Amazon uppges bygga tjänst för streamat spelande

Robot
Amazon uppges bygga tjänst för streamat spelande
Medlem

Äger inte Amazon streaming-sites-tjänsten Twitch.tv? eller är detta något annat?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

ELF
Medlem

@DitroX: Stämmer


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av DitroX:

Äger inte Amazon streaming-sites-tjänsten Twitch.tv? eller är detta något annat?

Twitch är en tjänst där folk kan kolla på andra som spelar, det som disskuteras i denna nyhet är tjänster där man själv spelar men majortiteten av hårdvaran finns på annan plats. Så två olika sorters streamingtjänster.

Medlem

Inte intresserad det minsta!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Haziza:

Inte intresserad det minsta!

Det funkar tusen gånger bättre än du föreställer dig.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Det funkar tusen gånger bättre än du föreställer dig.

Du menar tills den dagen alla utgivare sitter med egen service som du måste prenumerera på ifall du vill spela deras spel.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Det funkar tusen gånger bättre än du föreställer dig.

Jag är åtminstone inte övertygad. Beror iofs på hur det fungerar. Om min input ifrån kontrollen måste gå denna väg: Kontrollen-datorn-switch-"internet"-server-"internet"-switch-dator-skärm (Väldigt grovhugget och förenklat, men ni förstår nog min tanke) så kommer det nog vara ganska odugligt. Menar många jagar ms och hz hit och dit. Kommer vara tillbaka till stenåldern igen. Men jag tror inte att det fungera så. Bör ju vara något åt hållet att spelet är installerat på enheten hos mig, alla inputs och sådant sköts internt, men grafiken genereras via servern.

Eller tänker jag tokigt nu? Ni får gärna rätta mig då jag inte är påläst alls i ämnet.

Edit: Gillar ändå inte upplägget att vara låst till någon tjänst även om jag spelar väldigt mycket via Game pass för tillfället. Men vill ändå ha friheten och möjligheten att kunna spela var och när jag vill, i den eventuellt framtida sommarstugan utan internet, när internet ligger nere, vill kunna samla på utvalda spel fysiskt m.m. även om jag såklart ändå förstår fördelen med en kollektiv tjänst där många betalar lite och får tillgång till mycket. Exakt det som är grejjen med Game pass iofs, men har ju ändå valmöjligheten kvar.

Medlem

Trodde Alibaba eller vafan det heter var större. Men kul att fler miljardärer ger dig in i matchen, vad ska dom annars göra.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

ndr
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag är åtminstone inte övertygad. Beror iofs på hur det fungerar. Om min input ifrån kontrollen måste gå denna väg: Kontrollen-datorn-switch-"internet"-server-"internet"-switch-dator-skärm (Väldigt grovhugget och förenklat, men ni förstår nog min tanke) så kommer det nog vara ganska odugligt. Menar många jagar ms och hz hit och dit. Kommer vara tillbaka till stenåldern igen. Men jag tror inte att det fungera så. Bör ju vara något åt hållet att spelet är installerat på enheten hos mig, alla inputs och sådant sköts internt, men grafiken genereras via servern.

Eller tänker jag tokigt nu? Ni får gärna rätta mig då jag inte är påläst alls i ämnet.

Edit: Gillar ändå inte upplägget att vara låst till någon tjänst även om jag spelar väldigt mycket via Game pass för tillfället. Men vill ändå ha friheten och möjligheten att kunna spela var och när jag vill, i den eventuellt framtida sommarstugan utan internet, när internet ligger nere, vill kunna samla på utvalda spel fysiskt m.m. även om jag såklart ändå förstår fördelen med en kollektiv tjänst där många betalar lite och får tillgång till mycket. Exakt det som är grejjen med Game pass iofs, men har ju ändå valmöjligheten kvar.

Jag har sen en vecka tillbaka kört Parsec + Paperspace, dvs det dom kallar Cloud gaming fast med en egen Windows instans som man hyr istället för att bara streama ett spel utan OS.
Servern jag kör på är i Amsterdam och jag kan lira alla spel som Battlefield, Fortnite, Civilization, League of Legends utan nån latency som märks och i 1080p/60fps, 4k går oxå men har ingen skärm för det.
Jag kan spela spel på datorn, mobilen eller paddan med några enkla knapptryckningar (alla spel är inte optimerade för mobilen men det är en annan femma)

Jag trodde själv att just latency skulle vara ett problem men efter att ha testat är jag övertygad om att detta kommer bli framtiden för gaming.
Kostnaden kommer bli den stora frågan, Tjänsten Shadow tar t ex ca 300kr/mån för obegränsat användande, Parsec tar betalt per timme eller minut, för att det ska vara värt att gå från egen dator till Cloud måste priset vara tillräckligt lågt för att kunna konkurrera med egen hårdvara.

Om du är nyfiken på hur det fungerar så kan du kolla in Parsec eller Shadow på Youtube, Linus Techtips har ett intressant reportage om detta (https://www.youtube.com/watch?v=0BQ4bXNdEQI)

1
Skriv svar