Stort missnöje inom Quake Champions communityn

Medlem

Quake 3 släpptes när utgivare helt fick förlita sig på deras utvecklare eftersom de ofta inte visste vad som gjorde att spel sålde, detta ändrades när framför allt Xbox 360 blev mer och mer populär och blev ännu värre efter att spel på mobiltelefoner sålde som "smör" men det som på allvar ledde till det vi ser nu var F2P.

Medlem

Började spela Quake Live när det kom och spenderade flera år med att larva runt på de svenska Clan Arena servrarna. Det var avslappnad men ändå tävlingsinriktad stämning med gamla, riktigt duktiga spelare varvat med noobs som en själv. Hundratals matcher blev tusentals och till slut kände man sig som en veteran själv som satte air-rockets, perfekta rocket jumps och en lightning gun med 40%+ accuracy. Efter att de släppte spelet på Steam(tror jag det var) kändes som att det började gå utför och spelarbasen avtog. Hade stora förhoppningar att kunna Quakea vidare i Champions men det fångade aldrig mitt intresse. Den stora motivationen med Quake Live var att se andra spelare som var så fruktansvärt bra och försöka nå dit själv på samma premisser utan att spelet höll dig i handen. Man hade alltid en bra chans att vinna om inte K1llsen eller V1UM joinade motståndarlaget

Medlem

Jag körde Quake Live innan de införde förändringar och innan det kostade pengar. Det var betydligt mer underhållande än när jag nyligen testade Quake Champions men Bethesda var inte nöjda, är folk verkligen förvånade över att det gått som det gått?

Om inget är sönder, finns det ingen anledning att göra ändringar men om man trots allt gör detta då får man också räkna med att man kan orsaka något som kanske inte ens kommer gå att laga.

Medlem

Jag var försiktigt positiv till abilities och tycker nog att det utvecklat spelet i rätt riktining men att FPS är sämre än någonsin och flytet helt saknas plus det överdrivna fokuset på skins och att inte alls lyssna på kritiken gör att jag som många andra lämna spelet mer eller mindre. Nu är det så få spelare att det är oundviklig att spelet kommer dö ut bara. Dom hade verkligen världens chans med QC och totalt sumpade det.

Medlem

Kör QC i stort sett någon timma varje dag. Kallar mig inte på något vis ett proffs, men veteran inom Quake-världen kan man nog säga att jag är. Började spela Quake när första Quake kom.

Quake Champions är, i alla fall för mig, ett av de få spel som lyckats fånga den känslan man hade när man spelade den närmaste föregångaren för 20 år sedan (Q3A alltså).

Jag är inte blind för de problem som finns i QC. Sedan den förra patchen har det krånglat en del med att spelet fryser, kraschar till desktop, samt att spelarbasen uppenbarligen har minskat. Däremot så tycker jag att spelet får oproportionerligt mycket kritik. Det ligger kanske i tiden att spy ur sig en massa invektiv om utvecklarna som bygger spelet, men det är en ganska tråkig utveckling kan jag tycka.

Det finns ett par saker man får hålla i huvudet när det gäller QC kan jag tycka. Till att börja med kommer det nog aldrig att vara ett spel för den större massan. Därför lägger man nog inte heller ner samma mängd resurser på det som till exempel Overwatch. Spelet har, till skillnad från Overwatch lanserats som Early Access och ligger fortfarande kvar i det stadiet. Vi spelar med andra ord inte ett färdigt spel. Att spelarbasen alltid kommer att vara ganska liten, samt att man uppenbarligen inte har särskilt mycket resurser i form av pengar och arbetskraft gör att det tar tid och att det under tiden finns problem man får ha lite överseende med. Ekvationen att något ska bli bra med lite resurser under en kort period går helt enkelt inte ihop. Antingen krävs mer tid, eller så krävs mer resurser. Mer resurser lär man inte få då det är ett ganska nischat spel.

Så om vi vill att Quake Champions ska finnas kvar och fortsätta utvecklas till det bättre är det nog dessvärre bara att ge utvecklarna mer av det vi faktiskt KAN ge dem, det vill säga vår tid och tålamod. Håller man uppe en större spelarbas så finns ett större incitament till att fortsätta utveckla spelet och det kan vi fans hjälpa till med. Visst är utvecklarna ansvariga för hur spelet är, men så illa som man ofta ser att folk tycker att det är, är det inte. Trots problemen har jag roligt när jag spelar. Det vore trevligt om fler kunde försöka ha det det tankesättet istället, och fortsätta stötta ett av de få spel som faktiskt bjuder på samma härliga upplevelse som föregångaren. Något som är väldigt svårt att hitta annars, kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ok, nu behövde jag på riktigt googla eftersom jag alltid sagt limningen. Jag tror, att det verkar som om jag inte haft fel ändå. Nu blir jag dock osäker på om det var ett typo, eller om det var någon referens till att han blir så arg att han spricker runt midjan (då är man ganska arg). Fast å andra sidan känns det inte som om Calle bryr sig jättemycket om QC - de flesta har väl tappat intresset redan.

Det heter linningen.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Känslan var ju bra i spelet men lootboxes i quake är ju bara fel å man märkte rätt fort att de är mest bots man möter

Medlem

Man kan ju inte annat än förundras över hur de kan klanta till något så enkelt som Quake.

Medlem

Jag är fortfarande jättenöjd. Tycker att det är skitroligt och tjusigt!
Har inte haft några problem alls. Laddningstiderna varierar, ibland.
Spelet blir bara bättre och bättre!
Jag köpte efter ett tag Battle Pass då jag ville ha tillgång till mer Champions mm.

Ska jag klaga på något så är det de olika speltyperna/Champions som är ganska ojämna i förmågorna. Som jag upplever som lite "fuskigt".


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av SorbP:

Det heter linningen.

Att gå "upp i limningen"
https://bevarande.blogg.kb.se/tag/att-ga-upp-i-limningen/


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ok, nu behövde jag på riktigt googla eftersom jag alltid sagt limningen. Jag tror, att det verkar som om jag inte haft fel ändå. Nu blir jag dock osäker på om det var ett typo, eller om det var någon referens till att han blir så arg att han spricker runt midjan (då är man ganska arg). Fast å andra sidan känns det inte som om Calle bryr sig jättemycket om QC - de flesta har väl tappat intresset redan.

Ja.
"Gå upp i limningen – Bli extremt arg, alternativt bli väldigt nervös. Liknelse med en limfog som släpper."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomat...


signatur

autograph

Medlem

Det är vansinne att dom 2 kändaste FPS serierna dras i smutsen pga resursbrist och inkompetens. Quake och UT serierna är heliga och har banat vägen för i princip hela FPS genren. Id Software borde tvångsomhändeta QC och ge det den kärlek som det förtjänar!

Medlem

Synd att Unreal Tournament lagts på is. Den var kul och hade kunnat bli lovande.
Och som en konkurrent eller ett alternativ till QC.
Jag gillar båda. De nya och de gamla versionerna.


signatur

autograph

Inaktiv

Det verkar ändå vara ett gäng som lirar QC, vilket över min förvåning inte har synts till så mycket som nu, åtminstone inte här på FZ.

Ser gärna att folk lägger till varandra inne i QC för mer game framöver, samt kanske använder sig av discord för att kommunicera via voice.

Mitt QC nick hittar ni i min signatur bla om ni är sugna på att lägga till mig.

Medlem
Rubrik?

Ärligt talat id software / Bethesda förtjänar all kritik dem får för deras senaste tillskott i Quake serien. Jag hade hopp om att det gick att rädda spelet under den tid då spelutvecklarna fortfarande tycktes anstränga sig men med bakslag efter bakslag när communityn skriker åt dem att laga båtjäveln där den läcker men nötterna fortsätter att borra hål i vraket med deras eget koncept av speldesign, till den grad att spelet helt tappat identitet i den hast utvecklingen svängt så har den gnistan för länge sedan släckts.

Jag hade personligen mest roligt i QC när spelet fortfarande befann sig i beta under det första halvåret då det fortfarande fanns mängder av spelare som man hittade en gemenskap med och man hade en viss tro att det mest kritiska buggar skulle fixas inom en snart framtid. När man nu står här 2 år senare och spelarna bytts ut mot replika-bottar (ja, dem försöker dölja att det är bottar man spelar mot) och listan med det mest kritiska funktioner fortfarande saknar bockar så finns det verkligen ingenting kvar att hämta. Diabotical sägs dock släppas i mars detta år så fram tills dess har jag lagt mitt arena fps beroende på hyllan.

Inaktiv
Skrivet av qreep:

Diabotical sägs dock släppas i mars detta år så fram tills dess har jag lagt mitt arena fps beroende på hyllan.

Är lite skeptiskt till Diabotical faktiskt, det må ha samma känsla som quake, men kom igen.. små runda bollar?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nu går Calle upp i linningen...

Eller går han kanske ner i spagat?


signatur

autograph

Medlem

Adda gärna mig Nygren Klanen tycker spelet är underhållande och gillar faktiskt att champions har något som särskiljer det i och med Abilities, vad jag inte gillar är hur sagda abilities ibland är felkonstruerade så att de stjälper hastigheten på spelet iställer för hjälper den. Folk tar upp "flyt" något jag faktiskt måste hålla med om, spelet känns bra men det flyter inte riktigt som man vill, svårt att säga varför ^-^ hey oavsett, jag gibbar ändå som om det vore 1996!!

Medlem

Minns inte när jag slutade att spela QL (och därmed quakeserien) helt, jag tröttnade under någon av alla perioder då servrarna betedde sig som officiella servrar alltid gör förr eller senare.

Jag tänkte ge Diabotical en chans när det väl släpps. Faller det inte mig i smaken blir det ingen mer arenashooter för min del. Problemet är bara att jag kommer jämföra med Q3 OSP.

Edit: Jag har i och för sig provat QC under några kortare perioder men det spelet förtjänar inte sitt förnamn.

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Är lite skeptiskt till Diabotical faktiskt, det må ha samma känsla som quake, men kom igen.. små runda bollar?

Jo jag håller med att utseendet inte är det fagraste, och jag har aldrig varit ett fan av tf2 / fortnite grafiken heller. Fast å andra sidan har jag aldrig gillat QC's koncept heller, Q3 är så mycket snyggare visuellt om än ouppdaterat. Fördelen med Diaboticals design är att alla hitboxes bör vara perfekt konstruerade och personlig anpassning med dekaler och grejjer lär ju vara ganska smidigt att klistra på en äggform typ som att måla ett påskägg.

Medlem

one word: Server Browser

Matchmaking i arena shooters är att skjuta sig själv i foten som utvecklare för ett spel med för få spelare.

Inaktiv
Skrivet av qreep:

Jo jag håller med att utseendet inte är det fagraste, och jag har aldrig varit ett fan av tf2 / fortnite grafiken heller. Fast å andra sidan har jag aldrig gillat QC's koncept heller, Q3 är så mycket snyggare visuellt om än ouppdaterat. Fördelen med Diaboticals design är att alla hitboxes bör vara perfekt konstruerade och personlig anpassning med dekaler och grejjer lär ju vara ganska smidigt att klistra på en äggform typ som att måla ett påskägg.

Vi får väl se hur det blir när möjligheten väl finns att testa det. Men gillar inte utseendet just nu, även om spelmotoriken är något som påminner mer om hur Quake bör vara

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Ok, nu behövde jag på riktigt googla eftersom jag alltid sagt limningen. Jag tror, att det verkar som om jag inte haft fel ändå. Nu blir jag dock osäker på om det var ett typo, eller om det var någon referens till att han blir så arg att han spricker runt midjan (då är man ganska arg). Fast å andra sidan känns det inte som om Calle bryr sig jättemycket om QC - de flesta har väl tappat intresset redan.

Jag försöker tycka om QC. Fick en rejäl nytändning efter att ha sett Rapha och gänget duellera på Dreamhack men det är ett svårt spel att bara hoppa in i, av någon anledning. Blir mest någon halvtimme instagib här och där.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag försöker tycka om QC. Fick en rejäl nytändning efter att ha sett Rapha och gänget duellera på Dreamhack men det är ett svårt spel att bara hoppa in i, av någon anledning. Blir mest någon halvtimme instagib här och där.

Personligen tycker jag tvärt om. Finns massor med spel jag känner att jag inte har tid att engagera mig i. Men QC kan man hoppa in och köra några instagib-banor om man vill, eller avbryta efter en längre stunds spelande om det, utan att känna att man blev avbruten mitt i något som skulle ta en timma att slutföra.

Medlem
Skrivet av autograph:

TIL


signatur

P.L.U.R

12
Skriv svar