Netflix stäms för varumärkesintrång av ägarna till Choose Your Own Adventure
Stämningen sker i och med lanseringen av Black Mirrors Bandersnatch.
Jag förstår inte hur de kan kalla filmen "interaktiv"... När man gör fel val så skickar de dig till en flashback meny där du tvingas att göra rätt val. Va fan är det för interaktivt med det? Telltale fick skit för att varje val ledde till typ samma slut, Bandersnatch val leder istället till Game Over...
Annars älskar jag idén om interaktiv film.
Jag förstår inte hur de kan kalla filmen "interaktiv"... När man gör fel val så skickar de dig till en flashback meny där du tvingas att göra rätt val. Va fan är det för interaktivt med det? Telltale fick skit för att varje val ledde till typ samma slut, Bandersnatch val leder istället till Game Over...
Annars älskar jag idén om interaktiv film.
Tycker bandersnatch var ett helt okej första försök. Kan nog komma mycket inressant ur det tekniken om netflix vågar satsa pengar på det.
@peggleball: Har inte sett det själv, men har hört att dom har en del serier för barn på Netflix som är interaktiva. Så tror dom har kört det ett tag.
@B-itta: Fast det är inte alla val som leder till det, precis som det var med bokspelen på 80- och 90-talet. Finns 5 olika slut och en del easter eggs beroende på vad man väljer.
Jag lyckades väl alltid välja "fel" så var tvungen att gå tillbaka o göra "rätt" val för att gå vidare i storyn. Hände mig 4 gånger tills jag gav upp.
Man fick ju tyvärr välja mellan två skitval hela tiden. Flera gånger fick man typ valen "Ha sönder datorn" eller "Häll kaffe i datorn". Vad är skillnaden?
Sen fick man ju game over rätt ofta. Typ tredje valet var ju om man ville ta jobbet man var och sökte. Sa man ja fick man game over. Wut?
Men till slut fick man 5 stjärnor på spelet om jag gjorde riktiga idiotval rakt igenom.
Jag förstår inte hur de kan kalla filmen "interaktiv"... När man gör fel val så skickar de dig till en flashback meny där du tvingas att göra rätt val. Va fan är det för interaktivt med det? Telltale fick skit för att varje val ledde till typ samma slut, Bandersnatch val leder istället till Game Over...
Annars älskar jag idén om interaktiv film.
Jo, interaktivitet kan ibland vara trevligt och intressant. Men när det som i detta fallet egentligen bara finns ett val (rätt eller fel) så blir det bara helt onödigt och irriterande.
Hur har Netflix skadat deras varumärke genom att referera till dem? Hade aldrig ens hört talas om Choose your own adventure föränns nu. Om det stämmer att dom var populära på 80 och 90-talet så lär ju dom har blivit förpassade till glömskans-korridorer för lääänge sedan.
Nä, låter bara som ett svagt svepskäl för att dra in "lite" pengar ifrån Netflix då deras spargris säkerligen sinat för länge sedan. Tror inte dom har någon chans att vinna målet, tack och lov.
Då hoppas jag "ensamma vargen" böckerna" och skaparna av desss på 80 talet stämmer choose your own adventure för de var före med att man fick göra sina egna val fast i bokform. Dessa stämningar är ju för faan löjesväckande. Var tacksam att jätten netflix nämner ert namn i en av sina serier istället så ni får en stund i rampljuset fast positivt istället som detta. På ett pissigt negativt sätt
@peggleball: Har inte sett det själv, men har hört att dom har en del serier för barn på Netflix som är interaktiva. Så tror dom har kört det ett tag.
Det tydligaste exemplet här är ju "Minecraft: Story mode men den första dom gjorde var "Puss in Book - Trapped in an epic tale".
Provade Pusss in Book när den släpptes för något år sen men fastnaden inte riktigt för formatet (även om själva storyn var rätt charmig). Sen dess så har dom gjort ett fåtal fler som finns listade på https://help.netflix.com/sv/node/62526.
/ LordDaimos
Då hoppas jag "ensamma vargen" böckerna" och skaparna av desss på 80 talet stämmer choose your own adventure för de var före med att man fick göra sina egna val fast i bokform. Dessa stämningar är ju för faan löjesväckande. Var tacksam att jätten netflix nämner ert namn i en av sina serier istället så ni får en stund i rampljuset fast positivt istället som detta. På ett pissigt negativt sätt
Minns att det fanns typ "choose your own adventure" i ett fåtal Kalle Anka-pockets. Nu var det ju inte jättemånga olika val men ändå.
@peggleball: Har inte sett det själv, men har hört att dom har en del serier för barn på Netflix som är interaktiva. Så tror dom har kört det ett tag.
Stämmer... Har dock för mig jag läst nånstans att de först ville prova och utveckla konceptet på barngrejer då barn oftare är öppna o positiva för nya saker, men att det sedan ska leda till utveckling riktade mot vuxna också, så det här var nog inte det sista interaktiva vi såg från netflix.
Haha. Så jävla fånigt.
Eller bara ett försök till money-grab?
Fånigt och sårade känslor har nog inget alls med saken att göra.
Jag förstår inte hur de kan kalla filmen "interaktiv"... När man gör fel val så skickar de dig till en flashback meny där du tvingas att göra rätt val. Va fan är det för interaktivt med det? Telltale fick skit för att varje val ledde till typ samma slut, Bandersnatch val leder istället till Game Over...
Annars älskar jag idén om interaktiv film.
Jag är ingen expert på CYOA men tror du kan ha missförstått lite. Alla ”återvändsgränder” kan ju ses som ett slut i sig. Hade du föredragit att starta om filmen från början varje gång istället? Varje ”slut” är ett eget parallelt universum som förklaras i filmen.
Jag är ingen expert på CYOA men tror du kan ha missförstått lite. Alla ”återvändsgränder” kan ju ses som ett slut i sig. Hade du föredragit att starta om filmen från början varje gång istället? Varje ”slut” är ett eget parallelt universum som förklaras i filmen.
Tror jag körde igenom två olika CYOA böcker, en av dem var typ som en dungeoncrawler och det fanns många slut, de flesta av dem innebar att du dog.
@Blackwolfe: Det kan jag absolut tänka mig men tror det hade känts orealistiskt i filmen Bandersnatch om de flesta av sluten hade inneburit en direkt död för huvudkaraktären. Målet var väl att han skulle göra spelet och därför är det game over med spelmakeriet i många av scenarion om han "fuckar" upp för extremt eller annat som gör att han inte kan fortsätta.
Eller bara ett försök till money-grab?
Fånigt och sårade känslor har nog inget alls med saken att göra.
Helt rätt. Nå, det angivna skälet slår mig såsom varande fånigt.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
@Blackwolfe: Det kan jag absolut tänka mig men tror det hade känts orealistiskt i filmen Bandersnatch om de flesta av sluten hade inneburit en direkt död för huvudkaraktären. Målet var väl att han skulle göra spelet och därför är det game over med spelmakeriet i många av scenarion om han "fuckar" upp för extremt eller annat som gör att han inte kan fortsätta.
Det är ju fortfarande game over även om det i boken jag läste innebar att man dog. Det är ju fortfarande ett slut.
Det är ju fortfarande game over även om det i boken jag läste innebar att man dog. Det är ju fortfarande ett slut.
Indeed, tar ett exempel när jag tackade ja till att jobba hos dem och sen tvingas spola tillbaka för att tacka nej. Då får jag ett slut efter 10 min film?
Det kallar jag inte interaktivt....
Ni som anser att avsnittet inte är interaktiv måste vara trögara än fryst sirap. Varje alternativ har konsekvenser, vissa är att det tar slut direkt. Andra har mindre betydelser, men alla spelar roll i slutändan. Ibland ger samma alternativ olika effekter beroende på vad du gjorde för tidigare val. Har ni inte koncetrationen att spela om avsnittet (vilket är hela poängen), se på nånting annat istället för att trolla här.
Indeed, tar ett exempel när jag tackade ja till att jobba hos dem och sen tvingas spola tillbaka för att tacka nej. Då får jag ett slut efter 10 min film?
Det kallar jag inte interaktivt....
Och du la inte alls märke till några skillnader andra gången? Tyckte skillnaden var väldigt tydlig.
Det är inte bara en interaktiv story, valen är också en övergripande del av storyn.
Indeed, tar ett exempel när jag tackade ja till att jobba hos dem och sen tvingas spola tillbaka för att tacka nej. Då får jag ett slut efter 10 min film?
Det kallar jag inte interaktivt....
Det var ju det bästa valet av alla, de räknar ju med att du ska välja JA, tiden spolas tillbaka, samma sak händer men karaktärerna har en slags deja vu-känsla, klockrent ju.
Det var ju det bästa valet av alla, de räknar ju med att du ska välja JA, tiden spolas tillbaka, samma sak händer men karaktärerna har en slags deja vu-känsla, klockrent ju.
Klockrent första gången möjligtvis, men sen fortsatte det hela tiden och tog slut för mig efter mina val...