Programmeringsuppgift - behöver hjälp!

Medlem
Programmeringsuppgift - behöver hjälp!

Hej! Fick precis den här kompletteringsuppgiften och har jättemycket att göra så hinner inte. Skulle någon vilja göra den och förklara den för mig för 300?

"Uppgiften går ut på att implementera en klass som representerar en hiss. När ett objekt av klassen skapas måste man ange hur många våningar huset som hissen är installerad i har. Det minsta antalet tillåtna våningar är två, och det högsta hundra. Om man försöker ange ett antal utanför detta intervall så ska antalet sättas till det närmsta tillåtna värdet.

Du får inte använda någon scanner någonstans i hissklassen, och inte heller någon utskrift. Du får använda bägge i ditt testprogram, men testprogrammet ingår inte i uppgiften.

En hiss befinner sig alltid på en våning som från början är 0 (bottenvåningen). Vilken våning hissen är på ska kunna läsas av och ändras, men bara inom det tillåtna intervallet för just det hus hissen är installerad i. Försöker man till exempel flytta hissen till våning 74 i ett hus som bara har fem våningar så ska det inte fungera. Resultatet av att försöka sätta våningen ska meddelas som en boolean.

Klassen ska också ha en toString-metod.

I lösningen ska du korrekt använda: klasser, objekt, instansvariabler, skyddsnivåer, konstruktorer, metoder, parametrar och returvärden. Dessa begrepp ska också kunna förklaras på redovisningen."

Medlem

Hej,

Är sugen på att lösa det åt dig, men du borde ta tag i att göra det själv. Syftet är ju trots allt att du ska lära dig.

Du bör kunna be din lärare om mer tid ifall det behövs, bättre det än att någon annan gör det åt dig. Skriver det i all välmening


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Kul att du söker hjälp i forumet!

Jag vet (tyvärr) mycket väl hur det är när tiden inte räcker till för alla uppgifter man förväntas göra, speciellt i period 3 som har en förmåga att bli extra hetsig. Med det sagt håller jag med @Freakon om att du borde göra uppgiften själv. Kolla som sagt med läraren om du kan få lite mer tid, det är inte alls omöjligt att hen är villig att ge dig dispens.

Jag kan slänga iväg ett par tips och länkar via PM. Spara pengarna till snus och mikrotransaktioner viktigare saker istället!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Desperat hehe
Skrivet av Freakon:

Hej,

Är sugen på att lösa det åt dig, men du borde ta tag i att göra det själv. Syftet är ju trots allt att du ska lära dig.

Du bör kunna be din lärare om mer tid ifall det behövs, bättre det än att någon annan gör det åt dig. Skriver det i all välmening

Jag förstår dig, hade verkligen gjort det om jag hade fått mer tid på mig men eftersom uppgiften ska in om en vecka blir det supertajt för läser en annan kurs nu medan😭 Jag tycker om programmering och det är verkligen intressant men nu när tiden inte räcker till skulle hjälp verkligen uppskattas för jag vet själv att jag under andra omständigheter faktiskt hade lyckats klura ut det här. Som sagt betalar jag, förväntar mig inte att detta ska göras gratis så skulle verkligen verkligen uppskatta om du ville göra det!!!!

Medlem

Nu har du inte skrivit vilket språk det ska göras i heller, men jag utgår från att det är Java (eller möjligtvis C#) baserat på beskrivningen... Vilket jag inte tänker göra åt dig. Det här är en relativt enkel uppgift, och jag har fullt förtroende för att du kan göra det på bara någon timme om du verkligen försöker. Både jag och gh0glund kan nog hjälpa dig om du kör fast.

Jag skrev faktiskt en enkel implementation av problemet i Rust, vilket är lite annorlunda från Java så att du inte kan lämna in det rakt av men lätt kan se att det faktiskt är en ganska kort uppgift du fått.

https://gist.github.com/pobiega/f1d699180e43b54d499c36ced70c7...

1
Skriv svar