Master System Magic – En hyllning till Sega Master System

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Master System Magic – En hyllning till Sega Master System

Dags för mer retro

En vän till mig, kanske USA:s största SMS-fantast, btrim, en av konsolens främsta speedrunners har gjort en liten videoserie som han kallar för Master System Magic där han spelar in Master System-spel i hög kvalitet, både visuellt och spelmässigt, där han låter spelen tala för sig själva, utan tal över spelet. Vill du bara se videoserien, gå längst ner i denna post, så slipper du min introduktion till Sega Master System.

En liten introduktion till konsolen

Innan 90-talets stora konsolkrig mellan SNES och Mega Drive/Genesis, då NES regerade utan förhinder. Det många inte känner till är att Sega hade en konsol som släpptes samma dag som Famicom med namnet Sega SG-1000, den 15 juli 1983.

Då SG-1000 inte blev lika populär som NES så behövde Sega ett svar på Nintendos gigant. In kommer Sega Master System, en maskin som släpptes hösten 1985 i japan.

Då Master System släpptes två år senare, kan slutsatsen dras att den är mer avancerad? Slutsatsen är korrekt i vissa hänseenden, men inte nödvändigtvis. Tydligaste förbättringen spelar på NESets största svaghet, färgerna. Upplösningen kunde nästan matcha NES men många spel hade en intern upplösning på 256x192, eller 256x224 istället för NES:ets 256x240. Personligen tycker jag att konsolens röda färger som det som sticker ut, mycket på grund av att NES inte har så många röda nyanser. Något jag tycker är väldigt trevligt då jag tycker mycket om Musse Pigg-spelen Castle of Illusion och Land of Illusion till SMS.

Master System var mycket populärare i Europa än i USA, vilket ledde till en del Europaexklusiva spel, bland annat Ninja Gaiden. Men regionen där Master System var populärast var Brasilien där officiellt licensierade konsoler nyproducerades fram till 2007.

NES vann även över Master System som Famicom hade gjort med SG-1000. Men denna gång var det på grund av spelen och inte teknisk överlägsenhet.

Hoppas ni tyckte detta var intressant! Nu är det dags för spellistan!

Länk till videoserien

https://www.youtube.com/playlist?list=PLICflFEQ2fpHbeFGbZIuFG...

Spellistan öppnar stort med ALF, sedan tar Aladdin och Alex Kidd: High-Tech World. I skrivande stund är det åtta spel i listan, men det kommer fler allt eftersom.

När du kollar på spelen, lägg märke till färgerna och även hur stora sprite:sen är jämfört med många NES-spel. VIlken konsol föredrar du?

Grukks tips

Ska du bara kolla på en av dessa videos, välj Castle of Illusion.


#FZ-ambassadör #retro #Sega #Master-System


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Min första konsol jag spelade på var faktiskt en SEGA Mastersystem II som brorsorna hade skaffat när jag var runt 2-3år gammal. Mitt allra första spel var Alex The Kidd in a miracle world som var inbyggt i konsolen.

Medlem

@Grukk: Sega Master System var min första spelkonsol. Minns fortfarande med varm glädje julen då jag fick den av mina föräldrar. Så denna tråd ger mig härliga nostalgiska vibbar samt en del information som jag inte kände till. Intressant!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Zimpan: Kul! Jag har faktiskt aldrig sett en SMS II i verkligenheten. Mycket är på grund av att den är mycket mer avskalad sett till bildsignaler, vilket inte gör den lika attraktiv för galningar som mig som vill ha högre kvalitet än RF och komposit. Original SMS-konsolen har RGB ut utan moddning. Bara köpa rätt kabel och köra!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Tror jag har det i någon kartong i förrådet. Har även kvar spelen, tror dock att kontrollerna är någorlunda trasiga om jag inte minns fel.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Guybrush82: Åååh! Låter jättehärligt! Älskar såna historier!

Kul att du uppskattar det!

En annan sak som är väldigt intressant med SMS:et är att spelen är regionsfria och de går i 50hz på Europeiska konsoler. På Amerikanska konsoler går de i 60Hz, vilket blir ca 17% snabbare än på en europeisk konsol. Vilket gör vissa Europaexklusiva spel (anpassade till PAL-konsolens långsammare hastighet) som Home Alone att spelas upp snabbare än tänkt på en Amerikansk konsol.

Det betyder dock att Europeiska spel kan användas för speedruns då spelen är regionsfria.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Zimpan: De allra flesta spelen går att spelas med en Mega Drive-kontroller. Vilken jag tycker är överlägsen SMS-kontrollern.

Jag spelar de spelen jag kan med en HORI MEGA COMMANDER för den har en SNES-aktig D-pad.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Flakmonkey

Fantastisk liten maskin. Hade inte någon själv iom att min fantastiska far tyckte att det här med konsoler var poänglöst. Dock inte så hemskt som det låter iom att han cobol-programmerare och därför såg till att vi hade både PCs och sedan C64, på de kunde man ju faktiskt göra annat än bara spela

Hursom så hade jag kompisar som hade Master Systems (var nog 50/50 mellan NES och SMS) och även om jag inte kan säga att SMS var den konsolen jag valt av dem så går det inte att förneka att det fanns mycket (kanske mer?) potential i SMS. Grafiken kunde verkligen vara imponerade i rätt händer och bara en sån sak som att du kunde vara två spelare i Double Dragon var ju fantastiskt. Sen minns jag också 3D-glasögonen som något fantastiskt.

Spel som jag själv minns är Alex Kidd (förstås), Ultima IV, Phantasy Star (lång före de RPGs som släpptes till NES), Wonder Boy III Dragons Trap, Sonic, Donald Duck, Land of Illusion, R-Type, Fantasy Zone och Phsyco Fox.

Boxarten ska ju också ha en extra eloge. Somliga tycker den är kass men jag gillar den

Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Oj märks att du är expert på retrogrejer! Kan bli en införskaffning i framtiden. Måste först kolla konsolens skick. Kan hända att jag plockar fram den i slutet på månaden för att kolla.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Zimpan: Umgås man med nördar med ett specialområde snappar man upp en hel del!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

@Zimpan: De allra flesta spelen går att spelas med en Mega Drive-kontroller. Vilken jag tycker är överlägsen SMS-kontrollern.

Jag spelar de spelen jag kan med en HORI MEGA COMMANDER för den har en SNES-aktig D-pad.
https://segaretro.org/images/thumb/8/8a/MegaCommander.jpg/320...

Heresy! Master dosans Fyrkant som är så bra!

Min första konsol, som man nötte Alex Kidd in Miracle world på när det begav sig.

Har i dag 2st version 1 plus en Master Converter 1&2 till Mina Mega Drives.

Phantasy Star, Wonder Boy 3: The Dragons Trap, Miracle Warriors, Ghost Busters och den bästa hemversionen av Bubble Bobble som gjorts! Vilka spel denna supermaskin har!

Sedan var ju processorn mer än dubbelt så snabb som NES:ens, inte för att jag tycker att det märktes så mycket i praktiken.

Sega for life!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Pansarknekt

Varken eller. Mina föräldrar hade varken råd eller förstånd att förstå varför en investering i en konsol might b a good thing. Alla mina kompisar hade nått system dock hueä hueä.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Ooh, the memories! Jag var SEGA-pojke och minns med värme en hel del titlar, där Wonder boy in monster land, Ultima IV och Alex Kidd in miracle world kommer högt på listan.
Och det gömda snigelspelet i konsollen som jag fortfarande kan nynna musiken till

Medlem

Min första konsol också som jag fick på födelsedagen 1986. Fanns en hel del pärlor, Wonder boy serien, Golvallius, Power strike mfl. Min föräldrar visste inte att man fick med gamepads så jag hade även två Joysticks till. Det var tider det.

Skribent

Önskade mig ett Nintendo, men fick ett Sega av tomten. Vet inte riktigt var det gick fel bakom disken på Stor & Liten. Men jag älskade verkligen konsolen och alla de spelupplevelser den erbjöd mig och mina polare back in the days.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mufflonet:

Ooh, the memories! Jag var SEGA-pojke och minns med värme en hel del titlar, där Wonder boy in monster land, Ultima IV och Alex Kidd in miracle world kommer högt på listan.
Och det gömda snigelspelet i konsollen som jag fortfarande kan nynna musiken till

Haha just det ja, Snigelspelet är en klassiker. Tog några år innan jag visste om det. Sjukt svängig musik

Medlem

Sparade pengar som en galning för att ha råd med en SEGA MEGA DRIVE när man va parvel, fy fan vilken kung man va på gatan när man skaffade den.

Medlem

Brukade hyra ett sega master system i kiosken där vi bodde (ca 1990). Fick senare ett NES och efter det ett mega drive. Vägen efter var ps1, ps2, xbox, xbox360, ps4. Nu äger jag ingen konsol, bara pc. Har också ägt Game boy, ds och 3ds.

Medlem

Master system var min första konsol, tills jag bytte till mig ett NES något år senare. Ärligt talat, jag myser faktiskt mer över Sega-titlarna, men inte så att NES var dåligt. Det var snarare SNES som gjorde mig lyrisk på den sidan av staketet.

Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Haha det märks väl. Kul att se någon med så mycket passion till retrovärlden inom tv-spel

Medlem

Oj vad nostalgisk man blir. Master System var min första konsol också! Fick konsolen på julafton tillsammans med Phantasy Star. Snacka om magisk jul, dessutom en total fullträff av mina föräldrar med just det spelet.

Minns med värme hur jag snodde köksteven till mitt rum (halvglad övrig familj) och byggde en koja inne i en enorm pappkartong som jag spelade i. Lite som att sitta inne i en arkadmaskin var tanken.

Jag har kvar konsolen, men alla spelen blev stulna vid inbrott. Smärtar än idag.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av SID 6.7:

Heresy! Master dosans Fyrkant som är så bra!

Min första konsol, som man nötte Alex Kidd in Miracle world på när det begav sig.

Har i dag 2st version 1 plus en Master Converter 1&2 till Mina Mega Drives.

Phantasy Star, Wonder Boy 3: The Dragons Trap, Miracle Warriors, Ghost Busters och den bästa hemversionen av Bubble Bobble som gjorts! Vilka spel denna supermaskin har!

Sedan var ju processorn mer än dubbelt så snabb som NES:ens, inte för att jag tycker att det märktes så mycket i praktiken.

Sega for life!

Hahah! Jaaa hädelse helt klart, men jag är så van med Nintendos styrkors att det känns jättekonstigt att använda SMS-kontrollerna 8-directional pad, men även Mega Drives D-pad.

Jag har inte jättestor koll på själva hårdvaran, om du vet mer dela gärna med dig!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Trots att jag tidigt blev Nintendo-fantast blir jag överlycklig att det andra lägret representerades i andra hem. Jag visste personligen inte om att Master System fanns förrän 2002 då @Humming-Bird sa att han hade konsolen som kom innan Mega Drive. Vi spelade Alex Kidd in Miracle World, Safari Zone och Wonderboy in Monster Land!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Har i dag 2st version 1 plus en Master Converter 1&2 till Mina Mega Drives.

Jag skaffade också en "Master System Converter" när jag senare gick vidare till en "Mega Drive". Bakåtkompatibilitet FTW!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Guybrush82:

Jag skaffade också en "Master System Converter" när jag senare gick vidare till en "Mega Drive". Bakåtkompatibilitet FTW!

http://www.the-liberator.net/site-files/retro-games/hardware/...

Hade ingen aning att de hette Master System Converter i Sverige. Jag har alltid använt namnet Power Base Converter, men antar att det är det amerikanska namnet för samma sak. Kul!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Hahah! Jaaa hädelse helt klart, men jag är så van med Nintendos styrkors att det känns jättekonstigt att använda SMS-kontrollerna 8-directional pad, men även Mega Drives D-pad.

Jag har inte jättestor koll på själva hårdvaran, om du vet mer dela gärna med dig!

Jag minns att när kriget mellan Sega och Nintendo rasade som värst så listades maskinernas hårdvara mot varandra konstant i tidningarna istället för att låta spelen tala för sig själva (och inget har förändrats idag...).

Det jag minns var att både Master System och Mega Drive hade mycket snabbare processorer än vad NES och SNES hade, men Snesen vann klart på ljud och färger samtidigt.

Där det märktes tydligast var väl EAs sportspel, NHL spelen gick i slow motion på snes.

Japanska Master System (Sega Mark III) hade ju en extra ljud/musikexpansion "Sega Mark III FM sound unit" som möjliggjorde fantastisk musik i dom spel som hade stöd för det.

Detta kan man uppleva själv nu i och med släppet av Phantasy Star till Nintendo Switch där kan man välja om musiken skall spelas upp som på en Europeisk Master System eller som på en Japansk Mark III med FM unit.
Natt och dag skillnad! Men eftersom jag spelat det så mycket på min vanliga Master System så gör ändå den "sämre" musiken mig mest nostalgisk.

Har du testat 3D spelen till Master System? Jag har bara 2st (Maze Hunter och Poseidon Wars) men effekten är fortfarande häftig än idag tycker jag, kräver ju visserligen tjock tv för att glasögonen skall synka. irdentligt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Grukk:

Hade ingen aning att de hette Master System Converter i Sverige. Jag har alltid använt namnet Power Base Converter, men antar att det är det amerikanska namnet för samma sak. Kul!

En kul grej var ju att den mera slimmade Master System Converter 2 bara släpptes i Europa. Det är inte ofta vi får hårdvara som jänkarna och Japan går miste om.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av SID 6.7:

Jag minns att när kriget mellan Sega och Nintendo rasade som värst så listades maskinernas hårdvara mot varandra konstant i tidningarna istället för att låta spelen tala för sig själva (och inget har förändrats idag...).

Det jag minns var att både Master System och Mega Drive hade mycket snabbare processorer än vad NES och SNES hade, men Snesen vann klart på ljud och färger samtidigt.

Där det märktes tydligast var väl EAs sportspel, NHL spelen gick i slow motion på snes.

Japanska Master System (Sega Mark III) hade ju en extra ljud/musikexpansion "Sega Mark III FM sound unit" som möjliggjorde fantastisk musik i dom spel som hade stöd för det.

Detta kan man uppleva själv nu i och med släppet av Phantasy Star till Nintendo Switch där kan man välja om musiken skall spelas upp som på en Europeisk Master System eller som på en Japansk Mark III med FM unit.
Natt och dag skillnad! Men eftersom jag spelat det så mycket på min vanliga Master System så gör ändå den "sämre" musiken mig mest nostalgisk.

Har du testat 3D spelen till Master System? Jag har bara 2st (Maze Hunter och Poseidon Wars) men effekten är fortfarande häftig än idag tycker jag, kräver ju visserligen tjock tv för att glasögonen skall synka. irdentligt.

Mega driven har jag lite bättre koll på hårdvarumässigt, just för att det var en så stor grej under Mega Drive vs SNES-debatten. Betydligt snabbare processor (Blast Processing) än SNESet. Men Nintendos jätte hade ett ess i rockärmen, precis som sin föregångare att ha extra hårdvara på spelkassetterna för att utöka konsolerna prestanda. På sås ätt blev SNES en en starkare konsol än Mega Drive för vissa titlar.

Kul att du nämner FM-möjligheten på SMS!

För den (som mig) som spelar sina SMS-spel på Mega Drive (Genesis) så går det att använda denna för att utan mod använda FM-ljud för spelen som stödjer det på SMS!
https://db-electronics.ca/product/power-base-fm/
Det går såklart att använda den som en helt vanlig Power Base Converter också.

Har aldrig spelat något SMS 3D-spel! Skulle vara kul, men har ingen CRT i mitt hem dåbjG gått över till digitala skärmar och uppskalare istället.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Zimpan:

@Grukk: Haha det märks väl. Kul att se någon med så mycket passion till retrovärlden inom tv-spel

Ja, nog är jag engagerad i ämnet. Äldre spel har alltid varit en del av mitt spelande. Det väcktes till liv igen när jag började med att speedrunna själv samt streama på twitch. Sen har det blivit mindre aktiv speedrunning, men mer intresse för konsolerna och tekniken runt det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Mega driven har jag lite bättre koll på hårdvarumässigt, just för att det var en så stor grej under Mega Drive vs SNES-debatten. Betydligt snabbare processor (Bladt Processing) än SNESet. Men Nintendos jätte hade ett ess i rockärmen, precis som sin föregångare att ha extra hårdvara på spelkassetterna för att utöka konsolerna prestanda. På sås ätt blev SNES en en starkare konsol än Mega Drive för vissa titlar.

Kul att du nämner FM-möjligheten på SMS!

För den (som mig) som spelar sina SMS-spel på Mega Drive (Genesis) så går det att använda denna för att utan mod använda FM-ljud för spelen som stödjer det på SMS!
https://db-electronics.ca/product/power-base-fm/
Det går såklart att använda den som en helt vanlig Power Base Converter också.

Har aldrig spelat något SMS 3D-spel! Skulle vara kul, men har ingen CRT i mitt hem dåbjG gått över till digitala skärmar och uppskalare istället.

Sega gjorde ju något liknande med vissa titlar. På rak arm vill jag minnas att Virtua Racing hade något extra chip för att klara av 3D grafiken.

Den där konvertern var ny för mig, kan bli ett framtida inköp trots att jag redan har 2st konverters så tack för tipset.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

12
Skriv svar