Köp på en plattform borde ge tillgång

Medlem
Köp på en plattform borde ge tillgång

till alla plattformar som är tillgängliga för spelet. Tex köper jag ett ubisoft spel på steam så ska jag även kunna spela det på ps4 eller xbox? Hur svårt ska det vara att fatta? Så klart något utgivarna skulle kämpa emot med näbbar och klor mot men borde vara självklart. Eller?


signatur

7900XTX
7800X3D

Inaktiv

Varför är det självklart?

Ska en Blu-Ray resultera i biobesök/Netflix-konto/iTunes/DVD/Betamax/VHS också?

Medlem

Eftersom konsoler är plattformar låsta till sina egna respektive butiker så låter det långsökt att Sony skulle dela ut spelen åt dig för att du köpt dem på Xbox. Vi får ju inte glömma att Sony tar X antal procent i licenskostnad när du köper ett Ubisoft-spel på PSN Store, och det är en stor del av deras intäkter.

Samma krav på PC skulle vara att du köper ett spel på GoG och kräver en Steamnyckel också.

Så som marknaden ser ut håller jag inte med dig att det borde vara självklart.

Medlem

Ok, att konsumenter ska hålla ihop är "long gone" Ok självklart ska det kunna ta betalts hur många gånger som helst för samma spel. Vi säger så. Men borde det inte räcka med att betala de olika platformarnas avgift för att "distirubitera" spelet efter att du köpt det en första gång? Nej?


signatur

7900XTX
7800X3D

Gen
Medlem

Inte alls självklart, är ju helt olika plattformar. Man köper ju spelet från Sony och inte direkt från tex Bethesda (om det tex vart Skyrim vi snackar om). Då kan ju inte licensen även gälla PC, Xbox, Switch osv.

Microsoft är ju lite inne på den linjen med "Play Anywhere" dvs du köper ett spel på Win10 store så kan du även lira det på din Xbox men detta är ju endast pga att det är samma företag/licens.

Medlem
Skrivet av Gen:

Inte alls självklart, är ju helt olika plattformar. Man köper ju spelet från Sony och inte direkt från tex Bethesda (om det tex vart Skyrim vi snackar om). Då kan ju inte licensen även gälla PC, Xbox, Switch osv.

Som sagt att få betalt för spelet en gång borde väl räcka, att betala för distrubition borde vara en mycket mindre summa om man väljer att köpa samma spel till flera platformar? Fortfarande samma kod/mjukvara/grafik/konstverk man köper, lägg till en mindre summa för de plattformar som spelet inte var menat att komma ut till från början. Att "porta" ett spel bör oftast vara betydligt billigare än att utveckla något nytt. Annars skulle det aldrig vara ett multiplatform spel, tro mig.
Inte ens jag är dum nog att tro det kommer bli så, allra helst när jag ser era kommentarer


signatur

7900XTX
7800X3D

Inaktiv

"Fortfarande samma kod/mjukvara/grafik/konstverk man köper"
Det är inte "konstverket" du köpt, du betalar för användningen och inget annat. Precis som en bok, du köper ingenstans texten, du köper det specifika sättet att ta del av den på.

Det betyder inte att du ska kunna gå till vilken affär som helst och hämta samma text bara för att du köpt den innan någon annanstans.

Medlem

@anon_326400: Ok, förstår.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Så om jag köper en bok på Kindle ska jag få den på Amazon Books också eller vad det nu finns? Samt såklart kunna svänga förbi bokhandeln och få ett ex till kraftigt reducerat pris eftersom jag nu bara borde betala för tryck och leverans då jag redan köpt boken?

Edit: Såg att Rorschach gjort exakt samma poäng. Inte skriva på forum i nattmössan joonsson.

Gen
Medlem
Skrivet av alias:

Som sagt att få betalt för spelet en gång borde väl räcka, att betala för distrubition borde vara en mycket mindre summa om man väljer att köpa samma spel till flera platformar? Fortfarande samma kod/mjukvara/grafik/konstverk man köper, lägg till en mindre summa för de plattformar som spelet inte var menat att komma ut till från början. Att "porta" ett spel bör oftast vara betydligt billigare än att utveckla något nytt. Annars skulle det aldrig vara ett multiplatform spel, tro mig.
Inte ens jag är dum nog att tro det kommer bli så, allra helst när jag ser era kommentarer

Om du är fullständigt inbiten på din linje så finns det nog inget någon kan säga som kommer få dig att ändra åsikt så varför ens försöka

Medlem
Skrivet av alias:

till alla plattformar som är tillgängliga för spelet. Tex köper jag ett ubisoft spel på steam så ska jag även kunna spela det på ps4 eller xbox? Hur svårt ska det vara att fatta? Så klart något utgivarna skulle kämpa emot med näbbar och klor mot men borde vara självklart. Eller?

Nej.

Du får se det som om du köper en fysisk pryl i butik.

Om du glömt den hemma ska du kunna gå in i vilken annan butik som helst i vilken annan stad som helst och bara få en ny för du har ju köpt det en gång i en helt annan butik?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Gnällkuk

Öhh...va? Hur tänker du?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, att konsumenter ska hålla ihop är "long gone" Ok självklart ska det kunna ta betalts hur många gånger som helst för samma spel. Vi säger så. Men borde det inte räcka med att betala de olika platformarnas avgift för att "distirubitera" spelet efter att du köpt det en första gång? Nej?

Så du menar att t ex om jag köper det på steam så får utvecklarna 70% och Steam 30% av försäljningen och sedan ska Sony med god min sitta där och bara ta ut en avgift för att du spelar det, laddar ner det och använder deras tjänst till det aktuella spelet? Så Sony går i princip bara jämt upp medan de andra tjänar pengar på hela affären.

Låter inte som något speciellt bra upplägg du.

Inaktiv

Gillar hur alla fortsätter upprepa samma poäng.

Medlem

ok, hade väl fel efter några drinkar, ingen håller med mig så måste va så


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

@alias: Jag håller med dig. Köper jag en CD-skiva kan jag ju spela upp den på datorn, i stereon, i PS4an, Xboxen etc.. Klart att inte CDON ska kräva pengar av mig så fort jag stoppar skivan i datorn om jag köpt den på Bengans nere på stan. Borde vara så för spel också. Förstår ju varför det inte är så, men det vore nice om, som med CD-skivor, att en dator kunde spela upp ett PS4-disc.

Medlem
Skrivet av Aryvian:

@alias: Jag håller med dig. Köper jag en CD-skiva kan jag ju spela upp den på datorn, i stereon, i PS4an, Xboxen etc.. Klart att inte CDON ska kräva pengar av mig så fort jag stoppar skivan i datorn om jag köpt den på Bengans nere på stan. Borde vara så för spel också.

Väldigt dålig jämförelse, det hoppas jag du inser själv i efterhand.

Men i en drömvärld så ja, fast då skulle det bli kompromisser någonstans.

Backloggens befriare
Skrivet av Aryvian:

@alias: Jag håller med dig. Köper jag en CD-skiva kan jag ju spela upp den på datorn, i stereon, i PS4an, Xboxen etc.. Klart att inte CDON ska kräva pengar av mig så fort jag stoppar skivan i datorn om jag köpt den på Bengans nere på stan. Borde vara så för spel också. Förstår ju varför det inte är så, men det vore nice om, som med CD-skivor, att en dator kunde spela upp ett PS4-disc.

Fast nä, du kan ju inte spela upp den på en PS4, för den stödjer inte Audio-CD


signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar