Apex Legends-tips!

Skägg.
10 Chambers
Apex Legends-tips!

Vi kan väl hjälpas åt att samla tips för Apex Legends här. Trots att grunderna är ganska så bekanta finns det massor av små detaljer som hjälper en stort.

  • Ammo är färgkoordinerad - kolla på siluetten i högra hörnet och plocka upp motsvarande färg.

  • Vapenuppgraderingar sätts på automatiskt, i första hand på den bössa du har framme.

  • Glöm inte att använda dina hjälteförmågor, den första laddas väldigt snabbt så spara inte till eventuell slutstrid. Ofta kan du hinna med två ultimates under samma match.

  • Skallkott gör mer skada.

  • Du kan ladda upp din armor igen med armor cells (de blå cylindrarna som finns i två storlekar. Håll in 4 för buffmenyn där du också hittar olika heals för att hitta dem.

  • Många bättre sikten har två nivåer av zoom, växla med shift

  • Du kan ställa in om ironsight ska stanna kvar vid högerklick eller bara vara aktivt när du håller in.

  • Glöm inte att glida i backar, det går rejält snabbare än att springa

  • Använd knockdown shield när du är knockad, det är de hexagona grejer som ligger strösslade överallt. Ger dig lite skydd.


signatur
Medlem

- Hoppa på supply ship som är i luften (dessa hovrar sedan ovanför marken så man kan ta sig till dem med zip line). Finns ofta bra loot. Risk att andra spelare tänker detsamma.

- Tryck på TAB för att se vad dina squad mates har i form av armor, helmet osv. Då vet du om du ska göra callout (tryck på scroll-knappen) för t.ex level 2 hjälm om någon bara har en level 1 eller ingen alls.

- Tryck F för att markera var fienden är.

- Håll nere scroll-knappen för att kunna välja vilken callout du vill göra, t.ex "fienden har varit här" är användbar som Bloodhound som kan se spår av fienden och vet att de är i närheten.

- Tryck 3 för att lägga undan dina vapen och springa snabbare. Effektivt när du inte vill mysa utanför safe zone alltför länge.

- Tryck E intill en fienden som är nere. Då spelas det upp en kill animation. Use it wisely! Risken finns att du dör på kuppen om andra fiender är i närheten.


signatur

Halo kompis!

Testpilot

- Få med dig två random duktiga spelare som kan bära dig genom matchen!

- Markera viktiga saker med mittknappen på musen

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi kan väl hjälpas åt att samla tips för Aepx Legends här. Trots att grunderna är ganska så bekanta finns det massor av små detaljer som hjälper en stort.

  • Ammo är färgkoordinerad - kolla på siluetten i högra hörnet pch plocka upp motsvarande färg.

  • Vapenuppgraderingar sätts på automatiskt, i första hand på den bössa du har framme.

  • Glöm inte att använda dina hjälteförmågor, den första laddas väldigt snabbt så spara inte till eventuell slutstrid. Ofta kan du hinna med två ultimates under samma match.

  • Skaldkott gör mer skada.

  • Du kan ladda upp din armor igen med armor cells (de blå cylindrarna som finns i två storlekar. Håll in 4 för buffmenyn där du också hittar olika heals för att hitta dem.

  • Många bättre sikten har två nivåer av zoom, växla med shift

  • Du kan ställa in om ironsight ska stanna kvar vid högerklick eller bara vara aktivt när du håller in.

  • Glöm inte att glida i backar, det går rejält snabbare än att springa

  • Använd knockdown shield när du är knockad, det är de hexagona grejer som ligger strösslade överallt. Ger dig lite skydd.

Vad fan är skaldkott? Skaldskott? Ska vi skjuta skalder? Förvirringen är total...

Skrivet av Bussovic:

- Hoppa på supply ship som är i luften (dessa hovrar sedan ovanför marken så man kan ta sig till dem med zip line). Finns ofta bra loot. Risk att andra spelare tänker detsamma.

- Tryck på TAB för att se vad dina squad mates har i form av armor, helmet osv. Då vet du om du ska göra callout (tryck på scroll-knappen) för t.ex level 2 hjälm om någon bara har en level 1 eller ingen alls.

- Tryck F för att markera var fienden är.

- Håll nere scroll-knappen för att kunna välja vilken callout du vill göra, t.ex "fienden har varit här" är användbar som Bloodhound som kan se spår av fienden och vet att de är i närheten.

- Tryck 3 för att lägga undan dina vapen och springa snabbare. Effektivt när du inte vill mysa utanför safe zone alltför länge.

- Tryck E intill en fienden som är nere. Då spelas det upp en kill animation. Use it wisely! Risken finns att du dör på kuppen om andra fiender är i närheten.

Jag känner spontant att det är för mycket keybinds man behöver generellt sett. Att behöva få fram ett scroll wheel när man ska heala och använda sköld är verkligen suboptimalt. I övrigt är det bra tips, men jag har redan rebindat en del - tex att trycka på scrollhjulet är värdelöst med min mus.

Kill animation är rätt skoj, men som sagt ovan så kommer det låsa din karaktär medans den spelar upp denna som tar ca 3s. Unden den tiden kan du inte röra din karaktär, men det är alltid insta kill på en downad person.

Jag känner att jag kommer behöva lägga några timmar med att bara hitta en bra/hygglig setup med keybinds. Hade önskat att ett tryck på 4 hade equippat t ex syringe och ett nytt tryck hade bytt till shield. Jävligt stökigt att hålla nere 4:an, snurra till vad du nu vill använda OCH vänsterklicka istället för att bara släppa. Vet inte hur många gånger igår jag missade att vänsterklicka.

Värt att notera är att du också använder TAB för att kika på din egen loadout. Jag antar att det är något liknande du gör om du t ex vill flagga för att du behöver ammo? Spelade med några som gjorde det igår, men förstod aldrig hur jag själv skulle göra vilket resulterade i att jag sprang runt med fullt ammo till hagelbrakaren och sju bulor till min assualt rifle halva matchen.

Skulle också vilja lägga in tips på att om möjligt försöka hinna till din team mate och köra revive. Att plocka upp deras vad-det-nu-hette och sedan ta sig till en revive station kan vara marigt ibland. De finns en hel del, men de är inte precis överallt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Försök få tag i tier4 armor som har extra perk förutom att ge mest skydd. Kommer inte ihåg exakt vad för perks just nu o.O

Håll ihop squaden för du kan ge dig tusan på att de andra squadsen gör det, du vill inte hamna 1v3.

Inventory är ganska begränsat, var restriktiv med vad du plockar på dig.

Försök att välja 3 legends som kompletterar varandra bra, även om du spelar med randoms.

Det tar fler skott än vad man kan tro att få ner någon.

Många vapen har små magasin, försök få tag på extended mag.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

mm vill lägga en second på att mag är små och folk tål mkt. Dött för många ggr för att jag tror att jag kan döda någon genom att tömma magget i dom när jag chargear dom och sen står jag där med min reload ute i det öppna.

Men lite mer detaljerat: Finns en gubbe som heter Mirage. Gillar honom men fattar inte tanken bakom hans ult. Man spawnar 5-6 kopior av sig själv och blir osynlig. Dock står dom bara stilla. Är väl ingen som blir lurad av det? Ser man 5-6 kopior vet man direkt att det finns en onsynlig kille någonstans så varför skjuta decoys? Dessutom verkar det vara relativt enkelt att se en osynlig gubbe. Blivit skjuten många gånger när jag tror att ingen ser mig. Nån som har lite tips och tricks här? Är det något jag inte fattat?

Edit - Och kan man kliva ut osynligheten tidigare och börja skjuta? Har inte lyckats med det. Får tålmodigt vänta på att få skjuta tillbaka tills ulten är avslutat.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

- Val av vapen är viktigt. Själv tycker jag att Flatline, R-301, G7 Scout och den ljuvliga hagelbrakaren Peacekeeper fungerar bäst!

- Håll koll på både sköld- och hälsomätaren, se till att toppa av efter varje strid.

- Plocka inte upp onödig skit, ta en kort paus mellan varven och släng ammunition och föremål som du inte använder.

- Håll ihop! Det är väldigt svårt att vinna strider två mot en, försök att undvika sådana situationer.

- Se till att ha två vapen, om en polare biter i gräset och behöver återupplivas. De kommer som sagt tillbaka utan vapen eller annan utrustning.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Spelade två matcher och dog 2 sek efter att jag såg en fiende. Har svårt för snabba cod liknande spel där man dör så fort man ser någon.

Gillar hur dom har tänk på hur man markerar saker. Vapen markeras som vapen, fiender markeras som fiender etc etc. Riktigt smart!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Värt att notera är att du också använder TAB för att kika på din egen loadout. Jag antar att det är något liknande du gör om du t ex vill flagga för att du behöver ammo? Spelade med några som gjorde det igår, men förstod aldrig hur jag själv skulle göra vilket resulterade i att jag sprang runt med fullt ammo till hagelbrakaren och sju bulor till min assualt rifle halva matchen.

Ta upp inventory och håll musen över vapnet och klicka på mittenmusknappen, knappen för spotta folk och sådant. Håller du musen över vapnet kommer det upp ett tips om detta.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

- Ingen Fall Damage!

Helt fantastiskt för spelare som jag som lider av tyngdlagen, kanske klarar en match nu utan att falla på näsan och sitta skamsen tills matchen är över.

- Behöver inte vänta tills matchen är över innan man kan hoppa in och ha lite kul innan man slocknar på grund av den livsstil man leder.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

"Tri-nånting snipern" . Såg idag att crosshairet krymper när man zoomar in. Låter man det gå hela vägen skjuter den 3 skott på samma ställe, skjuter man innan så är det lite spridning på de 3 skotten.

Moderator | Testpilot

Bästa tipset över allt annat är att hålla ihop. TTK (Time to kill) är otroligt hög så det är bäst att springa runt tillsammans så man sänker motståndarna snabbare.

Det kanske känns självklart men då jag är en van codspelare där allt dör av ingenting så tog det ett tag att anpassa sig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Går det att muta idioter?

Gnällkuk
Skrivet av Milky_81:

Ta upp inventory och håll musen över vapnet och klicka på mittenmusknappen, knappen för spotta folk och sådant. Håller du musen över vapnet kommer det upp ett tips om detta.

Ok, var det jag misstänkte men var alldeles för stressad igår för att hinna med att se tool tips :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hitta en del tips på reddit:

https://www.reddit.com/r/apexlegends/comments/anqm2w/tips_tri...

Denna kan vara ganska bra att veta -


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers

Funderar på att göra en video kring detta, likt den om Red Dead.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Funderar på att göra en video kring detta, likt den om Red Dead.


signatur

Halo kompis!

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Funderar på att göra en video kring detta, likt den om Red Dead.

Låter bra! Ser fram emot den :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox

Nu har jag testat också! Skoj skoj! Men det är en jäkla massa saker att lära sig, tips und trix-tråd som denna är nice.

Men...kanske inte vilka knappar man trycker på på PC Mer allmänt kanske, haha.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

"Tri-nånting snipern" . Såg idag att crosshairet krymper när man zoomar in. Låter man det gå hela vägen skjuter den 3 skott på samma ställe, skjuter man innan så är det lite spridning på de 3 skotten.

Triple take. Och de som gör att du kan chargea vapnet är en attachment som även funkar till peacekeeper (hagelgeväret)

Medlem

Någon som har något tips på hur man får bort att spelet bootar i windowed mode varje start. Och göra så att det är hold på aim down sights istället för toggle? Vet att det finns en inställning men den är ofunktionell.

Medlem

@Megagurra: Du ändrar keybind från toggle till hold bara?

Gnällkuk
Skrivet av Megagurra:

Någon som har något tips på hur man får bort att spelet bootar i windowed mode varje start. Och göra så att det är hold på aim down sights istället för toggle? Vet att det finns en inställning men den är ofunktionell.

Jag fick ställa det till windowed (stod fullscreen fastän det var windowed) och sedan tillbaka till fullscreen. Startar alltid i full screen efter det. Bytte från toggle till i menyn hold, fungerat som det ska sedan dess.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Någon som har något tips på hur man får bort att spelet bootar i windowed mode varje start. Och göra så att det är hold på aim down sights istället för toggle? Vet att det finns en inställning men den är ofunktionell.

Mitt spel startade alltid i window mode när jag hade lagt in lite olika saker i startalternativen (+fps_max 140 t.ex).

Märkte att inget verkade fungera dock och plockade bort det, sen startades det i fullscreen som vanligt.

Skägg.
10 Chambers

Tog det göttigaste från Reddit.

  • Du kan sparka upp dörrar med melee

  • Du kan ta dig högre upp än du tror mot väggar, håll in hoppknappen bara

  • Du kan pinga tillbehörsslots på ditt vapen för att göra gruppen medveten om vad du letar efter

  • Du kan även pinga vapen för att informera laget vilken ammo du behöver

  • Döda fienders lootlådor är färgade efter hur bra stuff som ligger i dem

  • De blå pelarna du ser i hoppläget är platser med extra het utrustning

  • Stoppa undan vapnet för att springa snabbare, CS-style

  • Hela laget kan använda Wraiths teleporter, till och med de som är knockade

  • Dina kamraters ikoner lyser upp när de skjuter så att du vet vem som inte har vapendisciplin


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tog det göttigaste från Reddit.

  • Dina kamraters ikoner lyser upp när de skjuter så att du vet vem som inte har vapendisciplin

Ehm...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tog det göttigaste från Reddit.

  • Hela laget kan använda Wraiths teleporter, till och med de som är knockade

Även motståndarna kan använda portalerna

Visst inte det där med ta sönder dörrar med melee!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
  • När du öppnar apex packs så kan du se på ljuset vad du får
    (common = grå, rare = blå, epic = lila & legendary = guld)

12
Skriv svar