Vad tycker ni om mobilspel?

Medlem
Vad tycker ni om mobilspel?

Som rubriken lyder, Vad tycker ni om mobilspel? Finns det äns någon som är hypad på alla nya mobispel som ska komma? För helt ärligt så känner jag att hela spelbranschen kommer bli så jävla skit i år då alla bara vill va med å cashgrabba på mobilspel som bara kommer bli stora i asien...

Medlem

Mobilspel kant vara roliga... Men oftast är det bara skit å pay to win spel som finns där. Jag spelade mycket spel på mobilen när jag satt på toaletten förut men det har gått över till att vara reddit istället.

Spel på mobilen intresserar mig inte alls längre och kommer nog inte göra det alls de kommande åren.

Tråddemonen
Testpilot

@Welo: Helt ok tidsfördrift. Gjorde en tråd om tips på mobilspel för ett par månader sen.

https://www.fz.se/forum/trad/432154-mobilspelslistan

Inaktiv

Barnen spelar massvis med mobilspel givetvis, tillhör liksom den generationen.
Men personligen finner jag ingen ro eller nöje att spela på smartphones överhuvudtaget. Må vara äldre än sten när det kommer till sådant, men då gör jag hellre annat om det skulle vara det enda alternativet.

Testpilot

Mobilspel har blivit ointressant eftersom allt man stöter på är Paywall/Microtransaction.

Tänk om FZ också recenserade vettiga mobilspel , som inte hade detta otyg.

Marknaden behöver rensas upp och redas ut så man vet vad man får om man betalar med nåt annat än "gratis" vilket alltid är microtransaktioner/fullt med adware.

Medlem

Jag VILL gilla dom. När jag skaffade smartphone så spelade jag en del Tower Defense spel (Kingdom Rush serien) som jag tyckte var superkul. Kostade typ 30 spänn eller nå.. men efter det har typ ALLA spel jag stött på varit gratis men pay to win.

Hearthstone lirar jag massor, och... det är ju litegrand gratis och pay to win, men inte så hysteriskt. Har inte spenderat en spänn, men kör alla daily quests så har alltid råd till EN bra lek.

Medlem

Jag spelar en del mobilspel, men har tröttnat nåt så enormt på freemium-modellen. Det är näst intill omöjligt att hitta bra spel utan reklam eller mikrotransaktioner (t.o.m Google Stores egen premium-kategori är mest freemiumspel under förklädnad), speciellt om man vill ha lite lättare spel med bra kontroller gjorda för mobil. Det finns ju bra "riktiga" spel, men jag orkar inte sitta och lira Baldur's Gate, GTA eller XCOM på mobil.

Jag hoppas att det vänder lite snart, men det är väl inte troligt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Calle pratade mobilspel med 99 för drygt ett år sen. Klart värt att kolla på!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

De kan vara ok, men det är inte ofta det kommer bra spel. Det senaste var Tiny Thief för ca 4 år sen.
Så ja, jag är inte så jätte förtjust i mobilspel då de oftast inte erbjuder något utöver pc/konsol och de oftast är väldigt lika varandra eller alldeles för enformiga.

Medlem

Inget fel på mobilspel även om jag enbart spelar dem när jag inte har tillgång till min PC (exempelvis vid resa eller pendling). Är glad att fler större bolag börjar visa intresse för marknaden, det behövs mer kvalitativa mobilspel (bortser från portningar av gamla spel).

Medlem

Tycker själv att de flesta mobilspel även bara är reskins av redan etablerade titlar. Sen som många här redan tagit upp freemium modellen och alla p2w i mobispel är ju det som stora utvecklare verkar vara ute efter nu, T.ex. diablo immortal verkar bara vara gjort för den Asiatiska spelarbasen och att dra in pengar genom en p2w/freemium modell.

Testpilot

Mobilspel är helt ok så länge de inte är "free 2 play". Dvs remakes av äldre spel eller nya spel. Det enda free 2 play spel som jag gillar är Pokémon GO eftersom det funkar hur bra som helst att spela utan att spendera några pengar i det. Övriga sådana spel har jag till slut stött på en vägg och bara avinstallerat.

Däremot skulle det behövas en Steam-liknande lösning där man har sitt bibliotek, med obligatorisk cloud saving och liknande. Det känns lite rörigt för närvarande, hade varit perfekt om jag kunde köpa mobilspel på Steam och sedan spela dem på telefonen.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

, hade varit perfekt om jag kunde köpa mobilspel på Steam och sedan spela dem på telefonen.

Ska vi drömma vidare på detta spåret så hade jag inte haft något emot om jag kunde spela hela mitt steam bibliotek i telefonen.

Medlem

Spelar rött sällan. Om det blir mobilspel så är det nått enkelt som tidsfördriv.
Annars föredrar jag hellre switch och 3ds om det är portabelt spelande jag vill åt.
Mobilspelen kommer råka ut för en kris så småningom tror jag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja vi får se hur Diablo Immortal blir, kan ju va skoj:D

Medlem

Om alternativet på en resa är att titta ut genom fönstret, eller spela mobilspel, så väljer jag att titta ut genom fönstret varje gång.

Läser mycket hellre en bok än spelar mobilspel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag slås av tanken att jag ska börja spela mobilspel med jämna mellanrum, men varje gång jag försöker slås jag av hur touchskärmar inte duger sett till respons och precision. Det finns undantag så klart, Florence och Professor Layton and the Curious Village fungerar alldeles utmärkt på mobilen, men allt som kräver precision går helt bort.

Laddade ner shmup-spelet Steredenn häromdagen, ett väldigt kul och bra shmup på alla sätt, men att spela med skärmkontroller håller inte när det börjar vina skott över hela skärmen. Spelet rekommenderar faktiskt handkontroll när man startar, men eftersom IOS kräver speciella kontroller kan jag inte nyttja detta då jag saknar MFI-kompatibla kontroller.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

Känner väl öht inget särskilt, eftersom 100% av mitt spelande idag förpassats till PS4. Brukade spela på allt och lite till men med åldern har det bara känts allt mer överdrivet. Det blir lite kaka på kaka. Och jag räknar väl in spel till iOS/Android där med. Jag spelar inte på mobilen, plattan (eller andra plattformar som använder dessa OS) men jag spelar av samma anledning heller inte på något annat. Men jag spelade nog som mest på mobil runt 2010-2012 och tyckte det fungerade bra. Och idag har ju mobilerna verkligen mycket kraft under huven.

Att säga att "mobilspel är en sak" endast är ju inte riktigt verklighetsbaserat, det finns lika mycket "kärnspel" där som på Xbox One liksom.

Om inte mer!

1
Skriv svar