Begagnade EA-spel kostar att köra online

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Caoz:

Barnen i sin tur tröttnar på spelet och sen byter in den. Med koderna OANVÄNDA. Detta händer regelbundet idag och kommer fortsätta hända. Så vad kommer butikerna då göra? Jo plocka ut oanvända koder och se ge ut dem till kunder som aktivt frågar efter onlinefunktioner när de köper ett begagnat spel.

Det här påstående ställer jag mig otroligt tveksam till och skulle nog vela ha några siffror eller något uttalande från någon som faktist har insynen för att kunna ställa det här påståendet.

Jag har insynen, inga exakta siffror dock och kan därför berätta att så är fallet, vet inte hur många oanvända Mass Effect 2, Assassins 2, Vipcode till BFBC2, Dragon age-koder. Det är massor av gånger folk inte skrapar dem. För delvis har de ingen aning om att det finns "låst" innehåll och många har absolut ingen kunskap var man ska slå in dessa koder.

Sen om du tror mig eller icke är en annan femma, men det finns folk tror att begagnade spel kan innehålla virus och ha sämre grafik än en oanvänd version av spelet. Så den kunskapen som gamers besitter har inte "vanligt" folk som bara köper ett spel som barnen pekat ut.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Caoz:

Så sluta var så barnslig med hata Game/Gamestop bara för att de har dyra priser. Förut så grät utvecklarna och utgivarna över att folk kopierade så mycket. Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer.... Fråga är vad blir nästa inskränkning i våra rättigheter som konsumenter?

Varken jag eller någon annan har väl egentligen klagat på att gamestops priser är dyra. Vad vi klagar över är hela deras marknads ide med att sälja begagnade spel för strax under retail pris som vi anser är ett sätt att utnyttja speltillverkarna.

Okej, då gjorde jag misstaget att anta att folk "hatade" pga mina egna fördomar. Jag säger bara att folk ser bara en del av kakan.

Visst Game och Gamestop tar en del av intäkterna som kanske skulle tillhöra speltillverkarna, men i gengäld så exponeras och säljs deras produkter på ett helt annat vis än t ex Elgiganten. Det finns nästan ingen lönsamhet i att bara sälja nya spel. De flesta som har spel i sitt sortiment väljer att göra det som en service eller ha dem som lockvarar och sen ha andra varor som man har marginalerna på.

Medlem
Skrivet av Caoz:

Så sluta var så barnslig med hata Game/Gamestop bara för att de har dyra priser. Förut så grät utvecklarna och utgivarna över att folk kopierade så mycket. Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer.... Fråga är vad blir nästa inskränkning i våra rättigheter som konsumenter?

Herrejävlar vad du är ute och cyklar... "Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer..."

Seriöst? CoD, Guitar Hero, Sims och några få franchises säljer som fan ja. Men allt annat? Inser du dessutom hur stor budget ett spel måste ha (för att du dessutom inte ska avfärda det direkt)?

Medlem

Säger som jag sagt tidigare när detta tagits upp. De skjuter sig rejält i båda fötterna.
Jag, och säkerligen många andra köper spel med säkerheten att man får igen en stor del av kakan när man säljer av det begagnat. Vilket då gör att iaf jag köper spel jag annars tvekat länge på och troligtvis inte köpt, eftersom man vet att man får igen de när man säljer av dem.
Samtidigt gynnar det de som inte har den ekonomiska möjligheten att köpa helt nya spel, unga killar på högstadiet kanske, som sedan fastnar för spelen de köpt begagnade och när de väl har råd så börjar de köpa spelen nya senare.

Det är en win-win-win situation helt enkelt som det är nu anser jag, men EA tycker det ska räcka med win situation för EN part. Detta gör att jag köper bra mkt färre spel, vilket gör marknaden mindre för de som inte har råd att köpa nytt, vilket de ändå inte vill för det blir lika dyrt som att köpa nytt.
Saken blir den att om jag fortsätter i samma takt som tidigare så skulle jag snabbt ha 50 spel liggandes som ingen vill ha.

Miljötänk där EA

Medlem
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Caoz:

Så sluta var så barnslig med hata Game/Gamestop bara för att de har dyra priser. Förut så grät utvecklarna och utgivarna över att folk kopierade så mycket. Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer.... Fråga är vad blir nästa inskränkning i våra rättigheter som konsumenter?

Herrejävlar vad du är ute och cyklar... "Nu säljer de massor av spel men vill ändå bara ha mer..."

Seriöst? CoD, Guitar Hero, Sims och några få franchises säljer som fan ja. Men allt annat? Inser du dessutom hur stor budget ett spel måste ha (för att du dessutom inte ska avfärda det direkt)?

Herrejävlar? Jag trodde vi pratade om EA, ja för de har bara små obskyra spelserier som knappt säljer någonting?

Hur fan kan då EA ha råd att köpa upp spelstudio efter spelstudio om de gör så stora förlustaffärer.

Här har vi ett par serier som EA har:

Need For Speed
NHL
FIFA
The Sims
Battlefield
Mass Effect
Spore
Army of Two

Inser du att EA kan lika gärna vara döden för andra spelutvecklare? Desto mer EA tjänar, desto fler kommer de lägga under sina fötter och konkurrera ut andra mindre aktörer.

http://gamezine.se/blogs/erik/2009/07/21/kan-sma-utvecklare-t...

Har EA rätten att bestämma över marknaden? Som om ingen annan verksamhet kostar pengar, bara spelutveckling. Tror du att det är en rättighet att gå med vinst bara för att man har enorma utvecklingsbudgetar? Ja, Jag vet att de kan vara på flera hundra miljoner.

EA är mästare på att sälja på oss samma skit år efter år med små justeringar, det är inte vad jag kallar risktagande eller enorma utvecklingskostnader. Varför sprack skivbolagens affärsmodell? Jo för de blev för giriga, jag tycker de stora aktörerna inom spelbranschen borde ta det försiktigt så att de inte hamnar i samma sits.

Jag försvarar mig som konsument, jag tycker att det är naivt att tro att spelbranschen skulle försvinna bara för att det finns en begagnatmarknad.

Medlem
Skrivet av Caoz:

Herrejävlar? Jag trodde vi pratade om EA, ja för de har bara små obskyra spelserier som knappt säljer någonting?

Hur fan kan då EA ha råd att köpa upp spelstudio efter spelstudio om de gör så stora förlustaffärer.

Här har vi ett par serier som EA har:

Need For Speed
NHL
FIFA
The Sims
Battlefield
Mass Effect
Spore
Army of Two

Inser du att EA kan lika gärna vara döden för andra spelutvecklare? Desto mer EA tjänar, desto fler kommer de lägga under sina fötter och konkurrera ut andra mindre aktörer.

http://gamezine.se/blogs/erik/2009/07/21/kan-sma-utvecklare-t...

Har EA rätten att bestämma över marknaden? Som om ingen annan verksamhet kostar pengar, bara spelutveckling. Tror du att det är en rättighet att gå med vinst bara för att man har enorma utvecklingsbudgetar? Ja, Jag vet att de kan vara på flera hundra miljoner.

EA är mästare på att sälja på oss samma skit år efter år med små justeringar, det är inte vad jag kallar risktagande eller enorma utvecklingskostnader. Varför sprack skivbolagens affärsmodell? Jo för de blev för giriga, jag tycker de stora aktörerna inom spelbranschen borde ta det försiktigt så att de inte hamnar i samma sits.

Jag försvarar mig som konsument, jag tycker att det är naivt att tro att spelbranschen skulle försvinna bara för att det finns en begagnatmarknad.

Jag trodde du pratade om utgivare / utvecklare i allmänhet, så jag backar lite grann.
EA är en juggernaut i sammanhanget, dock har de ju sen finanskrisen både stängt studios (t.ex. Pandemic) och sagt upp några tusen anställda.

Men du får ju också tänka på hur mycket större antalet sålda spel per titel om man räknar in alla begagnade som säljs till nästan fullpris hos spelbutikerna. Battlefield är ju ett bra exempel på spelserie där en övergripande majoritet inte har kunnat köpa begagnad pga cd-keys.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Jag trodde du pratade om utgivare / utvecklare i allmänhet, så jag backar lite grann.
EA är en juggernaut i sammanhanget, dock har de ju sen finanskrisen både stängt studios (t.ex. Pandemic) och sagt upp några tusen anställda.

Men du får ju också tänka på hur mycket större antalet sålda spel per titel om man räknar in alla begagnade som säljs till nästan fullpris hos spelbutikerna. Battlefield är ju ett bra exempel på spelserie där en övergripande majoritet inte har kunnat köpa begagnad pga cd-keys.

Mitt förra inlägg blev lite utanför vad jag egentligen försökte säga, jag är tillräckligt gammal för att se hur en marknad fungerar och jag förstår att EA vill få varenda krona de anser sig ha rätt till. Det är inte det som är min poäng.

Det jag är lite tveksam inför är vissa av våra kära forumiter är beredda att låta sig få en sämre produkt bara för att de förstår EA.
Varför angriper inte EA Game/Gamestop direkt? Varför är det vi konsumenter som ska få betala för detta?

Jo antagligen för att EA vill både äta kakan och ha den. För om jag kollar riktigt noga så har iallafall Gamestop haft massor av EA-spel som de säljer för 1:- om du bokar det med 2 inbytta spel. Visst det finns andra utvecklare också, men i de flesta fall är det 199:- + 2 spel. Så något måste ju ske bakom kulisserna, kan garantera att det inte är Gamestop som bjuder på 197 kr.

Sen om du kollar bundlingarna när du köper konsoller, där är det nästan alltid medföljande EA-spel och dessutom extra EA-spel för en rabatterad slant.

Det är nästan alla EA-spel är med i kampanjen byt in 2 spel och för att få detta spel för halva priset, någon enstaka Ubisoft-titel men annars är det bara EA.

Oftast är det även EA-spel som har stora bilder, affischer, stands som gör reklam för deras spel. Visst det betalar säkert för detta, men det jag försöker säga är att EA använder sig av Game/Gamestop för att nå ut till konsumenterna, de vill inte att dessa butiker slutar sälja begagnat, det är en för stor kanal till mainstream konsumenter, utan de vill bara att en del av profiten som finns för att sälja begagnade spel.

Så då ger man sig inte i krig med dessa kedjor utan man straffar oss konsumenter med en sämre produkt.
Och om man nu vill vara lite kreativ, så kan säkert Game/Gamestop på något sätt lyckas skicka med antalet pengar/poäng som behövs när man köper ett begagnat EA-spel. I Slutändan är det du som vill sälja ditt FIFA 11 på blocket som kommer få mindre pengar för att onlinedelen är "förbrukad".

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Döbringer:

Ja fyfan tur att man har lämnat PC-spelandet, vad dom håller på för att hålla det sjunkande skeppet flytande.

Fin kommentar med tanke på att detta till absolut största del påverkar konsol spel. Hur många begagnade PC spel hittar du på game/gamestop?

VA?

NEEEEEJ!

Aja, köper bara nytt skit ändå. Det här och utifall dom börjar ta betalt för demos/slutar släppa dom kommer att resultera i att folk bara köper spel som dom vet att dom kommer att gilla, så spelförsäljningen kommer att minska. Samtidigt så kommer piratkopieringen att öka i och med att en del inte vill ta risken det innebär att köpa ett spel man inte gillar, som inte ens går att sälja efteråt.
Helt förståeligt men EA lär skrika högt och kräva dödstraff på pirater...


signatur

yolo

Medlem

har alltid hatat EA. Detta gör inte saken bättre.

Var det gäller Games/EB Games så är det ett skämt rent ut sagt.
Enda anledningen till att de finns kvar överhuvudtaget antar jag är för att folk inte lärt sig handla online, alternativt inte litar på det.

Fick uppleva ett exempel på Games sjuka överpriser häromdagen, då jag såg att Alien Vs Predator till 360 kostade 599:- begagnat. Såg även nya "Episodes from Liberty City" till pc för 350:- . Lite lustigt, då jag köpte det vid release date för 250:- från webbhallen.

Även Skate 3 till 360 gick på 700:-, går dock att beställa från Spelbutiken.se för 525:- , med frakt.

Nae, det enda rätta är Steam content delivery!
Möjligtvis Webbhallen vid någon release!

Skriv svar