APEX ASSHOLES - diskussion kring lågt beteende i spel

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Håller med 100%. Jag försöker alltid hjälpa - därför jag oftast spelar medic el liknande. Men efter att ha dött konstant ett par timmar av att blint springa in i striden så måste man prova nåt annat. Man hjälper ingen om man är död. ... gick värdefulla sekunder i 2a klippet, innan jag tog beslut vilket var kass såklart, men anledningen till att jag stack efter mitt anfall sen var att ammon var slut, inte att jag tyckte att mina kamrater skulle dö medans jag gick å lootade lite vilket min lagkamrat verkade tro...

Äh man lär sig med tiden, jag hamnade med en som var ny igår och körde som dig, när vi två var i strid så tog den det lugnt istället.
Vi dog alla 3 till slut, drog iväg ett GG i chatten sen söka ny match.

Det du kan tänka på är att det finns ingen Teamdamage. Alls. Överhuvudtaget. Så är dina kamrater i närstrid kan du kasta hur mycket granater du vill och skjuta som fan, du skadar som mest fienden

Men det är ett snabbt spel, ibland får man ta riktigt snabba beslut och ibland går det åt helvete. Det är det som är det roliga!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Som kontrast till allt negativt - ett positivt exempel där folk spelar för kul, inte resultat. Litet klipp från en match där vi alla typ är lika värdelösa - mkt spännande action - å vi dör fort. Jag trodde folk skulle bli besvikna och förbannade - istället var alla rörande överens om att det var GG haha fantastiskt

not: blev nåt fel på inspelningen så det blev vitaktigt av nån anledning. shadowplay som buggar på nåt sätt

phi
Medlem

Ett tips om du snabbare vill bli bättre är att alltid landa i hot zones.

Ja, du kommer att dö väldigt mycket i början och matcherna blir korta men det finns en mycket enkel anledning till att göra det och det är att BR-spel är generellt sett ganska fattiga på strider med mycket "dötid" för lootande osv mellan striderna.

Det innebär att om du är ny och väljer att landa i safe zones långt från all tidig action så kommer du inte att utsättas för särskilt mycket action över huvud taget och det kommer ta längre tid att lära dig hur vapen, attachments, abilities, ultimates legends m.m fungerar. Så när du väl lallat runt i 10 minuter med din squad och skaffat bra gear och hamnar i första striden för matchen så har du inte skjutit ett skott även fast dina vapen är fullkittade.

Du kommer att bli en mycket bättre spelare, mycket snabbare.

Releasehästryttare
Medlem

Har slutat spela vissa spel helt tackvare idioter. Även om jag oftast inte varit den personen som påhoppen varit riktade mot, så blir jag bara så trött på hela grejen och bara slutar spela alternativt blockar all kommunikation som finns i spelet. Jag är alldeles för gammal för att orka lyssna på allt negativt skräp.

Medlem

Håller med om att det finns riktigt otrevliga personer i Apex. Tyvärr så existerar dom nog i vilken multiplayer man ens spelar. Igår fick jag skit för att två i min squad blev knockade medans jag försökte scrapa loot efter att ha blivit ressad från en beacon. Då var jag en "fucking noob faggot". Vet inte vem man ska lägga skulden på i det sammanhanget. Borde väl finnas en tråd här på FZ , där man kan leta efter snällt folk att spela med

Det har varit en nedåtgående spiral de senaste 20 åren. Men både företag och spelare accepterar beteendet ("Det är ju bara att stänga av kommunikationen så slipper du höra idioterna") och då kommer det bara att fortsätta i samma riktning.

För övrigt så gäller det all sociala media nu för tiden. Ingen bemödar sig att tänka igenom vad de skriver eller hur det framstår för någon annan – skiten ska visst bara ut ur systemet på snabbast möjligast vis.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Jag stötte på några snorungar igår. Det var i menyn du väljer spelare, och bara för att jag väljer före honom så skriker han ut "Don't you dare pick him, don't you fucking dare". Bara för att han inte fick som han ville så lämnade båda två.

De kan ha varit 10-12 år kanske.

Gen
Medlem

Körde en match där jag dog först och sen dog de andra, sen skrevs det "Wraith, do something!! You useless idiot!!" Helt ärligt har jag ingen aning om vad jag skulle ha gjort

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Hej gott folk och kära medspelare!

Jag tänkte ta upp ett fenomen som jag stött på i onlinespel i allmänhet och Apex Legends i synnerhet. Jag har läst här på FZ nånstans att Apex Legends är så fantastiskt och att folk är så schyssta, samarbete funkar jättebra även med helt random spelare. Tyvärr är det inte riktigt min erfarenhet.

Jag har varit med om ett par matcher här och där – där folk är väldigt trevliga och uppmuntrande – men alltsom oftast är det tvärtom. Jag har satt ihop ett par exempel i videon nedan.

Som jag skriver i videon – jag är inte ute efter sympati eller nåt – jag vill mest förstå dethär fenomenet. Och jag är inte dum i huvet – ett spel som Apex Legends kan vara mycket frustrerande och jag förstår att folk kan bli förbannade i stundens hetta och kalla varandra för dumma saker även om det är lågt.

Det jag däremot inte kan förstå är att man vidhåller sin åsikt utanför stridens hetta, trots att ens lagkamrater uppenbarligen gjort allt dom kunnat för laget. Jag förstår inte varför man ger sig på folk alls men även om man är skit-kass – desto större anledning att vara stöttande och positiv? Alla har väl varit noobs? Det är fascinerande att noob kan vara ett skällsord överhuvudtaget. ”Fucking Noob” - Jaha. Och?

Jag har även varit med om detta fenomen i spelet War Thunder som jag spelat i flera år. Det finns en liten klick schyssta spelare – som säger ”nice shot” till folk som skjutit ner dom, eller ger tips och uppmuntrande kommentarer till dom som är nya eller sämre. Men tyvärr är den stora massan inte så. Och jag inbillar mig att det blivit värre i War Thunder de senaste åren. Den stora massan har där blivit – mer eller mindre dryga idioter. Man ger sig inte bara på motspelare utan även medspelare. Ofta kan det bli ren och skär mobbing – där en squad kan team-killa en medspelare (en i taget så dom inte blir auto-bannade) bara för att denna gjort något rookie misstag.

Jag ser tendenser till detta beteende även i Apex Legends. Nu kanske folk säger – ”äh det är bara kids, ta det inte så allvarligt.” Nä jag håller inte med - det är inte bara kids, framförallt inte i War Thunder Sim – och även om det är kids - jag minns inte att jag betedde mig som en idiot bara för att jag var ung? Har tiderna ändrats så alla kids har blivit as?

Så jag undrar – har ni andra liknande erfarenheter? Vad beror detta beteende på? Är det kanske vissa typer av tävlingsinriktade spel som triggar det – eller är det så att alla dessa spelare är onda i grunden och beteer de sig som idioter även IRL? (gud bevare oss)

https://youtu.be/-JYFvrr79SI

Ha kul å va schyssta mot varandra!

/Cedmoy

Personligen ser jag ingen skillnad på verklighet och Internet/spel. Folk i allmänhet är dryga och onda människor som älskar att hata och trycka ner andra, oavsett ålder. Skillnaden är att när folk blir äldre så uppför dom sig för att behålla sina karriärer, många jobb kräver så, och lagen respekteras mer när 18+, men ibland slinker en och annan förbi som t.ex. Martin Timell som gillar att stoppa upp sina händer i flickornas underliv, eller Anders Borg som gillar att visa kuken för alla. Att vara snäll anses väl också som en svaghet, något många inte klarar av. Känslor i allmänhet förutom aggression är ett no no. Om sanningen ska fram så är det helt enkelt för få snälla och uppfostrade människor i Världen idag. Det ska istället grupperas, mobbas, hatas, och pengar prioriteras framför människornas värde. Tvi.

Medlem
Skrivet av blackbeatsblue:

Jag stötte på några snorungar igår. Det var i menyn du väljer spelare, och bara för att jag väljer före honom så skriker han ut "Don't you dare pick him, don't you fucking dare". Bara för att han inte fick som han ville så lämnade båda två.

De kan ha varit 10-12 år kanske.

^
De få ggr jag spelat själv så har väl just detta inträffat, alla är väl inte så inkörda som vi svenskar på att "köa" och att 1 kommer före 2 och att just 3 nog faktiskt är sist, men 3 får i alla fall välja hopp som tröst

Sedan är det väl en och annan med som i alla fall jag ser det med noll speluppfattning som tycker att man ska fram och ta badgen medan 3 lotar hans låda.
Men också haft några matcher med folk som både talar och delar med sig då det behövs, så i stort sett som vanligt i fps och gruppspel med okända.

Men att köra med helst två och även med en spelkompis gör som alltid allt så mycket roligare och trevligare.

---

Från länken/texten på huvudsidan,

Citat:

Beter sig gamers generellt sett illa mot nybörjare? Diskutera i forumet!

Nästan så att de som har lite speltid och kanske har det något svårare i starten är de som "gnäller" mest innan de kommer in i spelet och då det börjar lossna?

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Frågor:
Om spelutvecklare tog bort (eller tonade ner) offentlig stats å sånt som gör att spelare jämför sig med andra hela tiden, (alla vill vara detdär acet) - tror ni att spelare skulle spela mer för kul, bli mindre benägna till egoistiskt spelande och lågt beteende?

Med andra ord - är det utformningen av tävlingsinriktade spel som gör folk till idioter?

Finns det exempel på tävlingsinriktade onlinespel som valt en annan väg?

Jag är helt övertygad om att det är där problmet ligger.

Idag är det XP / levels / epeen / rewards som dominerar.

Jag kände inte av det här problemet ”back in the days” med t ex BF1942 eller unreal tournament.

Men nu känns det sjukligt, många spelar inte för glöden i att spela en runda, dom spelar mot något ”mål” va det nu än må vara.

Har ett färskt exempel själv: spelat lite Anthem, och ofta får jag rutan ”du är för långt bakom dina medspelare och kommer teleporteras till dom”.
Man har lixom inte 3 sekunder över till att göra något annat än att bara springa rakt igenom contentet till nästa ”mål”.
Det enda allt verkar gå ut på för den stora massan är att nå max level fortast möjligt.
Väl där så ska man sen farma gear eller whatever.

Har så otroligt mycket exempel, tror jag skrivit om det förut.
Känner till folk där ”samlandet” i spel gått så överstyr att dom på fullaste allvar sittter och tittar på film/tvserier/twitch medans dom spelar... det könns som att något är helt snett när man bara spelar för att ”farma” någon typ av digital ”reward” och inte längre spelandet i sig..

Slutsatsen är då att denna sjuka ”rage”/”hat” föds utav att man som ”noob” helt enkelt sinkar deras ”progress”.

Medlem

MMOernas budord:

Du skall icke försöka lära dig något nytt. Att lära är att vars nybörjare, vilket är dåligt.

Du skall spela alldeles för mycket och sedan beklaga dig över att det finns för lite content.

Du skall kräva att linjen dras precis bakom dig. Precis din itemlevel för att vara med i gruppen. Achievements ska bli ouppnåbara och saker omöjliga att få efter att du fått dem.

Du skall upprätthålla en hierarki baserad på in-game prestationer. Dissa de som har sämre gear. Fjäska för de som har bättre.

Du skall avskräcka nybörjare från att spela alt. att git gud genom att konsekvent överdriva misstag och få dem att skämmas. Skam är jättebra motivation.

Du skall icke ställa frågor i ingamechatten, trots att det är snabbare än att tröska igenom fyrtioelva spaltmeter infekterade forumtrådar.

Du skall riskera wipe, 5 min corpserun och disband för att spåra tre sekunder på ett häftigt skip som du sett någon göra. Om (när) ni wipar, se nästa punkt.

Du skall när du gör ett uppenbart misstag låtsas få ett utbrott på någon annan för att undvika att själv hamna i skottgluggen. Attack är bästa försvar.

Du skall ägna exponentiellt mer tid åt att bråka om problem än vad det skulle ta att lösa dem.

Du skall icke ha ett liv utanför spelet.

Du skall säga att vanilla var bättre än vad spelet blivit efter år av putsning.

Du skall skriva lånfa syrliga inlägg som ingen orkar läsa i trådar som egentligen handlar om något annat.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Hej gott folk och kära medspelare!

Jag tänkte ta upp ett fenomen som jag stött på i onlinespel i allmänhet och Apex Legends i synnerhet. Jag har läst här på FZ nånstans att Apex Legends är så fantastiskt och att folk är så schyssta, samarbete funkar jättebra även med helt random spelare. Tyvärr är det inte riktigt min erfarenhet.

Jag har varit med om ett par matcher här och där – där folk är väldigt trevliga och uppmuntrande – men alltsom oftast är det tvärtom. Jag har satt ihop ett par exempel i videon nedan.

Som jag skriver i videon – jag är inte ute efter sympati eller nåt – jag vill mest förstå dethär fenomenet. Och jag är inte dum i huvet – ett spel som Apex Legends kan vara mycket frustrerande och jag förstår att folk kan bli förbannade i stundens hetta och kalla varandra för dumma saker även om det är lågt.

Det jag däremot inte kan förstå är att man vidhåller sin åsikt utanför stridens hetta, trots att ens lagkamrater uppenbarligen gjort allt dom kunnat för laget. Jag förstår inte varför man ger sig på folk alls men även om man är skit-kass – desto större anledning att vara stöttande och positiv? Alla har väl varit noobs? Det är fascinerande att noob kan vara ett skällsord överhuvudtaget. ”Fucking Noob” - Jaha. Och?

Jag har även varit med om detta fenomen i spelet War Thunder som jag spelat i flera år. Det finns en liten klick schyssta spelare – som säger ”nice shot” till folk som skjutit ner dom, eller ger tips och uppmuntrande kommentarer till dom som är nya eller sämre. Men tyvärr är den stora massan inte så. Och jag inbillar mig att det blivit värre i War Thunder de senaste åren. Den stora massan har där blivit – mer eller mindre dryga idioter. Man ger sig inte bara på motspelare utan även medspelare. Ofta kan det bli ren och skär mobbing – där en squad kan team-killa en medspelare (en i taget så dom inte blir auto-bannade) bara för att denna gjort något rookie misstag.

Jag ser tendenser till detta beteende även i Apex Legends. Nu kanske folk säger – ”äh det är bara kids, ta det inte så allvarligt.” Nä jag håller inte med - det är inte bara kids, framförallt inte i War Thunder Sim – och även om det är kids - jag minns inte att jag betedde mig som en idiot bara för att jag var ung? Har tiderna ändrats så alla kids har blivit as?

Så jag undrar – har ni andra liknande erfarenheter? Vad beror detta beteende på? Är det kanske vissa typer av tävlingsinriktade spel som triggar det – eller är det så att alla dessa spelare är onda i grunden och beteer de sig som idioter även IRL? (gud bevare oss)

https://youtu.be/-JYFvrr79SI

Ha kul å va schyssta mot varandra!

/Cedmoy

Känner du dig kränkt?

Medlem

Det där är väl inceg, gnäll bara.. ot: du missade faktiskt resspaden trots det stod typ mitt på skärmen så det är inte så konstigt du får skit då

Medlem

Respawn kanske ska se till att nybörjare inte hamnar med folk som vet hur man spelar.

Men jag antar att det är en för lätt lösning.

Medlem

Det är online vem bryr sig, förlåt men kommer inte förstp denna diskussion om detta, är väl bara ignorera... Det kommer aldrig sluta...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Känner du dig kränkt?

Känner du dig kränkt?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag kan förstå att man blir frustrerad på andra spelare som är sämre än en själv, men jag förstår verkligen inte varför man känner behovet att säga det till dom. Sitt istället där och säg "Din dumma jävel vad håller du på med?!" i tystnad till dig själv istället för i mikrofonen eller över text.

Har bara stött på tre personer som varit väldigt otrevliga.

En person skrev som om han höll på att bli mördad och betedde sig som ett barn, det var hur fjantigt som helst och jag och den andra personen i gruppen var båda förvånade och mute:ade honom. Det var han själv som kutat in i 3 personer ensam 150-200 meter bort från sitt lag och skyllde ifrån sig på oss. Inte lönt att försöka argumentera mot en sådan person.

Den andra personen var bara någon som, åter igen, skyllde ifrån sig på sina lagkamrater för att vi inte var bättre än motståndaren. Detta är något som sker, alla kan inte vara bäst, och den gruppen vi mötte har sannolikt också mött spelare bättre än dom. Åter igen, skrik för dig själv, inte i mikrofonen eller över text, lägg ner med det.

Den tredje personen, eller personerna, var två personer som spelade tillsammans. Jag hade pingat att det fanns fienden i ett område vi tidigare kommit från och jag hade precis blivit revive:ad, vilket innebär att jag har inte någon armor, hjälm, vapen eller ammo för att göra något åt det. När jag kutade ner i byn för att leta efter grejer så kutade samtidigt de två rakt in i staden och blev nedskjutna, där jag hade pingat och varnat om att det fanns fienden. De beslöt sig då att säga "You fucking retard, what are you doing? Fucking inbred?" och så vidare, för att sedan bara spamma chatten med "XDDDD" när jag dog mot tre personer. Jag svarade att jag inte hade möjligheten att hjälpa och att jag pingat för att varna dom, och att de får skylla sig själva om de inte vill lyssna och ta ansvar för sina egna misstag. Det enda misstaget jag begick var att jag försökte gå tillbaka och hämta deras brickor överhuvudtaget.

Men bortsett från dessa fallen så har jag mött många helt underbara människor också. Någon kille bara skrek "FUUUUUCK!" när han dog (som sista personen i våran squad) men det var inte något illa menat mot oss, han var bara uppspelt och frustrerad över att han dog, vilket är helt okej. Lite störigt kanske, men inte mer med det. Andra personer har varit väldigt schysta och bara sagt "GG, nice try" eller andra positiva saker vilket glädjer mig. Jag försöker själv göra detsamma så mycket som möjligt. Går saker åt helvete, det gör inget, dina lagkamrater vet att de kunde gjort bättre eller så har de lärt sig en sak eller två, bara säg "Nice Try" eller något och hoppa in i nästa match. Alla, inklusive du själv, mår bättre med den attityden.

Med det sagt; många av de jag känner(och vissa som jag brutit kontakten med) har varit minst lika hemska i verkligheten som de varit Online. Visst är det lättare att vara ett rövhål Online där ingen känner dig men många av dessa är inte de trevligaste människorna när det uppstår en konflikt av något slag i verkligheten heller. De kanske inte tar åt med hårdhandskarna och börjar slåss, men nog fan spyr de ur sig onödiga ord.

Medlem

Haha, har man spelat Dota sen 2011 är det där väl inget att oroa sig över xD

Medlem

haha tar folk seriöst så illa upp av att nån random anonym person trashtalkar lite? xD

Medlem

Min upplevelse av oförskämda individer när jag har kört spel som kräver samarbete mot fiender till exempel som League of Legends är det att ungefär i genomsnitt så är det typ 5-10% av alla som beter sig illa, man tänker inte på det i stunden men när dem kommer så tar dem stor plats och skriker högt, jag brukar klicka Mute för att inte höra dem efter någon mening eller 2.

P.S jag förstår inte varför du försöker resonera med en person som är i ett emotionellt tillstånd som kommer nog inte vara redo för att lugna ner sig, och det bästa sättet att dem ska lugna ner sig är att ingen skriver tillbaka.

ELF
Medlem

Är exakt så här i Rocket League. Det är nästan alltid någon i varje match som ska beté sig som ett svin/troll bara för att det går sämre. (Unfair, 3vs1), (Reported, good luck), (You suck <playername>).
Vet inte om det hjälper att rapportera folk. Har aldrig fått upp meddelandet som påstås komma upp om en rapport har gjort nytta.

Hoppas speluvecklare kan bli hårdare mot sådant här på något vis. Konton behöver inte blockas eller något sådant. Räcker med att personen i fråga inte kan använda chattfunktionen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

KoP
Medlem

Och därför spelar man inte med randoms och MP spel längre, för generellt är folk otrevliga as. :'D

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Känner du dig kränkt?

Nej

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Hej gott folk och kära medspelare!

......

Ha kul å va schyssta mot varandra!

/Cedmoy

När det gäller "bara kids" - själv har jag stött på trevligare 12 eller 13 åringar som var hjälpsama (jäkla vad de kan vara bra på FPS spel, faktiskt; inte alla förstås) än 30+ åringar. Så det där med "kids är värst" kan jag inte skriva på (inte vad Cedmoy säger, men ville bara få ut den biten)

Annars - jå, det har tyvärr alltid varit så med idioter online - även typ 10, 12 år eller mer som i spel som SWG eller WoW (PVP, eller Raids). Fast FPS spel har gjort det värre, vet inte varför. Därför spelar jag i princip aldrig online längre, med några få undantag.

Medlem

Spela så här, så kommer folk bli trevliga mot dig.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Yabba:

Låter så


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

haha tar folk seriöst så illa upp av att nån random anonym person trashtalkar lite? xD

https://youtu.be/sXQkXXBqj_U

Uppenbarligen eftersom folk som gillar/gillade spelet. Eftersom det är en mp-titel spelar det nog roll både för aktiva och framtida spelare.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

@roftg:

Skrivet av roftg:

Det där är väl inceg, gnäll bara.. ot: du missade faktiskt resspaden trots det stod typ mitt på skärmen så det är inte så konstigt du får skit då

Vad betyder inceg? Du menar tredje klippet? Som jag skrev i videon så respawnade jag inte då det inte var jag som plockade upp bannern (vilket är rätt logiskt). Men håller du inte med om att det är fascinerande att dom på fullaste allvar, under loppet av hela matchen, alltså ca 15 min senare, fortfarande är skitförbannade och tror att jag medvetet struntade i att respawna lagkamraten?

Skriv svar