Recension – New Super Mario Bros. U Deluxe

Robot
Recension – New Super Mario Bros. U Deluxe

Representerar något av det bästa och värsta med hela Super Mario-serien.

#new-super-mario-bros-u-deluxe, #nintendo, #switch


Moderator | Testpilot

Samtidigt som det är lite trist att äldre titlar kommer till Switch (då man gärna ser nya grejer) så är det också bra. Nu sålde Wii U-versionen faktiskt riktigt bra trotts att konsolen inte gjorde stordåd men bra ändå att folk som missade spelet kan få chansen att testa det nu.

Jäkligt off-topic men jag hade gärna sett att vi kunde få ta del av 3D World på Switchen då det i mitt tycke är en av de bästa Mario-spelen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om man jämför detta mot DK:Tropical Freeze. Vilka fördelar har DK mot Mario U? Båda två är spel till Wii U. Är t.ex DK ett bättre spel redan på Wii U? Har inte spelat något av dessa tidigare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Om man jämför detta mot DK:Tropical Freeze. Vilka fördelar har DK mot Mario U? Båda två är spel till Wii U. Är t.ex DK ett bättre spel redan på Wii U? Har inte spelat något av dessa tidigare.

Tropical Freeze är mycket, Mycket bättre. New Super Mario är cookie cutter mario, det gör ingenting nytt. Det är helt ok, men det är verkligen bara ok, det är så mediokert att jag tröttnade på det efter ett par banor. Tropical Freeze har personlighet, roliga plattforms utmaningar och intressant estetik. NSM är "Playing it Safe, The Game", vilket gör det rätt tråkigt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Tropical Freeze är mycket, Mycket bättre. New Super Mario är cookie cutter mario, det gör ingenting nytt. Det är helt ok, men det är verkligen bara ok, det är så mediokert att jag tröttnade på det efter ett par banor. Tropical Freeze har personlighet, roliga plattforms utmaningar och intressant estetik. NSM är "Playing it Safe, The Game", vilket gör det rätt tråkigt.

Ja här håller jag verkligen inte med. Mario U har i mitt tycke några av de bästa banorna i 2D-serien. Mitt största problem är egentligen grafiken, och efter Super Mario Run så är jag ännu mer less på den. Det är samma sak med Super Mario World för mig då tonvis med flash-spel på nätet använder samma utseende så jag tillslut inte vill se den alls. Många dömer Mario U för att det ser exakt likadant it som Mario Wii men banorna är faktiskt riktigt intressanta.

Med det sagt så är Tropical Freeze ett fenomenalt spel och i mitt tycke mycket bättre och mer nyskapande men Mario U håller måttet utan problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Maysay:

Om man jämför detta mot DK:Tropical Freeze. Vilka fördelar har DK mot Mario U? Båda två är spel till Wii U. Är t.ex DK ett bättre spel redan på Wii U? Har inte spelat något av dessa tidigare.

Tycker om båda spelen, hade båda till Wii U samt DKC:TF till Switch.

Jag skulle säga att NSMBU har bättre Co-op medan DKC:TF är ett bättre spel över lag, speciellt singleplayer.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas

Jag tycker också att New Super Mario Bros U är riktigt roligt.
Vi brukar spela både detta på Wii U och New Super Mario Bros Wii än idag.
Om man tröttnar på att spela i story mode så finns det mycket annat smått och gott för en till fyra spelare (på Wii U även för fem spelare om en person vill sätta ut brickor med Gamepaden på skärmen som de andra kan hoppa på.)


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Esri:

Tropical Freeze är mycket, Mycket bättre. New Super Mario är cookie cutter mario, det gör ingenting nytt. Det är helt ok, men det är verkligen bara ok, det är så mediokert att jag tröttnade på det efter ett par banor. Tropical Freeze har personlighet, roliga plattforms utmaningar och intressant estetik. NSM är "Playing it Safe, The Game", vilket gör det rätt tråkigt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja här håller jag verkligen inte med. Mario U har i mitt tycke några av de bästa banorna i 2D-serien. Mitt största problem är egentligen grafiken, och efter Super Mario Run så är jag ännu mer less på den. Det är samma sak med Super Mario World för mig då tonvis med flash-spel på nätet använder samma utseende så jag tillslut inte vill se den alls. Många dömer Mario U för att det ser exakt likadant it som Mario Wii men banorna är faktiskt riktigt intressanta.

Med det sagt så är Tropical Freeze ett fenomenalt spel och i mitt tycke mycket bättre och mer nyskapande men Mario U håller måttet utan problem.

Skrivet av Grukk:

Tycker om båda spelen, hade båda till Wii U samt DKC:TF till Switch.

Jag skulle säga att NSMBU har bättre Co-op medan DKC:TF är ett bättre spel över lag, speciellt singleplayer.

Ok tack för svaren. Det är nog lite det äldre receptet på plattform som har fått mig intresserad av båda dessa spelen. Det är fullt möjlight att man kanske köper båda två. Är nog själv ute efter en SP-upplevelse. Efter att ha spelat Odyssey så kändes en liten saknad efter det äldre. Speciellt från SNES (förmodligen mycket nostalgi) SMW & DK: Country.

Geeks Gaming

Hmmm, är sugen på detta.
Vad säger ni? Om man håller mario world som det bästa som hänt sen skivat bröd, är NSMBUD något i hästväg?

Moderator | Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, är sugen på detta.
Vad säger ni? Om man håller mario world som det bästa som hänt sen skivat bröd, är NSMBUD något i hästväg?

Inget slår Mario 3 och World. De spelen kommer alltid vara på topp när det kommer till 2D-spelen.

Med det sagt så är Mario U fortfarande ett riktigt bra spel. COOP kan också vara riktigt kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, är sugen på detta.
Vad säger ni? Om man håller mario world som det bästa som hänt sen skivat bröd, är NSMBUD något i hästväg?

Jag håller NSMBU som ett av mina favorit-2D-mario-spel. Tror ingen blir besviken av det första gången de spelar det.

Men det är samtidigt ett väldigt tryggt spel som inte direkt tog ut svängarna när det släpptes 2012 och ännu mindre nu.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Geeks Gaming
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget slår Mario 3 och World. De spelen kommer alltid vara på topp när det kommer till 2D-spelen.

Med det sagt så är Mario U fortfarande ett riktigt bra spel. COOP kan också vara riktigt kul.

Ja och för att göra saken värre kommer båda att finnas till Switch 😩

Skrivet av Grukk:

Jag håller NSMBU som ett av mina favorit-2D-mario-spel. Tror ingen blir besviken av det första gången de spelar det.

Men det är samtidigt ett väldigt tryggt spel som inte direkt tog ut svängarna när det släpptes 2012 och ännu mindre nu.

Jag gillar tryggt, rent och ibland avskalat. Det känns bra. Dock hade jag helst av allt sett mario maker till Switch

Medlem

Det är lite trist att Wii U titlarna får samma pris som nya spel när de återlanseras till Switch. Med en prislapp på 250-300 kronor skulle nog alla tjata mindre om att det är gammla grejer. Det skulle liksom kännas mer klädsamt. De skulle kunna heta något eget ”WiiU top tier Classics” eller vad som helst.

Moderator | Testpilot

@NordhNet: Kul att testa något nytt också. Älskar de äldre spelen men vid det här laget har jag hoppat igenom dem så många gånger att får jag chansen att spela ett nyare spel i serien så gör jag hellre det bara för att se vad de hittat på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av NordhNet:

Ja och för att göra saken värre kommer båda att finnas till Switch 😩

Jag gillar tryggt, rent och ibland avskalat. Det känns bra. Dock hade jag helst av allt sett mario maker till Switch

Skulle dock inte säga att NSMBUD är en konsolsäljare, om du inte redan har en Switch.

Men gillar du sidoskrollande plattformspel är Switchen en finfin plattform.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gen
Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Det är lite trist att Wii U titlarna får samma pris som nya spel när de återlanseras till Switch. Med en prislapp på 250-300 kronor skulle nog alla tjata mindre om att det är gammla grejer. Det skulle liksom kännas mer klädsamt. De skulle kunna heta något eget ”WiiU top tier Classics” eller vad som helst.

Nintendo i ett nötskal. De är duktigare än andra på att ta ruskigt bra betalt.

Switch Pro controller 729kr
Xbox One v.2 wireless 549kr
Dualshock 4 v.2 590kr

Redaktör
Ponny

@Esri: Håller fullständigt med dig om Mario U ställt mot DKC: Tropical Freeze. Hoppas Retro Studios en dag får chansen att följa upp det, nu när de inte gör Metroid Prime 4. Och agree @uberpwnage2.0, Super Mario 3D World är fullständigt lysande. Även om jag spelat skiten ur det på Wii U vill jag att fler ska få chansen att göra det.

Som Wii U-spelare kan jag tröttna på alla återlanseringar, men samtidigt förstår jag Nintendo. Wii U sålde, ehum, "sådär". Nu finns chansen att få ut riktigt bra spel till en större målgrupp.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag håller NSMBU som ett av mina favorit-2D-mario-spel. Tror ingen blir besviken av det första gången de spelar det.

Men det är samtidigt ett väldigt tryggt spel som inte direkt tog ut svängarna när det släpptes 2012 och ännu mindre nu.

Tänkte det, har man inte spelat NSMBU lär det väl vara ganska ok. Men sen kan jag hålla med om att ta ut fullt pris för ett spel som redan finns till WiiU är lite girigt.

dyb
Medlem

hade varit kul o spela, men prislappen är på tok för hög, 600kr ? borde kosta 350kr

Geeks Gaming

Switchen finns redan och spelar mycket bärbart på den när ungar sover osv.
För min del passar återlanseringar som handen i handsken (förutom priset) då jag vill ha liknande titlar mobilt. Nu fattas bara en steam-link app

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja här håller jag verkligen inte med. Mario U har i mitt tycke några av de bästa banorna i 2D-serien. Mitt största problem är egentligen grafiken, och efter Super Mario Run så är jag ännu mer less på den. Det är samma sak med Super Mario World för mig då tonvis med flash-spel på nätet använder samma utseende så jag tillslut inte vill se den alls. Många dömer Mario U för att det ser exakt likadant it som Mario Wii men banorna är faktiskt riktigt intressanta.

Med det sagt så är Tropical Freeze ett fenomenalt spel och i mitt tycke mycket bättre och mer nyskapande men Mario U håller måttet utan problem.

New Super Mario är stabilt, gör precis vad det ska, men ingenting mer. Där av det jag skrev, det är 100% safe, det tillför ingenting nytt vilket gör att hela serien i princip smälter ihop till en enda stor massa. 1:an till DS var ok när det kom, spelade igenom det och tyckte det var bra. Började spela 2:an men tröttnade extremt snabbt då det var så likt första. Samma sak mellan Wii och WiiU, de är så lika varandra att det skulle lika gärna kunnat vara en rak portning. Håller med om grafiken, det är också en av anledningarna till att dessa spel flyter ihop, alla andra spel har ett unikt utseende, ser du ett screenshot från 1-3, world, yoshi's island, så vet du direkt vilket av spelen de är, men det är inte lika enkelt med denna serie.

Helt ärligt så tycker jag att New Luigi Bros är mycket bättre än Mario. Det gör banorna mer intressanta, även om för många banor är för lika varandra.

Multiplayer tycker jag fungerar så länge det inte blir fler spelare än 2, med fler än 2 så blir det mest bara en kombination av kaos och hat :>.

Med det sagt så är det inget fel på själva gameplayet, har man inte spelat de tidigare spelen så är detta säkerligen bra om man gillar 2D mariospel, men har man kört Wii och WiiU så känns detta helt onödigt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

New Super Mario är stabilt, gör precis vad det ska, men ingenting mer. Där av det jag skrev, det är 100% safe, det tillför ingenting nytt vilket gör att hela serien i princip smälter ihop till en enda stor massa. 1:an till DS var ok när det kom, spelade igenom det och tyckte det var bra. Började spela 2:an men tröttnade extremt snabbt då det var så likt första. Samma sak mellan Wii och WiiU, de är så lika varandra att det skulle lika gärna kunnat vara en rak portning. Håller med om grafiken, det är också en av anledningarna till att dessa spel flyter ihop, alla andra spel har ett unikt utseende, ser du ett screenshot från 1-3, world, yoshi's island, så vet du direkt vilket av spelen de är, men det är inte lika enkelt med denna serie.

Helt ärligt så tycker jag att New Luigi Bros är mycket bättre än Mario. Det gör banorna mer intressanta, även om för många banor är för lika varandra.

Multiplayer tycker jag fungerar så länge det inte blir fler spelare än 2, med fler än 2 så blir det mest bara en kombination av kaos och hat :>.

Med det sagt så är det inget fel på själva gameplayet, har man inte spelat de tidigare spelen så är detta säkerligen bra om man gillar 2D mariospel, men har man kört Wii och WiiU så känns detta helt onödigt.

Spelet behöver i mitt tycke inte införa mycket nytt heller när bandesignen är så bra (nu tänker jag när spelet först släpptes och inte nu). Som sagt så är banorna det intressanta och flertalet av dem efter de första världarna är väldigt roliga att spela.

Gällande denna re-release så hade det varit kul med något nytt samt en billigare prislapp som folk pratat om. Problemet är väl att visst, Nintendo säljer sina produkter dyrt men i samma veva så köper folk det ändå tyvärr vilket gör att priserna hålls kvar.

Och nej, det här spelet är givetvis inte till för de personer som spelat spelet tidigare utan för alla som missade det här spelet och diverse andra från Wii U-katalogen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Trist att dom inte kan anstränga sig att göra ett nytt spel istället för att bara uppdatera Wii U versionen. För oss som redan spelat Wii U versionen och skaffat en Switch så blir det meningslöst att skaffa samma spel en gång till, samma sak med Mario Kart 8 och en rad andra Wii U titlar, vi får vänta många år på något nytt :/

Medlem

Jag håller inte med dig där. Jag älskar att ha dessa spel på Switch, och med tanke på försäljningssiffrorna så tycker de flesta likadant. Det kommer ju nya spel också så man har ju alternativ.

Skrivet av xverminator:

Trist att dom inte kan anstränga sig att göra ett nytt spel istället för att bara uppdatera Wii U versionen. För oss som redan spelat Wii U versionen och skaffat en Switch så blir det meningslöst att skaffa samma spel en gång till, samma sak med Mario Kart 8 och en rad andra Wii U titlar, vi får vänta många år på något nytt :/

Medlem

@lasselason: Hade du en Wii U innan och detta spel?

Jag hade det och jag hade Mario Kart 8 med bla, tycker det känns surt att köpa samma spel en gång till fast putsat och något uppdaterat.

På MK 8 på Switch så måste jag dessutom betala 200 kr om året för att kunna spela online! Vilket fortfarande är gratis på Wii U versionen.

Tycker Nintendo suger ut sina kunder maximalt och anstränger sig minimalt.

Medlem
Skrivet av xverminator:

@lasselason: Hade du en Wii U innan och detta spel?

Jag hade det och jag hade Mario Kart 8 med bla, tycker det känns surt att köpa samma spel en gång till fast putsat och något uppdaterat.

På MK 8 på Switch så måste jag dessutom betala 200 kr om året för att kunna spela online! Vilket fortfarande är gratis på Wii U versionen.

Tycker Nintendo suger ut sina kunder maximalt och anstränger sig minimalt.

Samma gäller ju Sony med last of US remaster och uncarted remasters kom ju till ps4.
På xbox one är det lite bättre tack vare bakåtkompabilitet där vissa spel även blir snyggare. Men även xbox one drabbas av remasters man behöver betala för. Ex GTA v.

Medlem

@jOnÄTÄn: Fast du kan ju inte jämföra GTA V. Där är det ju Xbox 360:s begränsningar. Xbox One släpptes väl strax efter GTA V släpptes, det är ju inte en remake av 360 versionen... Det är samma spel fast på olika plattformar. GTA V släpptes i en övergång mellan 360 och One. Har för mig de släppte GTA V till 360 och PS3 först medans PC versionen fick vänta. Dom lade dock till första persons vyn i PC och Xbox One och PS4 versionen.

Medlem
Skrivet av xverminator:

@jOnÄTÄn: Fast du kan ju inte jämföra GTA V. Där är det ju Xbox 360:s begränsningar. Xbox One släpptes väl strax efter GTA V släpptes, det är ju inte en remake av 360 versionen... Det är samma spel fast på olika plattformar. GTA V släpptes i en övergång mellan 360 och One. Har för mig de släppte GTA V till 360 och PS3 först medans PC versionen fick vänta. Dom lade dock till första persons vyn i PC och Xbox One och PS4 versionen.

Vad är skillnaden? Spelet är samma fast snyggare då kallar jag det för en remaster i alla fall. Är ju inga stora skillnader har spelat både 360 och PC versionen. Enda jag märkte var grafik/prestanda och en extra kameravinkel.
Precis som med detta Mario spel samma fast snyggare.
De är ju mest för de som missade spelet pga de inte hade wiiu.

Medlem

@jOnÄTÄn: Då har du missuppfattat vad en remake är.

MK8 för Switch är ingen remake, det är en patchad/uppdaterad version av Wii U version med några tillagda figurer och fordon. Skillnaden är 720p och 1080p.

Om du gör en remake av ett jättegammalt spel (som sträcker sig ca 10-15 år bak i tiden) typ att ett spel från Nintendo 64 skulle släppas med ny grafik tex för Switch, då är det en remake. GTA V släpptes med ett års mellanrum mellan 360/xb1 där bara de tekniska prestanda på PC/PS4/XB1 gör att det ser snyggare ut, det är samma texturer och allt fast högre upplösning.

Medlem
Skrivet av xverminator:

@jOnÄTÄn: Då har du missuppfattat vad en remake är.

MK8 för Switch är ingen remake, det är en patchad/uppdaterad version av Wii U version med några tillagda figurer och fordon. Skillnaden är 720p och 1080p.

Om du gör en remake av ett jättegammalt spel (som sträcker sig ca 10-15 år bak i tiden) typ att ett spel från Nintendo 64 skulle släppas med ny grafik tex för Switch, då är det en remake. GTA V släpptes med ett års mellanrum mellan 360/xb1 där bara de tekniska prestanda på PC/PS4/XB1 gör att det ser snyggare ut, det är samma texturer och allt fast högre upplösning.

Lägg märke till att jag skrivit remaster inte remake. Jag vet vad skillnaden mellan en remaster och en remake är. Remaster är vad man brukar kalla spel när de snyggat till grafiken men inte ändrat något. Precis som gta v på de nya konsolerna är. Resident evil spelet som släpps snart är däremot en remake.

12
Skriv svar