"Sony ansvarar för brist på crossplay," enligt Chucklefish

Robot
"Sony ansvarar för brist på crossplay," enligt Chucklefish

Kan du inte lira Wargroove med polarna? Skyll på Sony, säger Chucklefish.

#Co-op, #Crossplay, #Wargroove


Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Hoppas på att crossplay kommer bli standard framöver utan att det måste diskuteras.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
Xbox

Cross play är riktigt trevligt, är det dessutom cross progression så blir det ännu bättre. Man kan spela med/mot vem man vill och spela på olika plattformar om man vill det.

Läste den där tråden för ett tag sedan och det är lite underligt vilka hittepå-grejer man kan komma undan med i media om man tillhör rätt plattform. Det är ju en rak lögn, som Wargroove-utvecklaren påpekar. Även High-rez studios (Smite, Paladins, Realm Royale etc) har påpekat saken.


signatur

Jump in.

Medlem

Sony har ju en ledning på konsol marknaden och vinner inget på att öppna upp det hela. Microsoft gjorde det samma när dom var på topp. Ingen av dessa företag bryr sig egentligen om sina kunder, handlar bara om vad som gynnar dom själva på kort sikt.

Medlem

Skadar absolut inte att det finns men crossplay hamnar ganska långt ner på listan över vad jag önskar mest på en konsol. Sen håller jag med föregående talare, beror ju massor på marknadspositioner.

Inaktiv

Ja. Såny som är såååå bra. Deras fel att crossplay går knackigt. Uselt beteende.
Men vi röstar med plånböckerna... Många som varken gillar bakåtkompabilitet, snygg grafik eller crossplay... Dumbommar det finns

Medlem

Sony bryr sig inte om sina kunder, det enda dom bryr sig om är att sälja enheter.
Om dom öppnar upp crossplay så innebär det att dom förlorar potentiella kunder

"Varför ska jag köpa ett playstation nu när jag kan spela med mina polare via min xbox istället?"

Dom har det här tänket pga dom tror att dom leder och styr konsollmarknaden.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tror det 100% beror på att de i princip är industriledande när det gäller konsol-spel, och så fort det riskeras så kommer de att vilja vara med.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Ja. Såny som är såååå bra. Deras fel att crossplay går knackigt. Uselt beteende.
Men vi röstar med plånböckerna... Många som varken gillar bakåtkompabilitet, snygg grafik eller crossplay... Dumbommar det finns

Tydligen är det fler än dubbelt så många som vill spela bra exklusiva AAA-spel än som vill spela sina gamla spel som man redan har klarat... De vill tydligen också ha de snyggaste spelen på marknaden (Uncharted, Horizon, God of War), och behöver inte bry sig om att spela med människor som väljer den sämre konsolen då de ändå har över 90 miljoner potentiella spelare att lira med. Väldigt märkligt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Ambassadör
Xbox

Mycket skenridåer från olika håll här. Det vore ju trevligt om det gick att diskutera ämnen utan att det spårar ur till i sammanhanget irrelevanta konsolmätartävlingar. Som konsument (det är ju det vi alla är, oavsett favoritplattform) så finns det ju inget negativt med valfri cross play öht.

Artikeln och Laydens uttalande med efterföljande kommentarer från utvecklare handlar inte om cross plays varande eller icke varande. Det handlar om att han säger att det är upp till utvecklare att implementera cross play och då är Sony redo, lägger ansvaret för bristen på cross play hos utvecklare. Detta debunkas då av utvecklare som varit redo och försökt få tillstånd till cross play i flera år men fått nej och/eller ignorerats.

Det måste väl ändå anses som anmärkningsvärt?


signatur

Jump in.

Medlem

Det crossplay som finns i Fortnite och Rocket League betecknas väl fortfarande som "beta" så jag antar att det kan vara en orsak att det inte bara är att dra igång för vem som helst?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Mycket skenridåer från olika håll här. Det vore ju trevligt om det gick att diskutera ämnen utan att det spårar ur till i sammanhanget irrelevanta konsolmätartävlingar. Som konsument (det är ju det vi alla är, oavsett favoritplattform) så finns det ju inget negativt med valfri cross play öht.

Artikeln och Laydens uttalande med efterföljande kommentarer från utvecklare handlar inte om cross plays varande eller icke varande. Det handlar om att han säger att det är upp till utvecklare att implementera cross play och då är Sony redo, lägger ansvaret för bristen på cross play hos utvecklare. Detta debunkas då av utvecklare som varit redo och försökt få tillstånd till cross play i flera år men fått nej och/eller ignorerats.

Det måste väl ändå anses som anmärkningsvärt?

Nu försvarar jag inte Layden eller Sony i den här frågan men måste nån verkligen ljuga här? Layden säger ju att de hör önskemålen och att de varit dåliga på det tidigare men att det nu ska vara lättare för utvecklare som vill crossplay iom att de lärt sig mycket av Rocket League o Fortnite, samtidigt som intervjun faktiskt publicerats efter Wargrooves release.

MEN alla är businessmen o fula fiskar, som sagt tidigare, klart de inte vill släppa in de andra i första hand, hade garanterat låtit annorlunda om ps4 sålde dåligt.

Inaktiv
Skrivet av lampis:

Tydligen är det fler än dubbelt så många som vill spela bra exklusiva AAA-spel än som vill spela sina gamla spel som man redan har klarat... De vill tydligen också ha de snyggaste spelen på marknaden (Uncharted, Horizon, God of War), och behöver inte bry sig om att spela med människor som väljer den sämre konsolen då de ändå har över 90 miljoner potentiella spelare att lira med. Väldigt märkligt.

Hahaha pånys be pånys.

Snyggaste spelen.... Inte på den konsolen iafl.

50 miljarder flugor gillar skit....

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Hahaha pånys be pånys.

Snyggaste spelen.... Inte på den konsolen iafl.

50 miljarder flugor gillar skit....

Kan du säga ett enda spel på Xbox som är snyggare än nämnda trio?
Ja, och det finns 40 miljoner som uppenbarligen har valt att köpa en jämförelsevis risig konsol.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Tydligen är det fler än dubbelt så många som vill spela bra exklusiva AAA-spel än som vill spela sina gamla spel som man redan har klarat... De vill tydligen också ha de snyggaste spelen på marknaden (Uncharted, Horizon, God of War), och behöver inte bry sig om att spela med människor som väljer den sämre konsolen då de ändå har över 90 miljoner potentiella spelare att lira med. Väldigt märkligt.

Vänta vänta, jag måste hämta popcorn innan alla console peasants börjar bråka om vilken konsol som är bäst!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vänta vänta, jag måste hämta popcorn innan alla console peasants börjar bråka om vilken konsol som är bäst!

Ok, hoppas dina popcorn smakar.

Till att börja med är det ju inte ens en fight, då Sony vunnit denna generation redan. Inte med liten marginal heller, så vad ska det bråkas om?
Spel?
Där vinner Sony på knockout i första ronden, om man jämför exklusiva AAA, vilket folk köper PS4 för.
Spelarbas?
Mer än dubbelt!

Så självklart kan Sony pissa på förslag som inte gynnar deras ekonomi. Deras goodwill bygger på att de prioriterar fantastiska spel, den rasar inte för att andra bölar på dem att dela med sig av kakan. Ingen röstar med plånboken här, crossplay är inte prio när man väljer vad man spelar på. Sony byggde PS4 för gamers och har sedan dess fyllt på med spel som tar rekord efter rekord. Hakar man inte på, så står man utanför.

Chucklefish är bara ett sandkorn på stranden, ingen bryr sig. När de blir stora och gör spel som fortnite kanske det finns ett riktigt nyhetsvärde att böla om crossplay. Förstår man inte att Sony tjänar på att neka crossplay kanske man borde läsa lite basic marknadsekonomi. Deras affärside bygger inte på att dela med sig, de vill dominera marknaden. Precis som MS vill, men de fuckade upp sin start denna generation så hårt att de aldrig kommer ikapp.

Som "konsument" vill man såklart att spel ska vara prio för ett företag. Så det är inte så konstigt att Sony dominerar marknaden. De har förtjänat sin position. De vågade ge sig in i VR, där MS fegade ur. När PS5 släpps med nästa generation VR har de därför ett fortsatt försprång, så att betta på en vinnare bland "console peasants" borde inte vara så svårt nästa gång heller.

Väljer man bort det för att ett företag skyddar sin ekonomi och prioriterar rätt, så får man stå utanför. Inte mer med det. Svårt att missa alla lovord på nätet om de exklusiva spelen, men man får väl blunda hårt då och låtsas att det är skit. Inte för att det ändrar något, allt som händer är att du missar denna generations bästa spel.

Varje nyhet om crossplay är samma. Nån tror att de kan "rösta med plånboken" när Sony faktiskt tjänar på att säga nej.
Men svaret till de som inte vill spela bra spel blir bara "you loss" från min sida och det borde vara lika självklart som att inte Coca Cola inte ger bort sitt recept till ICA Basic. Kopiorna smakar skit, så varför ens försvara köp av dem?

Satsade man på fel häst får man väl istället inse sitt misstag och betta på vinnaren nästa gång?

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Ok, hoppas dina popcorn smakar.

Japp, riktigt saltigt och gott


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

MEG
Medlem

Det går alltså inte att spela mot/med andra bara för att de har en annan konsol, märkligt.
Snart kan inte konsolägarna spela med/mot andra via internet utan att betala en extraavgift till Sony, Nintendo eller Microsoft heller.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag minns att dom som hade megadrive klagade på detta med - då ställde jag frågan varför dom ens köpt den där tackiga 3knapps konsolen till att börja med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Sony har ju en ledning på konsol marknaden och vinner inget på att öppna upp det hela. Microsoft gjorde det samma när dom var på topp. Ingen av dessa företag bryr sig egentligen om sina kunder, handlar bara om vad som gynnar dom själva på kort sikt.

Jo. Dom kan vinna lite goodwill, det kan i det långa loppet vara värt mer än att tjäna lite extra $$$. Själv älskar jag crossplay när vi lirar MC Realm. Jag sitter på Xboxen, brorsan på pc'n och en annan snubbe spelar ifrån Switchen. Funkar otroligt bra. Dessutom kan man slita upp luren om man är "på språng" (förutsatt att det finns wi-fi) och lira lite.

Personligen skulle jag se gränsöverskridandet som en naturlig del av vissa mp spel i framtiden.

1
Skriv svar