Playstation 4 går som tåget – 91,6 miljoner sålda konsoler

Robot
Playstation 4 går som tåget – 91,6 miljoner sålda konsoler

Och nio miljoner har köpt senaste Spider-Man.

#playstation, #ps4, #sony, #spider-man


Inaktiv

Vad var det recensenten sa på SVT. 50 miljoner flugor gillar skit....

Medlem

Föredrar switch och pc före ps4.
Har inte ens införskaffat mig dom ps4 exklusiva spelen som släppts.
Så mycket tycker jag om konsolen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hoppade inte på konsol tåget förrän i mitten av detta år, men då blev det ett Xbox One x under en kampanj då den kostade lika mycket som pspro. Visst har Playstation bättre spel men är ändå väldigt nöjd med min Xbox som levererar 4k och är knäpptyst. 4k Blu-Ray spelaren lär man inte använda mycket men ändå kul att testa riktig 4k upplösning ibland jämfört med Netflix komprimerade 4k.

Men väldigt bra att Playstation lyckas ta dominans efter att Xbox 360 regerade förra generationen. Jag ser gärna att Xbox och Playstation har ungefär lika stor marknadsandel.
PC Will Always be king men konsol har sin plats också tycker jag.

Medlem
Skrivet av snubben:

Jag hoppade inte på konsol tåget förrän i mitten av detta år, men då blev det ett Xbox One x under en kampanj då den kostade lika mycket som pspro. Visst har Playstation bättre spel men är ändå väldigt nöjd med min Xbox som levererar 4k och är knäpptyst. 4k Blu-Ray spelaren lär man inte använda mycket men ändå kul att testa riktig 4k upplösning ibland jämfört med Netflix komprimerade 4k.

Men väldigt bra att Playstation lyckas ta dominans efter att Xbox 360 regerade förra generationen. Jag ser gärna att Xbox och Playstation har ungefär lika stor marknadsandel.
PC Will Always be king men konsol har sin plats också tycker jag.

Jag tror Xbox 360 och ps3 gick jämnt till slut.
Xbox360 hade fördelen i början med att satsa på gamers, bättre pris och bättre prestanda än ps3.
När ps3 sjönk i pris och fick bättre exklusiva så kom den ikapp.
Xbox360 var dock en bättre konsol på många sätt.
Rätt otroligt hur MS lyckades floppa XB1 iblrjan med tanke på erfarenheterna dom borde ha efter 360 kan man tycka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av snubben:

Men väldigt bra att Playstation lyckas ta dominans efter att Xbox 360 regerade förra generationen.

Var wii som dominerade förra generationen. Ps3 på andra plats och Xbox 360 tredje.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror Xbox 360 och ps3 gick jämnt till slut.
Xbox360 hade fördelen i början med att satsa på gamers, bättre pris och bättre prestanda än ps3.
När ps3 sjönk i pris och fick bättre exklusiva så kom den ikapp.
Xbox360 var dock en bättre konsol på många sätt.
Rätt otroligt hur MS lyckades floppa XB1 iblrjan med tanke på erfarenheterna dom borde ha efter 360 kan man tycka

Ja faktiskt helt otroligt hur dåligt Microsoft hanterade Xbox One i början. Tur att det har straffat sig så att de kan komma på rätt bana igen dock

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Var wii som dominerade förra generationen. Ps3 på andra plats och Xbox 360 tredje.

Wii räknas inte 😉 tror inte att Wii sålde så mycket spel heller då det enda folk ville spela var det inkluderade Wii sports eller vad det hette

Redaktör
Skrivet av snubben:

Jag hoppade inte på konsol tåget förrän i mitten av detta år, men då blev det ett Xbox One x under en kampanj då den kostade lika mycket som pspro. Visst har Playstation bättre spel men är ändå väldigt nöjd med min Xbox som levererar 4k och är knäpptyst. 4k Blu-Ray spelaren lär man inte använda mycket men ändå kul att testa riktig 4k upplösning ibland jämfört med Netflix komprimerade 4k.

Men väldigt bra att Playstation lyckas ta dominans efter att Xbox 360 regerade förra generationen. Jag ser gärna att Xbox och Playstation har ungefär lika stor marknadsandel.
PC Will Always be king men konsol har sin plats också tycker jag.

Intressant med förra generationen var att PS3:an hämtade in så starkt efter den rätt kassa starten. Trogna kunder är nog en del av förklaringen, en annan lägre pris och fler bra spel med tiden.


signatur
Medlem

Sitter här med en stilla undran om inte Nintendo dragit in mer pengar på lösa Wii-kontroller (rage, olyckor, vill kunna spela flera) än vad de gjort på själva Wii-konsollerna eller spelen. Kanske båda tillsammans rent ut av?

Avstängd
Skrivet av snubben:

Ja faktiskt helt otroligt hur dåligt Microsoft hanterade Xbox One i början. Tur att det har straffat sig så att de kan komma på rätt bana igen dock

Tror inte det bara var på grund av början av denna generation som ställde till det för Microsoft. Sista 2 åren av 360 var även väldigt svaga när det kom till spelsläppen. Kändes lite som att MS redan då övergett 360.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av snubben:

Wii räknas inte 😉

Ok.. men sist och slutligen sålde ps3 mer än 360... Dock inte så mycket så någon dominans fanns inte förra generationen


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Ok.. men sist och slutligen sålde ps3 mer än 360... Dock inte så mycket så någon dominans fanns inte förra generationen

Ok fel av mig

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Ok.. men sist och slutligen sålde ps3 mer än 360... Dock inte så mycket så någon dominans fanns inte förra generationen

Det kändes bara som att 360 dominerade för att det var overall en mycket bättre konsol.
Nu utan att skapa nått fanboy Wat på gamla konsoler men ps3 spel som var multiplayer form var skit i jämförelse. Men som sagt, det märkte inte dom flesta Dirty console peasants


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

inte så konstigt, med tanke på vilka spel som finns och ska släppas är det ju den bästa konsollen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Intressant med förra generationen var att PS3:an hämtade in så starkt efter den rätt kassa starten. Trogna kunder är nog en del av förklaringen, en annan lägre pris och fler bra spel med tiden.

Är det inte lite av en myt att PS3 sålde dåligt i början? Visst hade den kunnat sälja mer med ett lägre pris men den sålde inte dåligt.

Avståndet till 360 krympte ända från lanseringen och framåt vilket det såklart inte gör om man säljer sämre.

Jag skulle tro att många fått denna uppfattning av att främst läsa amerikanska spelsajter och i USA dominerade 360 ganska rejält.

Redaktör
Skrivet av Margy:

Är det inte lite av en myt att PS3 sålde dåligt i början? Visst hade den kunnat sälja mer med ett lägre pris men den sålde inte dåligt.

Avståndet till 360 krympte ända från lanseringen och framåt vilket det såklart inte gör om man säljer sämre.

Jag skulle tro att många fått denna uppfattning av att främst läsa amerikanska spelsajter och i USA dominerade 360 ganska rejält.

Nu när du säger det så har jag inga siffror att basera påståendet på. Det var mer så att Xboxen hade ett rejält försprång (släpptes ju dryga året innan) och att mycket kretsade kring den när det gällde speltester de första åren den generationen. Mer korrekt är att Xboxen stod i centrum för PR, marknadsföring och oss medier de första åren, och att PS3:an jobbade sig ikapp.


signatur
Medlem
920 miljoner
Skrivet av snubben:

Wii räknas inte 😉 tror inte att Wii sålde så mycket spel heller då det enda folk ville spela var det inkluderade Wii sports eller vad det hette

Det hade sålts 920 miljoner spel till Wii fram till mars 2018. Så det såldes spel i mängder.

Medlem

Jag har alla tre konsoler PS4, Xbox One S och Switch

Rangordnar dem såhär

1. PS4
2. Switch
3. Xbox One

Medlem
Ps3 sålde bra

Ps3 sålde bra men 360 sålde mer för maskinerna gick i sönder flera gånger något som inte ps3an gjorde där av så många sålda ex.
Men ps3 an gick om i ex sista två åren. Sluta med 4miljoner fler maskiner sålda. Jag hade 3st, en av varje men tyckte den första maskinen som släpttes i mars 2007 var den snyggaste av all time

Ps4 lär gå om alla utom ps2, lär no sälja runt 130miljoner tills de lägger ned den runt 2023

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Tror inte det bara var på grund av början av denna generation som ställde till det för Microsoft. Sista 2 åren av 360 var även väldigt svaga när det kom till spelsläppen. Kändes lite som att MS redan då övergett 360.

Jag håller nog med där men det var nog hela den generationen som fick många tidiga och trogna köpare att nästa generation byta till PS4.

Många drabbades av en eller flera RROD och det skadar såklart förtroendet. Även om man får nya konsoler på garantin så lessnar många.

Satsningen på Kinect störde många som vill ha "riktiga" spel.

MS "gav upp" förra generationen tidigt och det kom de sista åren få spel förutom uppföljare till deras stora serier. Samtidigt så pressade Sony ut massor av spel ända fram till att PS4 kom ut. Detta är nog MS största problem då det känns som att de är på väg att göra samma sak denna generation då det varit väldigt glest med exklusiva spel de senaste 1-2 åren.

Detta kombinerat med en massa beslut helt utan koll på vad kunderna ville ha i samband med att One skulle lanseras gjorde att troligen fler än någonsin valde att byta format.

Nu håller man ännu en gång på att satsa på fler studior men när ger det resultat? Man har tidigare denna generation stängt studior men nu börjar man köpa på sig studior igen. Kommer folk som köpt One gynnas av det eller är det ännu en satsning på nästa generation där man överger tidigare köpare?

Inaktiv

Så hela den här tråden är till för att ifrågasätta inte bara PS4 utan även PS3?

Obvious kränkt PC forum is obvious.

1
Skriv svar