandet och sökandet i sig är dock väldigt roligt och något jag rekommenderar (även om det ofta blir dyrt). Samlar själv på actionfigurer (framförallt star wars och LOTR) som jag rent visuellt tycker är roligt / fint att titta på (roligare än tavlor eller nån skulptur osv) när man har några hundra av dom i hyllorna. Hade mycket äldre PC "big box" spel ett tag också men tycker inte det är så visuellt upphetsande om man inte tar ner boxarna och tittar på framsidorna osv.

Att samla på något blir ofta en social grej också där man kommer i kontakt med andra samlare osv. En bra hobby tycker jag.

Kontot avslutas
Skrivet av Harmond:

Jag håller mig till emulatorer. Emulatorerna är idag så pass bra att de to.m kan ställas in så de har mindre latency än originalen, något jag inte har något emot.

Själva samlandet och sökandet i sig är dock väldigt roligt och något jag rekommenderar (även om det ofta blir dyrt). Samlar själv på actionfigurer (framförallt star wars och LOTR) som jag rent visuellt tycker är roligt / fint att titta på (roligare än tavlor eller nån skulptur osv) när man har några hundra av dom i hyllorna. Hade mycket äldre PC "big box" spel ett tag också men tycker inte det är så visuellt upphetsande om man inte tar ner boxarna och tittar på framsidorna osv.

Att samla på något blir ofta en social grej också där man kommer i kontakt med andra samlare osv. En bra hobby tycker jag.

Ja det kan vara väldigt kul med samlande och den sociala delen med det.

Det enda bland spel som jag själv har samlat på är när det kommer till vissa spelserier.
När det kommer till att köpa spel för övrigt så är det inte något samlande att man typ ska ha alla spelen eller så.
För mig är det att jag vill ha vissa spel som jag spelade när jag var yngre plus att det finns andra spel som jag vill ha som jag har missat som jag ändå tycker verkar roliga.

Samlare brukar vilja ha kompletta samlingar, för mig spelar det ingen roll om det typ bara är en kassett som jag får tag på där etiketten är bortriven, så länge som det är rätt spel.
Därför försöker jag alltid leta efter det billigaste alternativet.

Emulatorer är inget för mig då jag vill spela på original hårdvara eller på en annan nyare konsol, ibland helt beroende på vilket spel det är.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar