Begagnade EA-spel kostar att köra online

Medlem
Begagnade EA-spel kostar att köra online

Vidrigt...

Inaktiv

Det är inte precis gratis att hålla igång alla servrar så på sätt och vis kan jag förstå dom.

Medlem
Skrivet av anon_37986:

Det är inte precis gratis att hålla igång alla servrar så på sätt och vis kan jag förstå dom.

Sen när betalar EA alla privata Battlefield Bad Company 2 servrar för att vara uppe?

Tror nog du talar i nattmössan jag.

Tiv

Medlem

Så länge utvecklarna får en del av kakan så tycker jag det är helt rätt.

De enda som tjänar på begagnade spel är butikerna som säljer dem, så utvecklare får sämre royalty etc.

Medlem

Man kan säga vad man vill om Activison men EA är vidrigast. Dice sålde sin själv till EA.

Medlem
Skrivet av Tivook:
Skrivet av eatbeaver:

Det är inte precis gratis att hålla igång alla servrar så på sätt och vis kan jag förstå dom.

Sen när betalar EA alla privata Battlefield Bad Company 2 servrar för att vara uppe?

Tror nog du talar i nattmössan jag.

Tiv

En liten notis till dig, EA har gett ut lite fler spel än bara Battlefield: Bad Company 2.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Detta är ju inte riktat mot pelle som vill sälja sitt Fifa-11 till grannen utan t.ex. gamestop och liknande som köper begagnade spel billigt och säljer för nästan nypris utan att betala en krona till EA games. Detta är ju dessutom inget nytt, t.ex. Geras of War 2 hade ett mappack som man fick gratis om man köpte spelet nytt, men om man köpte det begagnat fick köpa senare. Detta är ju bara en lite mer extrem version av detta.

Så jag kan förstå varför dom gör det, men blir inte roligare för oss konsumenter för det.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Hmm, förstår upplägget, men då är det bye-bye till alla spelshoppar inom kort...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Lite gratis DLC vid köp är helt okej, men att lägga på straffavgifter kan de glömma. Då får man undvika att köpa deras söndermjölkade sk*tspel framöver, deras förlust
Visst, Game/Gamestop satsar hårt på att sälja begagnat och de ville nästan lyncha mig när jag inte ville spara hela 30kr?! på att köpa ett spel beg. istället för nytt, men någon innovativare lösning borde de hitta på.

Medlem

En liten fundering är det inte så att man hyr servern av EA i Bad Company 2?

mg
Medlem

Bah, är så man vill torrenta deras dynga bara för att.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Detta är ju inte riktat mot pelle som vill sälja sitt Fifa-11 till grannen utan t.ex. gamestop och liknande som köper begagnade spel billigt och säljer för nästan nypris utan att betala en krona till EA games. Detta är ju dessutom inget nytt, t.ex. Geras of War 2 hade ett mappack som man fick gratis om man köpte spelet nytt, men om man köpte det begagnat fick köpa senare. Detta är ju bara en lite mer extrem version av detta.

Så jag kan förstå varför dom gör det, men blir inte roligare för oss konsumenter för det.

Av ren nyfikenhet...hur tänker du när du säger att EA ska ha pengar för att spelets säljs av första personen? T.ex, du köper det, säljer det till en polare eller GAME.

Vad f*n har EA med det att göra? Ska varje mobiltillverkare ha royalty för en mobil som säljs på blocket eller?

Är spelet köpt en gång, så är det köpt och ska fungera därefter - end of discussion.

Medlem

Känns ju inte sådär jättekul


signatur

www.woll.se for the win

Medlem

snåla jävlar, de äcklar mig hur alla spelföretag inte får nog av pengar då de redan simmar i dem

Medlem

FY FAN!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Shit, detta vart det sjukaste jag hört på länge.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Om det är för att täcka upp utgifter för att hålla servrar igång så kan jag väl iochförsig förstå det. Men vilken annan branch hade man kunnat göra så i? Tänk om man inte fått köpa bilar begagnade utan att vara tvungen att betala en avgift till biltillverkaren för att få köra med bilen?

Själv så har jag helt slutat köpa begagnade spel. Förut, när man hade en PlayStation 1, så var det ekonomiskt försvarbart att byta in eller köpa begagnat. Men det är ju i det närmaste ocker som t ex Game och Gamestop bedriver nuförtiden. Samma spel som de säljer begagnade (för knappt 100 kr billigare än nypris) kan man oftast (om inte alltid) hitta billigare - och helt nya! - i webbutiker eller i reabacken på t ex Rusta.

Medlem

Till er som spottar och svär:

EA får inte en spänn för begagnade spel. Är det någon ni borde vara sura på är det väl snarare Game/EB Games som tar nästintill fullpris för begagnade spel.

Exempel
1: EA släpper en patch på Xbox Live till Fifa. För varje person som laddar ner patchen måste EA betala till MS.

2: Att hålla igång multiplayer är inte gratis (oavsett plattform, dedikerade servrar, back-end saker, support etc.)

Är det inte lite surt för EA att behöva betala allt sånt här när de inte fått in pengar för det (jämfört med att köpare nr. 1 lägger det på hyllar och inte spelar).

