Begagnade EA-spel kostar att köra online

Medlem

De galnaste är inte EA... de är "köparna".


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Inaktiv

Giriga utgivare som skiter fullständigt i allt annat än att tjäna pengar. Varför skulle EA tjäna pengar på att spel säljs begagnat, dom fick sina pengar när det såldes nytt. Skulle t.ex. en biltillverkare kunna kräva pengar om en av deras bilar säljs begagnade? J*vla skitsnack rent sagt.

Lika sniket som den nya treden att sälja halva spel och erbjudan resten i form av DLC för mer pengar.

Medlem

Ni som använder biljämnförelsen, den är inte relevant. En ny bil är värd mer än en gammal, pga slitage och annat. Ett spel är ett spel oavsett om det är använt en månad eller två. Stor skillnad. Samt på bilarna får volvo fortfarande in pengar på service och reserv delar... eller vänta lite nu, det kanske är relevant. Det EA games tar betalt för nu är helt enkelt reservdelarna...

De enda bovarna här är spelbutikerna som säljer begagnade spel dyrt.

Och de enda förlorarna här är konsumenterna.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Snart måste EA har slut på fötter att skjuta sig själva i. Dom går för långt i nästan allt dom gör i sin jakt på pengar.

Medlem

Köper man nya spel så går pengarna till utgivaren och utvecklaren och leder till fler spel.

Köper man av Game / Gamestop leder det till... Flashigare nyhetsbrev?

Medlem
Skrivet av prophetic:

Men Varför ska spelutvecklare ha betalt för second hand-försäljning?
Folk här skriver 'varför inte?', men på vilket sätt skulle detta vara en positiv utveckling för oss, konsumenterna?

Jag är allmänt emot skiten iaf. Någon har ju iaf betalat fullpris för spelet en gång, och det får gärna räcka så.
Annars kommer varenda spel med onlinefunktion ha en prenumerationsavgift snart.

Edit:

Citat:

2: Att hålla igång multiplayer är inte gratis (oavsett plattform, dedikerade servrar, back-end saker, support etc.)

This is true, men spelen har ju sålts med försäljningsargument om att det kan (och gärna ska) spelas online. Kostnaden för att driva dessa servers betalas genom de 5-700 som spelet kostat när det är nytt.
Om det sen säljs vidare.. så innebär det ju inte precis nån merkostnad för EA vad gäller serverkapacitet etc. So I find this point moot. =P

Nja, problemet är ju att spelet blir mkt mer "långlivat"pga andra-hands försäljningen och därmed måste utvecklarna uppehålla supporten för produkten (jämfört om alla hade köpt nya spel, 700 kr jämfört med 700 kr x 4)

Medlem

Mycket vill ha mer som man brukar säga

Medlem

EA har ju fått betalt för att nån ska spela spelet. Dom ska väl skita i "vem" som spelar det sen.

Medlem

Känns rätt. Gamestop, Game osv. utnyttjar begagnat marknaden vilket leder till att utvecklarna får mindre pengar. Inget konstigt enligt mig men folk här verkar gå bananas så fort utgivarna gör något för att få mer pengar.

Medlem

buuuuu!!


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skrivet av Whip:

Känns rätt. Gamestop, Game osv. utnyttjar begagnat marknaden vilket leder till att utvecklarna får mindre pengar. Inget konstigt enligt mig men folk här verkar gå bananas så fort utgivarna gör något för att få mer pengar.

Så alla företag ska börjar göra så här. Du köper en begagnad stol och du måste betala tillverkaren för att kunna använda den eller en begagnad sax, begagnad kruka, begagnad bord o.s.v.

Det blir ännu mindre köp från EA från min sida. Kul att köpa ett spel så är det skit spel sen står du där som ett fån.

Inaktiv

Please insert coin to play!


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

först köper man ett spel för runt 500kr och några år måste man betala 10 dollar till för att få spela sina spel igen. jävligt vidrigt. servrar kostar knappt ett skit på deras superdatorer! en server kräver fan ingenting från gamla spel nu för tiden.
De hade kunnat gjort en mapp för alla spel på en dator och suttit upp några servrar. något får dom fan offra för sina gamla spel dom släppt! vilka jävla losers ea är!

Medlem
Medlem

Okej dåligt, riktigt dåligt, men vilka köper begagnat numera??


signatur

B lup

Medlem
Medlem

Oh, f*** you EA!
När de väl har sålt spelet en gång så ska de inte få mer för det. De fick ju pengarna en gång så det ska inte spela roll vad som händer med spelet eller vem som spelar.


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem
Skrivet av Jeehao:

först köper man ett spel för runt 500kr och några år måste man betala 10 dollar till för att få spela sina spel igen. jävligt vidrigt. servrar kostar knappt ett skit på deras superdatorer! en server kräver fan ingenting från gamla spel nu för tiden.
De hade kunnat gjort en mapp för alla spel på en dator och suttit upp några servrar. något får dom fan offra för sina gamla spel dom släppt! vilka jävla losers ea är!

Oookej.

Medlem

Det ironiska är ju alla spelbutiker som har klagat/klagar på allt piratkopierande när de enligt tillverkarna är betydligt värre med deras begagnade spel. Så det är okej för spelbutikerna att stjäla från speltillverkarna och distributörerna men inte okej för vanliga personer att "stjäla" från spelbutikerna Härligt

Visst nu var det längesedan jag köpte ett begagnat spel dels för att de sällan är mycket billigare än nya men också för att ge tillbaks lite för alla spel jag ladda ner mindre legalt genom åren.

Medlem

Vet inte om jag fattat fel eller inte nu.

Om man då får en krashad hårddisk (eller om man köper en ny hårddisk) och måste installera om spelet.
Då får man alltså betala för hela spelet första gången, och alltså extrasumman den andra gången, för ett spel som man köpt helt själv?

Det låter ju jättekul...
Dom enda som drabbas är konsumenterna isåfall, för jag tvivlar på att butikerna kommer ändra sina vanor.

Eller har jag förstått helt fel?

Medlem

What's the big deal?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Jaha? Köper aldrig begagnat ändå.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Khorney:

Vet inte om jag fattat fel eller inte nu.

Om man då får en krashad hårddisk (eller om man köper en ny hårddisk) och måste installera om spelet.
Då får man alltså betala för hela spelet första gången, och alltså extrasumman den andra gången, för ett spel som man köpt helt själv?

Det låter ju jättekul...
Dom enda som drabbas är konsumenterna isåfall, för jag tvivlar på att butikerna kommer ändra sina vanor.

Eller har jag förstått helt fel?

Nyckeln lär ju vara knuten till ditt PSN eller Live konto, nått annat vore ju helt galet.

PC spel har ju haft CD-nycklar i många år, detta är ju i pricip samma sak. Fattar inte hur folk kan bli så sjukt upprörda.
Förhoppningsvis kan det få t.ex. game och liknande att sänka sina hutlösa begagnadepriser lite och det för konsumenten i slutändan blir ungefär samma pris, bara det att utvecklaren faktiskt får lite.
Jag köper aldrig begagnade spel bl.a. av den anledningen. Dels gillar jag att ha det nytt, sen vill jag ju att dom som faktiskt lagt ner blod, svett och tårar för att utveckla spelet ska få något för det. Inte att nån sketen återförsäljare ska roffa åt sig hela vinsten.

Medlem

Jag skyller nog precis som en del andra detta på ex gamestop. Jag tror inte ea bryr sig ett skit om jag som privat person säljer 3 år gamla spel för 50 kr på ebay. Däremot när gamestop köper två månader gamla spel av folk för en 100 och sen säljer dem för en hundring av ursprungspris så blir det stora intäkts förluster för ex EA. Sen är det vi konsumenter som drabbas.

Som någon annan också sa i tråden sluta jämföra med fysiska begagnade produkter! Köpa en sax begagnad är inte samma sak som ett spel. Om du köper fysiska saker begagnade är de inte lika bra som nya produkter av samma typ, ett dataspel skiljer sig inget mellan en ny och en begagnad produkt så köparen har ingen anledning att köpa den nya produkten.

Medlem

Så urbota dumt!

Medlem

som -Tobbe skriver.
Bara för att dom inför den här grejjen med att sälja iväg begagnade spel betyder inte att ni måste köpa alla spel dom säljer. Och om inte tillräkligt med kunder köper spelen så kommer dom förmodligen inte spinna vidare på den idén.

Det är kunden som styr marknaden

Medlem

Tycker detta är helt sanslöst om jag skall vara ärlig.

Har man redan köpt en produkt så är det väl upp till en själv vad man gör med den?
Vill jag sälja den skall väl inte EA ha pengar.

Det är som på bilmarknaden.

Jag köper en ny toyota, kör den ett par år och sedan säljer jag den till en vän, och tar tillvara på andrahandsvärdet, vilket jag sendan lägger på en ny bil.

Skall då min vän som köper bilen av mig, betala toyota?
Eller ännu sjukare, skall Toyota när bilen byter ägare, på något sätt göra så att delar av bilens funtioner tex AC:n stängs av, och för att åter få tillgång till denna måste min vän alltså betala Toyota, som redan fått full betalning för bilen.

Tycker verkligen inte om denna ide.

Visst det är skitaffärer som Game som håller på med dessa bytesaffärer.

Köpa Motor Storm 2 begagnat på game 499:-
Nytt på webhallen 299:-

Jag har absolut inte mycket tillövers för dessa affärer men EA får acceptera att man säljer sina produkter vidare när man köpt dem.

Jag själv gör inte det, men ska självklart har rätten att göra så.

Det är lite som att bilhandlarna skulle gå i taket för att folk köper begagnade bilar, och inte bara nya...

Resonemanget är trasigt.

Medlem

Charmen med begagnade spel försvinner men på andra sidan lär ju begagnade spel bli äckligt billiga eftersom det kostar extraefter du har köpt dom!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

Skitstil. Har man betalat för något så borde man kunna sälja det vidare. Underligt hur spelföretag så friskt jämför piratkopiering med att exempelvis stjäla en bil, medan det tydligen är hur flyktigt som helst efter att man faktiskt köpt det.

Är det ok att köpa en hel bil, för att sedan ha tillverkarna att komma och riva ut ena dörren före du säljer den vidare, bara för att sälja samma dörr igen till den nye köparen?

Edit: Märkte först efter att BigD hade precis samma resonemang i sitt inlägg

Medlem

Vet inte vad jag ska tycka, samtidigt som jag tycker detta är faktiskt en otroligt ful taktik så kan det ju innebära att utvecklare kan få en större inkomst och därmed mer pengar till mera och bättre spel. Det däremot lutar nog mera mot "Vafan EA?", just när vi trodde att Activision hadde tagit över den här tronen som världens as så hänger EA fortfarande med ett lillfinger. SLÄPP!


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Skriv svar