Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Hur är det, brukar ni spela om story missions för att få guldmedalj?

Själv så har jag inte gjort det, inte än i alla fall. Hade inte tid att fundera på det för det är så förbaskat bra story så jag ville bara se vad som händer härnäst.

Men om jag började på ny genomspelning så skulle jag antagligen försöka få guld i allt. Challenge-nörden i mig skulle nog vakna till liv och då skulle silver eller brons inte duga längre.

Nä sånt skiter jag totalt i.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Hur är det, brukar ni spela om story missions för att få guldmedalj?

Själv så har jag inte gjort det, inte än i alla fall. Hade inte tid att fundera på det för det är så förbaskat bra story så jag ville bara se vad som händer härnäst.

Men om jag började på ny genomspelning så skulle jag antagligen försöka få guld i allt. Challenge-nörden i mig skulle nog vakna till liv och då skulle silver eller brons inte duga längre.

Har inte spelat om ett enda uppdrag trots att jag har mest brons och en del silver. Jag har varit för engagerad i storyn för att spela om uppdragen - det blir ju inte samma flyt då.
Men, precis som du, så skulle jag nog sikta på guld vid en eventuell omspelning.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ändå kul att spela om även fast det är tredje gången. Dom har det så mysigt i början och alla är med.

Sen vet man ju vart man får pengar på direkten osv.

Imponerande! Jag är på epilog 2 (första spelningen) och vete 17 om jag skulle spela om det. Möjligen fram till och med kapitel 4.

Kapitel 6 är ju så dryyyygt med allt farande fram och tillbaka. Visst finns det en del riktigt bra känslosamma ögonblick, men jag ville ha ett avslut tidigare - man visste ju att det skulle gå åt skogen med Arthur. Gillar faktiskt att spela som Jim Milton ;-)- den övergången har de löst snyggt.

Avstängd
Skrivet av Leon_:

Imponerande! Jag är på epilog 2 (första spelningen) och vete 17 om jag skulle spela om det. Möjligen fram till och med kapitel 4.

Kapitel 6 är ju så dryyyygt med allt farande fram och tillbaka. Visst finns det en del riktigt bra känslosamma ögonblick, men jag ville ha ett avslut tidigare - man visste ju att det skulle gå åt skogen med Arthur. Gillar faktiskt att spela som Jim Milton ;-)- den övergången har de löst snyggt.

Ja alltså kapitel 5 är fruktansvärt tråkigt. 6 går an för det finns nya stranger missions där.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Hur är det, brukar ni spela om story missions för att få guldmedalj?

Själv så har jag inte gjort det, inte än i alla fall. Hade inte tid att fundera på det för det är så förbaskat bra story så jag ville bara se vad som händer härnäst.

Men om jag började på ny genomspelning så skulle jag antagligen försöka få guld i allt. Challenge-nörden i mig skulle nog vakna till liv och då skulle silver eller brons inte duga längre.

Nu för tiden gör jag sällan sådant. För läääänge sedan med Nintendo och Mario + Zeldaspel gav jag mig aldrig. Detta spel är ju så proppat med olika "quests" från start så löser man några känner jag mig ganska nöjd. Men det ger ju olika utmaningar. Såg att det på XB1 var ca 0,01procent som klarat guld på alla. Så en ordentlig utmaning som du kan känna dig stolt över är det nog. (men du blir väl så tjatig mot oss här om du klarar det "Har ni inte klarat guld på alla? Det har jag!"😝😝)😀

Medlem

@Över45: Haha, ja det vore rätt kul! Men det är nog bäst att ta det lugnt även om man fixat guld i allt för rätt vad det är så skulle det dyka upp någon som fixat platinum!

Apropå platinum, jag kollade vad som krävs för det och det är massor! Man får räkna med att det tar mellan 240 till 300 timmar och vissa saker går bara att göra i vissa kapitel så det gäller att ha stenkoll på allt. 😂

Här finns lista på allt...
Red Dead Redemption 2 Trophy Guide & Roadmap

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nemo:

Hur är det, brukar ni spela om story missions för att få guldmedalj?

Själv så har jag inte gjort det, inte än i alla fall. Hade inte tid att fundera på det för det är så förbaskat bra story så jag ville bara se vad som händer härnäst.

Men om jag började på ny genomspelning så skulle jag antagligen försöka få guld i allt. Challenge-nörden i mig skulle nog vakna till liv och då skulle silver eller brons inte duga längre.

Inte under själva genomspelningen, skulle för mig kännas märkligt när jag körde det första gången. Fick guld på några stycken av misstag dock, hehe. Men det är definitivt något jag gör när jag kör igenom storyn igen, när det blir aktuellt. En del requirements för guld verkar dock ganska svåra...

Skrivet av Leon_:

Imponerande! Jag är på epilog 2 (första spelningen) och vete 17 om jag skulle spela om det. Möjligen fram till och med kapitel 4.

Kapitel 6 är ju så dryyyygt med allt farande fram och tillbaka. Visst finns det en del riktigt bra känslosamma ögonblick, men jag ville ha ett avslut tidigare - man visste ju att det skulle gå åt skogen med Arthur. Gillar faktiskt att spela som Jim Milton ;-)- den övergången har de löst snyggt.

Jag gillade kap 6 mycket, dels var jag helt uppslukad av storyn och så fanns det en del nytt sidocontent att roa sig med. Även om man visste att det skulle gå åt h-e så var ju resan dit fantastisk enligt mig! Däremot kap 5 kändes rätt lamt, tack o lov relativt kort och linjärt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Nemo:

@Över45: Haha, ja det vore rätt kul! Men det är nog bäst att ta det lugnt även om man fixat guld i allt för rätt vad det är så skulle det dyka upp någon som fixat platinum!

Apropå platinum, jag kollade vad som krävs för det och det är massor! Man får räkna med att det tar mellan 240 till 300 timmar och vissa saker går bara att göra i vissa kapitel så det gäller att ha stenkoll på allt. 😂

Här finns lista på allt...
Red Dead Redemption 2 Trophy Guide & Roadmap

Herregud Hehe! Ja skryta om vad jag klarat är ju ingen vits. Men om man tänker på t ex sport kan man ju vara stolt om man gör mål i korpen och uppskatta proffsen iaf. Lika med E sport. ☺

Ambassadör
Xbox

En fan-made trailer för RDR2: (SPOILERISH)


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Nemo:

@Över45: Haha, ja det vore rätt kul! Men det är nog bäst att ta det lugnt även om man fixat guld i allt för rätt vad det är så skulle det dyka upp någon som fixat platinum!

Apropå platinum, jag kollade vad som krävs för det och det är massor! Man får räkna med att det tar mellan 240 till 300 timmar och vissa saker går bara att göra i vissa kapitel så det gäller att ha stenkoll på allt. 😂

Här finns lista på allt...
Red Dead Redemption 2 Trophy Guide & Roadmap

Det som stör mig med dagens spel är att man ska tvingas att spela online. Det syns ju på hur dessa listor på vad som skall klaras är utformade. Man måste klara vissa saker online för att bli "bäst". Då bojkottar jag online av princip!
Nej! Spel man köper som inte behöver spelas online ska ge en nog med belöning som singelplayer. Det gör ju detta spel iofs. Men med en sur eftersmak av att man bör spela online.😡

Avstängd

Jag är i början av kapitel 2 nu igen och det första jag brukar göra är att hämta araben uppe i svalbard efter man låst upp stallet, hämta lite guldtackor från skatter och dylikt, fara ner till Rhodes och hjälpa killen ur källaren i vapenaffären. Då får man en Lancaster repeater, man har bara en carbine repeater från början. Sen göra questen åt han som skriver en bok där man ska döda gunslingers så man får lite fina revolvrar. Man får ju tre st rare revolvrar och en rare mauser pistol av det uppdraget.

