Pillars of Eternity (1), en riktigt riktigt absurt och för**nnat rolig party/team composition!

Medlem
Pillars of Eternity (1), en riktigt riktigt absurt och för**nnat rolig party/team composition!

Jag skriver i denna stund i syfte om att dela med mig (för den som är intresserad) av min senaste och absolut mest absurda "party-uppställning" jag spelat med hittills. Har sedan releasen av POE röjt igenom spelet inkl. expansionerna 4 gånger, snart 5:e och antagligen sista. Har köpt, men inte börjat spela POE 2 då jag helt enkelt tycker POE är fantastiskt. Har förutom de 4 tidigare omgångarna även testat att bygga olika partyn med hjälp av fusk, för att se hur olika uppställningar fungerar ihop.

Detta party är något som jag rekommenderar varmt till er som fortfarande spelar eller som kanske tänkt återgå till första POE. Partyt är egentligen en enda stor slaktfest som gett mig otaligt många "gapskratt". Bör dock informera att partyt kräver en hel del "micromanagement".

Tänkte inte direkt fördjupa mig så värst mycket när det kommer till gear.

1. Mountain Dwarf, Shieldbearers of St. Elcga - Paladin (100 % tank) - 1-hand & Shield - Custom made.

Gear: Gear med så hög def/dr/res/wil/reflex du bara kan hitta. Även mycket viktigt att är vapnet måste ha +1 enemy engagement samt +1 enemy engagement från talent.

Info: Denna gubbe har egentligen två huvudsakliga syften, ta skit av alla dess slag och buffa/heala. Du ska i princip fimpa hans skada helt och satsa allt på Constitution och Resolve. Hans skada är helt (nästan) oväsentlig.

Viktiga abilities: Lay on hands (inkl. Greater LOH och Shielding touch) - Zealous Endurance - 1-hand & shield specialist - Coordinated Attacks - Healing Chain, Hold the line, Behold the martyr, Superior deflection, snake's reflexes, Bear's fortitude och Bull's will. Resternade 3 är valfritt. Skulle dock rekommendera, mental fortress, body controll och unstoppable.

------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Wood Elf - Ranger - Wolf comp - Bow (main wep)/Crossbow (sec) - Custom made.

Anti: Spellcasters/Light armor.

Gear: Bästa möjliga Bow. Gear med Högsta möjlig dex, might och perception. Gauntlets of swift action.

Info: Här är det viktigt att du ger han högsta möjliga base-dexterity. Därefter perception och might. Offra några poäng i resolve/intellect. Main wep är och ska till 95 % av speltiden bestå av bows. Är speciellt utformad för att slå ut spellcasters. Ska kunna byta till Crossbow vid möten av större fiender (ex. Troll/Giants).

Mycket viktiga abilities: Wounding Shot's, Predator's Sense, Takedown + Brutal takedown, Defensive bond, Stalker's link, Heal companion, Vicious companion, Merciless companion, Strengthened bond, Stunning shots, Twinned Arrows (endast de två första som kör Bow),

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Obs: Ska vara en kopia av första Rangern. Ska dock ha Bear companion istället för wolf vilket är den enda skillnaden.

3. Wood Elf - Ranger - Bear comp - Bow (main wep)/Crossbow (sec) - Custom made.

Anti: Spellcasters/Light armors.

Gear: Bästa möjliga Bow.

Info: Bara att egentligen skapa en kopia av första rangern med tillhörande info.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Obs: Egentligen samma uppsättning skills/talents som alla innan, ska dock annan prio sett till atributes och Twined Arrows ska inte väljas. Välj "Powder burns" istället (inget måste). Ytterligare en skillnad är att grisen ska väljas som pet.

4. Wood Elf - Ranger - Boar comp - Crossbow (main wep)/crossbow? (sekundärt) - Custom made.

Anti: Light/Medium/Heavy armor.

Gear: Crossbow och endast crossbow. Ryona's Vambraces. Gear med så hög might som möjligt!

Info: Nästan en kopia av de tidigare. Skillnaden är dock väldigt viktig. När denna Ranger skapas handlar det om prioritera Might och Perception, därefter Dexterity. Denna Ranger ska endast använda Crossbows, punkt slut. Skillen "Twinned arrows" ska inte väljas, fungerar ej med crossbow. Här ska "Swift aim" väljas och användas istället.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Obs: Egentligen samma uppsättning skills/talents som alla innan, ska dock ej ha Twinned arrows. Välj "Powder burns" istället (inget måste).

5. Wood Elf - Ranger - Lion comp - Arquebuses (main)/Pistols (sekundärt) - Custom made.

Anti: Light/medium/Heavy armors.

Gear: Leta rätt på Pliabo per Casitás så fort du kan/klarar av, uppgradera skiten ur den. Även här ska du ha Ryona's Vambrances (finns två stycken).

Prioriteringar sett till fiender ska vara: 1. spellcasters följt av heavy armors/tanks.

Info: Kopia av innan. När du kommer upp ett par levlar och får tillgång till "Arquebuses" blir denna karaktär en vansinnig "problemlösare" av alla dess slag. Har gjort crits på över 200 skada, vilket bara är absurt i POE. Might och perception ska prioriteras följt av Dexterity. Samma sak gäller för gear.

----------------------------------------------------------------------------------------------

6. Sista men absolut inte minst viktigast är Durance (eller en custom Prälle).

Gear: Det bästa du kan hitta för präster.

Info: Så mycket healing och aoe/eof som möjligt. Se även till att han tål stryk. Går väldigt bra att offra 5-10 % extra action speed för att nå högre armors. Han kommer/ska vara nära fronten och buffa samt heala alla ranger companionsen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

En avslutande beskrivning om varför detta party är helt absurt sett till alla andra partyn jag skapat och spelat med.

Exempel 1: Paladinen blir en enda stor stoppkloss som ger alla "pets" passiv DR buff samt håller dessa vid liv. Tillsammans med Prästens buffs och heals får du ett Zoo av förödande skada och tankningsmöjligheter.

Exempel 2: I och med att du ska välja skillen "Takedown" på alla 4 "petsen", kommer du med andra ord ha möjlighet till 8 x takedown's. Blir en del micromanagement, men tro mig när jag säger att det är värt det!

Exempel 3: Möjligheten av exempelvis börja en fight med 4 x wounding shot på ett och samma target, är bara löjligt kul. Det är bara att säga tack och hej till alla spellcasters oavsett om det är en boss eller randoms. Bör dock poängtera att det inte bara är spellcasters/light armors som får det fruktansvärt jobbit om man gör detta, egentligen alla typer av fiender.

Exempel 4: Wounding shot ökar skadan från alla pets! Sprid ut wounding shotsen på alla fiender som rusar mot dig. Kombinera wounding shots med brutal takedown x 4 fiender så kan du luta dig tillbaka och skratta.

Partyt kan vara något besvärligt mot fiender som teleporterar sig (ex. Spirits mm). Tur i oturen är väl att en väldigt liten del av spelet består av denna typ av fiender. Resten är dock en enda stor fest!

Hoppas det inte blev allt för mosig läsning haha

1
Skriv svar