Ikväll är det dags – Crusader Kings-bandet Pagan Fury i Melodifestivalen

Medlem

Hatar melodifestivalen. Varför? Jo, musiken suger.
Men jag är gift och blir ibland tvingad att se skiten.
Men.... Jag har tvingat in en deal. StarWars film på fredagen, annars kollar jag inte på Mello.
Frugan orkade inte kolla igår så det blir spelkväll för mig ikväll.

KoP
Medlem
Inaktiv
Skrivet av eld:

Men i detta fallet så agerar inte SJ producent åt Ida Redig[/url]

Nej, det är så klart skillnad där. Men det är ju inte en skillnad den här kritiken från Aftonbladet/Expressen heller tar i åtanke. Just nu jämförs Pagan Fury med "att McDonalds har ställt upp i Melodifestivalen med ett reklamnummer spelat av skådespelare"..... Pagan Fury går inte ut på scen och skriker "Crusader Kings" eller "Paradox" så högt de bara kan.

Ingen förutom skribenterna tar upp spelen.

Och låten har inget med spelen att göra. Den här låten är varken med i Crusader Kings eller handlar om Crusader Kings. Ser man till "reklamannonspotentialen" för spelet är det ungefär lika troligt att folk kommer börja spela Crusader Kings efter ikväll som det var att folk skulle börja köpa SJ-biljetter som aldrig förr efter att ha hört Ida Redigs låt 2018.

Att man hörs nånstans betyder inte att det är allt man uppfattas som.

Skrivet av eld:

Åter igen: det är inte ett samarbete, det är ett band direkt ägt av producenten till en produkt[/url]

Här tror jag man ändå måste kunna se längre än svart eller vitt. Det ÄR ett samarbete i den mening att Pagan Fury inte är skapat av Paradox, bandmedlemmarna har spelat tillsammans i flera decennium, de har till och med varit med tillsammans i Melodifestivalen innan, för typ 15 år sedan eller vad det är, och Pagan Fury var något tidigare de tidigare banden evolverade till.

De har spelat musik hur länge som helst tillsammans.

Och att just Pagan Fury-musiken hamnade i Crusader Kings var för att Tobias sedan började på Paradox som musikproducent och ETT SAMARBETE uppenbarade sig.

Det är också hårt att säga att de nu är "ägda" av Paradox. Isåfall är samtliga i tävlingen "ägda" av storföretag som Sony, Warner Bros m.m som säljer och licenserar produkter till både höger och vänster, så vi ser samma problematik där egentligen. Bolagen verkar för distributionen och försäljningen av det skapade, men den kreativa processen och människorna bakom "ägs" inte av hur någonting distributeras och säljs och uppenbarligen är det här som sagt ett band som har spelat tillsammans ungefär lika länge som Christer Björkman själv har lekt Mellochef.

Medlem

Spyyyr lite i munnen!

eld
Medlem
Skrivet av anon_326400:

Nej, det är så klart skillnad där. Men det är ju inte en skillnad den här kritiken från Aftonbladet/Expressen heller tar i åtanke. Just nu jämförs Pagan Fury med "att McDonalds har ställt upp i Melodifestivalen med ett reklamnummer spelat av skådespelare"..... Pagan Fury går inte ut på scen och skriker "Crusader Kings" eller "Paradox" så högt de bara kan.

Ingen förutom skribenterna tar upp spelen.

Och låten har inget med spelen att göra. Den här låten är varken med i Crusader Kings eller handlar om Crusader Kings. Ser man till "reklamannonspotentialen" för spelet är det ungefär lika troligt att folk kommer börja spela Crusader Kings efter ikväll som det var att folk skulle börja köpa SJ-biljetter som aldrig förr efter att ha hört Ida Redigs låt 2018.

Att man hörs nånstans betyder inte att det är allt man uppfattas som.

Nej alltså, Paradox rider ju ut gråzonen så hårt de bara kan. De är väldigt medvetna om vad de bör och inte bör säga runt deltagandet i melodifestivalen. Reklampotentialen är väldigt hög dock, skulle de vinna så kommer det bli marknasdföring för både paradox och crusader kings.

Det går inte att skylla på media. Paradox är fullt medvetna om att media kommer skriva om crusader kings när det skrivs om Pagan Fury, de är inte korkade.

Hela poängen med att ha ett officiellt band är marknadsföring, det finns ingen annan anledning.

Skrivet av anon_326400:

Här tror jag man ändå måste kunna se längre än svart eller vitt. Det ÄR ett samarbete i den mening att Pagan Fury inte är skapat av Paradox, bandmedlemmarna har spelat tillsammans i flera decennium, de har till och med varit med tillsammans i Melodifestivalen innan, för typ 15 år sedan eller vad det är, och Pagan Fury var något tidigare de tidigare banden evolverade till.

De har spelat musik hur länge som helst tillsammans.

Och att just Pagan Fury-musiken hamnade i Crusader Kings var för att Tobias sedan började på Paradox som musikproducent och ETT SAMARBETE uppenbarade sig.

Det är också hårt att säga att de nu är "ägda" av Paradox. Isåfall är samtliga i tävlingen "ägda" av storföretag som Sony, Warner Bros m.m som säljer och licenserar produkter till både höger och vänster, så vi ser samma problematik där egentligen. Bolagen verkar för distributionen och försäljningen av det skapade, men den kreativa processen och människorna bakom "ägs" inte av hur någonting distributeras och säljs och uppenbarligen är det här som sagt ett band som har spelat tillsammans ungefär lika länge som Christer Björkman själv har lekt Mellochef.

Tyckte mig läsa att det handlade om ägandeskap, dvs att paradox äger rättigheterna till bandets namn och liknande men Jag kan ha helt fel där. Jag antar dock att Pagan Fury inte kan agera självständigt med vad de gör, utan även deltagande i melodifestivalen går igenom paradox.

Men åter igen, vad de gjorde innan är inte relevant. Om de är ett brand som ägs av paradox eller inte är mer relevant.

Medlem
Skrivet av JRico:

Jag avskyr melodifestivalen som pesten men anser att enbart program som UG mm motiverar skatten för min del.
För andra kanske det är melodifestivalen.
Folk måste sluta att bli så jävla bajsnödiga så fort allt inte passar dem till 100%.

Du har inget bättre att komma med i diskussionen än kiss och bajs humor?
Visst förstår du att det folk kritiserar är att pengar de nu tvingas bidra med går till en underhållning de aldrig önskat vara del av.
Om du tycker det är att likställa med "inte passar dem till 100%" så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, då verkar du så verklighetsfrämmande att en vidare diskussion är helt meningslös.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av eld:

Om de är ett brand som ägs av paradox eller inte är mer relevant.

Då är ju frågan varför det i praktiken är mer relevant att just Paradox är deras label - i jämförelse med situationen för alla andra artister som också är med och alla är signade/"köpta" av storföretag vars varumärken/business också är sammankopplad med diverse andra produkter.

Ambassadör
Xbox

Nu är det bara ett enda stort slöseri med skattepengar.

Håller med de som tidigare påpekat att ett skattefinansierat public service endast och enbart bör syssla med nyheter, granskning, samhällsinformation och utbildning/bildning.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Du har inget bättre att komma med i diskussionen än kiss och bajs humor?
Visst förstår du att det folk kritiserar är att pengar de nu tvingas bidra med går till en underhållning de aldrig önskat vara del av.
Om du tycker det är att likställa med "inte passar dem till 100%" så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, då verkar du så verklighetsfrämmande att en vidare diskussion är helt meningslös.

Det var tydligen ett misstag att nämna exkrementer eftersom det tydligen fick 100% av din hjärnas uppmärksamhet.
Hade jag inte gjort det hade du kanske läst och förstått de andra orden och insett att allt jag ville få fram är att det inte finns en chans för SVT att ge ett utbud som gillas av alla.
Bara för för att du inte gillar nåt ska det inte behöva tas bort för andra.
Det finns mycket jag inte är värst sugen att betala skatt för men det skulle ju inte vara hållbart om alla plockade russinen ur kakan eller hur?
Det är bara att gilla läget och inse att det nog finns viktigare saker att oroa sig för än en sångtävling.

eld
Medlem
Skrivet av anon_326400:

Då är ju frågan varför det i praktiken är mer relevant att just Paradox är deras label - i jämförelse med situationen för alla andra artister som också är med och alla är signade/"köpta" av storföretag vars varumärken/business också är sammankopplad med diverse andra produkter.

Som jag sa, Pagan Fury är deras Crusader Kings 2 band på alla sätt och vis. Ett band, signat för att marknadsföra crusader kings 2.

Jag har inte sett ett enda playstation-band från sony, kan inte komma på något bra exempel för ett band som är så direkt kopplat till en produkt.

Inaktiv

Inte ens här undkommer man den skiten. Vad trist :/

Medlem
Skrivet av JRico:

Det var tydligen ett misstag att nämna exkrementer eftersom det tydligen fick 100% av din hjärnas uppmärksamhet.
Hade jag inte gjort det hade du kanske läst och förstått de andra orden och insett att allt jag ville få fram är att det inte finns en chans för SVT att ge ett utbud som gillas av alla.
Bara för för att du inte gillar nåt ska det inte behöva tas bort för andra.
Det finns mycket jag inte är värst sugen att betala skatt för men det skulle ju inte vara hållbart om alla plockade russinen ur kakan eller hur?
Det är bara att gilla läget och inse att det nog finns viktigare saker att oroa sig för än en sångtävling.

Så du läser bara översta raden av mitt inlägg, förolämpar mig baserat på den, och kritiserar mig sedan för att inte ha tagit in hela ditt inlägg. Men skitsamma, jag ber om ursäkt om det framstod som om jag inte läst hela ditt inlägg för det gjorde jag och ser poängen i din åsikt. Jag var aldrig ute efter ännu en vinnarlös pajkastartävling på internet, för mycket på internet leder dit ändå och det är tröttsamt. Jag reagerar mest på ditt inlägg då det för mig framstår som du försökte förminska och förödmjuka de som har en åsikt ang denna nya skatt och dess syfte, en härskarteknik som är alltför vanlig idag och det triggar mig när jag ser sånt. Om det inte var din avsikt ber jag om ursäkt även för det men då hoppas jag du kan se hur ditt inlägg verkligen kan misstolkas på det sättet.

Ingen har påstått att SVT ska försöka tillgodose allas önskemål, diskussionen handlar inte om det utan om huruvida skattefinansierad public service ska ägna sig åt underhållning utan samhällsviktig funktion. Vilket många anser att de inte bör och därför reagerar på arrangemang som just Melodifestivalen.

Det finns mycket jag bidrar till via skatt som jag aldrig kommer få nytta av personligen men med glädje bidrar till. Men det finns också mycket som skattemedel används till som jag tycker är direkt fel och då yttrar jag mitt missnöje. Precis som många andra gör, ända upp till toppen av vårt stadsskikt. jag tycker in det är fel eller konstigt, det är väl en ganska självklar rättighet hos alla som betalar för något att åtminstone få yttra en åsikt om det.

Att det i världsliga sammanhang är en bagatell betyder ju inte att vi inte kan få ondgöra oss på ett forum vars huvudsakliga syfte är att diskutera just bagateller och andra meningslösa saker!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Inget band/artist spelar musiken i Melodifestivalen. Bara sången är live, allt annat förinspelat.

Ja? Jag vet. De var det jag menade.

Medlem

Lägg ned public service, tack och hej.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av eld:

Så paradox ståndpunkt är alltså att de inte är det officiella crusader kings bandet, utan det är bara ett rent sammanträffande i det hela?

Att bandet existerade utan paradox är självklart, det är ju ett band.
Att paradox köpte upp bandet har allt att göra med crusader kings, säg inget annat. De är hårt kopplade till brandet, inte bara företaget paradox.

Jag kanske har jättedålig koll när det kommer till eurivision och diverse storbolag som äger artister, så jag kanske har missat när dessa representerar produkter för dessa företag. Har det hänt förut?

Euroivision är fullt av bolag som säljer artister, inte artister som säljer produkter.

Nej. Paradox ståndpunkt är att de har startat ett skivbolag och detta är deras första band av vad som kommer bli många. Det sticker i ögonen på de stora drakarna. Det har inget att göra med individuella projekt. De har knappast startat ett skivbolag för att rekrytera ett Stellaris band, ett Battletech band och vad du vill. För detta är ju i princip vad du påstår.

Här har du vad artisten själv har att säga om det. https://www.vk.se/2689920/holmsunds-mia-med-i-mello-det-umea-...

Skägg.
10 Chambers

Skitsamma vad ni tycker om Mello, vi kuppar in dem i final va?


signatur
Medlem
Skrivet av magma:

Inget för mig då 99% av all musik som oftast spelas där ligger långt utanför min egen musiksmak. Kul för de som får ut något av det, men som någon tidigare sagt, efter 95 sjönk kvaliteten som en sten.

Jo för diggelo diggelej, bra vibrationer och 4 bygg o en Coca-cola är bra kvalitää

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skitsamma vad ni tycker om Mello, vi kuppar in dem i final va?

Viktigt att tänka på om man skall kuppa in någon i år är att inte gå i samma fälla som alla små kids som försökte rösta igenom youtubers. Yotuber deltagarna fick 100k röster mer än bidrag som gått vidare i mobilappen, men grejjen är att rösterna är fördelade i ålders spann i appen och viktas mot varandra. Användaren väljer själv vilken ålder han har när han laddar hem appen. Eftersom alla kids hamnade i samma ålders spann så spelade det ingen roll att de var så många för rösterna i telefonen räknas för sig samt rösterna i varje ålders kategori i appen för sig och rösterna i de andra ålders kategorierna där youtubers inte är populära kammade hem tävlingen för ignen där röstar på youtubers, trots att färre röstade där. Det är som när Trump vann presidentvalet trots att han inte vann popular vote.

Så folk bör då skapa app användare i kategorier som tex 75 åringar. 40+ och vad du vill och rösta gärnet där eftersom de rösterna kommer vara värda mer för ett band som inte går hem i den åldersklassen än de är i den kategori där den går hem. Eller helt enkelt spamma telefonen.

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Lägg ned public service, tack och hej.

Eller typ... erbjud riktig public service. Vänstervriden propaganda och skitprogram är inget som ska skattefinansieras.
Tur att man inte behöver betala för skiten fast man inte tittar på tv ens

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skitsamma vad ni tycker om Mello, vi kuppar in dem i final va?

Det är ju ett av mina favoritspel, klart att de ska vinna!

Medlem

Att detta ens är en issue för gamers...

Hallå, det är en sångtävling som dog för flera år sedan, varför ens bry sig?


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Inaktiv
Skrivet av RedEyeJoe:

Att detta ens är en issue för gamers...

Hallå, det är en sångtävling som dog för flera år sedan, varför ens bry sig?

Det blir ju typ en issue när det skapas flera artiklar om melodifestivalen på ett gamingforum?

Avstängd

Jag lyssnade på låten bara för att, och det var helt omöjligt att skilja den från en helt standard "mello-låt".

Medlem

Hörde låten och det är lite synd om dem faktiskt.
Den som producerat låten bör få sparken.
Höj gitarrerna och trummorna och flytta bak sången en del.
Då hade det i alla fall varit en halvkass låt. och inte en totalt värdelös.

Medlem

Bra låt och framträdande, fast håller mig också lite frågande angående mixningen.

Medlem

Med tanke på att vi nu måste betala för skiten vare sig vi vill se eller inte så känner jag spontant att jag är en av de som är "grundlurade" - inte SVT


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Inaktiv
Skrivet av floke:

Med tanke på att vi nu måste betala för skiten vare sig vi vill se eller inte så känner jag spontant att jag är en av de som är "grundlurade" - inte SVT

Skönt att man slipper betala ;D

Medlem

@anon_326725:

Får vänligt men bestämt rätta dig då ideologin är vänsterLIBERAL och således bör det kallas för liberal propaganda. Det var länge sedan SVT visade tjeckiska dockteaters och barnprogram från DDR. Ingen aning om vad de visar för ungarna nu, men det är knappast John Blund om man säger så...

Tyvärr får jag som inte har haft en tv på över 15 år och ALDRIG någonsin betalat tv-licensavgiften numera betala för skiten på genom skatten istället. :/

Medlem

Kollade aldrig igår och det låter som jag inte missade nåt (dvs pagan furys låt var kass). Gillar iofs inte mello överhuvudtaget (även om det finns låtar som faktiskt varit bra men oftast inte gått vidare).

Men SvT är inte bara skit tack och lov även om vissa tycker det är kul att yra om "pk-smörja". Däremot blir det svt play istället för att kolla på det traditionella sättet. Tablå-TV är förlegat.

Medlem

Vad är grejen med att kalla dom ett "reklamband", vad spelar det för roll om dom gjort/gör musik åt spel istället för att suga något annat mediebolags spene?

123
Skriv svar