Är Star Wars-spelet nedlagt? EA svarar... något

Robot
Är Star Wars-spelet nedlagt? EA svarar... något

Den officiella kommentaren säger inte så mycket.

#ea, #ea-vancouver, #star-wars


Medlem

Är väl Disney som slår på stora trumman, de var väl förbannade på EA för att pumpat ut två undermåliga spel.

CFW
Medlem

Jag har nog aldrig sett en sådan oförklarlig men samtidigt medveten(?) kapitalförstörelse som hur Disney har behandlat Star Wars. Sorgligt att se allt från inkompetenta regissörer, manusförfattare och producenter vilja bryta sönder och förstöra hela universumet och kortsiktigt giriga spelföretag som EA avbryta karaktärsfokuserade singelplayer-spel för att de inte går att trycka in lootlådor och annat hasardspel till kunderna.

Disney and EA, the rule of two, a master to embody the power of the dark side of the Force and an apprentice to crave it.

Redaktör
Skrivet av baxtex:

Är väl Disney som slår på stora trumman, de var väl förbannade på EA för att pumpat ut två undermåliga spel.

Man vågar tro att Disney har rätt starka åsikter kring hur Star Wars-spel ska vara och se ut. Kan vara en bidragande orsak till att EA bara fått ur sig två stora Star Wars-spel under drygt fem år.


signatur
Redaktör
Skrivet av CFW:

Sorgligt att se allt från inkompetenta regissörer, manusförfattare och producenter vilja bryta sönder och förstöra hela universumet och kortsiktigt giriga spelföretag som EA avbryta karaktärsfokuserade singelplayer-spel för att de inte går att trycka in lootlådor och annat hasardspel till kunderna.

Fast EA lär ju ha lärt lootlåde-läxan från Battlefront 2, jag tvivlar starkt på att de tänker göra samma sak i nästa AAA-spel. Det finns avsevärt mindre riskabla sätt att dra in pengar på merförsäljning, som DLC.


signatur
Medlem

Helt ärligt är jag inte så värst intresserad eller ens nyfiken på EA Vancouvers Star Wars, men Respawns där emot!

CFW
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast EA lär ju ha lärt lootlåde-läxan från Battlefront 2, jag tvivlar starkt på att de tänker göra samma sak i nästa AAA-spel. Det finns avsevärt mindre riskabla sätt att dra in pengar på merförsäljning, som DLC.

Med tanke på hur EA hanterar t.ex. sina sportlicenser tvivlar jag starkt på de någonsin kommer frångå lootlådor och "games-as-a-service" i några av sina framtida produkter. Problemet kvarstår: de större spelföretagen/utgivarna (med några få, lysande undantag) ser den datorspelsintresserade kunden som en outsinlig mjölkpåse och slänger man in lite kasino-inspirerad psykologi i form av lootlådor så kan man skapa beroende kunder.

Det äckligaste är hur man nu satt ett tidigare så respekterat och uppskattat varumärke som "Star Wars" på sin sjuka affärsidé.

Redaktör
Skrivet av CFW:

Med tanke på hur EA hanterar t.ex. sina sportlicenser tvivlar jag starkt på de någonsin kommer frångå lootlådor och "games-as-a-service" i några av sina framtida produkter. Problemet kvarstår: de större spelföretagen/utgivarna (med några få, lysande undantag) ser den datorspelsintresserade kunden som en outsinlig mjölkpåse och slänger man in lite kasino-inspirerad psykologi i form av lootlådor så kan man skapa beroende kunder.

Det äckligaste är hur man nu satt ett tidigare så respekterat och uppskattat varumärke som "Star Wars" på sin sjuka affärsidé.

Skillnaden är att loot- och casinomekanik är etablerat och accepterat i Fifa, medan Star Wars lockar både Star Wars-fans och en bredare publik (som kanske inte alltid är van vid lootgrejer). Sen hade ju Battlefront 2 extremt dålig timing: ett storspel från en inte alltid älskad spelutgivare som släpps precis när stormen rasar som värst. Jag tror EA drar slutsatser av det och försöker hitta andra sätt till extrainkomster i kommande Star Wars-spel. Och även om det blir lootlådor så lär de ha ett betydligt snällare upplägg.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast EA lär ju ha lärt lootlåde-läxan från Battlefront 2, jag tvivlar starkt på att de tänker göra samma sak i nästa AAA-spel. Det finns avsevärt mindre riskabla sätt att dra in pengar på merförsäljning, som DLC.

Man kan tycka det men då Wilson fortfarande är VD och med tanke på hur han blev VD så tvivlar jag.

Snubben bakom Skillup är ju en aning biased men han har en poäng.

https://www.youtube.com/watch?v=PTLFNlu2N_M

Medlem

Kunderna får helt enkelt acceptera att spelet inte kommer gå att köpa, eller helt enkelt inte köpa spelet.

Skribent

Solklart att det är nedlagt, annars hade de uttryckligen tillbakavisat ryktena.

Medlem

EA kan dra åt helvete


signatur

Meep!

CFW
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skillnaden är att loot- och casinomekanik är etablerat och accepterat i Fifa, medan Star Wars lockar både Star Wars-fans och en bredare publik (som kanske inte alltid är van vid lootgrejer). Sen hade ju Battlefront 2 extremt dålig timing: ett storspel från en inte alltid älskad spelutgivare som släpps precis när stormen rasar som värst. Jag tror EA drar slutsatser av det och försöker hitta andra sätt till extrainkomster i kommande Star Wars-spel. Och även om det blir lootlådor så lär de ha ett betydligt snällare upplägg.

Scenariot som sådant motsäger ju inte det; EA ser att sportspelens affärsmodell är extremt inkomstbringande och man försöker applicera det på allt inom koncernen, när fansen slår bakut och kopplar det till det berömda "don't like it? don't buy it" så är EAs enda svar på det att lägga ner produktionen.

2018 om något år visade att singelplayerspel såsom God of War, Spiderman och RDR 2 inte bara lever utan frodas. Om företagen tycker att de borde tjäna mer på sina produkter får de väl gå en grundkurs i ekonomisk teori: antingen sänka budgeten eller höja priserna (engångspriset alltså). Mentaliteten att behandla sina kunder som mindre vetande med obekväma åsikter har ju visat fungera sådär...

Medlem

Aha.

Så Vancouver-studion har lagt ner själva spelproduktionen, men inte skapandet utav materialet till spelproduktionen.

Så med andra ord,

Vancouver-studion arbetar på assets och material för andra EA studios att använda i framtida Star Wars produkter.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

"the great work by our team in Vancouver continues and will evolve into future Star Wars content..."

"we’ll share more about our new projects when the time is right."

Tolkar det som att EA Vancouver släppt sitt orginalspel och påbörjat andra star wars projekt/spel. Möjligen kan "evolve" antyda att orginalspelet tagit en annan form än vad som var tänkt från början.

Medlem

Så vad dem egentligen säger är: "ryktet stämmer men vi föredrar att tala om det i mer svävande ordalag som inte har en lika negativ klang." Eller har jag missförstått något?

Medlem

"Our studio is working hard to transform their work into a full-fledged mobile experience. You guys still have phones, right?"

Medlem

Om dom nu ska göra ”mindre omfattande Star Wars-spel som kan bli färdiga snabbare” så låter det tråkigt nog som mer battle royal och mobilspel i framtiden.

Medlem

Det är ett totalt anti svar, de kunde lika gärna hållit tyst istället för den här medvetna undvikningen att svara på hur det egentligen går med licensen de köpte för dyra pengar och bara lyckats släppa några få mediokra spel till.

Medlem

Låter ganska klart för mig att de lagt ner spelet, med tanke på att han bara snackar content samt försöker flytta fokus till Respawns SW-spel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ender:

Så vad dem egentligen säger är: "ryktet stämmer men vi föredrar att tala om det i mer svävande ordalag som inte har en lika negativ klang." Eller har jag missförstått något?

för att min engelska lingvistisk utbildning ska vara värt något får du ett svar
det du sa är ungefär vad EA säger. de säger "spelet är skrotat men inte studion, studion kommer arbeta på något, arbetet kommer användas och utvecklas till (eller för) andra spel samt användas som antingen inspiration eller så kommer 'assets' tas från detta till andra Star Wars grejer."
så det gick med det här spelet som det gick för Visceral:s (och 1313), dock utan att studion dog.
du kan få en full lingvistiskt analys om du känner för det

Respawn kommer göra ett fantastiskt spel som kommer slå de nya filmerna på fingrarna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Så fort jag läser någon kommentar från EA angående Star Wars, hör jag Cantina musiken i bakhuvudet.

Jag kan inte ta det seriöst!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Så fort jag läser någon kommentar från EA angående Star Wars, hör jag Cantina musiken i bakhuvudet.

Jag kan inte ta det seriöst!

Den musiken spelas på alla styrelsemöten när beslut ska fattas. Sen joggar en budbärare ner med beslutet till utvecklingsteamet, med Benny Hill-musiken spelandes i bakgrunden.

Medlem

Översättning:

Vi har valt att skrota det ursprungliga spelet och kommer använda de redan färdiga resurserna för att pussla ihop några halvdana produkter och kasta ut det i form av ett undermåligt spel där resterande 80% av innehållet släpps som ett season pass.

Följt av detta något år senare:

Vi har testat att släppa spel fokuserade på singleplayer, men det är ingen som vill ha det längre.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar