Den bästa spelbanan?

Skägg.
10 Chambers
Den bästa spelbanan?

Satt och kollade igenom designtänket bakom en Hitman-bana och började fundera på vilken den bästa banan man någonsin lirat är? Det känns ju spontant som man borde dela upp det i två, mellan single- och multiplayer.

I singleplayer skulle det vara lätt att säga Super Mario Bros 1-1. Tänk dig hur många timmar som måste ha lagts ner för att göra den perfekt? Den introducerar både goombas, och sköldaddor, med deras studsande skal. Att det finnns rör man kan åka ner i, vissa block block med pengar, andra med svampar. Dolda pengablock. Samtidigt vill jag slå ett slag för de båda inledningsbanorna i Half-Life 1 och 2. Både presenterar världen som ska prägla resten av spelet på ett fantastiskt sätt.

I multiplayer är Aerowalk en gammal favorit, med sin vertikalitet men ända tighta design. Sen får man såklart inte glömma de_dust, hur många strider har det inte utkämpats där?


signatur
Moderator | Testpilot

Facing worlds från Unreal Tournament helt klart.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Facing Worlds ovan är ju en riktig klassiker när det kommer till multiplayer.

Singleplayer... hmm... första banan i Far Cry står helt klart ut i minnet. Hade aldrig sett något liknande rent grafikmässigt, och det var rätt bra balans mellan smygande och ren action (om jag inte minns helt fel).

Complex från Goldeneye N64 👍


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Backloggens befriare

Den bästa spel banan man hittar i Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, den är jätte bra att hypnotisera apa med!


signatur

Ad hoc addendum

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kanske inte den bästa, men en av de mest minnesvärda för mig. Uppdraget med The Golden Cat i Dishonored. Kände mig så fri att göra vad jag ville. Fanns olika sätt att ta sig in, vilka val jag gjorde spelade roll. Det var nytt för mig, en riktig upplevelse.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Nice Beaver från Carmageddon II förstås! Hur jävla kul spel som helst om man inte kör det så seriöst (uppdragen suger dock, men går att skippa med SMARTBASTARD-koden):


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Grukk:

Kanske inte den bästa, men en av de mest minnesvärda för mig. Uppdraget med The Golden Cat i Dishonored. Kände mig så fri att göra vad jag ville. Fanns olika sätt att ta sig in, vilka val jag gjorde spelade roll. Det var nytt för mig, en riktig upplevelse.

Är det festen?


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Nope det är Bordellen som är golden cat. Håller med @Grukk om att det är en riktigt bra nivå i spelet.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är det festen?

Nej, bordellen som @Zimpan skrev, men Laby Boyle-uppdraget var också mycket bra. Men inte riktigt lika öppet som jag kommer ihåg rätt.

Saknar Dishonored, borde verkligen spela det igen.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Tråddemonen
Testpilot

För min del måste jag säga Chapter 11 i Uncharted 4. Vart så mycket action och varierande gameplay i ett så kort stycke att man tappade hakan. Oerhört bra spel.

Medlem

"Green Hill Zone act 1" från "Sonic the Hedgehog" är fortfarande exemplet jag visar upp när jag pratar om vacker pixelgrafik.

Upplevelsen när jag fick min första Mega Drive efter att ha spelat på en Master System i flera år var magisk. Djupet i bilden och färgerna är underbara.
Tappat räkningen på hur många gånger man har spelat om den banan och finkammat den på gömda prylar och genvägar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

"Red Light District" i Duke Nukem 3D, riktigt häftig på sin tid.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

och sedan morpheus


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så många håltimmar jag har spenderat på den banan under gymnasiet. Och Deck 16.

Medlem

Orange_X i Team Fortress 2 är nog på min förstaplats, kunde sitta dagarna i ända med den kartan när TF2 fortfarande var bra.

Releasehästryttare

The Silent Cartographer ifrån Halo CE

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Complex från Goldeneye N64 👍

Skulle själv säga Frigate! Vet inte om det är den bästa banan som nånsin gjorts, men minns hur man lirade den till perfektion. Jag kunde lätt plocka alla fiender med min ljuddämpade PP7 utan att nånsin bli upptäckt. Det måste varit ett av dom tidiga försöken till att göra ett stealth fps, haha

Redaktör
Ponny

Jösses. Min hjärna slår knut på sig själv när jag försöker fundera på det här... men efter att ha bråkat med mig själv några minuter kom jag fram till: Click Clock Wood i Banjo-Kazooie. Så omöjligt mysig är den! För er som inte vet: man spelar igenom ungefär samma bana, som kretsar kring ett jätteträd, i fyra olika former: vår --> sommar --> höst --> vinter.

Saker du gör under tidigare årstider kan belönas längre fram. På sommaren är det t.ex. torka och då kan du krossa en sten i sjön som öppnar vägen till bäverns hem. Under våren kan du plantera ett frö som växer till en blomma på sommaren. På våren kan du kläcka ett ägg och under resten av året mata en örnbebis som till sist inte är särskilt mycket bebis längre.

Ja, ni hör! Skitmysig bana. Och musiken. Musiken!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Lockout i Halo 2 är en av mina absoluta favoriter. Ber till gudarna att den får en remake i Infinite.

När det kommer till singleplayer finns många guldklimpar, men första gången man infiltrerar en fiendefarkost i The Truth and Reconciliation (Halo: Combat Evolved) står sig fortfarande som en av mina mest minnesvärda spelögonblick.

Annars tycker jag det inledande kapitlet av Alan Wake är briljant; fullkomligt dryper av atmosfär och som ett fan av Twin Peaks en nästan nostalgisk upplevelse.

phi
Medlem

"On Monkey Island, Guybrush Threepwood used bananas to coax a monkey into helping him open the Giant Monkey Head. Two of the three bananas he needed were retrieved by firing a rock at a banana tree on the beach and a further one was found just outside the hut of the Cannibals. "

Medlem

@phi: Hahahah, hivemind, satt just o tänkte posta nått liknande BANAN relaterat


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

”Katabatic” från Tribes2 har en alldeles egen plats i mitt hjärta.

Annars äre nog Q3DM6 och Q2CTF2 som får dela på nomineringen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@kebbe: Ja, den är helt underbart bra! Jag vågar inte ens gissa hur många timmar jag har spenderat på Orange...

Medlem

Wake Island från Battlefield 1942, eller Strike at Karkand från Battlefield 2 skulle jag säga när det kommer till multiplayer.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hundra procent! Lätt den absolut bästa banan någonsin. Det fanns något för alla på den. Fyfan vad kul det var

Tack för nostalgitrippen!

Medlem

Jag gillade WMD från CoD Black Ops när det begav sig.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

123
Skriv svar