Anthem – första intrycket är positivt

Robot
Anthem – första intrycket är positivt

FZ:s Erik Cedervall hittar både bra och dåligt i Biowares loot-shooter.

#anthem, #recension


Skribent

Måste säga att det blir bättre ju mer jag spelar. Var inte ett dugg imponerad efter de olika betatesterna och demon som kom ut (speciellt inte med tanke på alla krascher), men den färdiga versionen känns helt klart bättre kontrollmässigt och stabilitetsmässigt.

Gillar även friheten man får när man kan flyga, så jag hoppas på en framtida uppdatering där "free roam" blir mer sömlöst integrerat i spelet. Det blir så jäkla hattigt med alla laddningsskärmar och matchmaking, speciellt eftersom spelet fortfarande har en tendens att krascha då och då.

Medlem

Undantaget när det gäller microtransactions är väl att man kan köpa craftingmaterial.

Har bara kört ca 4 timmar hittils (FC New Dawn, Warframe och livet rent allmänt har kommit ivägen) men förutom menyerna (som är smått kassa), en ljudbugg (allt ljud försvinner tills du startar om, blir nog fixat när spelet släpps för alla även om buggen förekom i vip betan) och att det är förbannat segt att gå omkring i fort tarsis så är det rätt kul än så länge.

Medlem

Har fått felet där spelet hänger sig när jag laddar free roaming eller ett uppdrag. Inte lyckats fixa det. Så nu är jag lite ledsen.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Har fått felet där spelet hänger sig när jag laddar free roaming eller ett uppdrag. Inte lyckats fixa det. Så nu är jag lite ledsen.

Det finns ingen lösning på Anthem redditen?

Kan själv dock inte säga att jag hört om just denna buggen när man läst olika inlägg.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Undantaget när det gäller microtransactions är väl att man kan köpa craftingmaterial.

Fel. Du kan köpa crafting material för den valutan du grindar in game. Inte för real-money valutan

jkw
Medlem
Skrivet av Govein:

Fel. Du kan köpa crafting material för den valutan du grindar in game. Inte för real-money valutan

Såg någon video på youtube igår där man fick välja mellan att betala med coins (ingame valuta) eller shards (microtransactions). Så det betyder mer eller mindre p2w i mina öron då du kan crafta gear.

Medlem

Känns som två olika spel ihopsydda. Ett Bioware RPG där man ska springa runt och snacka med 100 pers om trams. Och sedan det som förmodligen 95% av alla spelare vill spela, uppdragen.
Tycker själva RP delen är helt värdelös i detta och om man ska lyssna på all dialog så tar det längre tid än själva spelandet i uppdragen gör.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

FZ:s Erik Cedervall hittar både bra och dåligt i Biowares loot-shooter.

#anthem, #recension


Intressant att höra och bra att det tilltalar vissa. Andra pre-views jag läste var mera "meh" till "nej tack".
Själv tror jag att jag hoppar över Anthem. Blir jag sugen, har jag fortfarande en del kvar i Destiny 2. Och snart kommer andra spel jag är mera sugen på.

Medlem

Kan säga att jag gillar storyn so far, inte riktigt lika bra som första dragon age men fortfarande rätt bra. Kolla Niel Bloomkamps Anthem trailer "Conviction" om ni inte sett den. Jag gillar att man kan springa runt och snacka med 100 pers om trams, det ger lite mer djup till sido-karaktärerna när deras story utvecklas mellan huvudmissionen. Extradialogerna är helt optional så jag ser inte problemet med det.

Loot-systemet verkar preliminärt rätt ok, lite diablo-stuk med vit, grön, blå, etc. gear med huvudstat (inte random), secondary-stats (random, antal ökar med rarity), och på legendary gear en extraeffekt som exempelvis "få fulla sköldar när du tömt ett magasin". Vi får se hur det håller i längden.

Det är fortfarande lite småbuggar som andra nämnt, spelet har krashat två gånger för en squadkamrat, och vi har fått några server disconnects ett par gånger i squaden jag kör med. Men överlag så är det helt klart bättre än demot, blir säkert bättre med närmaste patcharna som kommer också.

Medlem

Jag var ganska hypad till Apex kom, det tog över. Försökte spela 2 timmar Anthem, men när man spenderar ca 10 minuter i ett uppdrag och sen 20 minuter med att hoppa mellan olika loadingscreens så näe, det är så sjukt instanserat så man mår illa, jävligt ledsen över det då jag älskar grindlir, saknar att ha något som Diablo som kan hålla mig i tusentals timmar!

