The Division 2 släpps på Epic Store och Uplay – men inte Steam

Medlem
Skrivet av kebbe:

Med skillnaden att när konkurrensen börja slå ut aktörer bränns hela spelbiblioteket i de tjänsterna, men visst, småsaker.

Nämn 1 gång det hänt.

Medlem

Har inte gillat Steam sen dom bytte från sitt snygga gröna skin, skönt med lite nytt blod. Bra ubi!


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Då skaffar jag det inte heller, rätt simpelt val för mig.


signatur

AYY LMAO

Skrivet av ohem:

Steam, Origin, Uplay, Blizzard App, GOG Galaxy, Epic Store, Discord Store, och Bethesda Launcher - gode gud i helvetet.

Vänta tills dom börjar samarbeta med hårdvarutillverkare också, "Must have an Nvidia card" eller "Only for AMD"

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Allmänt om du inte har program igång som du inte aktivt använder så "slöas" inget ner när man har många program installerade. Så ha inte tex. Origin igång när du spelar något spel från Uplay.

Inte fan stänger jag ner Steam, Origin, GoG Galaxy, Epic Store, Blizzard Launcher m.m. när jag ska spela just ett spel på Uplay. Jag har skiten på autologin av en orsak, för att det ska vara bekvämt. Visar ju hur mongo det är med alla launchers om inget annat.

Medlem
Skrivet av heady89:

Nämn 1 gång det hänt.

Hur långt vill du gå tillbaka? Har hänt ett flertal gånger, t ex med https://en.wikipedia.org/wiki/GameStorm som gjorde att man inte kunde spela vissa spel längre bland annat https://en.wikipedia.org/wiki/Aliens_Online. Inte i samma stora skala som Steam, men det har hänt vid flera tillfällen.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Undrar hur mycket alla dessa launchers man har på datorn slöar ner operativsystemet och spelen.

Behöver ju inte ha igång alla, enda jag kör är Steam och de andra startas bara när jag kör ett spel som kräver det:D

Skrivet av Jinxswe:

Fortfarande bättre än förr i tiden då man krävde en icon för varje spel och sen rota fram CD skivan för just de spelet.
Att vi har flera Launchers är absolut inga problem. Tvärtemot. Bättre konkurreras som gör att mindre företag kanske kan få en extra slant över.

Frågan är snarare vad som ska konkurreras. Vi spelare vill ju se en konkurrens, som i längden gynnar oss genom bra och stabila tjänster och förhoppningsvis en prispress till våran fördel. Men på det sätt som det fungerar nu är det snarare plattformsägarna som konkurrerar mot varandra om oss spelare, som långsiktigt ska gynna ägarna. Ungefär som på konsolmarknaden.

Genom att konkurrera med varandra genom exklusivitet så kan de ha exakt samma upplägg för sin tjänst som konkurrenterna.
Måste vara tacksamt att slippa konkurrera med förbättrade spelarupplevelser eller priser.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av kaealy:

Inte fan stänger jag ner Steam, Origin, GoG Galaxy, Epic Store, Blizzard Launcher m.m. när jag ska spela just ett spel på Uplay. Jag har skiten på autologin av en orsak, för att det ska vara bekvämt. Visar ju hur mongo det är med alla launchers om inget annat.

Det tar max ca 10 sekunder att starta upp något av de programmen, och autologin funkar ändå. Hur fan orkar du spela spelen själva om du inte pallar med ett extra klick?

Så även om programmen segar ner datorn, har skulden övergått till dig då det är du som envisas att ha de igång alltid. Varför inte starta alla program du har på datorn, eller alla spel? Då är det ju bekvämt att byta emellan.

Medlem

Detta är det bästa som hänt sedan half¬life 2. Hur kan folk inte se detta??!!...

Medlem

Oh, ni som säger att ni inte kommer köpa spelet: Ni kommer köpa det, eller så köper ni nästa spel som inte kommer på steam, det är bara en tidsfråga.

En riktig testballong från Ubisofts sida, jag tror inte det har med Epic att göra så mycket som att UbiSoft nog vill testa att släppa ett spel helt utanför Steam, dom har ju ändå konsolspelarna så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Oh, ni som säger att ni inte kommer köpa spelet: Ni kommer köpa det, eller så köper ni nästa spel som inte kommer på steam, det är bara en tidsfråga.

En riktig testballong från Ubisofts sida, jag tror inte det har med Epic att göra så mycket som att UbiSoft nog vill testa att släppa ett spel helt utanför Steam, dom har ju ändå konsolspelarna så.

Om Ubisoft vill testa något nytt kan de ju använda sin egen launcher exklusivt och skita i andra. Epic har säkert varit framme med stora börsen.

Medlem

@sargon3: Logik


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det är ju bara bra att det blir fler butiker. Men dom borde öppna upp så att det var ett enkelt sätt att öppna spelen från varandras launchers.

//LD

Medlem
Skrivet av ohem:

Steam, Origin, Uplay, Blizzard App, GOG Galaxy, Epic Store, Discord Store, och Bethesda Launcher - gode gud i helvetet.

+ Green Man Gamings "Capsule"


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Vänta tills dom börjar samarbeta med hårdvarutillverkare också, "Must have an Nvidia card" eller "Only for AMD"

Folk skulle envist forsätta rapa "konkurrens är bra" som ett mantra.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tacka vet jag GOG. De har förvisso en launcher de med, men där är den ju helt valfri till skillnad från övriga aktörers dito.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan inte ens använda epic store. Inaktiverade mitt konto pga av en massa intrångsförsök och kontaktade supporten om att jag vill aktivera kontot igen pga av epic store men dom svarar inte ens.

Jag har varit med om samma sak. (Tog bort mitt Epic-konto innan de släppte store dock). Haft ett Epic-konto sedan Gears of Wars glansdagar men efter släppet av Fortnite har det varit minst 2-3 intrångsförsök varenda dag. Till slut ledsnade jag och mejlade supporten och tog bort kontot. Jag hade väl tur men de återkom efter ca 48 timmar och hjälpte mig.

Medlem

För mig spelar det ingen roll vilken platform dem släpper det..
Har redan Steam, Blizzard, GOG, Uplay, Orgin.. datorn startar fortfarande lika snabbt för det.. kör allt med autologin.
Tar inte mer tid för starta upp ett spel på Steam eller Uplay..
Så förstår inte varför det är jobbigt.. de flesta sitter väl nu med SSD..
Mekanisk hårddisk då blir det jobbigt om ma har ca 20st start prg som jag har..

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Om Ubisoft vill testa något nytt kan de ju använda sin egen launcher exklusivt och skita i andra. Epic har säkert varit framme med stora börsen.

Trodde jag svarade, men ja... jag tror inte Epic har betalat något alls, om dom har gjort något har dom sänkt sin % ytterligare under bordet. Tror att detta bara var en liten knuff som Ubi behövde för att skippa steam, vilket dom troligen gärna vill själva, men dom vill nog hellre att misslyckandet beror på Epics plattform än deras egen, vilket dom kan säga nu om det inte säljer så bra.

Varför gör man det då? För att Division är ett konsolspel, dom kommer inte gå under om spelet säljer sämre på PC eftersom dom riktar spelet till konsolägare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Trodde jag svarade, men ja... jag tror inte Epic har betalat något alls, om dom har gjort något har dom sänkt sin % ytterligare under bordet. Tror att detta bara var en liten knuff som Ubi behövde för att skippa steam, vilket dom troligen gärna vill själva, men dom vill nog hellre att misslyckandet beror på Epics plattform än deras egen, vilket dom kan säga nu om det inte säljer så bra.

Varför gör man det då? För att Division är ett konsolspel, dom kommer inte gå under om spelet säljer sämre på PC eftersom dom riktar spelet till konsolägare.

Visst kan det vara så enkelt som du säger (utan att Epic varit involverade) men samtidigt är jag skeptisk. Det bör ju vara bättre oavsett vad att sälja på fler plattformar. Vill Ubisoft sen driva folk till att köpa genom Epic store kan de ju bara sälja något exklusivt skit där som de brukar/brukade göra på konsoler.

Medlem

Epic har så klart varit involverade, det är ju deras plattform och detta är väl det första största spelet som utannonseras för deras butik?

Att sälja på flera ställen är bättre (indiespel säljer på alla ställen), men inte alltid, då hade EA sålt alla sina spel överallt, samma med Valve själva, men om man skiter i det så tror jag som sagt, att om du tänker lite på det, om Ubi vill komma bort från Steam, men "easa in i det" så är detta perfekt. Men ja, vi får väl se vad som sker med allt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar