Metro Exodus plockas bort från Steam, blir exklusivt till Epic Store

Medlem
Skrivet av werme:

Allt folk som dissar spelet för att det är i en annan launcher än steam xD

"Oh no, nu måste jag trycka på en annan ikon än steam! Guuuuud så förbannad jag blir"

Så löjligt

Att ens lathet leder en till att förespråka monopol är skrämmande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av werme:

Allt folk som dissar spelet för att det är i en annan launcher än steam xD

"Oh no, nu måste jag trycka på en annan ikon än steam! Guuuuud så förbannad jag blir"

Så löjligt

Men det är ju så jobbigt att behöva dubbelklicka på något, när steam auto-startar när jag kör igång datorn. Du begär ju alldeles för mycket.

Det är ett sjukt allvarligt problem.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Varför grinar ni? Ni låter som dom där 87 influencers som önskade diktatur för klimatets skull. Det är väl jättebra att Steam får smaka på konkurrens. Valve har ju täljt guld med smörkniv hur länge som helst och kommer nu att tvingas sänka sina arvoden vilket borde ge fler och bättre spel.

Helt rätt. Naiv som jag uppenbarligen är så trodde jag att det var vedertaget.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Konkurrens är när spelet finns att köpa på massor av affärer och du som kund kan välja det bästa stället för dig.

Konkurrens behöver inte vara exakt samma vara. Detta är i allra högsta grad konkurrens. Dom konkurrerar med mer pengar till utvecklaren. Mer pengar till utvecklaren borde i normalfallet leda till fler och bättre produkter till konsumenten.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jozo:

@Freakon: Det här är inte konkurrens. Det är ju lika illa som att det vore exklusivt på någon annan launcher. Konkurrens vore om det släpps på alla plattformar så att du kan välja det bästa stället för dig själv...

Klart att det är. Det kommer ju få folk att köpa spelet på en annan platform då de vill ha spelet. Det gör också så att folk blir kunder hos Epic precis som Epic vill vilket i sin tur leder till mindre pengar till Steam.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra, sätt lite press på Valve så de tvingas tillbaks till att skapa spel igen.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

PC Gamer skriver att spelet kommer släppas på Steam den 14e februari 2020. Ett år senare alltså.

https://www.pcgamer.com/metro-exodus-will-only-release-on-the...

Om det stämmer, så är det samma som hände med Satisfactory och några till.
Epic har helt enkelt betalat för att få vara exklusiva i 12 månader från release.

Konkurrera med priser och övriga erbjudanden. Men faan ta de som köper exklusivitet.
Det är dåligt för alla oss kunder. Nu har ju Epic en massa pengar och försöker köpa sig in på marknaden.
Blir absolut inget Epic på min dator på många år.

Medlem

Det finns inget på Epic game store som tilltalar mig nog mycket att börja handla där idag och det kommer inte finnas det efter Metro släpps heller för den delen.

Jag är en av de där tveksamma köparna som tänkte köpa spelet för att det såg intressant ut. Jag tillhör inte hype gruppen som bara måste ha det till vilket pris som helst. Så nu går de miste om ett köp från mig. I alla fall fram till 2020 om PCgamers uppgifter stämmer.

För folk som inte insett det ännu, Epic game store kör en honeypot strategi. De kör bara dessa villkor just nu för att kapa till sig marknadsandelar. Det blir sedan en försämring av villkoren igen för att krama ur maximal profit ur sin nya userbase. Steam gjorde detsamma när de slog igenom. Jag känner att det räcker med steam.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart att det är. Det kommer ju få folk att köpa spelet på en annan platform då de vill ha spelet. Det gör också så att folk blir kunder hos Epic precis som Epic vill vilket i sin tur leder till mindre pengar till Steam.

Precis så


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Blir lite sne över priset på Epics launcher "Metro Exodus will be available on February 15 and will $49.99 in North America, £49.99 in the UK and €59.99 in the rest of Europe."

Varför ska vi i Europa betala mer?

Medlem

Hoppsan. Ännu ett spel som man väntar på recensioner. Är det riktigt bra så köper jag väl det på Epic Store då.

Medlem

Dyrare och färre features

folk hyllar vad som helst nuförtiden

Medlem

Köper det på steam direkt, väntar på recensioner innan jag börjar spela så kan man ju refunda om det råkar suga.

Medlem

lite fult dra sig ut så sent.... jag är bekväm av mig, knappt så jag ens drar igång andra launcher, har uplay för typ division men thats it, tycker det är bedrövligt man ska hålla på o fippla med femotioelva olika launchers.. dom kunde väl sälja det först nån vecka exklusivt där men helt dra sig ur steam är bara dålig stil så här sent tycker jag..

Will Metro Exodus ever return to Steam?
Yes - Metro Exodus will return to Steam and on other store fronts after 14th February 2020.

lol... ska vänta 1 år till på att få spela på steam? känns ju lönt..

Okej, så spelet släpps inte förrän nästa år. Det är väl inte så farligt, då kan man se mellantiden som en slags "early access" period medan buggar elimineras och prestanda optimeras.

Kanske bara positivt rentav.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lite fult dra sig ut så sent.... jag är bekväm av mig, knappt så jag ens drar igång andra launcher, har uplay för typ division men thats it, tycker det är bedrövligt man ska hålla på o fippla med femotioelva olika launchers.. dom kunde väl sälja det först nån vecka exklusivt där men helt dra sig ur steam är bara dålig stil så här sent tycker jag..

Will Metro Exodus ever return to Steam?
Yes - Metro Exodus will return to Steam and on other store fronts after 14th February 2020.

lol... ska vänta 1 år till på att få spela på steam? känns ju lönt..

Efter ett år borde spelet va skapligt mycket billigare

Tycker det är jättebra att det blir ett krig mellan Valve/Epic, må bäste klient vinna! (Än så länge så ligger Steam milsväg i framkant). Epic måste släppa en ny version av sin med ett mer stilrent utseende (GE MIG LISTOR, SMÅ IKONER, BÄTTRE VÄN-FEATURE). Minimalistiskt men ändå lättanvänt. Förhoppningsvis så kommer Valve anställa lite mer folk så vi får lite updates till Steam-klienten också.

Medlem
Skrivet av Keneralen:

Blir lite sne över priset på Epics launcher "Metro Exodus will be available on February 15 and will $49.99 in North America, £49.99 in the UK and €59.99 in the rest of Europe."

Varför ska vi i Europa betala mer?

Högre moms generellt. Lite som att bensinen kostar 6,3kr litern i USA för det är lite skatt på den. I Sverige kostar den mer än dubbelt så mycket på grund av skatt och moms som är runt 60%.

Medlem

Ni får såklart lösa det hur ni själva vill.

Jag däremot har 2033 samt Last light på steam, och Exodus hamnar antingen på steam, den dagen de väljer att släppa det där, eller så spelar jag det helt enkelt utan att betala för det.

Inte en chans att ni släpper 2/3 spel i en butik och sedan sabbar för kunden.

Medlem
Skrivet av Keneralen:

Blir lite sne över priset på Epics launcher "Metro Exodus will be available on February 15 and will $49.99 in North America, £49.99 in the UK and €59.99 in the rest of Europe."

Varför ska vi i Europa betala mer?

"As for passing the savings on to the consumers, the standard edition of the game will sell for $50 on the storefront, as opposed to the $60 preorders had been listed for on Steam."

Så tänkte det, men enbart för kunder i USA alla andra länder kostar det exakt samma som Steam.

Tja jag lär inte röra något spel från Deep silver igen.

Kanske lite dumt att göra en sådan tvärvändning just nu i elfte timmen, men förstår deras beslut. Många beklagar att Epic är kinesiskt. Har det någon betydelse? Valve är amerikanskt, är deras affärsklimat bättre mot oss konsumenter?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Orkar inte med en miljon olika program installerade bara för att komma åt mina spel, köpte det nu på steam medan det ännu går.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Valve är ett riktigt skitföretag så jag ser gärna att Steam får lite konkurrens. Blir kanske jobbigt i början eftersom vi blivit så bekväma med Steam, men på lång sikt är det nog bra.

Medlem

"Epic’s generous revenue terms are a game changer that will allow publishers to invest more into content creation, or pass on savings to the players."

Ja, tjena.

Inaktiv

Till alla er som gnäller kan jag informera att det fortfarande går att förbeställa på Steam om man prompt vill ha det där Sen förbeställning en annan femma i sig vilket jag är starkt emot men tror många kommer göra det i detta fall för att få det på Steam.

Medlem

Inget alls emot att dom säljer på Epic Store, men riktigt tråkigt för oss konsumenter att det blir exklusivt. Vilket lär betyda att det inte blir ett köp.

Vill gärna ha det på GOG.com.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Varför grinar ni? Ni låter som dom där 87 influencers som önskade diktatur för klimatets skull. Det är väl jättebra att Steam får smaka på konkurrens. Valve har ju täljt guld med smörkniv hur länge som helst och kommer nu att tvingas sänka sina arvoden vilket borde ge fler och bättre spel.

Håller med till 100%. Steam är giriga som attans. Förstår inte att folk försvarar det. Steam behöver en stor konkurrent. Det bästa vore om alla gick ihop och gjorde en gemensam spelbutik, men det kommer inte hända snart, men detta är ett viktigt första steg.

Små indie utvecklare har inte råd att inte använda Steam och måste bita i det sura äpplet och ge Valve nästan hälften av inkomsten bara för lite bandbredd. Stora utvecklare har råd att sälja sina egna spel så de använder inte Steam av förklarliga skäl. Hade Valve tagit skäligt betalt hade vi sett alla spel där, men nu är det inte så.

Medlem

Förstår verkligen inte folk som klagar på launchers.
Startar ni verkligen spel genom att först öppna launchers och sen starta spelen från era bibliotek där?
Jag tycker ni ska använda fördelen med pc och och starta spelet från skrivbordet då ist.
Dessutom har PC spel ofta en launcher i själva spelet. Kommer i många spel upp en ruta PLAY, options eller nått innan spelet startar. Är ni lika irriterade över det?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Man får ju två gratis spel i månaden på Epic Store så varför inte?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Inte gynnar det någon konsument, spelet kommer ju fortfarande kosta lika mycket, antar jag?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Så jävla bra. Steam är en döende platform imao, själv slutade jag handla där för 5 år sedan. Hatar hur dom utvecklat platformen till det sämre

Skriv svar