Gratis pissoar för män, kvinna lackar

Medlem
Gratis pissoar för män, kvinna lackar

eeh jag kommer inte på någon bättre namn på tråden

!Varning!

Aftonbladet

!Varning!

jag citerar hela artikeln för er som har en sån fobi för just aftonbladet :S och läs igenom hela texten för den är överdrivet roande

Citat:

Gratis pissoarer för män anmälda till DO

Medan män utan kostnad kan slinka in på en pissoar när nöden tränger sig på, tvingas kvinnor ofta hosta upp en femkrona för att komma in på en toalett. Diskriminering?

Frågan har nu landat på DO:s bord.

? Även om det handlar om en pissoar så är det ju så, att har man en snopp får man kissa gratis, säger Sofia Björk.

Hon har anmält Örebro kommun för att den tillhandahåller offentliga toaletter där män kissar gratis och kvinnor tvingas betala, och hävdar att det är orättvist och diskriminerande.

?Inte så trevligt?

Örebro kommun försvarar systemet med att urinoarerna undanröjer problemet med att män urinerar offentligt, exempelvis på vägen hem från krogen. Dessutom tror kommunen att toaletterna skulle förstöras om de var gratis att använda.

? Skulle vi öppna upp dem skulle vi få problem med att hemlösa och missbrukare bor på toaletterna, säger Benny Fägerstad, driftschef på Kommunfastigheter i Örebro, till Sveriges Radio Örebro.

Sofia Björk har valt att, efter att ha skrivit insändare och hört av sig till kommunen, gå vidare med fallet och anmäla kommunen till diskrimineringsombudsmannen.

? När man är kissnödig så ser man att killarna bara går in och kissar och själv har man inte fem kronor. Jag har till och med försökt att sätta mig i en pissoar. Det var inte så trevligt, säger hon.

?Befogad olikhet?

DO har ännu inte hunnit titta på ärendet men enligt John Stauffer, jurist på DO, är fallet inte solklart. Det kan finnas godtagbara skäl för skillnaderna.

? Lagen som förbjuder diskriminering tar sin utgångspunkt i lika rättigheter och möjligheter och en sådan här situation ger möjligen män och kvinnor olika möjligheter. Samtidigt gäller den principen inte alltid utan det kan finnas undantag.

Hur och var kommunerna väljer att tillhandahålla offentliga toaletter är en frivillig angelägenhet, säger Leif Petersén, förbundsjurist på Sveriges Kommuner och Landsting. Han håller det för osannolikt att kommunen fälls för diskriminering.

? Jag har aldrig gjort juridik av toaletter förr, men är det någon skillnad i tjänsterna och servicen på det man erbjuder är det befogat att ha den här olikheten

ja vad ska man säga? jag kan egentligen bara garva haha

Medlem

Det är helt och hållet hennes egna fel om hon är för pryd att pissa i en pissoar.

Medlem
Skrivet av GrovPortion:

ja vad ska man säga? jag kan egentligen bara garva haha

Kvinnan ;

Och resten av befolkningen ;


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ge dem pissoarer också?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ge dem pissoarer också?

Precis. Jag hängde med en skön tjej ett tag. Efter några öl brukade hon gå in och sätta sig på pissoarerna (om det var av en sån där "en-manna-porslin-kopp" om ni fattar).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vi kan Operera in snoppar på dem så att slutar gnälla.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

när jag var liten så ville syrran kissa stående som hennes 3 bröder och visst gick det.. så varför bara inte kissa stående?

Ett andra alternativ är att ha öppna toaletter för tjejer, då kan ingen låsa dörren inifrån och övernatta.. kan vi killar kissa i rad kan väl tjejer kissa öppet.

Ang problemet med utomhus kissande, visst kissar tjejer lika mycket utomhus som killar gör, men de brukar göra det lite snyggare oftast i nån buske.. problemet är väl att killarna kissar på väggar och vägar och det luktar rent ut sagt piss dagen efter.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

när jag var liten så ville syrran kissa stående som hans 3 bröder och visst gick det.. så varför bara inte kissa stående?

Blev lite fel va?

Men håller med huxflux, sätt bara öppna toaletter istället så kan hon inte klaga.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Såg detta igår, fick mig ett välbehövligt skratt.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av huxflux:

när jag var liten så ville syrran kissa stående som hans 3 bröder och visst gick det.. så varför bara inte kissa stående?

Är väl inga problem? Men varför kallar du din bror för syrran?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Jag ska uppfinna en tjejpissoar och tjäna feta stålar på att sälja dem till alla kommuner.

Medlem

Tjejer ska få urinera gratis precis som vi, som om det är skillnad på Pixx och Pixx...

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av huxflux:

när jag var liten så ville syrran kissa stående som hans 3 bröder och visst gick det.. så varför bara inte kissa stående?

Är väl inga problem? Men varför kallar du din bror för syrran?

det blir lite fel i den här gamla knoppen ibland..


signatur

thank you, come again

Medlem

Hur kan denna nyhet bli en tråd?

Medlem
Skrivet av Keoma:

Hur kan denna nyhet bli en tråd?

inte så svårt direkt, valfri person loggar in på FZ går in på forumet och trycker på Nytt Ämne och sedan är det bara att skriva en valfri tråd

Medlem

Tydligen finns det ingen "månadens tråd" eller "nyhets tråd" här på FZ.

Medlem
Skrivet av Keoma:

Tydligen finns det ingen "månadens tråd" eller "nyhets tråd" här på FZ.

Ingen sär skrivning heller.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Tycker det är förjävligt att ta betalt för toalettbesök, men ocksåförjävligt hur många verkligen SVINAR ner toaletterna.

Men jag tycker det borde finnas tillgängligt gratis för båda könen. Jag menar... måste man gå så måste man.

Sätt in Japanska toaletter, http://www.emono1.jp/img/kktstb/20080424135609_img_before_40....


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Jag säger bara en sak: skaffa ett liv, kvinna...


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Keoma:

Hur kan denna nyhet bli en tråd?

Frågan är ju hur detta överhuvudtaget kan vara en nyhet värd att tryckas och skickas ut till svenska folket. Aftonbladet strikes again...

Skrivet av Red_warning:

Jag säger bara en sak: skaffa ett liv, kvinna...

AMEN!


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Det brukar ju bara vara pissrännan och inte de vanliga toaletterna som är gratis så då kan man väl bygga en liknande öppen lösning för kvinnor om detta nu är ett problem.

Medlem

Usch vad vi förtrycker kvinnor. Hur vågar vi stå upp, det är oförskämt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Detta patriarkatiska system kommer aldrig att försvinna...

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Tycker det är förjävligt att ta betalt för toalettbesök, men ocksåförjävligt hur många verkligen SVINAR ner toaletterna.

Men jag tycker det borde finnas tillgängligt gratis för båda könen. Jag menar... måste man gå så måste man.

Sätt in Japanska toaletter, http://www.emono1.jp/img/kktstb/20080424135609_img_before_40....

Dessa har italienarna i de flesta offentliga toaletter.
http://image12.webshots.com/13/1/68/99/345116899LkgPIx_ph.jpg

snacka om det var jobbigt att skita. Stod fan o stönade utanför kyrkan...

Nej, kvinnorna kan bara skylla på sin egen prydhet. Det är ingen fråga om jämställdhet. Attentionwhore kan pissa i telefonkiosker om hon vill göra det gratis.

Medlem

Detta fick mig ett gott skratt


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Jag håller med. Det är diskriminering. Tänkt ut en lösning som passar båda parter och dela på priset för varje besök.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Usch vad vi förtrycker kvinnor. Hur vågar vi stå upp, det är oförskämt.

Därför ska jag börja sitta ner nu och pissa.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av CastorFiber:

Usch vad vi förtrycker kvinnor. Hur vågar vi stå upp, det är oförskämt.

Därför ska jag börja sitta ner nu och pissa.

Gör det, du minskar risken för prostatacancer. Ofta spänner man sig när man står upp och pissar, vilket lämnar några onödiga droppar kvar.
Frågan är dock om man verkligen kan sitta och ta't lugnt på en offentlig toalett...

1
Skriv svar