Skribent
Skrivet av Sviskon:

Känns som två olika spel ihopsydda. Ett Bioware RPG där man ska springa runt och snacka med 100 pers om trams. Och sedan det som förmodligen 95% av alla spelare vill spela, uppdragen.

Lite så ja. Att prata med npcs känns väldigt konstigt när man inte får något tillbaka, men kan förstå om vissa uppskattar den delen.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Inte ett spel för de som gillar RPG mekanik eller story. Anthem är en ren loot shooter. En simpel sådan med konsolifierad flygmekanik smällt på det med massor av load screens. Betan imponerade inte. Majoriteten av de previews man ser och läser online är inte heller imponerade. RPG folk spelar hellre.. ja riktiga RPGs? Och shooter folk håller sig till Destiny 2 eller Apex Legends.

Nej pass på denna besvikelse till spel. Kanske kommer de kunna polera den här bajskorven lite med patchar och DLC framöver, men då har verkligheten redan sprungit ifrån Anthem.

Medlem

Skulle tro att det blir som Destiny där det känns nytt och intressant i början men ganska snart blir repetetivt och tråkigt. Ska köra tills att min månad på Origin Premier löper ut, men när PvP saknas så har jag svårt att se hur de ska hålla det intressant.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

På tal om npcerna, är det nån mer som tycker att snubben man snackar med vid vanity storen ser skum ut? Nåt med ögonen som känns off.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Skulle tro att det blir som Destiny där det känns nytt och intressant i början men ganska snart blir repetetivt och tråkigt. Ska köra tills att min månad på Origin Premier löper ut, men när PvP saknas så har jag svårt att se hur de ska hålla det intressant.

Skulle ej hoppas allt för mycket på PvP. Tror inte det kommer bli något vidare, och ärligt talat, det känns inte som att det behövs.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av jkw:

Såg någon video på youtube igår där man fick välja mellan att betala med coins (ingame valuta) eller shards (microtransactions). Så det betyder mer eller mindre p2w i mina öron då du kan crafta gear.

Nej, du kan inte köpa crafting material för riktiga pengar. Du kan köpa cosmetics för riktiga pengar eller Anthems ingame valuta men crafting material är låsta till spelets ingame valuta.
Ingame valutan kan endast tjänas ihop från att spela spelet.

Om personen du såg på youtube sa det du tror han sa är han blåst. Alternativt hörde du fel.
Bevis: https://imgur.com/a/VvPeuH1

Gnällkuk

Jag är helt med Erik på denna. Jag var tveksam för spelet innan släpp och demot gjorde mig knappast mer taggad, brydde mig inte ens om att spela den öppna demon. Men, eftersom jag har en basic så bestämde jag mig ändå för att testa det och... jag är överraskad hur kul de inledande sex timmarna varit.

Storyn och karaktärerna har imponerat så här långt. Flygkontrollerna som var helt horribla i demon har putsats till och nu kan jag med lätthet glida runt i bästa superhjältestil utan att krascha in precis allt och bli åksjuk.

Jag uppskattar alla karaktärerna och pratstundenerna som får Fort Tarsis att kännas mer levande samt att vissa av dem både är rätt roliga plus att det är bättre röstskådisar än vad jag hade väntat mig. Ett annat plus är att det verkar vara samma röstskådis på ens egna karaktär som voicade shephard i me2, ett slags hemkärt ”återhörande”.

Saknar lite mer umpf i vapnena dock, inte dåligt men hade kunnat vara klart bättre. Uppdragen har dessutom varit klart roligare än vad jag förväntat mig, även om det är precis som i alla andra liknande spel där man tar sig från plats till plats och skjuter horder av fiender.

Med det sagt så är det störigt med de långa laddningstiderna och att det är separata laddningsskärmar mellan fortet och för att kunna gå in och modda din javelin. Även om man nu kan ”springa” i fortet så rör man sig fortfarande lika snabbt som en skadeskjuten zombie och FoVn är bedrövligt låg.

10h känns dock tyvärr som jag kommer ha en del kvar att göra och inte hunnit testa på ens game vilket är det som jag oroat mig för kommer att vara rätt skralt, åtminstone till en början. Med det sagt, första intrycket är överraskande bra och jag trodde jag skulle gett upp redan efter två-tre timmar på sin höjd.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Blackwolfe:

På tal om npcerna, är det nån mer som tycker att snubben man snackar med vid vanity storen ser skum ut? Nåt med ögonen som känns off.

Haha, tänkte exakt samma första gången jag såg honom och försökte lista ut om de medvetet gjort honom lätt skelögd för att få lite personlighet eller om det var rent slarv


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är spelet väloptimerat eller finns det spår av buggar? Tycker du att looten du erhåller är ändamålsenlig med din utveckling?

Det finns en oro att Bioware kommer implementera crafting-material i framtiden (en del tutorial pop-ups tyder på det). Hur ser du på det? Kommer det rubba balansen eller har det en liten betydelse eftersom Anthem endast erbjuder PvE i nuläget?

Medlem
Skrivet av Striva:

Nej, du kan inte köpa crafting material för riktiga pengar. Du kan köpa cosmetics för riktiga pengar eller Anthems ingame valuta men crafting material är låsta till spelets ingame valuta.
Ingame valutan kan endast tjänas ihop från att spela spelet.

Om personen du såg på youtube sa det du tror han sa är han blåst. Alternativt hörde du fel.
Bevis: https://imgur.com/a/VvPeuH1

Nu har jag lite svårt att hänga med. Man kan alltså köpa ingame-valuta för riktiga pengar? Crafting material är låst till ingame-valutan. Alltså kan man köpa crafting för riktiga pengar (pengar -> ingame -> crafting)?

Medlem
Medlem
Skrivet av Maysay:

Nu har jag lite svårt att hänga med. Man kan alltså köpa ingame-valuta för riktiga pengar? Crafting material är låst till ingame-valutan. Alltså kan man köpa crafting för riktiga pengar (pengar -> ingame -> crafting)?

Hur i hela friden kom du fram till det?

Som jag skrev i mitt inlägg: "Nej, du kan inte köpa crafting material för riktiga pengar."

Medlem
Skrivet av Striva:

Hur i hela friden kom du fram till det?

Som jag skrev i mitt inlägg: "Nej, du kan inte köpa crafting material för riktiga pengar."

Du skrev ju själv i ditt tidigare inlägg att man kan köpa ingame valutan för riktiga pengar.

Medlem

Värt att notera är att spelet är planerat i akter där den första akten tar sitt avstamp i mars månad, så var och hur storyn tar vägen är svårt att sia om. Dock har utvecklarna sagt vid ett flertal gånger att dialogval som görs i spelet påverkar ens personliga story.

Medlem
Skrivet av Striva:

Hur i hela friden kom du fram till det?

Som jag skrev i mitt inlägg: "Nej, du kan inte köpa crafting material för riktiga pengar."

Skrivet av Striva:

Du kan köpa cosmetics för riktiga pengar eller Anthems ingame valuta men crafting material är låsta till spelets ingame valuta.
Ingame valutan kan endast tjänas ihop från att spela spelet.

Det är nog bara ditt sätt att skriva som blev lite förvirrande. För i första meningen står det att man kan köpa cosmetics för pengar ELLER Anthems ingame valuta.

Men meningen efter säger du att man enbart kan tjäna in Ingame valuta i spelet

Edit: Jag tror vad du menar i första är att man kan köpa Cosmetics med riktiga pengar eller ingame valuta Eller hur?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Lootershooter med kass story. Flygningen är fortfarande pissig i mitt tycke.
Mer loadingscreens än speltid, vad tänkte dem här ?
Ljudet försvinner ibland, blackscreens samt C2D då & då.
För mig är detta Fail.
Har det "gratis" men det är avinstallerat nu.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det är nog bara ditt sätt att skriva som blev lite förvirrande. För i första meningen står det att man kan köpa cosmetics för pengar ELLER Anthems ingame valuta.

Men meningen efter säger du att man enbart kan tjäna in Ingame valuta i spelet

Edit: Jag tror vad du menar i första är att man kan köpa Cosmetics med riktiga pengar eller ingame valuta Eller hur?

Man kan endast köpa kosmetiska prylar för riktiga pengar. In game-valuta går bara att tjäna genom spelande och crafting material går bara att köpa för in game-valuta eller tjäna ihop genom spelande

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Man kan endast köpa kosmetiska prylar för riktiga pengar. In game-valuta går bara att tjäna genom spelande och crafting material går bara att köpa för in game-valuta eller tjäna ihop genom spelande

Du kan köpa kosmetiska prylar för ingame valuta.

Medlem
Skrivet av Striva:

Du kan köpa kosmetiska prylar för ingame valuta.

Ja, såklart. Trodde det var underförstått. Skrev så för att göra det tydligt för vad riktiga pengar går att användas till.

Skriv svar