PS4, PSN - Familjehantering, barn, konton, begränsningar och möjligheter - kan någon förklara för mig?

Medlem
PS4, PSN - Familjehantering, barn, konton, begränsningar och möjligheter - kan någon förklara för mig?

Hej,

Det här med playstation och åldersgränser:

Som totalt spel-ointresserad har jag inte hängt med beträffande konsoler, men har nu köpt en PS4 till barnen. Jag läste på lite om familjehantering och satte upp konton enligt detta system, för att sen konstatera att jag inte kan bestämma vad de ska kunna göra.
Efter att nu ha läst en spaltkilometer har jag konstaterat att det finns begränsningar jag inte kan rå på som i väldigt stor grad förhindrar användandet av konsolen och de låter inte mig som förälder bestämma vad mina barn ska få göra.

Det är visst 13(?) års gräns för att få spela något som är online!

Jag köpte ett spel märkt PEGI12 till dem, men det gick inte att spela och efter mycket surfande konstaterade jag att det bara funkar online därmed kan inte ens en 12-åring spela det på eget konto, trots att det står 12 års gräns på förpackningen.

Det hjälpte inte att jag tagit bort begränsningen för PEGI på deras konton genom att sätta dem till "tillåtet".

För att spela fotboll mot kompisar över nätet kräver visst EA att man är 16 år. Trams tycker jag [suck]. Ursäkten om att minderåriga inte får handla köper jag inte. Det måste man kunna lösa på ett betydligt bättre och enklare sätt. Mindreåriga kan ju ändå handla på mitt familjehanterarkonto i andra spel om jag tillåter det.

Nu försöker jag ta reda på vad som är best practice, hur det funkar, vem som kan använda vad som någon köpt etc

Jag har konstaterat att många tycker det är väldigt svårt att komma ihåg sina barns födelseår och därmed råkar skriva i fel, vilket får den praktiska följden att barnen kan göra lite mer... Själv har jag kommit på att deras online-IDs (som inte tillåter onlinespelande) var nog för tråkiga, så jag måste nog göra nya konton, men jag har fullständigt glömt när de är födda, eller snarare jag är tvärsäker på årtalen (men de är fel). Ibland är man ju helt schizo...

Det där med familjehantering verkar ju rätt praktiskt ur vissa synvinklar. Jag är förvisso mycket skeptiskt till "play-to-win-konceptet", men förr eller senare kommer det väl något tillfälle då jag vill tillåta att de köper något. Då verkar det ju ganska lätt att jag kan lägga till mitt betalkort på mitt konto, sätta en limit för vad de får handla för, genomföra köpet och sen sätta limiten till noll.

Men säg att jag sätter upp ett par konton som är 16 år gamla och råkar glömma att logga ut dem och barnen kör på dem (eller råkar sätta fel födelseår då). Om två år blir dessa konton 18 och omvandlas väl då till vuxenkonton som jag förstår det. Kan de då fortfarande handla på min plånbok på samma sätt? För det med sig något mer som man bör tänka på?

Finns det något annat som kan ställa till det rent praktiskt med att de om två år har tillgång till vuxenkonton? Jag är ju mer inne på att tillåta än begränsa och tror på frihet under ansvar och god kommunikation.

Eller är det bättre att lägga ner familjehantering och skapa ett par vuxenkonton rakt av som alla i huset kan använda?

Sen får man väl inte ha så dåligt minne att man råkar sätta fel ålder på barnan, men får har faktiskt även krullig päls, säger bäää och äter gräs.

Vidare - hur funkar det där med att köpa spel och tillbehör till spel och vem kan använda vad och spelar familjehanteringen någon roll där?

Som jag förstår det kan jag köpa ett spel på mitt huvudkonto/familjehanterare och alla som är inloggade på konsolen kommer åt det. Men kommer även inloggade som inte tillhör familjehanteringen åt det?

Om någon annan inom eller utom "familjen" köper tillbehör i ett spel, är det bara för det kontot då, eller för alla på konsolen?

Om man har två vuxenkonton på konsolen och ingen familjehantering, kommer användare B åt det som användare A har köpt och tvärt om då?

En av barnens vänner delar konto med sin pappas konto har jag förstått. Hur de andra gör har jag inte fått klara besked om och de flesta föräldrar verkar inte ha en aning och låter barnen och dess kompisar sköta allt.
Här finns väl förhoppningsvis mer intresserade och insatta användare och förhoppningsvis även en hög som har barn?
Hur gör ni ?

Backloggens befriare

Hmm, jag har tyvärr ingen aning. Är barnlös och använder i första hand Xbox, och har hyfsad koll där, men inte på PS4 och PSN.

Tänker att jag skriver ändå detta, så att tråden flyttas upp lite, i hopp om att någon som är mer insatt ser den!


signatur

Ad hoc addendum

Releasehästryttare

@keffkebab: Största problemet är ju att han ställer ungefär 20 frågor, även de som är insatta och har ps4 kommer ju rygga till för de orkar inte sitta och spendera 30+ min att svara på alla frågor.

Backloggens befriare
Skrivet av Devan:

@keffkebab: Största problemet är ju att han ställer ungefär 20 frågor, även de som är insatta och har ps4 kommer ju rygga till för de orkar inte sitta och spendera 30+ min att svara på alla frågor.

Jo, kanske det, men man kan ju koka ner det till tre huvudfrågor:

Hur gör du/dina barn med familjekonto/barnsäkerhet på PSN?
Finns det något bra sätt att ställa in/kontrollera familjekonton på PSN?
Kopplas innehåll köpt av ett konto, även till andra, på samma konsol?


signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar