Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

Ni som kör med hörlurar, gör det någon skillnad att plugga in 3,5mm-pluggen i dosan eller tvn? Tänkte på ljudmässigt osv.

Edit: Gäller One x.

Medlem
Skrivet av breahl:

Denna kille hade en jävla rolig stream i natt där han gör utmaningar. Men han låter så roligt då han pratar så därför streamen blir kul.

https://www.youtube.com/watch?v=PvUEVdi2BUg&feature=push-lsb&...

"'Pay your bounty'? Son of a...! What do I have a bounty for?... Five dollar bounty for running over a freakin' sheep!"

Haha! 😂

Avstängd
Skrivet av Nemo:

"'Pay your bounty'? Son of a...! What do I have a bounty for?... Five dollar bounty for running over a freakin' sheep!"

Haha! 😂

Jo han är verkligen rolig! Han brukar bara streama på nätterna eftersom han bor i USA men dom går ju att se i efterhand.

Men jävlar vad folk skänker pengar där när man kollar chatten. Typ någon som först skänkte $100 och sedan $20. Flera andra som skänker pengar med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl: oj, det blir snabbt massa klirr i kassan. Men då ska man ju kunna vara rolig också! Är nog inte så enkelt som det ser ut.

Avstängd

Det är jäkligt kul att spela Red dead 1 nu direkt efter man spelat 2:an. En som sades ha blivit skjuten och troligen dött i blackwater rånet (Jenny Kirk) träffar man ju på vid sidan av vägen när man kommer och rider. Men hon är ju helt crazy och vill inte ha hjälp att ta sig in till Armadillo. Men då kan man ge henne medicin i stället och då säger hon ju att den är från gud och bla bla bla. Sen lämnar man henne där vid sidan av vägen och hon dör väl troligen med.

Dutch cracked and killed an innocent girl named Heidi McCourt, in a very cruel way, according to Javier. John, Jenny Kirk, Mac, and Davey were all shot in the ensuing chaos but managed to escape, for the time being, the latter two had much more severe injuries than John and they both died shortly afterwards

https://reddead.fandom.com/wiki/Jenny


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Wow, har bara spelat lite sporadiskt nån timma här och där på senare tid då det började kännas lite grindigt men iom kapitel 5 fick jag en nytändning då det händer mycket. Grymt spel säger jag bara. Jag är en sån som tröttnar på spel halvvägs nästan jämt men RDR2 lyckas hela tiden väcka intresset igen genom att slå på stort !

Det är så välgjort grafiskt och intressant storymässigt, välgjorda karaktärer och intressanta möten/uppdrag. GTA spelen pallade jag aldrig ens halvvägs för det fanns inget direkt djup i berättelsen så man blev inte engagerad på samma sätt.

Medlem

@breahl: intressant att läsa! Kul att se också hur du upplever ettan efter att ha spelat igenom RDR2 först.

Förresten, Arthur tycker också det är kul när folk även provar på första spelet. Dvs Roger Clark.

Medlem

Intervju med Peter Blomquist där han bland annat pratar om ifall det finns några likheter mellan honom och Micah som han gör rösten till (ledtråd: inte direkt, förutom mustaschen kanske 😁).

Medlem

Inte undra på att hästarna är så välgjorda i RDR2 för de är ju också mocapped. 😃

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Grymt spel säger jag bara. Jag är en sån som tröttnar på spel halvvägs nästan jämt men RDR2 lyckas hela tiden väcka intresset igen genom att slå på stort !

Det är så välgjort grafiskt och intressant storymässigt, välgjorda karaktärer och intressanta möten/uppdrag.

Ja, jag blev också väldigt engagerad i storyn. Jag tog ändå väldigt lång tid på mig i kapitel 2 till 4 för jag läste att vissa stranger missions bara gick att spela där och jag ville inte missa något. Men det gjorde samtidigt att jag umgicks desto mer med karaktärerna i lägret så jag lärde verkligen känna allihopa som i en liten familj.

När storyn sedan fortsatte i kapitel 5, osv, så var jag väldigt engagerad i händelserna. Har aldrig upplevt en story och hur jag kände med vissa karaktärer så starkt i något annat spel tidigare. Det var fantastiskt bra!

Medlem
Skrivet av saigon:

Ni som kör med hörlurar, gör det någon skillnad att plugga in 3,5mm-pluggen i dosan eller tvn? Tänkte på ljudmässigt osv.

Edit: Gäller One x.

Ingen har svarat än☺. Jag använder alltid dosan, har då "proffsdosan" till Xbox. Den handkontrollen är ju i stort sett bäst, känns det som iaf. Ljudet är också mycket bra med bra hörlurar till den. Vet ju inte om TVn funkar lika bra som den eftersom jag inte prövat. Men jag kan tänka mig att det mesta är optimerat för konsolen på dosan. Eftersom det ju är en specialkontroll för de som vill ha bästa grejerna.

Detta är ju bara spekulationer. Men tidigare hade jag en rejäl förstärkare med tvn kopplad till. Då använde jag alltid förstärkaruttaget för ljudet. Det var nog det ultimata, bra ljudanläggning helt enkelt.
Tvuttaget blev jag skeptisk till för länge sedan då jag märkte ett försämrat ljud med lurar. En TV är väl inte direkt proffsgrejen för hörlurar. Det är ju så mycket annat man tar hänsyn till för att optimera upplevelsen från den.
Sedan är det ju bekvämare att ha en kort sladd nära, än förlängning till en annan apparat. Sladdar som förlängs kan också påverka ljudet till det sämre.

Ja så känns det för mig iaf. Annars får ljudproffsen förklara☺

Tillägg: Jag har lurar som omsluter öronen. Viktigt för att ta bort ljud utifrån, inlevelsen! Sedan är de ju inte direkt de billigaste, man får ofta bättre med kända märken för just ljud. Tror inte direkt på att ta första bästa från mobilen.
Ja det är väl mycket nördsnack men tar man sitt spelande på allvar så.

Medlem
Skrivet av Över45:

Ingen har svarat än☺. Jag använder alltid dosan, har då "proffsdosan" till Xbox.

Jag har bara PS4 och en gammal Xbox 360, men ingen Xbox One så jag har ingen expertis på den.

Skrivet av Över45:

En TV är väl inte direkt proffsgrejen för hörlurar. Det är ju så mycket annat man tar hänsyn till för att optimera upplevelsen från den.

Det tror jag med. Jag har apropå det inga högtalare alls på min 50-tummare. När jag skulle köpa ny TV så letade jag upp en modell med riktigt bra bildegenskaper och som även är perfekt för gaming (extremt låg input lag) och som inte hade några som helst högtalare.

Jag visste att jag skulle koppla in TVn i stereon så det fanns ingen anledning att lägga pengar på TV-högtalare som aldrig kommer till användning. Det blev 100% bild för pengarna istället. Är grymt nöjd med det köpet. 😊

När jag spelar på PS4an så blir det dock hörlurar för det mesta som sagt (för ljudpositioneringens skull... och grannsämjan 😁).

Avstängd

Förresten om ni gillar serier som har med västern att göra så kan jag rekommendera "Hell on wheels från 2011. Finns på HBO nordic.

Är under samma tidsperiod som red dead, dvs ganska nyligt efter kriget tog slut. Finns fem säsonger av den och höga betyg på imdb.

https://www.imdb.com/title/tt1699748/


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av saigon:

Ni som kör med hörlurar, gör det någon skillnad att plugga in 3,5mm-pluggen i dosan eller tvn? Tänkte på ljudmässigt osv.

Edit: Gäller One x.

Jag kör alltid genom handkontrollen! Bättre ljud tycker jag.


signatur

Jump in.

Medlem

@breahl: Bra tips! Hell on Wheels är riktigt bra västernserie med fängslande story och kanonskådisar.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

@breahl: Bra tips! Hell on Wheels är riktigt bra västernserie med fängslande story och kanonskådisar.

Jo jag har sett den en gång men var länge sedan. Så ser om nu så man blir lite taggad på red dead


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox

Filmtips: The Salvation

Mads Mikkelsen som hämnare (Persbrandt med på ett hörn oO)

Klassisk western utan att försöka vara något mer. Finns på Netflix!


signatur

Jump in.

Medlem

@breahl: kul detalj om Hell on Wheels:

Namnet på den lilla karavanstaden i tv-serien som flyttar med allt eftersom järnvägsbygget drar fram kommer från en 1800-talstidning:

Citat:

One of the earliest known appearances of the term "Hell on Wheels" was from newspaper editor Samuel Bowles, who used the phrase to describe the collection of gambling houses, dance halls, saloons, and brothels housed in flimsy canvas tents that accompanied the army of Union Pacific railroad workers westward.
källa

När jag såg järnvägsbygget i RDR2 i östra delen av New Hanover med alla människor och tält så tänkte jag genast på Hell on Wheels. Skulle tro att det finns nog en hel del folk på Rockstar som också gillar tv-serien.

Lite bilder...

Järnvägsbygge i Hell on Wheels:

Bygget av första transkontinentala järnvägen 1863 till 1869, foto taget någonstans i Wyoming eller Utah:

Järnvägsbygge i RDR2:

Tråddemonen
Testpilot

@Nemo: Grymt! Vilda Västern har dock en hemsk syn på människors rättigheter och slavarbeten.