Vad är förresten skillnaden mellan detta och PC spel med cd-key? De allra flesta PC-spel på sistone låter en cd-key till ett konto så att andrahands-köpare inte kan spela multiplayer.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Wardancer:

Detta är ju inte riktat mot pelle som vill sälja sitt Fifa-11 till grannen utan t.ex. gamestop och liknande som köper begagnade spel billigt och säljer för nästan nypris utan att betala en krona till EA games. Detta är ju dessutom inget nytt, t.ex. Geras of War 2 hade ett mappack som man fick gratis om man köpte spelet nytt, men om man köpte det begagnat fick köpa senare. Detta är ju bara en lite mer extrem version av detta.

Så jag kan förstå varför dom gör det, men blir inte roligare för oss konsumenter för det.

Av ren nyfikenhet...hur tänker du när du säger att EA ska ha pengar för att spelets säljs av första personen? T.ex, du köper det, säljer det till en polare eller GAME.

Vad f*n har EA med det att göra? Ska varje mobiltillverkare ha royalty för en mobil som säljs på blocket eller?

Är spelet köpt en gång, så är det köpt och ska fungera därefter - end of discussion.

Grattis du missuppfattade allt ihop. Det jag menade är att EA games INTE gör detta för att sätta dit den privatperson som vill sälja sina egna spel till kompis eller vem som. Utan det faktum att t.ex. Game köper in begagnade spel billigt och sedan säljer till nästan nypris. Och går med ett par hundra kronor i vinst per spel, ren vinst som går rakt ner i fickan på företaget. Det är också där spelföretagen förlorar stora mängder pengar.

Samt analogin med mobiltelefoner är inte speciellt relevant då prylar slits och ser inte nya ut, medans ett spel ser ut och funkar exakt likadant om du köper det nytt eller begagnat. (visst fodralet kanske är mobbat men det är ungefär som att lådan till mobilen skulle vara mobbad. Men det är ju inte direkt någon som bryr sig om)

Säger inte att det är bra det EA games gör tvärt om, skit trist för oss konsumenter men jag förstår varför.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skägg.
10 Chambers

I Skate 3 ger koden dig tillgång till användarskapat material, som skejtparker osv.


signatur
Medlem

Skönt, nu kan man tanka spel och sen spela online för $10. Inte så pissdyrt, tbh.

Inaktiv

Det skall vi kul att se vad som händer med priserna på nya / begagnade spel.

Sjunker priserna rejält på begagnade spel så borde man kanske skaffa en konsoll. Annars får det vara.

Mycket Gamestop fans här eller?

Medlem

Det är en knepig situation. Visst - utvecklarna får inget för spel som folk köper begagnade. Men vem har sagt att dom prompt ska ha det? Volvo får inte en spänn om du köper en begagnad 240.

Edit: Sen tycker jag det är skillnad på begagnat och begagnat. Jag har inga som helst samvetskval när jag, som härom dagen, köpte Gears of War 2 för 129 spänn. Men det skulle aldrig falla mig in att köpa ett spel som varit ute en månad för 599kr om det finns sprittans nytt för en hundring till. Aldrig. Då köper jag det nytt.


signatur
Inaktiv

Men Varför ska spelutvecklare ha betalt för second hand-försäljning?
Folk här skriver 'varför inte?', men på vilket sätt skulle detta vara en positiv utveckling för oss, konsumenterna?

Jag är allmänt emot skiten iaf. Någon har ju iaf betalat fullpris för spelet en gång, och det får gärna räcka så.
Annars kommer varenda spel med onlinefunktion ha en prenumerationsavgift snart.

Edit:

Citat:

2: Att hålla igång multiplayer är inte gratis (oavsett plattform, dedikerade servrar, back-end saker, support etc.)

This is true, men spelen har ju sålts med försäljningsargument om att det kan (och gärna ska) spelas online. Kostnaden för att driva dessa servers betalas genom de 5-700 som spelet kostat när det är nytt.
Om det sen säljs vidare.. så innebär det ju inte precis nån merkostnad för EA vad gäller serverkapacitet etc. So I find this point moot. =P

Medlem
Skrivet av Ricken:

Skönt, nu kan man tanka spel och sen spela online för $10. Inte så pissdyrt, tbh.

I utgivarens ögon är det ingen skillnad på folk som piratkopierar och folk som köper begagnat, det är bara att det ena är lagligt.

Medlem

Går bara att använda koden till online 1 gång i BFBC2. 1 gång per konto (EA). Fick dock svaret via support att det gick bra att skicka en betalningscheck på 10USD + lite övriga upplysningar för ny nyckel till EA i USA (via post!).

Alltså, att köpa begagnat EA blir slöseri med tid och pengar.

Medlem

Vad dem inte tänker på är att folk kommer dra sig än mer in i gråzonen och pirata hela skiten, ingen kan eller gör någonting, bolaget går med dunderförlust, om man räknar att varje nedladdning är ett förlorat köp, plus att man kan köra vilka spel som helst på crackade servers och det enda man betalar för är bandbredden, några datorer och lite kablar.

Smart jobbat EA, jaga än mer folk in i piratträsket och se till att svensson skaffar sig övergripande datorkunskaper så att han / hon / det hittar precis vad dem vill ha.

Mer skall mer ha, ingen är nöjd med det dem har.

EA är den störste speltyrranen som någonsin har funnits, bojkotta skiten, först då lär dem sig att man måste mätta mun efter matsäcken.


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Nu får det fan räcka från EA!!


signatur

Game long and prosper

Skriv svar