Kanske var lite spoilers detta men många glömmer dessa saker så lika bra alla ser det ifall ni ska spela om det någon gång.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox

@breahl: Bra checklist där för en omspelning!


signatur

Jump in.

Medlem

@breahl: jagar du något legendariskt djur direkt i början? Det finns ju en del bra trinkets.

I och för sig så upplevde jag aldrig att jag måste ha trinkets, men de underlättar förstås.

Medlem
Skrivet av Över45:

Det som stör mig med dagens spel är att man ska tvingas att spela online. Det syns ju på hur dessa listor på vad som skall klaras är utformade. Man måste klara vissa saker online för att bli "bäst". Då bojkottar jag online av princip!
Nej! Spel man köper som inte behöver spelas online ska ge en nog med belöning som singelplayer. Det gör ju detta spel iofs. Men med en sur eftersmak av att man bör spela online.😡

Ja, jag håller definitivt med. Bort med såna online-krav! För bövelen! *hytter med näven*

Avstängd
Skrivet av Nemo:

@breahl: jagar du något legendariskt djur direkt i början? Det finns ju en del bra trinkets.

I och för sig så upplevde jag aldrig att jag måste ha trinkets, men de underlättar förstås.

Jodå det gör jag. Har skjutit dom jag träffat på nu men ska jaga fler också. Man träffar ju på björnen när man jagar med Hosea och sen white bison när man hämtar araben, fick ett perfect moose skinn också då men som tur var hade jag ju två hästar så fraktade det på hästen jag for upp dit med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag är i början av kapitel 2 nu igen och det första jag brukar göra är att hämta araben uppe i svalbard efter man låst upp stallet, hämta lite guldtackor från skatter och dylikt, fara ner till Rhodes och hjälpa killen ur källaren i vapenaffären. Då får man en Lancaster repeater, man har bara en carbine repeater från början. Sen göra questen åt han som skriver en bok där man ska döda gunslingers så man får lite fina revolvrar. Man får ju tre st rare revolvrar och en rare mauser pistol av det uppdraget.

Kanske var lite spoilers detta men många glömmer dessa saker så lika bra alla ser det ifall ni ska spela om det någon gång.

Ja gunslingers uppdraget är bra att man kan göra så tidigt, även om det dröjer till avslut. Det finns ett hus där man kan få ett bra hagelgevär, liknande pumpaction, gratis. Man går in till en förvirrad kvinna och ner i en källarlucka. Huset ligger😜? Går att hitta tidigt.

Sitter i ett spelstopp HELT STOPP! Ska jag börja om? Ska jag ge mig in i backloggen? Det är tyvärr riktigt tråkigt. Är väl för att tråkiga gråvintervardagen kommit 🛑⏰

Avstängd
Skrivet av Över45:

Ja gunslingers uppdraget är bra att man kan göra så tidigt, även om det dröjer till avslut. Det finns ett hus där man kan få ett bra hagelgevär, liknande pumpaction, gratis. Man går in till en förvirrad kvinna och ner i en källarlucka. Huset ligger😜? Går att hitta tidigt.

Sitter i ett spelstopp HELT STOPP! Ska jag börja om? Ska jag ge mig in i backloggen? Det är tyvärr riktigt tråkigt. Är väl för att tråkiga gråvintervardagen kommit 🛑⏰

Börja om, go go go!

Man gör det alltid grundligare när man spelar om och man förstår mer också. Jag hade fullt upp med att lära mig kontrollerna när jag spelade det första gången i början, det slipper man vid en omspelning. Man dör inte ofta heller tack vare att man är så bra på spelet nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Börja om, go go go!

Man gör det alltid grundligare när man spelar om och man förstår mer också. Jag hade fullt upp med att lära mig kontrollerna när jag spelade det första gången i början, det slipper man vid en omspelning. Man dör inte ofta heller tack vare att man är så bra på spelet nu.

Haha ja du gillar ju detta spel otroligt mycket! Det är väl lite det som gör att jag verkligen funderar på att spela om. Alltså att jag äntligen hittat ett spel som gör att jag överhuvudtaget tänker så. Det var länge sedan kan jag säga. Så den här helgen börjar jag om!!😊 Får väl skita i de andra spelen ännu en tid. Jag kommer vänta så länge det går med att rädda Micah.😁

Avstängd
Skrivet av Över45:

Haha ja du gillar ju detta spel otroligt mycket! Det är väl lite det som gör att jag verkligen funderar på att spela om. Alltså att jag äntligen hittat ett spel som gör att jag överhuvudtaget tänker så. Det var länge sedan kan jag säga. Så den här helgen börjar jag om!!😊 Får väl skita i de andra spelen ännu en tid. Jag kommer vänta så länge det går med att rädda Micah.😁

Haha gött! Gör mina tips jag sa, man får ju skattkartan Poisonous trail när man dödar Flaco uppe i svalbard. Den får du $2000 av. Sen finns det en guldtacka i den där nedbrända byn inne på sheriffkontoret under disken. Det räcker gott ett tag för man kan ändå inte köpa hästar i början, därför jag hämtade araben. Men man ska ju uppgradera lägret osv så bra med pengar! Jag har aldrig uppgraderat lägret max någon save så hade tänkt försöka göra det nu. DVS skaffa alla skinn som krävs osv.

Ja jag fick den där questen där man ska rädda Micah igår innan jag la mig, kommer dra mig för att göra den. Han kan gott sitta där ett tag!


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Har någon testat Battle Royale läget i online?

https://www.youtube.com/watch?v=ncnbU_4uAzs


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Tycker det är så fascinerande hur jag ser ut att vara en av få som verkligen ser stora problem i RDR2. Rent tekniskt och detaljmässigt är det fenomenalt, och berättandet med röstskådespeleri och allt det innefattar är ruskigt bra när det är bra. Men det finns alldeles för mycket dötid, även i handlingens huvuduppdrag, som slösar med min tid utan att jag får något för det. Att rida ut till ett uppdrag, panga loss och hämta något, rida tillbaks till lägret, få ett nytt uppdrag, åka häst och vagn ut till ett nytt uppdrag, åka tillbaks till lägret - rinse and repeat. Det finns också en god portion spelmekaniska brister som får mig fly förbannad. Att man inte kan gå snabbare i lägret stör jag mig på, att hästen kan flänga runt som en pingisboll om man försöker vända sig om inne i en stad i närheten av random objekt på gatan - detaljerna är många, och varje session får jag något att gorma åt.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen RDR2, men jämfört med ettan är det mycket sämre i min smak. Temposättningen i ettan är helt fenomenalt bra och där ville jag göra sidouppdrag mellan varven eftersom den tighta berättelsen aldrig var särskilt långt borta. I RDR2 är allt berättande separerat av dötid, oavsett om det handlar om huvuduppdrag eller sidovarianter. Är inne på kapitel sex nu och har blott klarat 54 procent av spelets innehåll. Hade detta varit första spelet hade siffran legat närmare 90 procent. Hade min backlog inte varit så massiv hade jag nog inte stört mig lika mycket på all dötid, men hade ettan haft lika mycket av den varan hade jag inte alls älskat det lika mycket som jag gör.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

Tycker det är så fascinerande hur jag ser ut att vara en av få som verkligen ser stora problem i RDR2. Rent tekniskt och detaljmässigt är det fenomenalt, och berättandet med röstskådespeleri och allt det innefattar är ruskigt bra när det är bra. Men det finns alldeles för mycket dötid, även i handlingens huvuduppdrag, som slösar med min tid utan att jag får något för det. Att rida ut till ett uppdrag, panga loss och hämta något, rida tillbaks till lägret, få ett nytt uppdrag, åka häst och vagn ut till ett nytt uppdrag, åka tillbaks till lägret - rinse and repeat. Det finns också en god portion spelmekaniska brister som får mig fly förbannad. Att man inte kan gå snabbare i lägret stör jag mig på, att hästen kan flänga runt som en pingisboll om man försöker vända sig om inne i en stad i närheten av random objekt på gatan - detaljerna är många, och varje session får jag något att gorma åt.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen RDR2, men jämfört med ettan är det mycket sämre i min smak. Temposättningen i ettan är helt fenomenalt bra och där ville jag göra sidouppdrag mellan varven eftersom den tighta berättelsen aldrig var särskilt långt borta. I RDR2 är allt berättande separerat av dötid, oavsett om det handlar om huvuduppdrag eller sidovarianter. Är inne på kapitel sex nu och har blott klarat 54 procent av spelets innehåll. Hade detta varit första spelet hade siffran legat närmare 90 procent. Hade min backlog inte varit så massiv hade jag nog inte stört mig lika mycket på all dötid, men hade ettan haft lika mycket av den varan hade jag inte alls älskat det lika mycket som jag gör.

Du spelar spelet helt fel om du bara har 54% och är på kapitel 6. Detta är ett spel man ska ta det lugnt i och verkligen njuta av allt som finns. Spelar man det rätt så finns det alltid saker att göra. Klart att du tycker spelet är tråkigt när du bara gör huvuduppdragen och skiter i att utforska. Finns hur mycket sidogrejer som helst ute i världen du kan göra. Sen jakt är en stor del och crafting, jag var t.ex och skaffade ett perfect alligator skin nu för jag ville ha en sådan sadel, fick rida ändå från Valentine ner utanför saint denis för att få det. Jag skulle nog också tycka spelet var piss-tråkigt om jag bara gjorde huvuduppdragen, kan lätt säga att min andra och tredje genomspelning som jag gör nu är mycket roligare än första även fast jag vet allt som händer. Jag hade också för brått första genomspelningen. Men alla är vi olika och tur är väl det.


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@breahl: jag tycker inte det är särskilt underhållande att jaga och rida tillbaks till lägret, eller närmaste stad, eftersom även det medför en hel del dötid. Jag är helt enkelt inte särskilt förtjust i open world-design som är utformat för att man ska lalla runt och göra småsysslor hela tiden. Om den huvudsakliga narrativa strukturen och temposättningen är bra kan jag tänka mig att göra en del extra när jag motiveras av handlingen, vilket första RDR gör så bra, men i tvåan är det alldeles för stort fokus på open world-utforskande och inte tillräckligt fokus på tight narrativ. Som skrivet, hade berättandet varit befriat från dötid tror jag att jag hade gjort mycket mer av spelets innehåll än jag gjort nu.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

@breahl: jag tycker inte det är särskilt underhållande att jaga och rida tillbaks till lägret, eller närmaste stad, eftersom även det medför en hel del dötid. Jag är helt enkelt inte särskilt förtjust i open world-design som är utformat för att man ska lalla runt och göra småsysslor hela tiden. Om den huvudsakliga narrativa strukturen och temposättningen är bra kan jag tänka mig att göra en del extra när jag motiveras av handlingen, vilket första RDR gör så bra, men i tvåan är det alldeles för stort fokus på open world-utforskande och inte tillräckligt fokus på tight narrativ. Som skrivet, hade berättandet varit befriat från dötid tror jag att jag hade gjort mycket mer av spelets innehåll än jag gjort nu.

Ja men då är det helt fel spel för dig om du inte gillar open world där man ska utforska. Jag älskar stora open world spel och därför spel som detta och AC Odyssey/Origins tilltalar mig mycket. Spelet ska vara så stort som möjligt och ha så mycket som möjligt att utforska.

Jag hatar linjära spel där allt är pang på rödbettan.


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@breahl: nej det stämmer alldeles utmärkt, gillar inte open world-spel med alldeles för mycket plotter-detaljer att göra, och det var just därför jag blev så överraskad av första RDR. Ett open world-spel som lyckades kombinera ett tight narrativ och snygg produktion med open world-aspekter, utan att upplevelsen blev ofokuserad. Det är fortfarande det enda spelet som lyckats med det (The Legend of Zelda: Breath of the Wild kan inte riktigt jämföras, men det är också ett sjukt bra open world-spel). RDR2 har mer gemensamt med spel som du nämner, Asscreed Odyssey/Origins, som jag inte är det minsta lilla förtjust i.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Då har man precis sett 30+ minuters end credits. Vilket j*kla spel alltså! 100% Story, 83,3% game completion.
Klockade in på strax över 118 timmars speltid, vilket är otroligt med tanke på att man har en hel del annat att lägga tid på (småbarnsfar, etc). Tror att jag ligger strax över 100h i Witcher 3, men det är över en mycket längre period.

Köpte en XBOX One S enkom för det här spelet och det var det värt. Definitivt.
Inget annat spel har engagerat så mycket sedan.. ja sedan man var ung och hade tiden att sätta sig in i ett spel med riktigt bra story (Baldurs Gate 2 är väl det som jag först kommer att tänka på).

En stor del av glädjen med spelet har varit denna fantastiska tråd. Stort tack till Zimpan som drog igång den och ett varmt, varmt tack till alla er som har hållit den vid liv!

Nu skall jag sätta tänderna i Assassin's Creed Odyssey. Förhoppningsvis kommer jag inte att jämföra det alltför mycket med rdr2 då jag har svårt att tänka mig att något spel den närmaste tiden kan mäta sig med det mästerverket.

Medlem
Skrivet av Loevet:

jag tycker inte det är särskilt underhållande att jaga och rida tillbaks till lägret, eller närmaste stad, eftersom även det medför en hel del dötid.

Intressant det där med dötid. Det som du upplever som dötid är för mig skönt utforskande och det är ett av de absolut roligaste sakerna med RDR2 tycker jag.

När jag blivit klar med ett uppdrag så har jag aldrig bråttom tillbaka till lägret. Istället rider jag åt något håll som verkar intressant. Det kan vara något gammalt hus jag sett på en kulle, en vacker flod, ett mäktigt berg eller bara en slingrig väg som försvinner in i skogen. Jag stöter alltid på något överraskande eller fascinerande på vägen. Jag kan förstås inte "bocka av" något uppdrag på det sättet, men det är inte heller poängen. Spelet belönar mig istället för min nyfikenhet kan man säga och belöningen består av olika upplevelser.

Utan att jag tänker på det så ökar completion-procenten i bakgrunden men det är inget mål jag har utan bara en bieffekt från mitt sätt att spela. Jag kommer ofta till ställen som är "point of interest" och jag upptäcker nya djurarter, växter, osv som allihopa påverkar completion. Jag kommer ihåg att när jag började på kapitel 6 så råkade jag ta en titt på progress och såg att jag hade någonstans kring 80-90% completion.

Men som sagt, vad man upplever som dötid eller skönt utforskande beror ju på vad man gillar som spelare.

Medlem
Skrivet av Leon_:

En stor del av glädjen med spelet har varit denna fantastiska tråd. Stort tack till Zimpan som drog igång den och ett varmt, varmt tack till alla er som har hållit den vid liv!

Håller med! En störtskön tråd som jag gärna tittar in i. Tack @Zimpan!

Medlem

Var det bara jag som höll kvar vid originalhästen?

Det gjorde lite ont när hästen blev skjuten strax innan koleran sänkte mig.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Leffe-Bengan:

Var det bara jag som höll kvar vid originalhästen?

Det gjorde lite ont när hästen blev skjuten strax innan koleran sänkte mig.

Jag hade en...tågolycka med den hästen som jag spelat längst med Dock hade jag haft den häst som dog i slutet väldigt länge också så det var jobbigt ändå. Mycket sörjande av häst blev det i spelet för mig...


signatur

Jump in.

Skriv svar