Medlem

@Zimpan: ja, definitivt. Det är rent historiskt en intressant period av nordamerikansk historia och "the American frontier", men innehåller även mycket sjuka saker och vidrigheter.

Avstängd

@Nemo coolt, finns fler saker som är lika med från serien. När dom förhandlar med indianhövdingen. Rockstar har verkligen inspirerats från Hell on wheels.

Hell on wheels:

Red dead 2:


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Deadwood! 2004 3säsonger på HBO eller går att köpa.
Mycket bra westernserie som är delvis sann. Staden existerade faktiskt och var gränsstad mot det "oupptäckta" under guldrushen. Laglöst land där man skodde sig på nyrika guldletare t ex. Hittade någon guld fanns det ju alltid människor som visste hur man skulle tjäna pengar på det. T ex beskriver det "jobbet" på lokal bordell+saloon trovärdigt (snuskhummrar nu tänker ni för mycket på vissa saker). Lagen-hann ju inte direkt med att etablera sig under guldrush. Plötsligt var det slut och det blev de kända spökstäderna. Blandar även in riktiga personer från tiden.
Kan verkligen rekommendera denna serie. För som i RDR2 så blir en hel del ohederliga personer ett slags hjältar.

Medlem

@breahl: javisst! Tyckte väl att den scenen i spelet var bekant på något sätt.

Det är ett tag sedan jag såg Hell on Wheels så jag hade glömt bort den episoden.

Kan vara dags för mig att titta på serien igen. Den är ju riktigt välgjord och även fullspäckad med historiskt autentiska detaljer i kläder, prylar, etc, så den tål att ses många gånger.

Avstängd
Skrivet av Över45:

Deadwood! 2004 3säsonger på HBO eller går att köpa.
Mycket bra westernserie som är delvis sann. Staden existerade faktiskt och var gränsstad mot det "oupptäckta" under guldrushen. Laglöst land där man skodde sig på nyrika guldletare t ex. Hittade någon guld fanns det ju alltid människor som visste hur man skulle tjäna pengar på det. T ex beskriver det "jobbet" på lokal bordell+saloon trovärdigt (snuskhummrar nu tänker ni för mycket på vissa saker). Lagen-hann ju inte direkt med att etablera sig under guldrush. Plötsligt var det slut och det blev de kända spökstäderna. Blandar även in riktiga personer från tiden.
Kan verkligen rekommendera denna serie. För som i RDR2 så blir en hel del ohederliga personer ett slags hjältar.

Den är riktigt bra också, såg om den nu under Red dead spelandet men gick fort för det var bara tre säsonger.

Såg att det eventuellt kommer en film med en fortsättning, eller en säsong 4. Finns olika bud.


signatur

PS5 och inget annat.

Frilansare

@breahl:

Men hur var det nu med Deadwood, fick serien något riktigt slut? Vill minnas snack om att de bara dödade den, så har inte vågat se klart. För bra minnen. Ian McShane alltså...

Frilansare

För den som vill inspireras så är ju Godless något av det bästa jag sett i western-väg de senaste årtiondena. Vill hålla den shoot-out som sker i avsnitt [beep] som en av de bästa som någonsin gjorts på tv, film eller i spel. Godless!
(sorry om någon redan tagit upp detta. Är ju en "late bloomer" i den här tråden...)

Medlem

Inspelningen av nya Deadwood-filmen påbörjades i oktober. HBO har inte släppt särskilt mycket detaljer ännu men i december släpptes ett par bilder som går att se här t ex:

https://screenrant.com/hbo-deadwood-movie-images

Av bilderna att döma ser det lovande ut!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Inspelningen av nya Deadwood-filmen påbörjades i oktober. HBO har inte släppt särskilt mycket detaljer ännu men i december släpptes ett par bilder som går att se här t ex:

https://screenrant.com/hbo-deadwood-movie-images

Av bilderna att döma ser det lovande ut!

☺ (nöjt leende. Trodde inte jag skulle få se någon fortsättning på något sätt. )

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

För den som vill inspireras så är ju Godless något av det bästa jag sett i western-väg de senaste årtiondena.

Håller med! Grymt bra miniserie. Jag var helt "hooked" och såg hela under 2 kvällar på raken. Särskilt Jeff Daniels tyckte jag var makalöst bra.

Även där hittar man likheter med RDR2. Tänker på gruvan vid västernstaden. I RDR2 har vi ju Annesburg med gruvan.

Avstängd

Woho jag fick träffa "strange man" nyss i Red dead 1, det var mäktigt. Vi snackade ju om det förut i tråden.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar